Lokomotiv Jaroslavlin lento-onnettomuus

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Jostakin lehdestä (Kouvolan Sanomat, Helsingin Sanomat tai Iltalehti) tänään luin, että KHL-joukkueet olisivat valmiit luovuttamaan omistaan 2-3 vapaaehtoista pelaajaa Lokomotiville jotta jonkunlainen joukkue saataisiin vielä tälle kaudelle mukaan.
Myös Aleksei Jashin olisi valmis siirtymään Jaroslaviin vaikka heti.

Jos tuommoinen kuvio toteutuu niin olisihan se hatun noston arvoinen solidaarisuuden ja veljeyden osoitus.
Kahellaan.
Eikös toisaalla lukenut niin, notta itse Viktor Tihonov olisi tuota ideaa ehdottanut?
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Eikös toisaalla lukenut niin, notta itse Viktor Tihonov olisi tuota ideaa ehdottanut?
Voi olla, en sen tarkemmin kaivanut yksityiskohtia. Kuvio ei kuitenkaan ole enää ajankohtainen, sillä:
Lokomotivia ei nähdä kaukalossa kaudella 2011–2012

Lento-onnettomuudessa käytännössä koko joukkueensa menettänyt Jaroslavl Lokomotiv on päättänyt, että seura ei osallistu KHL-kauteen 2011–2012.

Venäläisjoukkue Lokomotiv Jaroslavlin mahdollisuuksista osallistua kauteen 2011–2012 käytiin monenlaista spekulaatiota. Nyt on kuitenkin selvää, että seuraa ei nähdä kaukalossa alkavalla kaudella.

– Päällimmäinen tehtävämme on auttaa kuolleiden perheitä, vasta sitten keskitymme joukkueen rakentamiseen. Se vaatii ihmisiä ja aikaa, siksi jatkamme KHL:ssä vasta ensi kaudella, kertoo seuran presidentti Juri Jakovlev.

10.9.2011 11.40
 

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Galimovin pelastaminen:

Around 4:00PM the police saw an airplane on a runway trying to take off. "It barely took off the ground, hit a beacon antenna, went to the left and crashed through the trees," says Dmitry. "We lifted the anchor and sailed to the crash site. From our place it was not more than 300 yards. Oleg steered the boat and I reported to management about the catastrophe. In just a minute and a half we were at the scene. Part of aircraft was in the water, the rest was burning on the beach. A man was trying to get to the shore, he was in water up to his chest. At first we thought it was a fisherman, who happened to be at the scene, but then realized that it was one of survivors."

The police could not immediately bring the boat to shore because it was shallow. At this moment a man in the pilot's uniform appeared from the wreckage of the plane. He tried to pull out another man, also in the uniform. The cars (police, ambulance, etc.) from the airfield arrived quickly to the crash site. They took care of a man in uniform, Alexander Sizov was pulled out of the water by transport police officers.

The police staff returned to the first survivor. The man was conscious, was talking and moving confidently, but was badly burned. The police helped him to get into the boat. "He was severely burnt," says Dmitry Konoplev, "and we did not even know how to help him, but then picked him up by the elbows, wrists, and pulled aboard. He was freezing, and asked us to cover him. We called the doctors and drove to Yaroslavl. All along the way we talked to him trying to keep him from losing consciousness. He behaved very bravely, was able to adequately assess the situation. Just before being loaded into an ambulance we asked his name:

"Brothers, I am Galimov," he said.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Galimov menehtyi.
Samaa olin juuri tulossa laittamaan:

YLE sanoi:
Jaroslavlin turmakoneen viimeinenkin kiekkoilija menehtyi

Lokomotiv Jaroslavl -jääkiekkojoukkueen pelaaja Aleksander Galimov on menehtynyt sairaalassa. Galimov oli ainoa kiekkojoukkueen jäsenistä, joka selviytyi hengissä joukkuetta kuljettaneen lentokoneen onnettomuudesta 7. syyskuuta.

Sairaalaviranomaisten mukaan Galimov kuoli sairaalassa Moskovassa maanantaiaamuna. Hänen palovammansa olivat niin vakavia, ettei hänen henkeään voitu ponnisteluista huolimatta pelastaa, sairaalasta kerrottiin. Galimovin vartalosta paloi 90 prosenttia.

Lentoturmasta selvisi Galimovin lisäksi vain yksi toinen henkilö. Molemmat lennätettiin turman jälkeen Jaroslavlista Moskovaan. Miehistöön kuuluva nyt ainoa eloonjäänyt on sairaalassa kriittisessä tilassa.

Jak-42-koneen turmassa kuoli kaikkiaan 44 ihmistä, joista 43 heti onnettomuudessa. Yhtä lukuunottamatta kaikki olivat Lokomotivin pelaajia.

Itä-Euroopan jääkiekkoliiga KHL alkaa tänään.

Itar-Tass, YLE Uutiset
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Venäjän lentoturman syy saattoi olla inhimillinen erehdys.

Aftonbladet lainaa Moskovskij Komsomolets -lehteä ja kertoo ongelman olleen jarruissa: koneen pilotti unohti vapauttaa pysäköintijarrun.

Jak 42 -lentokone kuljetti onnettomuushetkellä Lokomotiv Jaroslavl -jääkiekkojoukkuetta. Lisäksi matkalla oli kahdeksan miehistön jäsentä, joten koneessa oli yhteensä 45 henkilöä. Heistä vain yksi on selvinnyt hengissä.

Onnettomuustutkijat ovat saaneet selville, että pilotti Andrew Solomentsev tunsi olonsa huonoksi hieman ennen lentokoneen lähtöä ja luovutti vastuun kakkospilotti Igor Zhevelovulle. Tämän unohtaman pysäköintijarrun vuoksi kone ei saanut tarpeeksi vauhtia eikä noussut tarpeeksi korkealle, vaan törmäsi radiomastoon.
Luulisi että alkurutiineissa on kohta 'Pysäköintijarru pois päältä' + 'Kuittaus'.

Mutta eipä tuota syytä vielä varmasti tiedetä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Luulisi että alkurutiineissa on kohta 'Pysäköintijarru pois päältä' + 'Kuittaus'.
Mustasta laatikosta luulis selviävän sitten kun sitä alkavat kelaamaan... Ilmaan kuitenkin pääsivät ja luulis tuollasen koneen aika nopeasti siitä sitten kiihtyvän... Riippuu tietenkin myös pilottien toiminnasta... Ainahan se on erikoistilanteissa mahdollista tehdä virheitä, joiden seurauksena kone ei menekään sinne kuin haluaisi... Voihan sekin olla että pilotit temppuilee leikkimällä jotain taistelulentäjää...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24329
Sijainti
lappeen Ranta
Äkkiseltään aika oudolta onnettomuuden syyltä vaikuttaa. Että mennään kiitorataa pitkin renkaat lukossa savuten ja ohjaamossa ei huomata mitään. Ja sitten on radio-antenni sellaisessa paikassa, että jos ei kaikki mene ihan putkeen, törmätään siihen. :nope: :nope: :nope:

No, hiukan tuollaistahan se toiminta Venäjällä taitaa olla. Että oletetaan kaiken menevät just niinkuin on suunniteltu ja jos ei menekään niin kyllä se siitä jotenkin hoituu. Ainakin teollisuuspuolella Venäjällä on käsittääkseni aika tuntematon huoltamisen konsepti. Laitteita korjataan sitten kun jotain hajoaa, mutta ennaltaehkäisevää ylläpitoa ei pahemmin harjoiteta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
mtv3.fi sanoi:
KHL-lentoturman syy tunnistettu


Lentäjän inhimillinen virhe on varmistunut venäläistä jääkiekkojoukkuetta Lokomotiv Jaroslavlia kohtalokkaasti kuljettaneen YAK-42-koneen putoamisen syyksi.

Onnettomuutta selvittäneet tutkijat esittivät keskiviikkona julkaistussa raportissaan, että koneen lentäjä oli epähuomiossa jarruttanut nousuvaiheessa liian voimakkaasti ja sen jälkeen nostanut konetta ylös liian jyrkästi.

Raportti tukee turmasta jo alustavasti tehtyjä asiantuntija-arvioita. Sääolosuhteet tapahtuma-aikana olivat aurinkoiset ja selkeät.

Lokomotivin joukkuetta kuljettanut lentokone putosi Volga-joen rantaan Jaroslavin kaupungin lähistöllä syyskuun 7. päivänä. Onnettomuudessa sai surmansa 44 matkustajaa. Yksi lentohenkilökohtaan kuulunut ihminen selvisi hengissä.
Jälleen kerran se perinteinen: lentäjän virhe

http://www.mtv3.fi/urheilu/jaakiekko/uutiset.shtml/2011/11/1425915/khl-lentoturman-syy-tunnistettu
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Suurin osa nousuunlähdön hallinnanmenetyksistä tuntuu tapahtuneen viime vuosikymmeninä takatuupparikoneille. Ilmeisesti epävakaat sakkausominaisuudet, kun liian hitaalla vauhdilla vetää liian jyrkästi ylös. Kone kaatuu kyljelleen ja mitään ei ole tehtävissä.

Kannattaa olla tarkkana Blue1:sen kyydissä :eek:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Suurin osa nousuunlähdön hallinnanmenetyksistä tuntuu tapahtuneen viime vuosikymmeninä takatuupparikoneille. Ilmeisesti epävakaat sakkausominaisuudet, kun liian hitaalla vauhdilla vetää liian jyrkästi ylös. Kone kaatuu kyljelleen ja mitään ei ole tehtävissä.

Kannattaa olla tarkkana Blue1:sen kyydissä :eek:
Tilanteen seivaaminen tuntuisi kyllä olevan takamoottorisella huomattavasti vaikeampaa kuin "siivestävetävillä".

Moottorit periaatteessa tuottavat osan nosteesta suurella kohtauskulmalla, mutta takamoottoreilla sen hyödyntäminen vaatii suurempaa nopeutta. Yksinkertaistettuna: takana olevat moottorit työntävät konetta (siiviltä vaaditaan nostetta hyödyntämiseen), siivissä olevat vetävät (siiviltä ei vaadita niin paljoa nostetta jos tehokkaat moottorit). Ja siiven nostovoimahan taas riippuu suurelta osin nopeudesta.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Popakilta hyvä kuva. Itsehän asiaa en ollutkaan tuolla tavoin visualisoinut.

Eihän kaikissa takatuuppareissa korkeusvakain ole tuolleen T-mallisena?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mä jotenkin luulen, että tarkkana oleminen ei paljonkaan hyödytä siellä paikalla C96 istuskellessa, jos lentäjällä sakkaa.
Mutta tietääpä kuitenkin mitä on tapahtumassa. Ja voi selostaa kanssamatkustajille tilannetta.
 
Ylös