Ovatko DRS ja Pirelli onnistuneita uudistuksia?

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vie hohtoa ohituksilta. Nykyään kuskit oikein kyttäävät vain sitä ohituspaikkaa DRS-alueella ja muissa kohdissa rataa ajelevat lauhkeasti kuin lampaat. Toki ainahan radoilla on ollut ne tietyt vakio ohituspaikat, mutta tämä kyräily ärsyttää.
Tämä on se pahin sivuoire toki. Itse en kyllä tollaista kyttäilyä ole laittanut merkille. Toki DRS-alueen kaikki tietävät ja sille myös painoarvoa siten laitetaan.

Siksipä systeemiä pitäisi säätää ja samalla kun hommaa vaikeutetaan, tulee tarve ohittaa myös muualla, millon ohitussauma sitten vain tulee...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Täysin epäurheilijamaista että takanatuleva saa nopeamman auton yht'äkkiä.

Joku viisashan sanoi, että sillä simuloidaan imua joka oli autoissa taannoin. Silloinhan DRS:n pitäisi mennä pois päältä viimeistään siinävaiheessa kun takanatuleva siirtyy pois edellämenevän takaa. :thumbup:
Vastasit jo itsellesi. Ja lisäisin edelleen, että sen takanatulevan täytyy alkujaankin olla nopeampi, jotta pääsee käyttämään DRS:ää. ;)
Sikäli parempi, että ohituksia taas saadaan, kuin että nopempi pysyisi sielä takana kuten pahimmillaan on nähty.

Ja kun lähelle pääsee, niin tosiaan sen imuavun takanatuleva saa kokolailla kaikissa muissa kilpaluokissa, mutta ykkösissä sitä ei enää riittävästi saa.

Näin ollen se takana tuleva on a) nopeampi kuin edellä ajava ja b) saa ohitukseen "imuavun".

"Imun" toki tulisi normaalisti loppua, kun siirrytään ohitettavan takaa pois.. Tätä on useasti ehdotettu viime vuonna ja nyt tässä viimeisessä purkauksessa... :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
On totta että DRS on luonut ihan hyviäkin taisteluita aina välistä. Lähinnä ärsyttävät tapaukset, joissa ohittaja painelee ohi ihan heittämällä ja pääsee samantien sadan metrin karkumatkalle.
Tätä mä arvelinkin. Tosin kun mennyttä kautta erilaisilla renkailla ja ilman tupladiffuja ei olla nähty, niin ei voida puhua asioista ehdottomasti. Silti kuten joku fiksu nosti esiin jokunen hetki sitten, niin luultavasti viime kaudella ne isoimmat ohilennot olisi nähty myös ilman DRS:ää. Hyvänä esimerkkinä tulee mieleen Span kisa ja olikohan Button ohittamassa, kun hän oli ohitettavan rinnalla jo DRS-alueen alussa eli ilman siipeilyä. Sen jälkeen toki avas luukun ja katos horisonttiin, mutta olisi tehnyt niin varmasti myös vaikka olisi ajanut siipi kiinni.

DRS-ohilentoja ei varmaan yhtään nähty sieltä sekunnin takamatkalta (ihan heittona, ei ole tilasto faktaa tästä). Niitä nähtiin, koska takamatkaa olikin jotain 0,2-0,5 sekkaa.

Pitäisikös systeemiä parantaa niin, että DRS:ää saa käyttää kun ero edellä ajavaan on sekunnin verran, mutta sitä ei saisi käyttää enää kuin ero on esim. 0,5 sekuntia?
:idea:
Näin DRS auttaisi vaan pääsemään iskuetäisyydelle, mutta ei sen pidemmälle?
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Tätä mä arvelinkin. Tosin kun mennyttä kautta erilaisilla renkailla ja ilman tupladiffuja ei olla nähty, niin ei voida puhua asioista ehdottomasti. Silti kuten joku fiksu nosti esiin jokunen hetki sitten, niin luultavasti viime kaudella ne isoimmat ohilennot olisi nähty myös ilman DRS:ää. Hyvänä esimerkkinä tulee mieleen Span kisa ja olikohan Button ohittamassa, kun hän oli ohitettavan rinnalla jo DRS-alueen alussa eli ilman siipeilyä. Sen jälkeen toki avas luukun ja katos horisonttiin, mutta olisi tehnyt niin varmasti myös vaikka olisi ajanut siipi kiinni.

DRS-ohilentoja ei varmaan yhtään nähty sieltä sekunnin takamatkalta (ihan heittona, ei ole tilasto faktaa tästä). Niitä nähtiin, koska takamatkaa olikin jotain 0,2-0,5 sekkaa.

Pitäisikös systeemiä parantaa niin, että DRS:ää saa käyttää kun ero edellä ajavaan on sekunnin verran, mutta sitä ei saisi käyttää enää kuin ero on esim. 0,5 sekuntia?
:idea:
Näin DRS auttaisi vaan pääsemään iskuetäisyydelle, mutta ei sen pidemmälle?
Ainoa vaan, että voi olla kuskille aika hankala "stopata" tuo meneminen siihen 0,5 sekuntiin kun auto on ampaissut ohitusvauhtiin. Tarkotan siis, että pysyykö siinä enää kuskilla kaikki nappulat hallussa ja aika vaikea tuota olis kontrolloida.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pitäisikös systeemiä parantaa niin, että DRS:ää saa käyttää kun ero edellä ajavaan on sekunnin verran, mutta sitä ei saisi käyttää enää kuin ero on esim. 0,5 sekuntia? :idea:
Näin DRS auttaisi vaan pääsemään iskuetäisyydelle, mutta ei sen pidemmälle?
Tuotahan täällä on pari kertaa jo ehdotettu. Jos voidaan olla varmoja siitä, että ohitukset onnistuvat ilman DRS:ää, noin voitaisiin toimia. Mutta juuri ohittamisen mahdollistamiseenhan DRS luotiin. Jos juuri ohittamisaspekti otetaan siltä pois, sen funktio katoaa.

Sinällään edelläajavan kiinniottamisen ei ylimääräistä apua tarvita, joten miksipä sitä DRS:ää saisi sitten käyttää 0,5-1 sekunninkaan erolla?
 
Viimeksi muokattu:

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Mikäs hienous siinä ohittamisessa sitten on jos sitä ei tehdä tyyliin 'fair play', vaan keinotekoisen ja epäurheilijamaisen DRS:n turvin?

Tyhmälle kansalle leipää ja sirkushuveja...

Kaiketi nautitte siitä kun ohituksia tulee niin että siipi auki ja lentämällä ohi. Minä en.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikäs hienous siinä ohittamisessa sitten on jos sitä ei tehdä tyyliin 'fair play', vaan keinotekoisen ja epäurheilijamaisen DRS:n turvin?

Tyhmälle kansalle leipää ja sirkushuveja...

Kaiketi nautitte siitä kun ohituksia tulee niin että siipi auki ja lentämällä ohi. Minä en.
Olet ilmeisesti aloittanut ykkösten seuraamisen niin myöhään, ettet muista että viimeiset kymmenen vuotta on valitettu ohittamisen vaikeutta ja vähäisyyttä ja ettei nopeampi auto pääse hitaamman ohi. Ei ollut "fair play" sekään, että hitaamman oli helppo pitää nopeammat takanaan.

DRS ei ole se ratkaisu jota itse olisin toivonut, mutta ehdottomasti parempi kuin ei mitään. F1 on ensisijaisesti viihdettä, ja jonossajaelu ei ollut viihdyttävää.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mikäs hienous siinä ohittamisessa sitten on jos sitä ei tehdä tyyliin 'fair play', vaan keinotekoisen ja epäurheilijamaisen DRS:n turvin?

Tyhmälle kansalle leipää ja sirkushuveja...

Kaiketi nautitte siitä kun ohituksia tulee niin että siipi auki ja lentämällä ohi. Minä en.
Et ole ilmeisimminkään lukenut yhtäkään viestiä tästä keskustelusta?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mä haluaisin edelleen uskotella itselleni, että F1 olisi viimekädessä (väline)urheilua. Tämän takia mun päähän ei oikein sovi ajatus siitä, että asetetaan kuljettajat eriarvoiseen asemaan shown parantamiseksi.
Joka autossahan se DRS on. Kaikki on siinä asiassa samalla viivalla.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Olet ilmeisesti aloittanut ykkösten seuraamisen niin myöhään, ettet muista että viimeiset kymmenen vuotta on valitettu ohittamisen vaikeutta ja vähäisyyttä ja ettei nopeampi auto pääse hitaamman ohi. Ei ollut "fair play" sekään, että hitaamman oli helppo pitää nopeammat takanaan.

DRS ei ole se ratkaisu jota itse olisin toivonut, mutta ehdottomasti parempi kuin ei mitään. F1 on ensisijaisesti viihdettä, ja jonossajaelu ei ollut viihdyttävää.

Voitko ystävällisesti lopettaa piikittelemiseni?

Sinä et tiedä miten kauan olen enemmän tai vähemmän ykkösiä seurannut. Älä johdattele 'suurta yleisöä' luulemaan että en olisi seurannut esim. Keken ajoista lähtien.

Minä en ole valittanut kertaakaan ohittamisen vaikeutta, sinä ja 'suuri yleisö' on.

DRS on syvältä, se siitä.


Leipää ja sirkushuveja tyhmälle kansalle.
PISTE!


edit. Anteeksi OT.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Et ole ilmeisimminkään lukenut yhtäkään viestiä tästä keskustelusta?
OT.

Mistä niin päättelet?


Minulla on mielipiteeni DRS:tä ja sinulla on omasi. Eikö minulla ole oikeutta esittää omaa mielipidettäni niin, että sinä et väittäisi että en ole lukenut muitten mielipiteitä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minä en ole valittanut kertaakaan ohittamisen vaikeutta, sinä ja 'suuri yleisö' on.
Niin, sekä FIA:n että FOTA:n järjestämät kyselyt osoittivat, että "suuri yleisö" haluaa enemmän ohituksia (tai ainakin ohittamisen helpottamista). Raha ratkaisee, joten yleisöä kuunneltiin. Tosin raha ratkaisi myös siis sen, että talleja kuunneltiin ongelman ratkaisemiseen käytettävän tekniikan suhteen.

Sitä ei siis tarvitse ihmetellä miksi DRS tuli tai miksi juuri DRS valittiin ohituksia helpottamaan.

Kysyit aiemmin mikä hienous siinä ohittamisessa on. Ohittaminen on kilpailun keskeisin elementti. Jos sijoitukset eivät vaihdu, kyse ei ole kilpailusta vaan paraatista.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
OT.

Mistä niin päättelet?


Minulla on mielipiteeni DRS:tä ja sinulla on omasi. Eikö minulla ole oikeutta esittää omaa mielipidettäni niin, että sinä et väittäisi että en ole lukenut muitten mielipiteitä?
Ajattelin vaan, kun sanoit:
Kaiketi nautitte siitä kun ohituksia tulee niin että siipi auki ja lentämällä ohi. Minä en.
ja tässä on aika pitkään puhuttu siitä, että ei ne ohilentämiset kenenkään mielestä mitenkään nautinnollisia ole. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Niin, sekä FIA:n että FOTA:n järjestämät kyselyt osoittivat, että "suuri yleisö" haluaa enemmän ohituksia (tai ainakin ohittamisen helpottamista). Raha ratkaisee, joten yleisöä kuunneltiin. Tosin raha ratkaisi myös siis sen, että talleja kuunneltiin ongelman ratkaisemiseen käytettävän tekniikan suhteen.

Sitä ei siis tarvitse ihmetellä miksi DRS tuli tai miksi juuri DRS valittiin ohituksia helpottamaan.

Kysyit aiemmin mikä hienous siinä ohittamisessa on. Ohittaminen on kilpailun keskeisin elementti. Jos sijoitukset eivät vaihdu, kyse ei ole kilpailusta vaan paraatista.

Eli leipää ja sirkushuveja kansalle ja sinä kannatat sitä. Ok.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ajattelin vaan, kun sanoit:

ja tässä on aika pitkään puhuttu siitä, että ei ne ohilentämiset kenenkään mielestä mitenkään nautinnollisia ole. :rolleyes:
Ohilentämiset eivät ole nautinnollisia ja silti kannatatte ne mahdollistavaa syteemiä?

Vähän ristiriitaista.


Siis DRS on nimenomaan ohilentämisiä varten ja tuottamaan teille kansalle niitä sirkushuveja.
Oikea urheilu on sitten erikseen. ;)

Onko kantani DRS:n suhteen nyt tullut selväksi amatööreille. :alppu:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ohilentämiset eivät ole nautinnollisia ja silti kannatatte ne mahdollistavaa syteemiä?

Vähän ristiriitaista.
Ei vaan tässähän on nimenomaan keskusteltu sen muuttamisesta sellaiseen muotoon, että siitä saisi mahdollisuuden ohituksiin, ei suinkaan niiden tekijää.

Ja sitä kannatan siitä syystä, kun siinä on potentiaalia, viime kaudella siitä vain oli liikaa hyötyä. Vai oliko mielestäsi Brasiliassa tai Australiassa liian helppoa ohittaa? Esim. Brasiliassahan Button ei päässyt ohi DRS:n avulla, vaan se mahdollisti lähelle pääsyn ja KERS:in käytön oikeissa kohdissa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Oikea urheilu on sitten erikseen. ;)
Formulat ei ole urheilua. Liian isot rahat pyörii. Politikointia yms saippuasarjaa.
Se on ihan sama onko se "reilua" vai ei että jonkun systeemin takia kaveri takaa pääsee helpommin ohi kuin ennen (muistaakseni ainakaan eräs Massa ei meinannut loppukaudesta päästä siltikään kenekään edelle, oli DRS:ää tai ei) mutta kun suuri yleisö (=raha) ei pelkkää jonossa-ajelua vuodesta toiseen jaksa seurata (ja tuskinpa kukaan oikeasta kilvanajostakaan kiinnostunut) joten kikkoja tarvitaan.

Omasta mielestä aerodynamiikkaa pitäisi rajoittaa selvästi jotta mekaanisen pidon osuus olisi suurempi. Silloin tuo imuuttelukin onnistuisi.

Jos pitää valita viime kauden tyylinen DRS-ohittelu tai kuten viime vuosina pahimmillaan ollu että lähdön jälkeen on voinut sitten alkaa tekemään jo jotain muuta niin mieluummin katselen DRS-ohituksia. Unilääkkeeksi voin sitten vaikka katsoa eduskunnan täysistuntoa enkä formuloita.

Pientä hienosäätöä niin hyvä siitä tulee. Esim sekin että ohituksen jälkeen on joissain paikoissa voinut sälli vielä käyttää DRS:ää. Semmoiset naurettavuudet pois. Samoin kuin mun mielestä DRS:n käyttöoikeus myös kierroksella varvattavien kanssa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Samoin DRS:än suhteen pitäsi saada pieni tarkennus siinä, että jos ohitus on juuri tapahtunut esim. mutkaa ennen DRS mittapistettä, ei juuri ohitetuksi tullut saisi käyttää DRS:ää sillä kierroksella/siinä kohdassa.

Toisena tarkennuksena olisi varikolle ajojen huomioiminen kisoissa, joissa DRS alue on pääsuoralla. Siis jos edellä ajava meneekin varikolle, niin viime vuonna se takana ollut sai ajaa ilmaiseksi pääsuoran DRS auki vaikka rata oli tyhjä... Tämähän aiheutti sen, että esim. Maikkarin sankarit alkoivat asiaa ihmettelemään ja rangaistusta vaatimaan ko. kuskille... :D
Ainakin MTV3:n tiimi puhui aina, että DRS:ä saa käyttää myös jos on alle sekuntin päässä kierroksella ohitettavasta. Se on minusta paljon räikeämpi epäkohta kuin kumpikaan noista sinun mainitsemistasi. Siis sillä oletuksella, että mustakarit ei olleet ihan pihalla asiassa. En koskaan omin silmin tuota tarkastanut, että menikö se noin.
 
Ylös