Ovatko DRS ja Pirelli onnistuneita uudistuksia?

Kimi1000

Member
Liittynyt
6.4.2010
Viestit
18
Hei Haloo, miettikää nyt vähän. Onko tuo nyt oikeaa kilvan-ajoa kun takanaolija saa muuttaa autonsa ominaisuuksia lennosta, ja sitten mennään heittämällä ohi. Ensin hirveät säännöt, että saadaan autot samanarvoiseksi, ja sitten suoralla hups, 15km/h enempi vauhtia. Siinä mitataan ihan oikeesti kumpi kuski on parempi.
On se kiva kun jännitys hoidetaan varikkokäynneillä, miksi ei yksinkertaisesti päätettä että joka toinen kierros on käytävä varikolla, saadaan nostettua jännitystä vielä lisää.

Kilvan-ajon tarkoitus on verrata kuskien osaamista ja kaluston rakentamista samoin säännöin, nyt takana-olijalla on eri säännöt suoran verran.

Ihan perseestä sanon minä.

Ei toi Vettel ole ylivoimaisen hyvä, kaikki 7 kärkikuskia (Vettel, button, hamilton, Alonso, Webber, Rosberg, schumacher) voittais kisat Vettelin autolla.

Vapaastihengittävät V8:t ja kaikki nippelit pois ratista, hiilikuidut pois jarruista ja ripustuksista. Lasikuidusta Hamiltonkestävät katteet.

Tämä pudottaisi kisahinnat alle miljoonan/tiimi, ja sitten ois viivalla 36 autoa, sitten ois kunnon kisat mitä katsoa.

/Kimi
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
DRS

Sinänsä ihan ok, mutta toteutus pielessä. Jos tän sais lyhyemmille suorille, eikä esim. Spassa Kemmelin suoralle, niin voisi toimia ihan hyvin.

Pirellin renkaat

Ihan hyvä muutos oli, toi mielenkiintoa kisoihin.

Rengassääntöjä pitäisi kyllä muuttaa, kuten aikaisemmin onkin mainittu.
Omasta mielestäni seuraavanlainen järjestely olisi hyvä:
- 3 kuivankelin seosta (pehmeä, kova ja superkova) ja märän kelin renkaat
- Superkovat sellaiset, että voi juuri ja juuri ajaa kisan alusta loppuun
- Ei pakollista renkaidenvaihtoa = ei pakollista varikkokäyntiä
- Mahdollisesti myös aika-ajorenkaat
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kilvan-ajon tarkoitus on verrata kuskien osaamista ja kaluston rakentamista samoin säännöin, nyt takana-olijalla on eri säännöt suoran verran.

Ihan perseestä sanon minä.
Kyllä minä voin sanoo, että se 20 vuotta kateltu tapa oli surkia.

Junia kisasta toiseen.. Siinä oli toki puolensa, mutta surkee puoli oli se, ettei voinut edes varikkostoppien määrällä pelata kun jäi ruuhkaan niin meni taktiikka pieleen. Piti siis kaikilla olla identtiset ettei vaan jäis jonku taakse. Nyt ei oo vaaraa, jos jää taakse voi ajaa ohi jos on nopeempi.

Nyt mitataan sitä, kuka on nopee. Ennen mitattiin sitä, kuka on ensimmäisen mutkan jälkeen kärjessä.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
DRS käytössä vain radoilla, jossa ohittaminen on vaiketa eli Barcelona, Valencia, Hungaroring, Singapore, Abu Dhabi. Minun mielestä DRS on hyvä parannus, mutta joillain radoilla se on kunnon kilpailun irvikuva, kun ohittamisesta tulee liian helppoa

Renkaat muuten okei, mutta aika-ajoihin yksi ylimääräinen rengassarja viimeiseen osioon, jonka jälkeen saa valita haluamansa renkaan.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
DRS
Pirellin renkaiden jälkeen parasta, mitä F1 on saanut pitkään pitkään aikaan. Niissä muutamissa kisoissa, missä on nähty liian helppoja ohituksia, on ongelmana ollut selkeästi väärä paikka DRS käytölle. Käyttöalueiden pituudet ja autojen välinen etäisyys (1sec) on sen sijaan mielestäni ollut kunnossa.

Laitetta pitäisi päästä käyttämään lähelle pääsemiseen, joka puolestaan mahdollistaisi edes jonkinmoisen ohituspaikan. Tätä nähtiin mm. Monacossa (Hamilton), Hungaroringillä, Barcelonassa, Monzassa ja mielestäni jopa Suzukassa. Juuri noilla radoilla, ehkä Suzukaa lukuunottamatta, nähtiin parhaat kuivankelin kilpailut vuosikymmeniin.

Turkin ja Span kaltaisilla radoilla, jossa muutenkin nähdään ohituksia, DRS-käyttöalueen olisi voinut sijoittaa johonkin lyhyemmälle suoralle, jotta 'lentämällä ohi' -tilanteita ei olisi päässyt syntymään.

Pirellin renkaat

:thumbup::thumbup::thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
DRS käytössä vain radoilla, jossa ohittaminen on vaiketa eli Barcelona, Valencia, Hungaroring, Singapore, Abu Dhabi. Minun mielestä DRS on hyvä parannus, mutta joillain radoilla se on kunnon kilpailun irvikuva, kun ohittamisesta tulee liian helppoa
No senpä takia sen vaikutusta pitäisi säätää. Nyt on kerätty tietoa käytetyistä arvoista, toivottavasti FIA osaa tehdä niistä oikeat johtopäätökset ensi kaudelle.

Pitää kuitenkin muistaa, että sellaisillakin radoilla kuin Kanada, Silverstone ja Spa on nähty 2000-luvulla kisoja joissa on ollut alle 10 ohitusta. Ehkei sellaisia nykyisillä renkailla nähtäisi, mutta parempi varmistaa. Tosin Silverstonessahan DRS oli varsin näkymätön, koska se ei ollut sillä pisimmällä suoralla.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kyllä minä voin sanoo, että se 20 vuotta kateltu tapa oli surkia.

Junia kisasta toiseen.. Siinä oli toki puolensa, mutta surkee puoli oli se, ettei voinut edes varikkostoppien määrällä pelata kun jäi ruuhkaan niin meni taktiikka pieleen. Piti siis kaikilla olla identtiset ettei vaan jäis jonku taakse. Nyt ei oo vaaraa, jos jää taakse voi ajaa ohi jos on nopeempi.
Tuohan nimenomaan kysyi pelin pelaamisen jaloa taitoa - pelaamisikkunassa ;)

Välitankkauksethan ne (yhdessä merkittävien aeromuutosten kanssa) lopulta johtivat siihen, että enää ei laskettu kannattavan ottaa radalla tehtäviin ohituksiin liittyviä riskejä kuin poikkeustilanteissa, jos vain katsottiin taktikoinnilla kyettävän pelastamaan hyvä tai siedettävä tulos.

Ei se mitään sattumaa ole, että tuolla aikakaudella Ross Brawnin kaltaiset taktiikkanerot yhdessä Schumin kaltaisen kuljettajan kanssa tekivät murskaavaa tulosta koska kokonaisuutena välillä raskaasti epäedulliseltakin näyttäneet tilanteet onnistuttiin kääntämään voitoksi taktikoimalla.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Pirelli on mielestäni onnistunut tänävuonna loistavasti.

Mutta on väärin, että kuljettajat joutuvat ajamaan aika-ajonsa kisasäädöillä. Esim Buttonin ja Hamiltonin ero aika-ajoissa johtuu lähinnä tavasta säätää auto kilpailua varten ja Buttonin säädöt eivät vain toimi yhtä hyvin yhdellä kierroksella. Kysessä on toki Jensonin tietoinen valinta, mutta mielelläni näkisin kuljettajat ajavan aika-ajoissa täysillä omalla maksimi nopeudella. Eli toivoisin neljättä harjoitusta sunnuntai päivälle, jossa sitten vasta säädetään auto kunnolla kisaa varten. Olisi myös suotavaa, että autot saataisiin säätää sunnuntaina kelin mukaan, jos vaikka sattuisi satamaan.:idea: Myös molempien seosten käyttöpakko on turha, koska se rajoittaa eri kisataktiikoiden määrää.

DRS
Lähinnä herättää turhautumista minussa. Monissa kisoissa se on erottanut taisteluparit ja lopettanut hyvät väännöt.
 

T-90

Member
Liittynyt
31.3.2011
Viestit
9
Renkaat - Pirelli on onnistunut kehittämään hyvät renkaat. :thumbup:
Mutta molempien rengasseosten pakko käyttöä kilpailussa ei pitäisi olla.

DRS - EI! Keinotekoiset "ohituksen helpotus" järjestelmät eivät kuulu moottoriurheiluun! PISTE. Sama koskee KERSsiä.

PS. "Miten ohitusta voidaan helpottaa?" sijaan voitaisiin ajatella "Miten toisen auton perässä ajamista voisi saada helpommaksi?".

Anteeksi, että kirjoitan tänne.
 
Viimeksi muokattu:

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
PS. "Miten ohitusta voidaan helpottaa?" sijaan voitaisiin ajatella "Miten toisen auton preässä ajamista voisi saada helpommaksi?".

Anteeksi, että kirjoitan tänne.
Omasta mielestä tuo ei ole enää niin iso ongelma kuin ennen vuotta 2009, ainakin autot näyttävät ajavan paljon lähempänä toisiaan kuin vaikka 2008. Nykyään tuntuu, että imusta ei ilman DRS vaan tarpeeksi hyötyä vaikka mutkan jälkeen oltaisiinkin lähellä. Mutta olen kyllä samaa mieltä, että DRS on liian keinotekoinen tapa tehdä ohituksia ja liian helppo siinä mielessä, että nyt ei tarvitse ottaa riskejä. Ohitukset eivät myöskään ole enää niin hienoja vaan ne tapahtuu nykyään puolivälissä suoraa, joka ei tuota minkäänlaista viihde arvoa lajiin.

Pirellin renkaat ovat hyvä uudistus, mutta sääntö jonka mukaan Top 10:n pitää aloittaa kisa Q3:ssa käytetyillä renkailla on typerä. Myös tuo pakollinen molempien sarjojen käyttäminen on aika turhaa. Sen sijaan Pirelli voisi tuoda joka kisaan kaikki seokset ja niitä saisi käyttää niinkuin haluaa, rengas settien määrä toki voisi olla rajoitettu.
 

T-90

Member
Liittynyt
31.3.2011
Viestit
9
Pirellin renkaat ovat hyvä uudistus, mutta sääntö jonka mukaan Top 10:n pitää aloittaa kisa Q3:ssa käytetyillä renkailla on typerä. Myös tuo pakollinen molempien sarjojen käyttäminen on aika turhaa. Sen sijaan Pirelli voisi tuoda joka kisaan kaikki seokset ja niitä saisi käyttää niinkuin haluaa, rengas settien määrä toki voisi olla rajoitettu.
Juuri noin sen pitäisi olla. Kyllä kärki kymmenikönkin kuuluisi saada startata kilpailuun uusilla renkailla.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sen sijaan Pirelli voisi tuoda joka kisaan kaikki seokset ja niitä saisi käyttää niinkuin haluaa, rengas settien määrä toki voisi olla rajoitettu.
Lisää kustannuksia, ja jos joitain seoksia ei käytettäisi lainkaan niin mikä järki niitä olis paikalle edes tuoda? Tietty täydellisessä maailmassa tilanne voisi olla noinkin, mutta mun mielestä on ihan hyvä kompromissi että Pirelli tuo paikalle paria ennalta määrättyä seosta. Tosin edelleen pysyn kannassani että aika-ajojen renkaidensäästelytalkoot ja molempien seosten käyttöpakko ovat perseestä.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Rengasvalmistajan vaihtuminen sekoittaa aina vähän asetelmia, joten se on ollut plussaa.

DRS on yksi parhaista, ehkä jopa paras uudistus, mitä olen nähnyt ykkösissä näiden kahdenkymmenen vuoden aikana, mitä lajia on tullut seurattua. :thumbup: Pelkään vain, että säätönikkarit vesittävät tämänkin uudistuksen jos/kun alkavat säätelemään siihen liittyviä sääntöjä joka vuosi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Renkaat todella hyvä asia.
DRS hyvä idea mutta DRS:n pitäisi olla ohituksessa apuväline, ei ohittaa kuskin puolesta. Lisäksi puolustavalle kuskille kans DRS, sillä DRS:n hyödyissä on eroja.
 
Viimeksi muokattu:

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Pirellin renkaat loistava uudistus. Lisäväriä kisoihin. Rengassääntöjä voisi muuten muuttaa FIA:n puolelta.

DRS. Paskaa. Seuraavaksi voidaan sopia että jos pääsee sekunnin päähän niin edellä ajavan pitää laskea ohi. Tuo toki showta mutta minä haluan katsoa urheilukilpailua.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Alkukaudesta tuntui, että uudet renkaat ja DRS, jee, kaikki on taas hyvin, mutta kun kausi eteni, niin samat asiat, jotka vaivasivat Formuloita ennenkin, nostivat päätänsä.

- Rengastaktiikat & seokset, kaikilla samat pääsääntöisesti. Alkukaudesta oli fiilis, että nyt nähdään rengasshowta ja muuta, joka toisi yllätyksellisyyttä tuloksiin. Noh, Barcelonan jälkeen eipä enää noita Pirellejä ole Siltakivien ikikumeista erottanut. Hyvin kestää, kuskit vielä nilittää, että nyt joudutaan tekemään paljon varikkopysähdyksiä, kun oli puhetta, ettei renkaat kestä, näin siis ennen Korean kisaa. Paskanmarjat. Renkaat kesti liiankin hyvin. Supersofteilla oikeasti pitäisi päästä max 8-9 kiekkaa. Nyt lähemmäs 17 kierrosta. Lisäksi taktiikat on kärkitalleilla niin samat, että vielä kesken kilpailun kopioidaan pahimman vastustajan taktiikkaa(eilen Vettel). Noihin eri taktiikoihin pitäisi saada houkuttelevutta jotenkin lisää. Minun ehdotus olisi, että pehmeämpien kumien pitäisi kestää vähemmän aikaa, taas kovempien pidempään ja joka kisaan vain tuo superpehmeä ja extra kova seos. Ei määriä rajoitettaisi. Sitten testauksen kautta tasapainotus, että olisi melkein yhtä nopeaa ajaa kisa ilman stoppeja kovilla tai sitten käydä vaihtamassa superpehmeät kumit 6 krt kisassa. Vaihtojen kautta olisi nopeampi, mutta tasapainotuksena jokainen varikkokäynti on riski. Varikkomiesten määrää voisi myös rajoittaa 4:ään.

- Keinotekoinen DRS ohitus, kun muuten ei ohi pääse. Onhan sitä nyt saatana jotain vialla, jos ohi pääsee vain keinotekoisesti avustamalla. Jotenkin tuo täytyy olla aerodynaamikan syytä, jolloin on sama, onko rattimies vai ei, huonompikin kuski osaa viedä nyky F1 autoa limitillä, jolloin ohi ei pääse, koska vauhdit on mutkissa liian suuria ja marginaalit on sitä kautta liian pieniä. Autot on vaan liian helppoja ajaa kädettömille ja liian nopeita mutkaisilla osuuksilla, jotta niillä voisi edes yrittää mitään ohituksia.

DRS:ää pitäisi saada käyttää aina kuin on jonkun perässä, kun kerran tuolle linjalle on lähdetty. Se antaisi takana ajavalle enemmän luovuuden mahdollisuuksia ohituksiin. Toimiko DRS eilen hyvin, vaikka Webber taisi olla kokonaisuutena nopeampi kuski kuin Hami, mutta sopivilla välityksillä saatiin hitaampi pysymään edellä. Jos Webber olisi saanut avata siiven jo lähtösuoralla, niin olisi ollut jopa mahdollisuuksia puolustaa sijaansa pääsuoralla, koska olisi ehtinyt saada hieman gäppiä suorilla nopeampaan hamiin.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Kummatkin uudistukset ovat erittäin hyvä lajin viihtyvyyden kannalta, enää ei ole samanlaisia Trulli-junia kuten jokunen vuosi sitten. Samaa ennakkoluulotonta linjaa kun jatketaan niin kyllä tästä hyvä sirkus tulee katsojien kannalta.

DRS:ää voisi kehittää siten että radalla on yksi mittauspiste (maaliviiva) ja takana oleva kuljettaja voisi käyttää DRS:ää missä kohdin rataa tahansa esim. 5. sekunnin ajan kierroksella, eli vähän kuten KERS tänäpäivänä.

Samoin rengasseoksiin enemmän eroa kulutuskestävyyspito suhteessa, nytkin Koreassa ennakkotiedoista ja olettamuksista huolimatta superpehmeät kestivät aivan liian pitkään.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Rengastaktiikoissa kuten muissakin taktiikoissa on se ikävä homma, että osaavat ihmiset tuppaavat optimoimaan ja hakemaan sen parhaan tavan. Siksi taktiikat ovat samat. Tosin jos ihan vaikka eilistä miettii, niin olihan sielä eri taktiikoita. Webberillä oli kovat renkaat jo toisella stintillä ja muulla kärjellä pehmeämmät. Tämä saattoi varsinkin turva-auton takia osoittautua Webberin hyödyksi. Tosin olisin ite kyllä pitänyt Webberin kierroksen pidempään radalla ennen toista stinttiä. Olisi ehkä päässyt Hamiltonin ohi siten...

DRS:ää pitäisi saada käyttää aina kuin on jonkun perässä, kun kerran tuolle linjalle on lähdetty. Se antaisi takana ajavalle enemmän luovuuden mahdollisuuksia ohituksiin.
Tuokin olisi yksi mahdollisuus. Jos on mittauspisteellä määrätyn ajan, on se sit sekka tai puolikas, toista perässä, niin DRS:ää voisi ihan hyvin käyttää vapaasti. Tarkistus vaikka joka mittapisteellä, että aktivoituuko DRS vai ei. Ja sitten lisäksi se rajoitus DRS:ään mikä pitäisi jo nyt olla, että kun sen avulla pääsee toisen rinnalle tms. siipi sulkeutuisi automaagisesti.

No, en tiedä. Ei kuullosta hyvältä kuitenkaan...

Kokeilisivat vaikka loppukauden kisoissa kokonaan ilman DRS:ää. Sit nähtäis mikä on sen vaikutus. Eilenkin parhaat väännöt oli taas ihan muualla kuin DRS-suoralla. Esim. Hami-Webber radan mutkaosuudella (ainakin kolme mutkaa rinnakkain) ja Webberin ohitus ekassa mutkassa.

Olen edelleen sitä mieltä, että kauden isoimmat muutokset on ollu renkaat ja diffuusoreiden suitsiminen. Ensi kauden diffujen ahtamisen kielto lienee tätä vain korostava muutos, eli ohituksia helpottava. Jos DRS pysyy mukana kuvioissa sen pitäisi olla sitä mitä sen pitikin olla, eli muodostaa mahdollisuuksia ohituksiin. Ei aiheuttaa helppoja ohituksia, joita vastaan ei voi edes puolustautua jarrutustilanteessa.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Webber ajoi eilen kovemmilla kumeilla samanpituisen stintin kuin mäcit pehmeämmillä. Jokin kyllä mättää, kun noin kävi. Itsekin odotin innolla, että kisaan tulisi musta hevonen, mutta tunnelmat oli lievästi sanoen vesittyneet ja hämmentyneet, kun Webber kaarsi varikolle Hamin perässä. :dunno:
 
Ylös