Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Toivottavasti nyt saa edes muutaman miljoonan eropaketin hyvin hoidetusta hommasta.

Maailmanlaajuisesta manipuloinnista syytetyn yhtiön entiselle toimitusjohtajalle on luvassa lähes 28,7 miljoonan euron arvoinen eropotti.
Mikäli Volkswagenin hallitus toteaa Winterkornin syyttömäksi, hän saa lisäksi myös kahden vuoden palkkaa vastaavan korvauksen eli noin 33 miljoonaa euroa.

28,7+33 = 61,7 miljoonaa.

Voihan tuo parhaassa tapauksessa vähän lohduttaa tämän suuren takaiskun hetkellä tai sen jälkeen.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Maailmanlaajuisesta manipuloinnista syytetyn yhtiön entiselle toimitusjohtajalle on luvassa lähes 28,7 miljoonan euron arvoinen eropotti.
Mikäli Volkswagenin hallitus toteaa Winterkornin syyttömäksi, hän saa lisäksi myös kahden vuoden palkkaa vastaavan korvauksen eli noin 33 miljoonaa euroa.

28,7+33 = 61,7 miljoonaa.

Voihan tuo parhaassa tapauksessa vähän lohduttaa tämän suuren takaiskun hetkellä tai sen jälkeen.
+ ei tarvitse selittää medialle mitään.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4645
Sijainti
Salo
Paha sai palkkansa?

E: Asiasta toiseen: Nauran aina ivallisesti kun näen auton myynti-ilmoituksen jossa lukee "ketju koneella, ei kalliita hihnan vaihtoja".

Tuo lauseke yleensä jossain +300 ajetussa Nissan Almerassa, jossa se jakoketju rallattaa niin, että paikat tippuvat hampaista. Mistä muuten tuo hihnanvaihtokammo on nyt 2010-luvulla ylipäätään tullut? Oliko autonostajat esim. 70-luvulla yhtä paranoideja kun Taunuksen OHC-koneessa oli koteloimaton jakoremmi?
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Nykyäänhän joissakin autoissa on käytössä Continentalin kehittämä jakohihna, jota ei tarvitse vaihtaa. Kestää auton eliniän.
Tällainen on myös taannoin tilaamassani autossa, joka laivataan kotimaahan lokakuussa Wolfsburgista.

Vaihtoa kaipaamattoman hihnan suomista eduista tuskin itse ehdin kuitenkaan nauttimaan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Paha sai palkkansa?

E: Asiasta toiseen: Nauran aina ivallisesti kun näen auton myynti-ilmoituksen jossa lukee "ketju koneella, ei kalliita hihnan vaihtoja".

Tuo lauseke yleensä jossain +300 ajetussa Nissan Almerassa, jossa se jakoketju rallattaa niin, että paikat tippuvat hampaista. Mistä muuten tuo hihnanvaihtokammo on nyt 2010-luvulla ylipäätään tullut? Oliko autonostajat esim. 70-luvulla yhtä paranoideja kun Taunuksen OHC-koneessa oli koteloimaton jakoremmi?
Kenties siihen liittyy, että se hihnan vaihto maksaa sen myyntihinnan verran?
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Tämä NOx päästögate, missä yksi onneton on jo lähetetty mieroon vain pieni eväsrahanyytti olallaan. Niin miten ne moottorit testataan? Valmistaja toimittaa moottorin laboratorioon, jota labra penkissä testaa? Labra nappaa satunnaisotannalla valmiin auton sataman kentältä, ja sitä autoa/autoja testataan? Onko USA:n menettely erilainen kuin Euroopan?

Varmasti niin on, että jos napataan mikä tahansa auto maantieltä testiin, niin tuskin läpäisee minkään (sivistys)maan mitään päästönormeja.

Miten vain uutisissa mainitut FW-mallit narahtivat + se yksi pieni Audi? Eikö FAG-ryhmä käytä samoja dieseleitä kaikissa merkeissään? USAlaan ei viedäkään Skodia esim.?

Uutisoitiin, että oli asennettu harhautusmielessä "laite". Niin mikä laite? Vai oliko moottorinohjaussoftassa jokin kikkare, joka tunnistaa testisyklin ja ajaa silloin moottoria niin, ettei päästöjä synny yli rajojen?
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Nykyäänhän joissakin autoissa on käytössä Continentalin kehittämä jakohihna, jota ei tarvitse vaihtaa. Kestää auton eliniän.
Niin, noh. Hieman vanhemmissa autoissa vois sanoa auton jakohihnan kestävän aina auton eliniän, kun se katkeaa elinikä loppuu.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Siis sehän on selvä että autonvalmistajat ovat jo vuosia "optimoineet" autonsa näitä testejä varten ja että testeillä ei ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. En ymmärrä että miten se tulee yllätyksenä kenellekkään. Niinhän se menee kaikessa muussakin. Viranomaisilta tulee testi/vaatimus ja valmistjat miettivät miten sen voi kiertää ja silti täyttää kuluttajien vaatimukset.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Uutisoitiin, että oli asennettu harhautusmielessä "laite". Niin mikä laite? Vai oliko moottorinohjaussoftassa jokin kikkare, joka tunnistaa testisyklin ja ajaa silloin moottoria niin, ettei päästöjä synny yli rajojen?
Erinäisistä nettilähteistä poimimiani tiedonjyviä yhdistelemällä olen päätynyt seuraavaan kokonaiskuvaan:

Ameriikassa on omanlaisensa testikäytäntö, joka poikkeaa eurooppalaisesta.
NOx päästöjen enimmäisraja Jenkeissä on huomattavan alhainen eurooppalaiseen ylärajaan verrattuna.

NOx-hiukkaspäästöjä voidaan autoissa alentaa menetelmällä, jossa auton pakojärjestelmässä on jonkinlainen hiukkasloukku. Tämä loukku pitää polttaa puhtaaksi minuutin - muutaman minuutin välein ruiskuttamalla loukkuun moottorin palotapahtuman ohi polttoainetta. Näin toimien hiukkaset eivät pääse vahingollisessa muodossa putkesta raittiiseen ulkoilmaan, vaan ne muuttavat jotenkin olomuotoaan tuossa prosessissa. Negatiivisena puolena puhdistustapahtumassa on polttoaineenkulutuksen lisääntyminen (joka lisää tietysti myös CO2-päästöjä)

Tehtiin temppu: auto opetettiin tunnistamaan testitapahtuma. Auto toimi testitapahtuman aikana niin kuin sen tulisi toimia aina: hiukkaset poltettiin loukussa ylimääräisellä polttoaineannoksella tihein aikavälein.
Normaaliajossa loukkua ei kuitenkaan puhdisteta polttamalla ylimääräistä tiisseliä, vaan Folkka...swagenin NOxit pääseekin leijumaan vapautuneesti lähimmäistemme hengitysteihin.

Eli kärry toimii testissä juuri niinkuin pitää, testitilanteen ulkopuolella taas ei.

Päästögatessa käry kävi koska NOx-hiukkasia mitattiin epävirallisessa käytännön testissä valtavasti enemmän kuin virallisissa labraolosuhteissa oli mitattu.

En vieläkään aivan ymmärrä sitä, miksi auton ei haluttu toimivan oikein normaaliajossa. Kulutus ja co-päästöt olisivat ilmeisesti nousseet liikaa esim. kilpailijoihin nähden?

NOxien mittaustapahtuma on käsitykseni mukaan täysin eri testitilanne kuin kulutusmittaukset/CO2 päästöjen määrittäminen, joten temppu on tehty nimenomaan NOx-päästöjen leikkaamiseksi.

"Laite" on ymmärtääkseni erillinen ohjelmanpätkä moottorinohjaustietokoneessa. Tällä ohjataan mm. ko puhdistusprosesseja ajon aikana.
 
Viimeksi muokattu:

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Eikös softa tunnistanut testitilanteen siitä että konepelti on auki (konetilan automaattisesti syttyvä valo anturina).

Korjaus olisi siis erittäin halpa, kaikki jenkkidieselfolkkarit pakotetaan ajamaan konepelti auki.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eikös softa tunnistanut testitilanteen siitä että konepelti on auki (konetilan automaattisesti syttyvä valo anturina).

Korjaus olisi siis erittäin halpa, kaikki jenkkidieselfolkkarit pakotetaan ajamaan konepelti auki.
Jjusbanin taas nähdään usein liikkuvan ns. pelti kiinni.
 
Ylös