Hidastuksessa näyttää siltä että remmi olisi mennyt poikki. Eli tosi kovalla voimalla on tullut osuma päähän.Simoncellin kypärä oli varmaan varikon isoin, valtavan hiuspehkon takia kai. Silti kypärä sujahti ihmeen helposti päähän eli olisiko ollut liiankin väljä?
Michele Macchiagodena said: “I’m very sad to be here to report about the death of Marco Simoncelli, a friend. Because of the crash he had during the race, in which he was hit by other riders, he suffered a very serious trauma to the head, to the neck and the chest. When our medical staff got to him he was unconscious. In the ambulance because there was a cardiac arrest they started CPR (cardiac pulmonary resuscitation). Immediately in the Medical Centre, with the help also of the Doctor of our staff at the Clinica Mobile and local Doctors, he was intubated and it was possible to take off some blood from the thorax. The CPR was continued for 45 minutes because we tried to help him for as long as we thought it was possible. Unfortunately it was not possible to help him and at 16:56 (local time) we had to declare he was dead.”
Paul Butler responded to a question about Marco Simoncelli’s helmet coming off in the crash by saying: “I think if I may reply, that will be for another occasion. Quite clearly the consequences and circumstances surrounding the accident will be thoroughly investigated.”
Vähän samansuuntainen ajatus tuli minullekin mieleen. Kypärän kaulahihnankin on tarpeeksi suuressa iskussa annettava periksi ja kypärän irrottava, koska muuten niskalle käy huonosti. Yksi mahdollinen keino vaimentaa niskan kuormittumista tuollaisessa päähän kohdistuvassa iskussa voisi olla kiinnittää kypärä jotenkin ajopukuun, jolloin koko kroppa ottaisi iskua vastaan.Jonkinlainen HANS pitäisi moottoripyöriin saada. Siis jokin kaularangan liiallista liikettä rajoittava systeemi.
Onnettomuudet johtavat turvallisuuden parantumiseen. Kuulostaa ihan hyvältä idealta toi kypärän kytkeminen pukuun..Vähän samansuuntainen ajatus tuli minullekin mieleen. Kypärän kaulahihnankin on tarpeeksi suuressa iskussa annettava periksi ja kypärän irrottava, koska muuten niskalle käy huonosti. Yksi mahdollinen keino vaimentaa niskan kuormittumista tuollaisessa päähän kohdistuvassa iskussa voisi olla kiinnittää kypärä jotenkin ajopukuun, jolloin koko kroppa ottaisi iskua vastaan.
Varmasti tuollaisia ratkaisuja jo mietittykin ja niissä on todennäköisesti omat ongelmansa (esim. liikkuvuus).
Tässä tapauksessa oli todella paljon pelkkää epäonneakin mukana.
Siltä tuo tuossa videossa näyttää. Tuo isku päähän (ja oletettavasti myös niskaan) on todennäköisesti ollut niin suuri, että se on jo yksistään ollut sellainen vamma josta ei olisi voinut selvitä, vaikka kypärä olisikin pysynyt päässä. Puhumattakaan siitä että rintakehä/kylkiluut lienee murtuneet ja puhkoneet keuhkot. Kuolema on tullut heti.Kypärän pysyessäkin tuo kolari olisi ollut melkein satavarmasti kuolettava. Ja kun kypärä lähti niin kuolo tuli. Lisäksi Simoncellillä onnettomuuden takia näyttäisi tulleen verikeuhko. Siinä tilassa ei selviä kauan vaikka sydän muuten toimisi. Kauhea tilanne joka tapauksessa ja turvallisuusnäkökulmia varmasti mietitään nyt kuumeisesti.
Samaa mieltä...minusta oli hieman ajattelematon viesti.Eikö toi nyt ole jo asiatonta heitellä jotain nimiä. :nope:
Kämäsen näköstä.Kovin pitkälle ei näköjään olla vielä tultu sieltä jostain 70-luvun formuloista, kun hengenvaarallisessa tilassa olevaa potilasta eli Simoncellia kuljetetetaan tähän tyyliin (mikäli kuva ei valehtele niin paarit on tippumassa kantajien käsistä).
http://img32.imageshack.us/img32/5216/simoncellimotogpstretch.jpg
Simoncelli kolmas MM-ratamoottoripyöräilyn uhri 2000-luvulla
Turun Sanomat 23.10.2011 15:32:22
Sepangin radalla kuollut italialainen Marco Simoncelli on ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan 14:s kuolonuhri vuoden 1980 jälkeen. Sitä edeltävältä ajalta suomalaiset muistavat etenkin Jarno Saarisen kohtalokkaan onnettomuuden Monzassa vuonna 1973.
Lajin turvallisuus parani selvästi 1990-luvulla, sillä tuolla vuosikymmenellä kuoli vain yksi kuljettaja, japanilainen Noboyuki Wakai vuonna 1993 Espanjan MM-osakilpailussa.
2000-luvulla ovat Simoncellin lisäksi kuolleet japanilaiset Daijiro Kato (2003, Japani) ja Shoya Tomizawa (2010, San Marino).
Moottoripyöräily menetti yhden lajin tulevaisuuden mestariehdokkaista.
Gresini-tallin Hondalla kilpaillut Simoncelli taisteli kaatuessaan neljännestä sijasta Alvaro Bautistan kanssa. Hän liukui radan poikki ja suoraan Colin Edwardsin ja Valentino Rossin eteen. Kumpikin näytti osuvan italialaiseen, joka menetti rytäkässä kypäränsä ja jäi radalle makaamaan.
Kisa keskeytettiin välittömästi ja Simoncelli siirrettiin ambulanssilla radan lääkintähuollon tiloihin, jossa hänet todettiin kuolleeksi. Edwards kaatui myös ja loukkasi olkapäänsä. Rossi kykeni jatkamaan matkaansa varikolle ongelmitta.
– Kun näin kolarin jälkeenpäin, se tuntui todella pahalta. Ei ole hyvä merkki kun kypärä irtoaa päästä, kuluvan kauden MotoGP -luokan mestaruuden jo varmistanut Casey Stoner kommentoi onnettomuutta.
Simoncellin onnettomuus oli ensimmäinen kuolemaan johtanut tapaturma ratamoottoripyörien kuninkuusluokassa sitten vuoden 2003, jolloin japanilainen Daijiro Kato kuoli Japanissa. Moto2-luokassa kilpaillut japanilainen Shoya Tomizawa kuoli viime vuonna San Marinossa kaaduttuaan ja tultuaan kahden kilpailijan yliajamaksi.
Tomizawan kanssa taidettiin töräillä aivan samalla tavalla viime kaudella. Milloin osaavalle ratahenkilökunnalle kannattaisi alkaa maksaa kunnon korvausta? Ettei siellä olisi vain näitä faneja sähläämässä paniikissa. Pari päivää sitten kuulin, ettei formuloissakaan noille makseta oikein mitään. En oikein usko, että MotoGP:ssäkään tilanne olisi paljoa parempi.Kovin pitkälle ei näköjään olla vielä tultu sieltä jostain 70-luvun formuloista, kun hengenvaarallisessa tilassa olevaa potilasta eli Simoncellia kuljetetetaan tähän tyyliin (mikäli kuva ei valehtele niin paarit on tippumassa kantajien käsistä).
http://img32.imageshack.us/img32/5216/simoncellimotogpstretch.jpg
Kulurakennetta nostamalla kisoista tulee aina vaan kalliimpia järjestää. Toki kouluttamista pitää järjestää toimitsijoille jotta ihan tahattomista kömmähdyksistä päästäisiin eroon. Kiire ja ammattitaidon puute johtaa yleensä huonoihin tuloksiin.Tomizawan kanssa taidettiin töräillä aivan samalla tavalla viime kaudella. Milloin osaavalle ratahenkilökunnalle kannattaisi alkaa maksaa kunnon korvausta? Ettei siellä olisi vain näitä faneja sähläämässä paniikissa. Pari päivää sitten kuulin, ettei formuloissakaan noille makseta oikein mitään. En oikein usko, että MotoGP:ssäkään tilanne olisi paljoa parempi.