Ovatko DRS ja Pirelli onnistuneita uudistuksia?

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Kiitos rakentavasta kommentista. Jatka toki samaa rataa. ;)

Eli siis imusta ei ole mitään haittaa. Ja se haitta mitä tarkoitit on olemassa myös nykyisin, käytännössähän siis vain se haitta on olemassa. Mitään luonnollista hyötyä ei ole tarjolla riittävissä määrin, siksi sitä on keinotekoisesti koitettu luoda.



Tietäsit edes mitä oot ite kirjotellu, tai tarkistaisit... :nope:


Vielä kysyttävää?


Mitenkäs tilanne on sitten, jos tarjolla olisi sitä luonnollista imuapua, jolla ohitus lopulta tapahtuisi?
Tai mikä tässä on toiveesi sun haavekuvissa? "Trulli-juna"?

Ei minulla ole todellakaan mitään kysyttävää sinulta. Sinulla tosin tuntuu olevan paljonkin kysymyksiä minulle.


Rata-autoilussa homma menee silleen, että siellä radalla on muitakin samaan aikaan. Se hankaloittaa nopeasti ajamista. Tyhjällä radalla olis helpompaa vetää huimia kierrosaikoja.
No tämä on kuitenkin kaikkien kisaajien tiedossa ja sen kanssa pitää elää.

No nyt sitten viisaat ovat keksineet, että annetaan sille perässäajelijalle nopeampi auto jotta se pääsee siitä hitaammasta ohi. Hitaampi ei siis saa käyttää systeemiä vastatakseen ohitukseen.

Hmm.

No nyt kun tiedetään esim. Vettelin, Alonson ja Hamiltonin nopeus, niin eikös olisi DRS-viisasta antaa heidän käyttää DRS:ää kokoajan, jotta he eivät vaan missään tapauksessa jäisi hitaampien jalkoihin...


'This is ridiculous....'.


Että se siitä.


DRS on sieltä syvältä minne aurinko ei paista.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mutta samalla se mahdollistaa erilaiset taktiikat, koska pelko siitä että jää hitaamman taakse on paljon pienempi.
Sanoisimpa melkein, että helpot ohitukset johtavat yksipuolisiin taktiikoihin. Toisten taakse juuttumisen pelko saattaa johtaa erilaisiin, teoriassa hitaampiin taktiikoihin. Tosin välitankkauksen poistuminenkin muutti tuota, ennen auto hidastui stopilla tankkauksen vuoksi uusista renkaista huolimatta, nyt uudet renkaat nopeuttavat.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei minulla ole todellakaan mitään kysyttävää sinulta. Sinulla tosin tuntuu olevan paljonkin kysymyksiä minulle.
:nope: Ei taida olla kaikki muumit taas laaksossa...
Itepähän kysyit ja mä vastasin, mutta jos nyt et tosiaan muista edes edellistä kommentiasi, niin turhaapa tämä keskustelu enään on. Voit vetäytyä kuoreesi. Ole hyvä.

Rata-autoilussa homma menee silleen, että siellä radalla on muitakin samaan aikaan. Se hankaloittaa nopeasti ajamista. Tyhjällä radalla olis helpompaa vetää huimia kierrosaikoja.
No tämä on kuitenkin kaikkien kisaajien tiedossa ja sen kanssa pitää elää.

No nyt sitten viisaat ovat keksineet, että annetaan sille perässäajelijalle nopeampi auto jotta se pääsee siitä hitaammasta ohi. Hitaampi ei siis saa käyttää systeemiä vastatakseen ohitukseen.

Hmm.

No nyt kun tiedetään esim. Vettelin, Alonson ja Hamiltonin nopeus, niin eikös olisi DRS-viisasta antaa heidän käyttää DRS:ää kokoajan, jotta he eivät vaan missään tapauksessa jäisi hitaampien jalkoihin...

'This is ridiculous....'.
Just juu. Lapsellisetkin näkökannat on toki näkökantoja. Saat pitää omasi ja kantasi siihen, että DRS on kuraa on rekisteröity. Kiitos. Voimme siis jatkaa keskustelua systeemin parantamisesta, se kun nyt on nykyisin sallittu.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sanoisimpa melkein, että helpot ohitukset johtavat yksipuolisiin taktiikoihin. Toisten taakse juuttumisen pelko saattaa johtaa erilaisiin, teoriassa hitaampiin taktiikoihin. Tosin välitankkauksen poistuminenkin muutti tuota, ennen auto hidastui stopilla tankkauksen vuoksi uusista renkaista huolimatta, nyt uudet renkaat nopeuttavat.
WebS varmasti viittasi enemmänkin pelkoon juuttua oikeasti hitaampien taakse eli lähinnä autojen joiden kanssa ei varsinaisesti käydä kisaa. Esim. kärkitallien autojen juuttuminen "trulli-juniin". Tämä lisää erilaisia taktiikoita, koska sitä ensimmäistä suunnitelmaa ei tarvi rakentaa sen varaan ettei vaan jäätäisi jonkun junan perään puksuttamaan...

Tasaväkisten autojen välillä helppoja DRS-ohilentoja tuskin nähtiin juurikaan viime kaudella. Ja vaikka nähtäisiinkin, niin niissä tapauksissa tilanne kääntyisi, kisapituudella ainakin, helposti toisin päinkin ja saataisiin nähdä saman kaksikon vääntöä moneen kertaan. :thumbup:

DRS-ohilennoissa ohittajalla taisi yleensä olla vähintään luokkaa parempi auto allaan. Jolloin edelleen esimerkkinä ajalta ennen "aero-ongelmia" myös imuapu olisi heittänyt ohittajan samalla tavalla horisonttiin silloin kun vastakkain on "eri luokkien autot".

Toivottavasti pahimmat viat DRS-systeemistä on opittu korjaamaan ja näemme entistä parempaa vääntöä radalla. :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Melbourneen tulee sit kaks peräkkäistä DRS-aluetta yhdellä mittapisteellä... :wall:

Saas nähdä kuinka se Melbournessa toimii sit. Varmaan paremmin kuin Montrealissa viime vuonna, mutta silti olisin tehnyt itse toisin...
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Just juu. Lapsellisetkin näkökannat on toki näkökantoja.
OT.

Eli näkökanta on lapsellinen jos se poikkeaa omastasi.

Aika _rakentavassa_ hengessä olet liikkeellä.



Voitte toki jatkaa keskustelua DRS:n kehittämisestä, mutta eihän se keskustelemisenne ja kehitysideanne mitään muuta.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
DRS:n päälle vois vetää ruksit. Ja sitten toistan itse itseäni; Puolestaan KERS:stä pitäs saada ottaa irti kaikki teho minkä saavat siitä otettua, eikä myöskään mitään aikarajoituksia. Ei sitä jarrutusenergiaa kuitenkaan määräänsä enempää saa kierrokselta talteen...
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
OT.

Eli näkökanta on lapsellinen jos se poikkeaa omastasi.

Aika _rakentavassa_ hengessä olet liikkeellä.
Ei vaan lapsellista on se, että ollaan niin syvälle kaivauduttu poteroon, että ei edes yritetä ymmärtää mitä muut ovat sanovat.


-edit-
Niinjuu tämä kaksi peräkkäistä aluetta yhdelä mittauspisteellä ei todellakaan ole hyvä. :nope:
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ei vaan lapsellista on se, että ollaan niin syvälle kaivauduttu poteroon, että ei edes yritetä ymmärtää mitä muut ovat sanovat.


-edit-
Niinjuu tämä kaksi peräkkäistä aluetta yhdelä mittauspisteellä ei todellakaan ole hyvä. :nope:

OT.

Tarkoittanet että Ghost_Glove ei edes yritä ymmärtää mitä muut tarkoittavat ja sanovat.
Olen huomannut ihan saman.

Eipä sen väliä jos haluaa olla sitä harmaata kansaa ja murmelilaumaa joka menee vain muun joukon mukana.


Pirellin pyöreät ja mustat herkästi kuluvat renkaat on ihan ok.
Ne on kuitenkin samat kaikille.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Melbourneen tulee sit kaks peräkkäistä DRS-aluetta yhdellä mittapisteellä... :wall:

Saas nähdä kuinka se Melbournessa toimii sit. Varmaan paremmin kuin Montrealissa viime vuonna, mutta silti olisin tehnyt itse toisin...
Se todennäköisesti toimii hyvin.

Sillä ensimmäisellä osuudella (pääsuoralla) takana tuleva pääsee lähemmäs, mutta ei missään nimessä niin lähelle että voisi edes kurkata rinnalle (viime vuoden perusteella). Shikaanissa ero saattaa kasvaa, joten toiselle osuudelle tultaessa ero on edelleen kohtalainen. Se tarkoittaa sitä, että on mahdollisuus päästä rinnalle kolmanteen mutkaan tultaessa ja jos tullaan rinnakkain, sisäpuolelta voitetaan.

Nyt DRS mahdollistaa rinnalle tulon, mutta suorat ovat niin lyhyitä että mitään ohilentoja (lailla Montrealin) ei missään nimessä tulla näkemään.

Viime vuonna ohituksia oli mutu tuntumalla vähiten koko kaudella. Ei se huono tule olemaan. Perustuu siihen, ettei pääsuoralla tulla menemään ohi.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
OT.

Tarkoittanet että Ghost_Glove ei edes yritä ymmärtää mitä muut tarkoittavat ja sanovat.
Olen huomannut ihan saman.

Eipä sen väliä jos haluaa olla sitä harmaata kansaa ja murmelilaumaa joka menee vain muun joukon mukana.


:wall:

Tämä ei näemmä etene yhtään mihinkään, joten parempi varmaan jättää sikseen.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
No nyt sitten viisaat ovat keksineet, että annetaan sille perässäajelijalle nopeampi auto jotta se pääsee siitä hitaammasta ohi. Hitaampi ei siis saa käyttää systeemiä vastatakseen ohitukseen.
Törkeästi lainaan vain tämän kohdan on, sille edellä olevalle annettu samat eväät, kuin takana tulevalle. Sen pitää ajaa kovempaa, kuin takana tuleva, jolloin se takana tuleva ei pääse edes yrittämään ohitusta. Eikö se nyt ole ihan kuskista kiinni haluaako jarrutella edessä no vähän auto vaikuttaa, mutta jollain keinolla se on sen nopeamman eteen päässyt.

Jossain kohdassa mainitsit, että ohitettava ei pystyisi käyttämään puolustukseen, mikäli se nopeusero näiden kahden välillä on riittävän pieni hitaampi eli ohitettu häviää esim. alle sekunnin kierroksella (sekunti kierroksella on minusta formuloissa valovuosi) se pystyy yrittämään vastaohitusta seuraavalla kierroksella, koska on riittävän lähellä eli se voi kyllä puolustautua, jos se on enemmän hitaampi ei, sitä voi "taisteluna" pitää ja on hyvä, vaan että menee ohi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
OT.

Eli näkökanta on lapsellinen jos se poikkeaa omastasi.
Sanoinko niin? En sanonut. ;)
Boldasin omastasi ne kohdat joihin viittasin kommentillani. Olinko väärässä lapsellisuuden suhteen? Omasta mielestäni en ollut. Ja kyse ei ollut mielipiteiden erosta, vaan jutun tasosta ja järkevyydestä. Heitit lattialle selällesi ja vajosit neljävuotiaan tasolle, kun et muuta keksinyt enää ilmeisesti keksinyt...

Aika _rakentavassa_ hengessä olet liikkeellä.
Tunnustan, kommenttini ei ollut kovin ystävällinen, mutta rajansa se on meikäläiselläkin. Tiettyyn rajaan asti koitan olla rakentava ja tukea muita omasta mielestäni kokonaisuutta ja yhteisiö parhaimmalla mahdollisella tavalla edistävään suuntaan.

Voitte toki jatkaa keskustelua DRS:n kehittämisestä, mutta eihän se keskustelemisenne ja kehitysideanne mitään muuta.
Esimerkiksi tällaisella asenteella olevia kehoitan välttämään ko. keskusteluketjuja. Jos asia A) ei kiinnosta, B) siihen ei ole mitään lisättävää ja C) se saa hermostumaan, ei ketjua kannata seurata. Ei ainakaan julkisesti. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tarkoittanet että Ghost_Glove ei edes yritä ymmärtää mitä muut tarkoittavat ja sanovat.
Olen huomannut ihan saman.
Kuten edeltä huomannet, niin metsään meni. Vinkki: katso lainaamasi hahmon (vinkki2: Renngeist) vastaus kommenttiisi. ;)

Ei taida muumeja paljon näkyä sielä päin... :rolleyes:
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Sanoinko niin? En sanonut. ;)
Boldasin omastasi ne kohdat joihin viittasin kommentillani. Olinko väärässä lapsellisuuden suhteen? Omasta mielestäni en ollut. Ja kyse ei ollut mielipiteiden erosta, vaan jutun tasosta ja järkevyydestä. Heitit lattialle selällesi ja vajosit neljävuotiaan tasolle, kun et muuta keksinyt enää ilmeisesti keksinyt...


Tunnustan, kommenttini ei ollut kovin ystävällinen, mutta rajansa se on meikäläiselläkin. Tiettyyn rajaan asti koitan olla rakentava ja tukea muita omasta mielestäni kokonaisuutta ja yhteisiö parhaimmalla mahdollisella tavalla edistävään suuntaan.


Esimerkiksi tällaisella asenteella olevia kehoitan välttämään ko. keskusteluketjuja. Jos asia A) ei kiinnosta, B) siihen ei ole mitään lisättävää ja C) se saa hermostumaan, ei ketjua kannata seurata. Ei ainakaan julkisesti. ;)

No onpa täällä muitakin jotka vastustavat takasiipeäsi, mutta heidän kimppuunsa et ole hyökännyt. Tiedä sitten mikä minussa sinua risoo.
Ehkäpä se, että et ole saanut käännytettyä minua vaikka niin kovasti olet epätoivoisesti yrittänyt.

En minä ole heittänyt missään vaiheessa lattialle selälleni. Sinä kaiketi olet koska maalailet tuollaisia mielikuvia julkisella foorumilla.

Pidähän jatkossa mielipiteesi minusta aivan omana tietonasi ja yritä keskittyä ketjujen aiheisiin joista on tarkoitus keskustella.



edit. Kauankohan aiot jatkaa tuota mustamaalaamista ja jurnuttamista. Tuo alkaa olla jo aika lapsellista käytöstä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
DRS:n päälle vois vetää ruksit. Ja sitten toistan itse itseäni; Puolestaan KERS:stä pitäs saada ottaa irti kaikki teho minkä saavat siitä otettua, eikä myöskään mitään aikarajoituksia. Ei sitä jarrutusenergiaa kuitenkaan määräänsä enempää saa kierrokselta talteen...
Minäkin ottaisin mieluusti pari kokeilua ilman DRS:sää. Ihan vain jotta nähtäis se pohjataso missä nykyisin ollaan ohitusten suhteen. Mutta sitä tuskin tulemme näkemään, koska DRS on säännöissä ja tallit ovat kehittäneet autonsa siten, että DRS:ää käytetään. DRS:sättämöön kisaan ainakin osa kehittäis uudet takasiivet ja lisäisi kustannuksia...

Mutta jos DRS otettaisiin pois, ja JOS Pirellin renkaat ja diffujen tehojen pienennys ei riittäisi yksinään "riittävään" määrään ohituksia ja/tai taisteluja, niin KERS ei ole ratkaisu. Edessä ajava painaisi parhaissa KERSsitys paikoiss oman nappinsa pohjaan ja takana tuleva vain ihmettelisi.

Ja myöskään KERSsin vapaa kehitys ei ole mahdollista nyky suuntauksella, koska kustannukset.... tiedät kyllä.

Kerran vielä. DRS:n pohjaidea on tavallaan palauttaa se menetetty imuetu, joka takana tulevalla kuuluisikin olla ja jota ilman ohituksia ei tapahdu ilman edessä ajavan suurehkoa virhettä. Niin se vaan on.
Samaan päästään erinäisillä turbonapeilla, mutta eihän se mitään muuttaisi. Muuta kuin sen, että emme aina tietäisi käytettiinkö jotain välinettä vai ei. Nyt näemme, kun siipi aukeaa.

Systeemiä saisivat viilata (estää turhat käytöt ja kenties siipi saisi sulkeutua, kun autot on rinnakkain) kylläkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minäkin ottaisin mieluusti pari kokeilua ilman DRS:sää. Ihan vain jotta nähtäis se pohjataso missä nykyisin ollaan ohitusten suhteen. Mutta sitä tuskin tulemme näkemään, koska DRS on säännöissä ja tallit ovat kehittäneet autonsa siten, että DRS:ää käytetään. DRS:sättämöön kisaan ainakin osa kehittäis uudet takasiivet ja lisäisi kustannuksia...
Tuohan onnistuisi pitkälti niinkin, että lyhennetään DRS-alue vain niin lyhyeksi, että käytännön hyöty on olematon. Viime vuoden Australian kisassa periaatteessa nähtiin "liian lyhyen" DRS-alueen vaikutus (auttoi ohittamista lähinnä seuraavalla suoralla).
Ja myöskään KERSsin vapaa kehitys ei ole mahdollista nyky suuntauksella, koska kustannukset.... tiedät kyllä.
Näinpä. Toisaalta moinen kehitys pakottaisi FIA:n vastaavasti pienentämään moottoritehoja. F1 menisi enenevissä määrin kohti hybridiä. 2014 (K)ERSin teho ja merkitys kyllä kasvaa huomattavasti.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuohan onnistuisi pitkälti niinkin, että lyhennetään DRS-alue vain niin lyhyeksi, että käytännön hyöty on olematon. Viime vuoden Australian kisassa periaatteessa nähtiin "liian lyhyen" DRS-alueen vaikutus (auttoi ohittamista lähinnä seuraavalla suoralla).
Totta. Itse meinasinkin lisätä, että toki DRS:sättömiä kokemuksia voidaan kerätä myös DRS-alueiden ulkopuolella tapahtuneista väännöistä, mutta viime vuoden Melbourne lienee ihan hyvä verrokki myös.

Kenties täytyy katsella sunnuntai kisa ensin ja pohtia sitten lisää... :D
 
Ylös