Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Eikös softa tunnistanut testitilanteen siitä että konepelti on auki (konetilan automaattisesti syttyvä valo anturina).
Tuon virallisen syytteen mukaan ei kuitenkaan ihan noin. Tuota kutsuttiin "switch"ksi mutta ei kai kyse sentään ollut muusta kuin kuvainnollisesta kytkimestä.

"It tracks the position of the steering wheel, vehicle speed, how long the engine is on and barometric pressure. If these inputs match the ones commonly found in vehicle testing, the software cut harmful emissions to pass the exam.

If it sensed that the car was being driven on a road rather than in a lab, it switched to a separate callibration which turned off the exhaust controls."
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Sveitsi kielsi Volkswagenin dieseleiden myynnin

Sveitsi on Volkswagenin päästöjupakan takia väliaikaisesti kieltänyt konsernin dieselautojen myynnin.

Kielto koskee Volkswagenin, Audin, Seatin ja Skodan malleja, joiden moottoreissa saattaa olla päästömittausten tuloksia vääristävä ohjelma.
Sveitsin tieliikenneviraston mukaan ongelma voi koskea noin 180000:ta autoa. Vääristelyohjelma voi olla asennettu 1,2-, 1,8- ja 2-litraisiin turbodieselmoottoreihin.

Myyntikielto koskee autoja, joita ei ole vielä myyty tai rekisteröity. Jo rekisteröityjä autoja saa käyttää normaalisti.

Myyntikielto ei koske uusimpia malleja, jotka täyttävät Eur06-päästönormin.
Volkswagen on myöntänyt, että päästöjen vääristelyohjelma voi löytyä jopa 11 miljoonasta autosta. Päästöjä vääristelevä ohjelma tunnistaa, milloin auton päästöjä mitataan ja säätää niitä pienemmiksi.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Joo, spekulaatioita siitä, miten kärry tunnistaa tilanteen testitilanteeksi, on esitetty palstoilla paljon.
Olen lukenut mm. seuraavat arvaukset:
- auto huomaa, että nokkapelti on auki auton käydessä -> testitilanne käynnissä
- auto huomaa, että konehuoneen valo palaa (nokkapelti auki) -> testitilanne käynnissä
- auto tunnistaa olevansa dynamometrissä (takapyörät ei pyöri ajettaessa) -> testi käynnissä
- auto tunnistaa standarditestin "ajosyklin" -> testitilanne käynnissä

Jne jne... lopulta on aivan sama miten tuo tunnistus on toteutettu, pääasia että menettely on olemassa ja sillä on tavoiteltu päästösääntöjen vastaisesti hyötyä.

Olis hienoa jos Suomellakin olisi käytössä lainsäädäntö, joka mahdollistaisi Folkkarin sakottamisen muutamalla miljardilla. Saataisiin maalle vähän "kilpailukykyetua" ilman että siivoojan viikonloppulisiä tarvii heti poistaa.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Suomen Kuvalehti:

Mitä Volkswagen on sitten käytännössä tehnyt?

Se on asentanut autoihin ohjelman, koodinpätkän, joka osaa tunnistaa testaustilanteen ja pienentää silloin ilmaan vapautuvia typen oksideja, selittää Tekniikan Maailma -lehden toimituspäällikkö Velimatti Honkanen. Honkanen on seurannut autoalaa ammatikseen kaksikymmentä vuotta.

Kyseessä eivät ole hiilidioksidipäästöt vaan niin sanotut säännellyt, myrkylliset päästöt. Niitä ovat häkä, palamattomat hiilivedyt ja typen oksidit. Ja typen oksideja syntyy erityisesti dieselmoottoreissa.

Yhdysvalloissa nämä päästörajat ovat tiukat, tiukemmat kuin Euroopassa.

Ennen kuin uusi automalli pääsee markkinoille, sille tehdään hyväksyntätestit. Ja nämä ”laboratorio-olosuhteet” tämä laiton ohjelma tunnistaa.

”Se tunnistaminen on autolle periaatteessa yksinkertaista”, Honkanen sanoo.

Auton anturit havaitsevat, mitkä pyörät pyörivät, ja testitilanteessa, niin sanotulla alustadynamometrilla, pyörivät vain vetävät pyörät.

Ohjauspyörä on koko ajan suorassa, konepelti auki, mittaustilanteessa vallitsee tietty lämpötila ja ilmanpaine – kaikki nämä asiat auto rekisteröi.

”Mutta mitä kaikkea sillä ohjelmalla tehdään, mitä kaikkea sillä autossa ohjataan, on jo vaikeampi sanoa.”
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Ihan ensin totean, ettei tarkoitukseni ole hinkata pilkkua, vaan ennaltaehkäistä väärinkäsityksiä tässä asiassa.

Asiassa ei ole toimitettu syytettä tai käsitykseni muitakaan muutakaan prosessikirjelmiä. Linkin takana ei ole syyte, vaan EPA:n (tapauksessa toimivaltainen viranomainen) VW:lle lähettämä ilmoitus (Notice of Violation) siitä, että VW on heidän käsityksensä mukaan rikkonut päästösääntelyä. Lapun tarkoitus on antaa epäilys tiedoksi VW:lle, jotta tämä voi esittää EPA:lle oman näkemyksensä näistä ensivaiheen löydöksistä. Lappu on siis viranomaisen yhteydenotto alamaiseensa, eikä se suinkaan pane vireille rikos- tai muutakaan tuomioistuinprosessia. Mitään tuomioistuinta ei vielä ole soppaan sotkettu.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Siis sehän on selvä että autonvalmistajat ovat jo vuosia "optimoineet" autonsa näitä testejä varten ja että testeillä ei ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. En ymmärrä että miten se tulee yllätyksenä kenellekkään. Niinhän se menee kaikessa muussakin. Viranomaisilta tulee testi/vaatimus ja valmistjat miettivät miten sen voi kiertää ja silti täyttää kuluttajien vaatimukset.
Tämäpä tässä näin juu.
Motskareissa on vastaava, joskin huomattavasti haitattomampi vastaava toimintamalli jota kaikki tekee ja kaikki sen tietää.
Kun EU sanoo, että esimerkiksi 7000rpm kohdalla on desibelit oltava alle tietyn tason, niin nehän on. Vaan sitten 7500rpm lävähtää pakoputkesta melun vaimentanut venttiili auki ja meteli kasvaa niin infernaaliseksi että kaikilta irtoaa pää.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Oho, pilkunhinkkaaja jyrähti.


Varmaan tippa lirahti.

Lähinnä tarkoitin "syytettä" kuvainnollisesti, en oikeudellista syytettä. Siinä kuitenkin Vokkaria syytetään rikkeestä, mutta toivottavasti sai pienet tai vaikka isommatkin vibat.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös