Indycarin turvallisuus ja Wheldonin kolarin vaikutukset

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
BTW: Miksi tämä Euroopan(F1) ratojen yliturvallisuushakuisuustrendi ei ole tuonne jenkkilään rantautunut? Järki sanonut aina, että ovaalit on liian vaarallisia tuollaisille nopeille formulatyyppisille autoille, niin eipä siitä siellä välitetä paskaakaan.
Bisnes is bisnes and Moses is moses. Ei jenkeissä ketään kiinosta F1-tyyliset skabat jossa körötellään "yliturvallisilla" Herman Tilke -baanoilla jonopyörää.

Indy 500 ja vastaavat ovaalikilpailut ovat olleet jenkkilässä pop jo ammoisista ajoista ja niitä katsojat haluavat seurata mutustaen poppareita ja hodareita katsomossa.

Tapahtuu niitä fataaleja kolareita noissa maaradoilla ajettavissa midgeteissäkin eli ei se ole pelkästään superovaalien ja niillä ajettavien nopeuksien syytä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tuota Indycarissa ja verrokeissaan kuolleiden kuljettajien määrää ei kuitenkaan sovi liioitella. Yksikin on liikaa, mutta välillä tuntuu, että joidenkin mielestä kuljettajia kuolee joka toinen viikko. Tässä Wikipedian listaus menehtyneistä:

1982 Gordon Smiley
1982 Jim Hickman
1992 Jovy Marcelo
1996 Jeff Brayton
1996 Jeff Krosnoff
1999 Gonzalo Rodriguez
1999 Greg Moore
2003 Tony Renna
2006 Paul Dana
2011 Dan Wheldon

Näistä Krosnoff menehtyi katuratakisassa Torontossa ja Rodriguez Lacuna Secassa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Muistetaan myös että ainoat jotka edellä mainituista menehtyivät itse kisatilanteessa Wheldonin lisäksi olivat Moore ja Krosnoff.

Media pumppaa normaaliin tapaansa ylireagoituja muutosehdotuksia mutta mielestäni nyt pitäisi kiinnittää huomiota lähinnä näiden Vegasin ja Texasin kaltaisten ovaalien karsimiseen kalenterista.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Muistetaan myös että ainoat jotka edellä mainituista menehtyivät itse kisatilanteessa Wheldonin lisäksi olivat Moore ja Krosnoff.
Krosnoffin tilannehan oli sellainen, joka olisi huonommalla onnella voinut viedä Webberin Valenciassa 2010. Eli siinäkään ei auton turvallisuuden parantamisella olisi paljoa voinut.

Edit: Tuon Webberin flipin nyt uudelleen katsottuani: radan turvallisuus tuossa oli se ratkaiseva ero Krosnoffin onnettomuuteen. Ja tuuri, sillä Webberin auto ei kääntynyt yhtä voimakkaasti oikealle.

Media pumppaa normaaliin tapaansa ylireagoituja muutosehdotuksia mutta mielestäni nyt pitäisi kiinnittää huomiota lähinnä näiden Vegasin ja Texasin kaltaisten ovaalien karsimiseen kalenterista.
Näin. Ymmärrettävä halu parantaa turvallisuutta pitäisi kohdistaa oikein.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Edit: Tuon Webberin flipin nyt uudelleen katsottuani: radan turvallisuus tuossa oli se ratkaiseva ero Krosnoffin onnettomuuteen. Ja tuuri, sillä Webberin auto ei kääntynyt yhtä voimakkaasti oikealle.
Siinä oli myös kosolti huonoa tuuria. Kohdassa, jossa Krosnoff osui turva-aitaan oli puu, joka pysäytti auton ja aidan liikkeen.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Ovaalit ovat USA:ssa suosittuja, mutta eivät vaarallisuuden vuoksi niinkuin jotkut tuntuvat ajattelevan. Niiden isot edut ovat mutkaratoihin merkittävät: kisat ovat tasaisia, ohituksia tapahtuu ilman avattavia taksiipiä ja kaikki tapahtumat ovat katsojien nähtävillä.

Niin ja LVMS ei ole superovaali vaan aivan tavallinen 1½ mailinen tri-oval!
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Siinä oli myös kosolti huonoa tuuria. Kohdassa, jossa Krosnoff osui turva-aitaan oli puu, joka pysäytti auton ja aidan liikkeen.
Tämä oli minulle uutta tietoa. Näissä sentin levyisissä katuradoissa on kyllä ihan omat riskinlisääjäelementtinsä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuota Indycarissa ja verrokeissaan kuolleiden kuljettajien määrää ei kuitenkaan sovi liioitella. Yksikin on liikaa, mutta välillä tuntuu, että joidenkin mielestä kuljettajia kuolee joka toinen viikko. Tässä Wikipedian listaus menehtyneistä.
Ei pidä unohtaa pahoja loukkaantumisia kuten Alex Zanardi, Kenny Bräck ja Davey Hamilton. Kun listataan vain pelkät kuolemat niin unohtuu helposti muut vakavat onnettomuudet
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ei pidä unohtaa pahoja loukkaantumisia kuten Alex Zanardi, Kenny Bräck ja Davey Hamilton. Kun listataan vain pelkät kuolemat niin unohtuu helposti muut vakavat onnettomuudet
Totta. Näistä Zanardin kolari menee kyllä paskan ratasuunnittelun piikkiin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ecclestone haukkuu IndyCar-sarjan

-- "Se teki kisasta vähän niin kuin vapaapainia - korkean riskin lisällä. --"
Sanoo mies joka tuhosi WSC:n omaksi hyödykseen ja haluaa nyt sirkukseensa keinotekoisia kastelujärjestelmiä ja oikoteitä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sanoo mies joka tuhosi WSC:n omaksi hyödykseen ja haluaa nyt sirkukseensa keinotekoisia kastelujärjestelmiä ja oikoteitä.
Ecclestonella oli saumat lyödä lyötyä omien etujen ajamiseksi. Toivottavasti ei joudu syömään sanojaan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ecclestone on ennenkin verrannut amerikkalaista formula-autoilua vapaapainiin. Valitettavasti hän tuntuu unohtaneen itse ehdottaneensa IndyCarilta ja F1:ltä 5 miljoonan dollarin mestareiden kisaa 90-luvun Grand Prix-lamassa.

Ecclestone luultavasti muutenkin toivoisi tuon haastattelun kadonneen iäksi, koska nythän F1 on amerikkalaistunut ohi serkustaan älyttömien gimmikien kuten DRS:n takia. Tuon haastattelun jälkeen F1:ssä vakiintui myös kovasti vielä tuossa vaiheessa halveksittu turva-auton käyttö.

Ikävää, että F1 on täynnä Ecclestonen ja Coulthardin kaltaisia ylimielisiä limanuljaskoja, jotka käyttävät tällaista traagista tilannetta oman hyödyn tavoitteluun. "F1 on 20 vuotta IndyCaria edellä turvallisuudessa." :yuck:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Sanoo mies joka tuhosi WSC:n omaksi hyödykseen ja haluaa nyt sirkukseensa keinotekoisia kastelujärjestelmiä ja oikoteitä.
Eipä noi hirveästi turvallisuutta heikentäisi. Muutenkin, tajuaahan sen nyt kaikki vähän enemmän Bernien lausuntoja lukeneet, että ihan joka asiaa joka herran suusta tulee ei kannata ottaa niin tosissaan.

Ja se nyt on kaikille paitsi CARTerille selvää, että F1 on IndyCaria turvallisuudessa edellä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ja se nyt on kaikille paitsi CARTerille selvää, että F1 on IndyCaria turvallisuudessa edellä.
Ne jotka ovat oikeasti ottaneet asioista selvää ja tietävät mistä puhuvat ovat eri mieltä. Tai ainakin heillä on tyylitajua esittää asia hieman paremmin kuin Coulthardilla tai Ecclestonella.

On täysin mieletöntä lähteä vertaamaan IndyCarin ja F1:n turvallisuutta, koska suurin osa ajasta puhutaan täysin erilaisesta kilpailusta, jossa usein esiintyy erilaisia onnettomuuksia.

Jos taas halutaan keskustella autojen turvallisuudesta, niin sen määrittelee FIA. Jos IndyCar todella on 20 vuotta turvallisuudessa ykkösiä perässä, niin silloin on kansainvälisen autoliiton vastuu ja vika, että se on hyväksynyt törmäystesteissään sarjan autot. Dallaran autossa on kyllä selkeä suunnitteluvirhe, mutta tähän FIA ei ole puuttunut. Sen sijaan sarjan autot ovat läpäisseet kaikki ovaalille vaadittavat törmäystestit. Lisäksi autoa on myös lukuisten rajujen kolareiden vuoksi vahvistettu ja tehty muutenkin turvallisemmaksi (istuma-asento, ohjaamon ja pään suojat.)

Dallaran kylkiin on vuosien varrella lisätty sivutörmäyslevyjä, joita FIA ei ole vaatinut ja jotka mm. kevyistä F1-autoista puuttuvat. Näiden kaikkien asioiden summana 14 kuljettajaa selvisi viime viikonloppuna 350 kilometrin tuntinopeudessa tapahtuneesta joukkokolarista. Sitten kun F1:ssä tapahtuu jotain lähellekään samanlaista, voivat F1-asiantuntijat esittää olevansa profeettoja vieraiden mailla, mutta siihen asti kannattaa pitää suu visusti supussa asioista joista ei mitään tiedä tai ymmärrä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Dallaran kylkiin on vuosien varrella lisätty sivutörmäyslevyjä, joita FIA ei ole vaatinut ja jotka mm. kevyistä F1-autoista puuttuvat.
Fykkösen monokokissa on vähintään 6,2mm paksut komposiittipaneelit (16 kerrosta Zylonia, 2 hiilikuitua) kyljissä. Mitä levyä IRL-autoon on lisätty?

edit: Wikipedian mukaan IRL:n sivutörmäyssuojat ovat ykkösten tapaan Zylonia ja ne otettiin käyttöön vuonna 2008 – vuosi F1:n jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Fykkösen monokokissa on vähintään 6,2mm paksut komposiittipaneelit (16 kerrosta Zylonia, 2 hiilikuitua) kyljissä. Mitä levyä IRL-autoon on lisätty?

edit: Wikipedian mukaan IRL:n sivutörmäyssuojat ovat ykkösten tapaan Zylonia ja ne otettiin käyttöön vuonna 2008 – vuosi F1:n jälkeen.
IndyCarin paneeli on 7 mm ja se koostuu 21 kerroksesta Zylonia. Muistin hieman väärin, mutta kuitenkin paneelit ovat suurempia ja paksumpia kuin mitä FIA INDYCARilta vaatii.
 
Ylös