Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS Season 2011, Round 9, Hanko

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
....mutta hyvä paikkahan tää on kaikille miettiä miten siellä radalla kävelyyn ajosession aikana kannattaa suhtautua......
Yleensä kun kuskeista on joku kuvaamassa ollut, niin kyseinen kaveri on poistunut kuvauspaikalta lähes aina vasta ruutulipun jälkeen.

Itse en ehdota toimitsija enkä porttikieltoja kenellekään. Radan sisäosiin jos halutaan kuvaaja, niin se saisi jatkossa olla aina vain ja pelkästään kuskijoukosta joku, ja semmoinen jolla on pelisilmääkin.....Ihan vaan sen tähden, kun vielä saa kuvauspaikkoja valita suht vapaasti.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Tällä sivulla oli puhetta Forssan ekan mutkan ulostulon, ja Hyvinkään s-mutkien jälkeisestä kuvauspaikasta niin itse olen kuvannut molemmissa, ja pitänyt ei-niin-vaarallisena koska ne ovat rataa selvästi korkeammalla rinteessä. Eikä edes ihan radan reunan lähellä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tällä sivulla oli puhetta Forssan ekan mutkan ulostulon, ja Hyvinkään s-mutkien jälkeisestä kuvauspaikasta niin itse olen kuvannut molemmissa, ja pitänyt ei-niin-vaarallisena koska ne ovat rataa selvästi korkeammalla rinteessä. Eikä edes ihan radan reunan lähellä.
Sama, ne mäet tekee niistä kyllä turvallisen (IMO)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tällä sivulla oli puhetta Forssan ekan mutkan ulostulon, ja Hyvinkään s-mutkien jälkeisestä kuvauspaikasta niin itse olen kuvannut molemmissa, ja pitänyt ei-niin-vaarallisena koska ne ovat rataa selvästi korkeammalla rinteessä. Eikä edes ihan radan reunan lähellä.
Jep, jos menee sinne mäen/pientareen päälle niin paikka on ok. Mutta esim. Hyvinkään S-mutkien kohdalla on ollut kuvaajia ihan radan vieressä sellaisessa paikassa, johon mä olen joskus spinnin seurauksena hallitsemattomasti ajautunut.

Forssassa taas usein joku kuvaaja (esim. minä itse) on kiivennyt sinne pientareelle samaan aikaan kun radalla on ajettu.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jep, jos menee sinne mäen/pientareen päälle niin paikka on ok. Mutta esim. Hyvinkään S-mutkien kohdalla on ollut kuvaajia ihan radan vieressä sellaisessa paikassa, johon mä olen joskus spinnin seurauksena hallitsemattomasti ajautunut.

Forssassa taas usein joku kuvaaja (esim. minä itse) on kiivennyt sinne pientareelle samaan aikaan kun radalla on ajettu.
Juu ja FW:n autoa mekin muistaakseni työnnettiin viimesessä mutkassa kisan aikaan Hyvinkäällä, tosin isojen varotusheilutusten kera....

Eli tämä tapaus lienee hyvä varoitus kaikille siitä miten huonosti voi sattua, ja yritetään kaikki oppia siitä jatkoa varten.
Kuitenkin kypäräkameroita alkaa oleen niin paljon että ihan hyvä antaa niiden hoitaa se kuvaus radalla :)
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kisaraportti

Paikalle tultiin suoraan porukoiden mökiltä Salosta, niin säästyi menomatkalla matka-aikaa. Olin odotellut innolla, että pääsee ajamaan, kun rata vaikutti videoiden perusteella mielenkiintoiselta.

Harjoitukset
Ajaminen oli aika varovaista ja en ollut vielä ottanut kaikkea irti, kun alkoi tapahtumaan.. Ajoin S-mutkia, vauhtia enemmän kuin tarpeeksi ja huomaan Timanfayan ylittämässä rataa ehkä noin 10m päässä. Äkkijarrutus oli paras ratkaisu tilanteeseen, mutta kaikki tietävät miten tässä lopulta kävi...

Olin todella järkyttynyt tapahtuneesta, ja hyvä kun edes sain mitään sanottua. Migreenikin tuli kaupan päälle ekaa kertaa yli neljään vuoteen ja näköhäiriöiden alettua aloin epäilemään, että pystynköhän ajamaan ollenkaan. Ennen aika-ajoa tuli jännitettyä, että iskeekö niin kova hedari että ajaminen täytyy jättää väliin.

Aika-ajo

Näköhäiriöt oli kadonneet ja päänsärkykään ei ollut mennyt niin kovaksi, että olisi täytynyt jättää ajaminen väliin. Aika-ajossa onnistuin parantamaan ajamista ja ajoin suunnilleen samaa vauhtia Peepeen ja Andyn kanssa. Pettymyksekseni jäin kuitenkin hieman heidän ajoistaan ja tuloksena aika-ajosta oli B-finaalin kakkosruutu.

B-finaali

Lähtö sujui ihan hyvin ja sain pidettyä paikkani ekaan mutkaan mennessä. Tokassa mutkassa 4Stroke iskee ja pääsee sisäkautta ohi. Jacqueskin pääsee rinnalle, mutta saan paremman ulostulon mutkasta ja pääsen kokonaan edelle loivan vasurin aikana. Eka kierros ei ollut multa kovinkaan hyvä, kun Andy ja 4Stroke pääsee hieman karkuun ja Jacques painostaa takana.

4Stroke pääsee nopeasti myös Andyn ohi ja onnistun saavuttamaan Andyn melko nopeasti. Kovin pitkään en muistaakseni ehtinyt olla Andyn takana, kun tämä vetää hieman leveäksi ykkösmutkassa ja pääsen ulostulossa sisäkautta edelle. Pari kierrosta Andy pysyy takana ja sitten eroa alkaa hieman kertymään. Kisan lopussa sain ajaa ilman suuria paineita, kun eroa oli jo muutama sekunti. Maaliin tullessa vielä kunnon tuuletukset, kun nousin A-finaaliin!

A-finaali

Onnistuin jotenkin missaamaan lähdön, mutta BMW:n auto kiihtyi alakierroksilla niin hitaasti, että pääsin surkeasta lähdöstä huolimatta ekaan mutkaan rinnalle ja ohi. Cmoneyn ja Jussinkin ohi pääsin vielä, kun näillä meni eka mutka leveäksi. Ekalla kierroksella S-mutkan jarrutukseen Bemari tekee todellisen hasardiohitusyrityksen, mutta saa pidettyä auton hallinnassa ja pääsee ohi täysin puhtaasti!

Sitten alkaa Bemarin painostaminen. Pääsin jossain vaiheessa osittain rinnalle pääsuoralla, mutta en viitsinyt ottaa riskiä ja otin jarrutuksen rauhallisesti. Cmoney saa suunnilleen kisan puolivälissä mut kiinni ja parin kierroksen painostuksen jälkeen tulee ohi ensiksi musta ja pian sen jälkeen Bemarista.

Bemari vetäisee pian tämän jälkeen leveäksi kakkosmutkan ulostulossa ja ottaa pitkässä vasurissa sisälinjan. S-mutkaan tullessa saan niin paljon paremman vauhdin, että pääsen s-mutkassa edelle. Osaan odottaa Bemarin hyökkäävän seuraavaan neulansilmään, niin otan hieman sisälinjaa. Bemari kuitenkin ottaa vielä sisempää, joten siirryn jarrutuksen aikana ulkolinjalle ja saan neulansilmästä paremmat vauhdit seuraavaan neulansilmään, jossa olen taas rinnalla ulkopuolella. Tämän neulansilmän jälkeen pääsen sisälinjalle ja ohi ennen vikaa vasuria. Seuraavalla kierroksella huomaan Bemarin olevan melkein kontissa kiinni ekan mutkan jälkeen, joten otan hieman puolustavaa linjaa kakkosmutkaan. Kakkosmutkan ulostulossa saan pusun perään ja spinnaan, kuten Bemarikin.

Pääsin jatkamaan matkaa ja loppukisan ajan ajelin yksin ja koitin ajaa hieman aggressiivisemmin. Siitä huolimatta kierrosaika jäi vaatimattomaksi, mistä syytän osittain huonoa ajoasentoa, joka teki ajamisen hieman hankalaksi. Aika oli kuitenkin 3 kymmenystä huonompi kuin B-finaalissa.

Jotain vielä

7. sija oli harjoitusten jälkeiseen tilanteeseen nähden erittäin tyydyttävä, kun ajokuntokin oli migreenin takia pieni kysymysmerkki. Onneksi Timanfayalle ei käynyt onnettomuudessa pahemmin, kun tuossa oli ainekset pahempaankin. Tapahtumat pyörivät mielessä vielä sunnuntaina duunissa ja ehkäpä sen takia tuli tehtyä muutamia typeriä virheitä. :eek: En kannata porttikieltoa tai kuvaamiskieltoa Tf:lle, mutta kannatan ja suosittelen kaikille varovaisuutta kuvatessa!
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Turhaa sitä kuvaamista on kieltääkään. Fiksumpaa olisi kertoa (sopia) etukäteen missä on turvallista kuvata tai kertoa missä on kielletyt paikat. Ehkä olisi hyvä lisätä jonnekin (sääntöihin tai kisatopiikin alkuun) perusasiat miten radalla tulee toimia.
 
Viimeksi muokattu:

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Tällä sivulla oli puhetta Forssan ekan mutkan ulostulon..
Forssan TOKAN mutkan, eli se tiukempi oikea joka on ns. starteissa ohituskieltona ennen seuraavaa vasuria. Siinä on ollut monesti mies kuvaamassa pahassa paikassa, mutta sekin on niin kaukana että vaikka siinä ulos ajaisi, niin saisi jo kaasu hirttää kiinni ja olla pasmat sekaisin, että kuvaajaan asti auto liukuisi..
Ei mielestäni vaaran paikka!

Saatika noissa missä mainitsitte jossa olette penkareella, 21v uralla olen ajanut kovassa vauhdissa ulos monesti eri tilanteiden johdosta + nähnyt niitä (ura kuulostaa hienolta mutta ei ole minkään asteen selitys silti etteikö silloin voisi mitään tapahtua..) mutta koskaan ei olla kyllä penkaretta voitettu.. pidän turvallisena. Hyvä silti olla liian turvallinen, kuin liian vähän.

Tällä hetkellä en antaisi minkään sortin rangaistuksia, yksi kärsii siitä jo ihan tarpeeksi. Monta harjoitusta, aika-ajoa ja finaalia ollaan kuitenkin ajettu viime vuosien aikana, vaaralliseksi luokitetussa lajissa.
Nyt opitaan rata-alueella oleminen ja turvallisuuden noudattaminen.

Hyvinkään S-mutkien kohdalla on ollut kuvaajia ihan radan vieressä sellaisessa paikassa, johon mä olen joskus spinnin seurauksena hallitsemattomasti ajautunut.
Viime hyvinkään kisassa olin tuossa paikassa, katsoin eka muutaman kierroksen miten kuskit siihen ajaa ja sen mukaan päätin OMAN mielen kautta että kuvaan tuossa harkkavetoja! HUOM. Olin silti rengasvallin takan joka koostui korkeudeltaan 3x renkaita ja pituudeltaan 2x renkaita! :) --> http://www.youtube.com/watch?v=C5whjO6LEHE
29-32sek
35-44sek
51-55sek

Muutoinhan olin sisäkaartessa :)
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Forssan TOKAN mutkan, eli se tiukempi oikea joka on ns. starteissa ohituskieltona ennen seuraavaa vasuria.
Jacques kyllä iltapäivällä puhui ekasta mutkasta, ja sen mukaan postasin.
Ajaa en oikein osaa mutta lukea kyllä :)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WoPe sanoi:
Forssan TOKAN mutkan, eli se tiukempi oikea joka on ns. starteissa ohituskieltona ennen seuraavaa vasuria. Siinä on ollut monesti mies kuvaamassa pahassa paikassa, mutta sekin on niin kaukana että vaikka siinä ulos ajaisi, niin saisi jo kaasu hirttää kiinni ja olla pasmat sekaisin, että kuvaajaan asti auto liukuisi..
Ei mielestäni vaaran paikka!
Minähän se siellä olen viime kisoissa ollut. Olen ollut ulosajoalueella n. 8m päässä asvaltin reunasta ja mielessäni arvioin tuon etäisyyden riittäväksi väistöliikkeidenkin tekemiseksi jos joku auto kaikesta huolimatta päätyy niinkin kauas radasta. Katson lähes tauotta autojen tulosuuntaan ihan siltä varalta jos joutuu tekemään pikaisia liikkeitä johonkin suuntaan (ratakisojen liputuspisteiltä opittu juttu).

Viime hyvinkään kisassa olin tuossa paikassa, katsoin eka muutaman kierroksen miten kuskit siihen ajaa ja sen mukaan päätin OMAN mielen kautta että kuvaan tuossa harkkavetoja! HUOM. Olin silti rengasvallin takan joka koostui korkeudeltaan 3x renkaita ja pituudeltaan 2x renkaita! :) --> http://www.youtube.com/watch?v=C5whjO6LEHE
29-32sek
35-44sek
51-55sek

Muutoinhan olin sisäkaartessa :)
Kuten DW jo aiemmin postasi, kuvaajan tulisi olla joku kuskijoukosta, jolla on jonkun näköinen käsitys siitä minne auto saattaa lingota ulosajo-/kolaritilanteissa. Harkittu veto siis.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Jacques kyllä iltapäivällä puhui ekasta mutkasta, ja sen mukaan postasin.
Ajaa en oikein osaa mutta lukea kyllä :)
Tajusin tuon, rupesin vain puhumaan Forssan TOKASTA mutkasta kun oli aiheellinen. Eka mutka jossa olet ollut on miltei überturvallinen.. =)
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Kisaraportti

A-fnaalin aikana telttakatoksessa istui kasvot käsissä pettynyt mies. Hangossa oli pitkästä aikaa koolla koko "alkuperäinen" keskiporukka Andy, BMW, Jussi, Nipsuhuuli ja PeePee.....
Jotenkin saan tuosta kuvan, että halajaisit radalle tietyn kuskiporukan kanssa ja ajamaan voitosta. Olen jo aikaisemminkin puhunut tasoryhmistä, mut täällä ei lueta kommentteja...joten ei kai tätäkään.

Itsekin ajaisin mieluummin tasoisiani vastaan, jotta hommassa olisi joku järki. Ei vaatisi kuin kisaformaattiin pientä säätöä, niin yhdelle kisapaikalle saisi 2-3 erillistä kisaa (eri tasoisia). No nousijoita ei tietenkään silloin olisi. Mieluummin otan kunnialla turpaan kovemmalta vastukselta, kuin ajaisin heikompia kierroksella kiinni *muistaa vorssan*

Tuolla "keskiryhmälläkin" saisi huikeat kisat kyllä, kun vain pääsevät samaan kisalähtöön.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tajusin tuon, rupesin vain puhumaan Forssan TOKASTA mutkasta kun oli aiheellinen. Eka mutka jossa olet ollut on miltei überturvallinen.. =)
eka mutka on überturvallinen jos istuu penkan päällä.. Mutta jos sinne käppäilee ajojen aikana niin saattaa käppäillä ensin siinä paikassa johon maradonan auto josku sinkoutui pyörän irtoamisen seurauksena. :) Sitä lähinnä tarkoitin.. Mut lähinnä se olen ollut siis minä itse, joka siellä on käppäillyt. :D
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Juu ja FW:n autoa mekin muistaakseni työnnettiin viimesessä mutkassa kisan aikaan Hyvinkäällä, tosin isojen varotusheilutusten kera....
Sekin oli sellainen tilanne, että vauhti ei ollut kova, mutta auto meni silti aivan renkaisiin saakka. Se keskeytys johtui silloin siitä, että koin auton työntämisen radan poikki liian vaaralliseksi, mitä se toki yksin repiessä olikin.

Viime hyvinkään kisassa olin tuossa paikassa, katsoin eka muutaman kierroksen miten kuskit siihen ajaa ja sen mukaan päätin OMAN mielen kautta että kuvaan tuossa harkkavetoja! HUOM. Olin silti rengasvallin takan joka koostui korkeudeltaan 3x renkaita ja pituudeltaan 2x renkaita!
Hyvinkäällä se paikka, jossa harkoissa olit (ensimmäisen s-mutkan sisällä) oli vaan sikäli huono, että itse ainakin näin sut vasta silloin, kun olin jo muutaman metrin päässä. Siinä hiukan hätkähti ja niissä vauhdeissa ei turhaan viitsisi hätkähdellä.

eka mutka on überturvallinen jos istuu penkan päällä.. Mutta jos sinne käppäilee ajojen aikana niin saattaa käppäillä ensin siinä paikassa johon maradonan auto josku sinkoutui pyörän irtoamisen seurauksena.
Copy that. Musta tuntuu, että tän kauden ekassa Forssassa, kun istuttiin sun ja Dompparin kanssa siinä rinteellä, niin istuttiin liian alhaalla...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Copy that. Musta tuntuu, että tän kauden ekassa Forssassa, kun istuttiin sun ja Dompparin kanssa siinä rinteellä, niin istuttiin liian alhaalla...
Ei Jacqari ja Domppari jaksa kiivetä ylemmäskään.
 

Örfil

Guest
En kannata sanktioita asiasta. Mutta jatkossa, kun radat ovat jo tuttuja, kisatoikissahan voisi olla mainittuna sallitut kuvauspaikat muualla kuin katsomossa tai katsojille varatuissa paikoissa? Lisätyötähän järkkäreille se taas tietäisi sellaisen puuhaaminen :( mutta jotain tästä olisi hyvä jäädä konkreettista muistutusta kaikille.

Ja öö:tä kompaten, jokin muistutus sääntöpykäliin ens kaudelle radalla liikkumisesta voisi olla myös hyvä, vaikkakin se voidaan mieltää vain byrokratiaksi ja sananhelinäksi.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
En kannata sanktioita asiasta. Mutta jatkossa, kun radat ovat jo tuttuja, kisatoikissahan voisi olla mainittuna sallitut kuvauspaikat muualla kuin katsomossa tai katsojille varatuissa paikoissa? Lisätyötähän järkkäreille se taas tietäisi sellaisen puuhaaminen :( mutta jotain tästä olisi hyvä jäädä konkreettista muistutusta kaikille.

Ja öö:tä kompaten, jokin muistutus sääntöpykäliin ens kaudelle radalla liikkumisesta voisi olla myös hyvä, vaikkakin se voidaan mieltää vain byrokratiaksi ja sananhelinäksi.
Jep, radan ulkopuolella käyttäytymisestä voisi toki olla tarkempaa sääntöä.

Nyt siellä on vain "7.3 Epäurheilijamaista käytöstä ei sallita myöskään radan ulkopuolella".

Mitä tulee kuvauspaikkojen merkitsemiseen, niin sen voi mielestäni ihan yleisestikin määritellä. Ei koskaan ulkokaarteessa rengasvallien ym. esteiden ns. väärällä puolella.
Uskon, että tämä opetus on aikalailla kaikkien mielessä pitkään, ja varmasti jatkossa itse kukin ajattelee tätä turvallisuuspuolta tarkemmin. Eli välttämättä tuosta ei tarvitsisi ainakaan kovin tarkalla tasolla järkkärien puolesta mainita.

Voitaisiin tosin sopia jokin käsimerkki, jolla kuljettaja voisi viestiä kuvaajalle "Voisitko siirtyä muualle kuvaamaan", jos kokee kuvaajan olevan pahassa paikassa. Ehdotan käsimerkiksi keskisormea! :ahem:
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Voitaisiin tosin sopia jokin käsimerkki, jolla kuljettaja voisi viestiä kuvaajalle "Voisitko siirtyä muualle kuvaamaan", jos kokee kuvaajan olevan pahassa paikassa. Ehdotan käsimerkiksi keskisormea! :ahem:
Ja katsojan näyttämä keskisormi kuskille voisi tarkoittaa sinistä lippua.
 
Ylös