Ovatko DRS ja Pirelli onnistuneita uudistuksia?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Väittääkö joku tosiaankin ettei kilpa-autoilu kuninkuusluokassa tarjoa tai ole tarjonnut mielenkiintoisia kaksinkamppailuja ja taisteluja ilman järjestettyjä DRS-ohituksia?
Tuskin väittää, mutta aivan liian vähän niitä nähtiin ja yhä vähenemään päin oli koko ajan. Tai siis jos "kaksinkamppailuksi" laskettiin peräkkäinajelu, niin niitä nähtiin kyllä, mutta ohituksiin johtaneita kaksinkamppailuita harvoin.

Kun on kuitenkin nähnyt myös ajat ennen vuotta 1994, jolloin actioniä vielä oikeasti oli (joskin televisiointi surkeaa), niin ei tätä 2000-luvun meininkiä ole kovin viihdyttäväksi voinut sanoa. Toki viime vuonna DRS meni ajoittain (reilusti) yli, mutta se oli odotettavissakin, koska systeemiä vasta kalibroitiin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Mun mielestä on aika turha vertailla "kaikkein hienoimpia kaksinkamppailuja" ajalta ennen DRS:ää "kaikkein typerimpiin heittämällä ohi menemisiin" DRS:n kanssa tehtyinä. Lähes yhtä turhaa on toisaalta vertailla ennen DRS:ää vallinnutta "jonoajelua" DRS:n mahdollistamiin "hienoimpiin tilanteisiin ja tapahtumiin".

Ja kuten WebSlave kirjoitti, systeemiä on oikeastaan vasta kalibroitu. Eli jos nyt katsellaan vielä jokusen kauden ajan, ettei mene ihan: "En oikeastaan edes tiedä mikä DRS on enkä suosittele kenellekään" -linjalle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta pointti oli siinä että vain takana tuleva saa sitä käyttää. Vieläkö ollaan samalla viivalla?
Kuten jo monesti todettua, siinä se ei eroa imusta, josta kukaan ei valittanut, vaan pikemmin se haluttaisiin takaisin. Ero on tietysti se, että imu lakkaa toisen perästä pois siirryttäessä, mutta nopeusero on jo syntynyt ja siihen koko imunkin teho perustui.

Tai no, on tietysti toinenkin ero, imu syntyi aina (kovassa vauhdissa), DRS on vain määritellyllä alueella. Imu siis tavallaan antoi paljon suuremmat valttikortit takanatulijalle, vaikkei vaikutus varsinkaan viime aikoina enää ollut pisimpien DRS-alueiden suuruusluokkaa. Joskus muinoin taisi olla ainakin lähellä.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mutta pointti oli siinä että vain takana tuleva saa sitä käyttää. Vieläkö ollaan samalla viivalla?
Formuloissa ei olla samalla viivalla enää kisan lähdön jälkeen. Eikä edes lähdössä. Kisatilanteessa edellä ajavalla on joitain etuja (puhdas ilma, oikeus valita ajolinjansa) ja takana ajavalla joitain toisia (imu ja DRS). Jos DRS otetaan pois, niin ei ne autot silti ole "samalla viivalla".

Niin ja puhumattakaan autojen tasoeroista, mutta se onkin jo toinen juttu.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kuten jo monesti todettua, siinä se ei eroa imusta, josta kukaan ei valittanut, vaan pikemmin se haluttaisiin takaisin. Ero on tietysti se, että imu lakkaa toisen perästä pois siirryttäessä, mutta nopeusero on jo syntynyt ja siihen koko imunkin teho perustui.
En nyt ymmärrä tällaista ajatuksenjuoksua lainkaan. Kyllä, DRS ja imu saavat molemmat aikaan nopeuseron autojen välille. Toinen on säännöillä määritelty apukeino pelkästään takana ajavan käyttöön, kun taas toinen luonnollinen seuraus siitä, että autoja ajatetaan väliaineessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En nyt ymmärrä tällaista ajatuksenjuoksua lainkaan. Kyllä, DRS ja imu saavat molemmat aikaan nopeuseron autojen välille. Toinen on säännöillä määritelty apukeino pelkästään takana ajavan käyttöön, kun taas toinen luonnollinen seuraus siitä, että autoja ajatetaan väliaineessa.
FIA, FOM, FOTA ja valtaosa faneista halusivat lisää ohituksia. Aiemmin imu hoiti takanatulevan auton "ohitusavustajan" virkaa, mutta kun nykyaerodynamiikka ei sitä enää juuri synnytä, jotain piti keksiä tilalle. Tallit torppasivat kalliit ratkaisut (aerosääntöjen radikaalit muutokset), ja edullisempi ja imua imitoiva DRS tuli valituksi.

Imu ja DRS ovat toimintatavaltaan lähes täysin verrannollisia, vain toteutustapa on eri.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Formuloissa ei olla samalla viivalla enää kisan lähdön jälkeen. Eikä edes lähdössä. Kisatilanteessa edellä ajavalla on joitain etuja (puhdas ilma, oikeus valita ajolinjansa) ja takana ajavalla joitain toisia (imu ja DRS). Jos DRS otetaan pois, niin ei ne autot silti ole "samalla viivalla".
Heh, no jos tälle linjalle lähdetään niin sitten ei takuulla ikinä päästä sinne "samalle viivalle" ;). Mutta kannassani pysyn edelleen: kaikille samat säännöt tai touhu muuttuu urheilusta sirkukseksi. Ei se Matti ehkä kumminkaan ollut kovinkaan väärässä hehkuttaessaan "aikamme gladiaattoreita". Leipää ja sirkushuveja, niinkuin joku jo ehti mainitakin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tuosta imusta pitää olla kyllä WebSlaven kanssa eri mieltä. Nykyiselläänkin muodostuva imu riittää kyllä ohituksiin (tulihan niitä ohituksia ilman DRS:kin). Suurempana ongelmana mä näkisin nykyisen moottorisäännön ja kierrosten rajoittamisen. Noi koneet kun on tehty kiertämään kovilla kierroksilla, niin välitykset on pakko tehdä niin, että jo ilman imua mennään rajoittajalle suoran päässä. Imusta ei siten ole hyötyä kuin suoran alkupäässä, kun rajoitin alkaa hakkaamaan vastaan jo puolessa välissä suoraa.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Edessä olevalta vaan on viety kaikki mahdollisuudet pitää se paikkansa ... ei pitäisi olla oletusarvo, että nopeamman on päästävä hitaammasta ohi. Ohitus pitää ansaita, eikä ole ansaitsemista, että painaa napista ja pääsee ohi edelläajavasta ... no jos on vielä liian kaukana niin sitten vain jarrutus''taisteluun'' ja viimeistään seuraavalla drs-alueella ohi. Vie jännitystä.

Juu, nykyautoilla - oikein asetettuna - drs on ehkä ihan ookoo ja jossain Monacossa/Valenciassa tykkäänkin siitä, mutt mutt ... En siis väitä olevani mikään aerospesialisti mutta en usko että niin kauheasti maksaisi standardisoida kaikkiin autoihin samanlainen takaosa joka ainakin vähentäisi sitä imussa ajamisen mahdottomuutta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pilkunviilausta. Lauseeni sisältöä voi toki jokainen miettiä hiljaa sisimmissään. Josko se sieltä vielä avautuisi.
Ymmärsin kyllä mitä hait, mutten ole samaa mieltä. En näe sitä olennaista eroa jonka sinä näet. Enkä toisaalta myöskään periaatteellisista syistä vastusta "ohitusnappulaa". Se, että ohituksia tapahtuu on olennaisempaa kuin se miten tai miksi.
Tuosta imusta pitää olla kyllä WebSlaven kanssa eri mieltä. Nykyiselläänkin muodostuva imu riittää kyllä ohituksiin (tulihan niitä ohituksia ilman DRS:kin). Suurempana ongelmana mä näkisin nykyisen moottorisäännön ja kierrosten rajoittamisen. Noi koneet kun on tehty kiertämään kovilla kierroksilla, niin välitykset on pakko tehdä niin, että jo ilman imua mennään rajoittajalle suoran päässä. Imusta ei siten ole hyötyä kuin suoran alkupäässä, kun rajoitin alkaa hakkaamaan vastaan jo puolessa välissä suoraa.
Ei imu ole täysin poistunut, sen vaikutus vain on vähentynyt lähes olemattomiin. 80- ja 90-luvun alkupuolella imusta vielä ampaistiin ohi kuin DRS:llä konsanaan.

Kierrosrajoitus ja välitykset kieltämättä ovat keskeisessä roolissa, ja taktinen elementti nykyisin. Taaempaa lähtevien kannattaa jättää varaa välityksissä DRS:n (ja KERS:n) käyttöön, kun taas keulasta yleensä lähtevä Red Bull luultavasti optimoi välityksensä johdossa ajelua ajatellen.

Edessä olevalta vaan on viety kaikki mahdollisuudet pitää se paikkansa ...
Ei ole. DRS takaa ohituksen vain kun alue on riittävän pitkä JA takanatuleva riittävän lähellä. Esim. Australiassa ei todennäköisesti edelleenkään tulla näkemään helppoja DRS-ohituksia. Jonkin verran takasiivet ovat kyllä viime vuodesta ja sen aikana kehittyneet.
ei pitäisi olla oletusarvo, että nopeamman on päästävä hitaammasta ohi. Ohitus pitää ansaita, eikä ole ansaitsemista, että painaa napista ja pääsee ohi edelläajavasta ...
Tämä on tietysti keskeinen kysymys. Miksi noin niin kuin reiluuden kannalta nopeamman ei pitäisi päästä ohi? Eikös tarkoitus ole, että nopein voittaa? Juuri se, että nopeammat jäivät hitaampien taakse oli suuri valituksen aihe perässäajeluformulan aikana.
En siis väitä olevani mikään aerospesialisti mutta en usko että niin kauheasti maksaisi standardisoida kaikkiin autoihin samanlainen takaosa joka ainakin vähentäisi sitä imussa ajamisen mahdottomuutta.
Ei standardointi maksaisikaan kauheasti, mutta tiimit eivät siihen suostu. Ne neweyt haluavat säilyttää innovointivapautensa. Minun puolestani osittainen standardointi kyllä kävisi. (Taisin jossain vaiheessa ehdottaakin, että pohja standardoitaisiin, jolloin rajoitettu maaefekti oltaisiin voitu palauttaa.)
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Kyllähän DRS on minusta ollut hyvinkin onnistunut uudistus ja oikeastaan ensimmäistä kertaa ohitusten määrä on oikeasti lisääntynyt. Siitä lähtien kun olen lajia seurannut on kuulunut aina sama virsi: tarvitaan lisää ohituksia. Mitkään säännöt eivät vain tätä ole aiemmin tuoneet, esim. vuonna 1992 ei ollut mitään kierrosrajoituksia (siis moottorien maksimirpm), oli leveät renkaat sun muuta mutta koko kausi oli yhtä jonossa ajelua, Williamsit puoli minuuttia muita edellä. Sen jälkeen 94 kiellettiin kuljettajien apuvälineet ja sen piti tehdä kisoista jännempiä, no eipä juuri mikään muuttunut. On ollut urarenkaita ja matalia siipiä, kapeita renkaita yms. mutta mikään ei ole auttanut ennen tätä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Väittääkö joku tosiaankin ettei kilpa-autoilu kuninkuusluokassa tarjoa tai ole tarjonnut mielenkiintoisia kaksinkamppailuja ja taisteluja ilman järjestettyjä DRS-ohituksia?
Minä, tai ainakin niin, että niitä on ollut niin vähän, että periaatteessa jännittävä kahden auton taistelu on liian usein liian monella radalla lässähtänyt siihen, että ohittaminen tiedetään mahdottomaksi.

Ymmärrän kyllä, jos joku kokee DRS:n perusperiaatteeltaan typeräksi ratkaisuksi, mutta näissä fanaattisissa vastapuheenvuoroissa hämmentää se, kuinka tyystin siiven tarkoilta vaikutuksilta on pystytty ummistamaan silmät. Niillä radoilla, joilla siiven käyttö oli edes liki oikein mitoitettu DRS lisäsi tapahtumia koko radalla ja sitä kautta myös ilman siiven suoraa vaikutusta tehtyjä ohituksia tuomalla autot riittävän lähelle toisiaan. Kyseessä on yksinkertainen ja helposti hallittavissa oleva ratkaisu todella monimutkaiseen ongelmaan, ja uskoisin hyväksynnän olevan kiinni enemmän siitä, osataanko siiven käyttö rajata oikein kuin tekniikasta itsestään. Siiven koettu epäreiluus johtuu minun nähdäkseni voittopuolisesti kilpailuista, joissa siitä sai liian suuren edun, kuten 2011 Spa ja Turkki.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Huolimatta siitä, että puolustan DRS:ää olen sitä mieltä, ettei siitä välttämättä tarvitsisi tehdä pakollista lisäystä joka kisaan. Autot toki on suunniteltu DRS huomioiden, mutta yksinkertaisen konseptinsa vuoksi se voitaisiin myös jättää käyttämättä radoilla, joilla ohittaminen on keskimääräistä helpompaa, kuten vaikkapa Bahrainissa (jos ajetaan) tai Hockessa. Näin saataisiin myös jonkinlaista vertailukohtaa sen suhteen mikä on DRS:n vaikutus ohitusmääriin suhteessa Pirellin renkaisiin ja sääntömuutoksiin.

Tai vähintäänkin niillä radoilla DRS-alueet olisivat normaalia lyhyemmät.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Imu on täysin luonnollinen ilmiö kuten esim. kumin kertyminen rataan ja puhdas ja likainen osa radasta. Imua ei myöskään saa napista päälle ja pois. Imusta on hyötyä pitkillä suorilla, mutta siitä on haittaa suurimmalla osaa rataa.

DRS on liikkuva aerodynaaminen osa(sääntöjenvastainen?) josta on pelkästään hyötyä sille nopeammalle. Hitaammalla ohitettavallahan ei sitten ohituksen jälkeen ole teoriassa mitään mahdollisuutta pysyä perässä jotta pääsisi käyttämään nappulaansa.


Kyllä FIA tappaa formuloista innovatiivisuuden ja tuo tilalle joskus näitä pelleratkaisuja jotka sitten uppoavat harmaaseen massaan joka maksaa.

No ei tietenkään ole pakko seurata... mutta onhan toi tavallaan huvittavaakin. Viihdyttävämpää olisi ollut katsoa esim. Lotuksen kielletyn vakautussysteemin teho.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Liikkuva aerodynaminen osa ei ole sääntöjen vastainen, jos FIA on sen säännöissä sallinut.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Imu on täysin luonnollinen ilmiö kuten esim. kumin kertyminen rataan ja puhdas ja likainen osa radasta. Imua ei myöskään saa napista päälle ja pois. Imusta on hyötyä pitkillä suorilla, mutta siitä on haittaa suurimmalla osaa rataa.

DRS on liikkuva aerodynaaminen osa(sääntöjenvastainen?) josta on pelkästään hyötyä sille nopeammalle. Hitaammalla ohitettavallahan ei sitten ohituksen jälkeen ole teoriassa mitään mahdollisuutta pysyä perässä jotta pääsisi käyttämään nappulaansa.


Kyllä FIA tappaa formuloista innovatiivisuuden ja tuo tilalle joskus näitä pelleratkaisuja jotka sitten uppoavat harmaaseen massaan joka maksaa.

No ei tietenkään ole pakko seurata... mutta onhan toi tavallaan huvittavaakin. Viihdyttävämpää olisi ollut katsoa esim. Lotuksen kielletyn vakautussysteemin teho.
HOmma vaan menee niin että vapaita sääntöjä ei voi enää olla, muuten autojen eroista tulee niin kammottavia että koko laji kuolee. Laitetaan nyt taas kerran tähän Brasilian GP:n 1992 aikaero aika-ajossa Williamsien ja kolmannessa ruudussa olleen Ayrton Sennan välillä: 2,2 sekuntia, tämä oli siis aikaa jolloin tekninen kehitys oli täysin kontrolloimatonta ja vapaata. Toinen esimerkki voisi olla 1988, Mclarenit voittivat 15 kisaa 16:sta ja tehoero heidän turbomoottoriensa ja pikkutallien Ford Cosworthien välillä oli yli 100 hevosvoimaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös