Albert Oil
Hippi ja juntti
Komp.Ikinä en sähköpyörää ostaisi. Pyöräilyn ydinidea katoaa siinä.
Komp.Ikinä en sähköpyörää ostaisi. Pyöräilyn ydinidea katoaa siinä.
Tuo varmasti pätee mummoihin, jotka taluttaa pyörää kun pienikin töyräs tulee eteen. Mun ja varmaan useimpien työmatkapyöräilyssä maksimivauhtia rajoittaa liikenne ja mutkikkaat pyöräilyreitit, kyllä se laiskotteluksi menisi sähköpyörällä.Joo, paitsi että koska sähköpyöräilyssä rasitus on tasainen, monilla se pitää kuntoa yllä tai jopa nostaa sitä enemmän kuin tavallinen pyöräily.
Mihin tutkimukseen tämä tieto perustuu?Joo, paitsi että koska sähköpyöräilyssä rasitus on tasainen, monilla se pitää kuntoa yllä tai jopa nostaa sitä enemmän kuin tavallinen pyöräily.
Ilmaiseksi lihasvoimalla kävelyvauhtia nopeammin eteenpäin.
Kop.
Tää oli kyllä onnistunut sijoituspäivä.Tänään sijoitin pörssissä Tokmanniin sekä rahaston kautta Aasian kevittyville markkinoille. En ole aiemmin rahastosijoittamista kokeillut, mutta jos nimi on enne, niin miksipä en kehittyville markkinoile sijoittaisi? Kuka nyt hyvänen aika pieneneville markkinoille tahtoisi?
Aikamoista.
Ensi viikolla Tokmanni lienee velkasaneerauksessa ja tsunami pyyhkäissyt koko Aasian mereen.
En nyt tiedä onko tuosta olemassa mitään tutkimusta vielä, mut sanoisin, että se perustuu ihan sellaiseen yleiseen havaintoon, että mukavuudenhaluisempienkin tulee pyöräiltyä enemmän ja pitempiä matkoja, kun käytössä on sähköpyörä.Mihin tutkimukseen tämä tieto perustuu?
”Sähköavusteisella pyörällä tehty keskimääräinen matka on ulkomaisten kokemusten mukaan noin 10 km. Kaikista suomalaisten päivittäisistä matkoista kolme neljännestä on nykyisin alle 10 kilometrin pituisia, ja näistä 70–80 prosenttia tehdään henkilöautoilla”, sanoo Tytti Viinikainen. Hän työskentelee Liikennevirastolla kestävän liikkumisen asiantuntijana.
Esimerkiksi Saksassa sähköpyörien myynti on lähtenyt kovaan vauhtiin. Siellä joka kymmenes myyty pyörä on sähköpyörä. Koska sähköpyörä on peruspyörää kalliimpi, fillarikaupassa liikkuvasta rahasta jopa neljännes saattaa tulla sähköpyöristä.
LIIKENNEVIRASTO LANSEERASI yhdessä Trafin ja Demos Helsingin kanssa nyt 20-kohtaisen toimenpideohjelman, jolla liikennepyöräilyyn saataisiin sähköpyörien avulla puhtia.
Viraston paperi on pitkä ja byrokraattinen, ja halukkaat voivat lukea sen netistä. Tässä ydinasia:
Lyhyet matkat pyöräillään tai kuljetaan jalan, mutta kolmen kilometrin kohdalla henkilöautosta tulee ykköskulkine. Virasto uskoo, että sähköpyörillä olisi sauma napata sankoin joukoin autoilijoita pyörän selkään alle kymmenen kilometrin matkoilla.
Eli mutu-juttu. Minullapas onkin silminnäkijähavainto eräästä sähköpyöräilijästä, jonka piti alkaa ajelemaan vallan huikeita lenkkejä fillarillaan. Laite näyttää kuitenkin siirtyneen autotallissaan samaan läjään leipäkoneen, fidget spinnerin ja lehtipuhaltimen kanssa. Onhan se kiva, kun ei tarvitse pyöräparan yksikseen tallissa möllöttää.En nyt tiedä onko tuosta olemassa mitään tutkimusta vielä, mut sanoisin, että se perustuu ihan sellaiseen yleiseen havaintoon, että mukavuudenhaluisempienkin tulee pyöräiltyä enemmän ja pitempiä matkoja, kun käytössä on sähköpyörä.
Olen pari kertaa meinannut aiheesta postata, mutta olen tullut tähän samaan johtopäätökseen ja vetänyt huulilta takas.No, en nyt ala tässä ketään käännyttämään ja omia mutuilujaan oikomaan. Kukin menkööt niillä mitä mietteillä mihin haluaa itsensä lukita.
Kyseessä on fat bike ja sen vanne on melkoisen leveä, katsoppa kuvaa uudelleen, niin asia aukeneeSähköavusteisen maastopyörän erurengas on pahasti pois vanteelta.
Pikaisesti autoexcelin yhteenvedosta tsekattuna samaan kategoriaan mennään täälläkin. Tilastoinnista sen verran, että autoni "excel-autovuosi" alkaa aina sen hankinta-ajankohdasta eli elokuusta.Jotenkin tutun oloista tekstiä sähköautojen tiimoilta.
"Keskiverto autoilija ajaa alle 50 km päivässä" jne.
Sopiiko epäillä, ainakin vähän?Tunnistan itseni helposti. Voisin jopa ryhtyä satunnaisesti pyöräilemään jos/kun sähköapuja siihen hulluuteen tarjotaan.