On kaksi eri asiaa riittääkö Nokian uutiset rahoitusmarkkinoille ja kuluttajille. Rahoitusmarkkinoiden usko vaikuttaa Nokian osakkeen kurssiin eli yhtiön arvoon ja osittain rahoituskuluihin. Kuluttajien (myös yritysten) vaikuttaa tuotteiden kysyntään ja on ratkaisevassa merkityksessä.
Osakkeen kurssin reagointi kertoo rahoitusmarkkinoiden uskosta.
EIköhän "rahoitusmarkkinoiden kaverit, sekä isommat ja pienemmät jullit" seuraa julkistamista tosi kiinnostuneina ja arvioivat melko pikaisesti, että onko tuotteet sellaisia, että jatkossa Nokian myynti ja voitto lisääntyisi merkittävästi. Ja sitä kautta osakkeen arvo nousisi.
Jäin pohtimaan, ketkä tai mitkä kerkiävät ohjata osakeen hintaa osto-ja myyntitarjouksilla heti tulosjulkistamisen ja / tai tälläisen hypetetyn julkistamistilaisuuden jälkeen. Ne ensimmäiset minuutit, tai noin varttitunti.
Lukumääräisesti suurempi joukko hermostuneita "piensijoittajia" pienemmillä kauppamäärillä vai instituunionaaliseet sijoittajat ( eläkevakuutuslaitokset yms vastaavat, suursijoittajat ) suuremmilla kauppamäärillä. Luulisi, että mitä isoimmilla määrillä pelataan, niin enemmän oikeaa dataa ja pohdintaa tarvitaan ratkaisujen tekemiseksi.
Eli piensijoittajat panikoivat suuntaan ja/tai toiseen alussa, ja isot pojat määräävät suunnan sen jälkeen.