Ovatko DRS ja Pirelli onnistuneita uudistuksia?

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
En siis väitä olevani mikään aerospesialisti mutta en usko että niin kauheasti maksaisi standardisoida kaikkiin autoihin samanlainen takaosa joka ainakin vähentäisi sitä imussa ajamisen mahdottomuutta.
Tulee mieleen Hanford-siipi, jota on käytetty jenkeissä - keinotekoinen tapa tuottaa ihan oikea imu. (CARTerilla olisi tästä ratkaisusta varmaan joku mielipide, mutta kirjoitteleeko hän enää täälllä?)
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Käytännössä kuitenkin oli, esim. Abu Dhabissa se onnistui erittäinkin mainiosti.
Abu Dhabissa DRS-alueet oli peräkkäisillä suorilla, jolloin ohitettu pääsi ohittamaan ohittajansa välittömästi (loppukaudesta kahta DRS-aluetta käytettäessä oli erilliset mittauspisteet). Tän keskustelun valossa tuo oli ehkä "tasapuolista" mutta käytännössä näytti vähän hölmöltä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tulee mieleen Hanford-siipi, jota on käytetty jenkeissä - keinotekoinen tapa tuottaa ihan oikea imu. (CARTerilla olisi tästä ratkaisusta varmaan joku mielipide, mutta kirjoitteleeko hän enää täälllä?)
Hanford devicen kaltainen vimpain ei korjaa F1:n ongelmaa. Tässä kun ei ole läksitty ratkomaan imuefektin puutetta vaan sitä, ettei toista autoa voi seurata riittävän lähellä turbulenttisen virtauksen takia. Hanford device paitsi kasvatti imuefektiä, myös johti joihinkin onnettomuuksiin viedessään takana olevan siiviltä lopunkin ilman. Toisin sanoen se kasvattaisi samalla alkuperäistä ongelmaa.

Sinällään värkki toki liittyy keskusteluun siten, että sitä vastustettiin jokseenkin samoilla argumenteilla kuin DRS:ää nyt.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Rata-autoiluun on "aina" kuulunut olennaisena osana taktisen aspektin tuova säätöongelma (joo joo, liioittelen ja yksinkertaistan). Optimoidaanko auto nopeaa kierrosaikaa silmällä pitäen vai ohituskykyä (ja siten myös ohitusten puolustamista) painottaen. Enemmän siipeä vs. vähemmän siipeä. Ajettavuutta ja mutkanopeutta vs. suoranopeutta. DRS vähentää tätä tasapainon hakemisen tuomaa haastetta muuttaen auton säätöjä siinä (poikkeus?)tilanteessa, jossa ollaankin jouduttu kierrosnopeudeltaan hitaamman auton taakse. Oletuksena nopeampi ajaa karkuun ja jos jääkin hitaamman taakse, niin ohi pääsee kumminkin. Äkkiseltään ajateltuna kisan luonne tai tasapaino siis muuttuu vähemmän säätötaktiseksi ja enemmän nopeaa kierrosaikaa painottavaksi.

Tätä ajatusmallia käytettäessä ei kuitenkaan sovi unohtaa sitä, että mikäli edellä menevän auton seuraaminen on enemmän tai vähemmän mahdotonta, muuttuu kisan tasapaino samalla tavoin taktisuutta vähentäväksi, mutta myös kierrosnopeuden merkittävyyttä vähentäväksi. Paremmalla mutkanopeudella ei pääse takamatkalta ohi suorilla ja suoranopeutta korostettaessa ei voi seurata niin läheltä, että pystyisi käyttämään suoranopeutta hyödyksi. DRS kompensoi tätä ongelmaa, mutta tavallaan korjaustapa on "muodostaa kahdesta väärästä yksi oikea".

Hanford devicen kaltainen vimpain ei korjaa F1:n ongelmaa. Tässä kun ei ole läksitty ratkomaan imuefektin puutetta vaan sitä, ettei toista autoa voi seurata riittävän lähellä turbulenttisen virtauksen takia.
DRS ei myöskään poista sitä ongelmaa, että toista autoa ei voi seurata riittävän läheltä. DRS:n kautta ongelmaa on lähestytty toisesta näkökulmasta eli mahdollistetaan ohitustilanteeseen pääsy kauempaa.

En todellakaan voi väittää että Hanfordin laite korjaisi F1:n ongelman, koska en siihen ja sen käytännön vaikutuksiin ole paljoa perehtynyt. Oikeastaan juuri siksi otinkin sen esille, jotta kuulisin kommentteja siitä ratkaisutavasta. Kuten täälläkin on todettu, DRS on periaatteessa keinotekoinen imu. Sellaisen saisi kehitettyä myös pakottamalla säännöissä auton rakenne (käytännössä takasiipi) voimakkaasti imua tuottavaksi, kuten Hanford-siipi tekee. Vertailu siihen on sikäli mielekästä, että sen hyvistä ja huonoista puolista on käytännön kokemuksia, joten ratkaisumallin toimivuutta DRS:n verrattuna ei tarvitse spekuloida pelkän MuTun perusteella. Edelleen oma mielipiteeni siitä on kuitenkin se, että periaatteeltaan se olisi samalla tavoin keinotekoinen ratkaisumalli, kuin DRS eikä siten mikään viisasten kivi.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Itellä vähän kaksijakoiset tunteet DRS:stä. Toisaalta ihan jees, että saadaan lisää ohituksia, mutta kun se tapahtuu keinotekoisesti ja liian helposti. DRS:ssää pitäisi viilata vähän, sen käyttöalueet ja aktivointietäisyys lyhkäisemmäksi, jolloin saataisiin mutkaan rinta rinnan taisteluja. Sen pitäisi enemmän auttaa pääsemään rinnalle seuraavaan mutkaan kuin pyyhältäisi suoraan helposti ohi ja jo ennen mutkaa repii hirveen kaulan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Rengasvalmistajia saisi olla kyllä nykyäänkin useampia.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Tämä on tietysti keskeinen kysymys. Miksi noin niin kuin reiluuden kannalta nopeamman ei pitäisi päästä ohi? Eikös tarkoitus ole, että nopein voittaa? Juuri se, että nopeammat jäivät hitaampien taakse oli suuri valituksen aihe perässäajeluformulan aikana.
Tajuan/ymmärrän kyllä argumenttisi, omasta mielestä nopeus vaan ei välttämättä ole oikeutus ohitukselle. Pitäisi olla ns. mies miestä vastaan ja parempi voittaa (parempi = taitavampi ohitustaistelija).

Perässäajeluformuloissa ei suurin ongelma ollut ohitusten puute vaan se että ei ollut sitä lähitaistelua juuri ollenkaan. Ketään ei loppujen lopuksi kiinnosta numeraaliset ohitusmäärät vaan niiden kamppailujen laatu - näen esimerkiksi monta kierrosta jatkuneet ohitusyritykset rengas rengasta vastaan ilman lopullista ohitusta huomattavasti jännittävämpänä ja mielenkiintoisempana kuin yksittäisen ohituksen.

... haen nimenomaan sitä 50/50 tilannetta sen ''reiluuden'' kannalta, en 2010 tilannetta enkä 2011 tilannetta
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Koronan näkemys on ymmärrettävä, mutta itseäni harmitti julmetusti ne tilanteet, joissa kärkikaksikolla oli erit taktiikat mutta heidän välinen kisailu loppui siihen kun toinen jäi jonkun taakse jumiin 10 kierrokseksi. Se oli perseestä.


Toinen harmillinen juttu oli, että jos hajos siipi tms niin aikainen varikkokäynti ties keskivaiheille putoamista ja automaattisesti jumiin jäämistä. Luojan kiitos nyt on DRS.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Itse ihan puhtaasti lajia pitkään seuranneena maallikkona sanoisin, että Pirelli on onnistunut hommissaan, DRS:n voisi nakata mäkeen.

Olkoot vaikka miten positiivista, että nopeat autot pääsevät helpommin takaisin luonnollisille paikoilleen taistelemaan voitosta (näin muistelisin ainakin Brundlen kommentoineen), on tuo aivan liian keinotekoista. Nykyäänhän peesiin pääseminen radan DRS-valinnasta riippuen merkitsee lähes poikkeuksetta ohitusta. Aivan äärimmäinen aivopieru sitten onkin kaksi peräkkäistä DRS-zonea, joissa ohitettu sitten kuittaa ohituksen takaisin DRS:n avulla. Kamalaa katsottavaa.

Mieluummin näkisin sitä aitoa ja reilua vääntöä sijoista, raivoamista pakan läpi jämäsijoilta. Muistiin tulee ainakin Schumin ensimmäinen jäähyväiskisa Brasiliasta 2006. Aivan upea kisa, mielestäni Shumin parhaita. Toki vastaavia esimerkkejä löytyy sitten Kimiltä ja muiltakin, mutta tuo nyt elävimpänä omassa mielessä on.
Samaa mieltä. Pirelli hyvä, DRS huono. Jos DRS halutaan pitää niin lopetetaan sinisten lippujen heiluttaminen ja ohittakoon nopeammat DRS:n avulla sitten kierroksella tai useammalla, tulisi siihenkin hommaan jotain haastetta taas ja nopeamman auton ja DRS:n avulla pitäisi olla ihan riittävän helppoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tajuan/ymmärrän kyllä argumenttisi, omasta mielestä nopeus vaan ei välttämättä ole oikeutus ohitukselle. Pitäisi olla ns. mies miestä vastaan ja parempi voittaa (parempi = taitavampi ohitustaistelija).
Tämä olisi ihan bueno, jos kyse olisi tasavertaisista kilpakumppaneista, mutta...
Koronan näkemys on ymmärrettävä, mutta itseäni harmitti julmetusti ne tilanteet, joissa kärkikaksikolla oli erit taktiikat mutta heidän välinen kisailu loppui siihen kun toinen jäi jonkun taakse jumiin 10 kierrokseksi. Se oli perseestä.
...analogia kaudelle 2011 olisi ollut se, että kolmen pysähdyksen taktiikalla ajava Vettel jää ylimääräisen pysähdyksen takia kahden stopin taktiikalla ajavan Perezin Sauberin taakse, vaikka olisi tuoreilla renkaillaan puolitoista sekuntia nopeampi.

Käytännössä ohituskelvottomuus siis johtaisi siihen, että ei valita nopeinta taktiikkaa, vaan sama kuin muilla, ettei jäädä jumiin hitaampien taakse.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Koronan näkemys on ymmärrettävä, mutta itseäni harmitti julmetusti ne tilanteet, joissa kärkikaksikolla oli erit taktiikat mutta heidän välinen kisailu loppui siihen kun toinen jäi jonkun taakse jumiin 10 kierrokseksi. Se oli perseestä.
Tosin Magny-Coursissahan kerran nähtiin päinvastainen tilanne. Schumi oli samalla taktiikalla kuin Alonso, ja juuttunut taakse. Mutta taktiikan muutos 4 stoppiin mahdollisti edellepääsyn. Harva ohituskaan on yhtä ällistyttävä kuin tuo taktiikanmuutos. Harmi vain, että välitankkausten tuoma taktinen ulottuvuus on nyt poissa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tosin Magny-Coursissahan kerran nähtiin päinvastainen tilanne. Schumi oli samalla taktiikalla kuin Alonso, ja juuttunut taakse. Mutta taktiikan muutos 4 stoppiin mahdollisti edellepääsyn. Harva ohituskaan on yhtä ällistyttävä kuin tuo taktiikanmuutos.
Totta, mutta juuri mainitsemasi esimerkin harvinaisuus ja haasteellisuus teki siitä ainutlaatuisen. 1 tällainen kymmenessä vuodessa on liian harvoin minun makuuni.. :rolleyes:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Sellainen pointti tuli DRS:stä mieleen, että ainakin periaatteessa sen ansiosta nähdään ehkä enemmän samantasoisten auto-kuljettaja -yhdistelmien välistä kilpailua. Sen sijaan, että selvästi nopeampi joutuisi jumittamaan hitaamman takana samaan aikaan kun toinen selvästi nopeampi cruisailisi edempänä kohti horisonttia.

Eli jos vaikka kisaa johtaisi nopea kuski-auto -yhdistelmä ja sitten olisi hitaampi siinä takana ja sitten taas nopeampi. Siinä voisi se ykkösenä oleva katsella, että eipä tuosta kolmosena olevasta (sen enempää kuin siitä hitaammasta kakkosesta) ole mitään vaaraa, niin ajelenpa vaan tälleen varmistellen maaliin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
samantasoisten auto-kuljettaja -yhdistelmien välistä kilpailua
Toisinsanoen sitä, että takanatuleva ei mutkissa kuitenkaan pääse edes niin lähelle, että olisi toivoa ohituksesta, ellei edelläajava tee virhettä.
 

Mick Mars

Sarkastinen kyynikko
Liittynyt
14.3.2012
Viestit
3
Sijainti
Ylhäällä
Eikö noita DRS- ja KERS-systeemejä vois poistaa fykkösistä kokonaan ja laittaa niiden tilalle kaikille talleille samanlaisen boostin?
Siis sellaisen jota vois käyttää vain tietyn määrän kilpailun aikana (vaikkapa 25 kertaa) ohittamisen ja sen estämiseen, jne.
Eli jos hövelisti boostailet kilpailun alkupuolella, niin lopussa säästäväisellä kuskilla olis olemassa boost-etu ja päinvastoin.

Aika-ajossa moinen boost vois olla kielletty.

Muistaakseni CART-sarjassa oli aikanaan vähän vastaavanlainen systeemi käytössä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eikö noita DRS- ja KERS-systeemejä vois poistaa fykkösistä kokonaan ja laittaa niiden tilalle kaikille talleille samanlaisen boostin?
.
Kers'siä perustellaan vihreillä arvoilla, kun kerätään jarrutusenergia ja hyödynnetään se.

Tuollainen boost-nappula on aivan yhtä keinotekoinen kuin DRS.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Eikö noita DRS- ja KERS-systeemejä vois poistaa fykkösistä kokonaan ja laittaa niiden tilalle kaikille talleille samanlaisen boostin?
Siis sellaisen jota vois käyttää vain tietyn määrän kilpailun aikana (vaikkapa 25 kertaa) ohittamisen ja sen estämiseen, jne.
Eli jos hövelisti boostailet kilpailun alkupuolella, niin lopussa säästäväisellä kuskilla olis olemassa boost-etu ja päinvastoin.

Aika-ajossa moinen boost vois olla kielletty.

Muistaakseni CART-sarjassa oli aikanaan vähän vastaavanlainen systeemi käytössä.
KERS on boosti.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
KERS on boosti.
Ongelma on siinä, että se on rajoittamaton. CARTeissa oli muistaakseni loppuaikoina push-to-pass -turbonappi, jota sai käyttää kisan aikana 40 sekuntia. Laittaa vähän toisenlaisen taktikoinnin tarpeen kun tietää että se napin apu on rajoitettu. KERSsissä on huonoin puoli sen rajoittamattomuuden antama mahdollisuus käyttää sitä ohitusten estämiseen oikeissa paikoissa joka kierroksella.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ongelma on siinä, että se on rajoittamaton. CARTeissa oli muistaakseni loppuaikoina push-to-pass -turbonappi, jota sai käyttää kisan aikana 40 sekuntia. Laittaa vähän toisenlaisen taktikoinnin tarpeen kun tietää että se napin apu on rajoitettu. KERSsissä on huonoin puoli sen rajoittamattomuuden antama mahdollisuus käyttää sitä ohitusten estämiseen oikeissa paikoissa joka kierroksella.
Eihän se ole rajoittamaton. Kyllä siinä joku aikamäärä mitä sitä sai käyttää. Ongelma oli se, että se oli kierrosta kohden.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Imusta on hyötyä pitkillä suorilla, mutta siitä on haittaa suurimmalla osaa rataa.

DRS on liikkuva aerodynaaminen osa(sääntöjenvastainen?) josta on pelkästään hyötyä sille nopeammalle. Hitaammalla ohitettavallahan ei sitten ohituksen jälkeen ole teoriassa mitään mahdollisuutta pysyä perässä jotta pääsisi käyttämään nappulaansa.
Imusta haittaa? Tarkennatko hieman.
Tarkoitatko pidon menetystä mutkissa, kun ajetaan toisen takana "imussa"?

Ei imustakaan ole hyötyä kuin sille nopeammalle. ;)
Miten ohitetulla ei ole teoriassa mitään mahkuja? Ei heti ohitustilanteen jälkeen, mutta jo seuraavilla suorilla tai seuraavalla DRS-alueella on mahku paikata ja tasapuolistaa, jos nopeus riittää taisteluun. Jos on hitaampi, niin ei ohitetulla ole koskaan mitään mahdollisuuksia...
 
Ylös