Ohittaminen - kolarit, ajolinjat, kenen vika yms.

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ihan selvästi Massan vika tuo Intian kolari. Hamilton selvästi nopeampana jo lähes rinnalla ja Massa päätti (mielestäni törkeästi) sulkea Hamiltonin tien ajamalla autonsa Hamin ponttooniin..

Massa jopa katsoi selvästi Hamiltonia juuri ennen törmäystään, kypärä kääntyi sen verran selkeästi. Että hän kyllä tiesi tarkasti, mitä tapahtuu jos kääntää Hamiltonin autoa päin. Käänsi silti, mielestäni kovempikin rangaistus kuin pit stopin läpi ajo olisi ollut oikeutettu toisen (ja vieläpä itseään nopeamman kuskin-) kisan pilaamisesta.
 
Viimeksi muokattu:

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Onneksi tuomoita ei anneta teidän näkemysten ja mielipiteiden mukaan :D

Tuossa oli pelimiehen ohituspaikka ja Massan selkeä virhe. Mihin Hamiltonin olisi pitänyt tuosta kadota? Massa sulki oven ja kiilasi suoraan Hamiltonin kylkeen, ei kahta sanaa. Kaverille täytyy jättää tilaa ja tästä syystä penatti ihan aiheellinen, kuten tuomaristo totesi.
No vaiks se Hamilton ei rinnalla ollukkaan enää(johtuen aikaisemmasta jarrutuksesta) ei tarkoita sitä etteikö Massassa vikaa olluna...samaa mieltä siis olen että tilaa ois pitäny jättää mutta Hamilton olisi voinut olla kärsivällisempi ja mennä suoralla "helposti" ohi, eikä yrittää jokaiseen pikku rakoseen niin kuin hänellä on tapana.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Oi niitä aikoja kun kuskit vielä kunnioittivat toisiaan radalla. Tulee ikävä Kimi VS JPM taisteluja, joissa monesti mentiin monta mutkaa rinnakkain, mutta silti annettiin toiselle tilaa. Nykyään käännetään kylkeen.:dunno:
Toisaalta Schumin kanssa JPM sitten kolistelikin urakalla... Ei siihen tarvita kuin heikko ohituskilpailija, joka yrittää puolustaa sijaansa väkisellä ja luoda illuusion tiukan kuskin maineesta kun ei muuten pysty (Schumi, Massa) ja yli-innokas yleensä tilanteessa oikeassa oleva ohittaja (JPM, Hamilton). Kyllähän Hamiltonilla kolisee enemmän kuin monella muulla, mutta se ei tarkota että hän olis niihin kolinoihin syypää läheskään aina.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Käänsi silti, mielestäni kovempikin rangaistus kuin pit stopin läpi ajo olisi ollut oikeutettu toisen (ja vieläpä itseään nopeamman kuskin-) kisan pilaamisesta.
Kovempi rangaistus ei olisi ollut linjassa aikaisempiin rangaistuksiin. Tämä oli Massan ensimmäisiä töppäyksiä tällä kaudella, joita Hamiltonilla on varmaan jo toista kymmentä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Ongelma on, että ohitettavalla ei ole nykyään enää mitään vastuuta. Hän saa kääntää sisälle millä linjalla itse haluaa välittämättä ohittajasta. Ja kun sitten törmäillään, yhdeksänkertaa kymmenestä ohittaja saa penalttia.
Jonkin oudon tulkinnan takia rinnallaolo tarkoittaa nykyään sitä, että pitää olla täysin rinnakkain. Se ei ole rinnakkain olemista, että nokka on esim. puolessavälissä toisen autoa. Silloin olet takana, ja ohitettavan ei tarvi huomioda sinua mitenkään. Hän saa kiilata sinut radalta, koska on "edellä". Seurauksena on tietysti kolareita, mutta rangaistuksen saa useimmiten se ohittaja.

Tämä on tietysti täysin järjetöntä, mutta toteutuu jokaisessa F1 kisassa järjestäen.
Ymmärtääkseni tilanteeseen 'rinnalla' riittää että takana olevan etupyörät ovat ohitettavan taka-akselin etupuolella ja sääntöjen mukaan tällöin täytyy ohittajalle jättää tilaa vähintaan auton leveyden verran.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ymmärtääkseni tilanteeseen 'rinnalla' riittää että takana olevan etupyörät ovat ohitettavan taka-akselin etupuolella ja sääntöjen mukaan tällöin täytyy ohittajalle jättää tilaa vähintaan auton leveyden verran.
Onko tämmöinen sääntö ihan oikeasti olemassa? :eek!:

Olen tosiaan vajaat pari kymmentä vuotta F1:stä seurannut, enkä ole kuullut. Voi luoja miten paljon parempi sarja F1 olisi, jos tuo sääntö otettaisiin aktiivisesti tuomaritarkkailun kohteeksi.

Edit: Tuollainen sääntöhän ei tarkoita, että toinen on päästettävä edelle. Se luo mahdollisuuden pistää edellä oleva tasavertaiseen asemaan - huonolle ajolinjalle.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ite en olisi jakanut rankkua, liikaa puututaan kilpailemiseen. Kisoissa kuuluu kolista, kuinka tylsää olisi jos kauden aikana ei tulisi yhtään kolaria.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Onko tämmöinen sääntö ihan oikeasti olemassa? :eek!:

Olen tosiaan vajaat pari kymmentä vuotta F1:stä seurannut, enkä ole kuullut. Voi luoja miten paljon parempi sarja F1 olisi, jos tuo sääntö otettaisiin aktiivisesti tuomaritarkkailun kohteeksi.

Edit: Tuollainen sääntöhän ei tarkoita, että toinen on päästettävä edelle. Se luo mahdollisuuden pistää edellä oleva tasavertaiseen asemaan - huonolle ajolinjalle.
Tais tulla kesken kauden oliko Vettelin ja Buttonin väännön jälkeen(kisaa en muista) tai ainakin Saari maikkarilla jtn tommosta höpötti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko tämmöinen sääntö ihan oikeasti olemassa? :eek!:

Olen tosiaan vajaat pari kymmentä vuotta F1:stä seurannut, enkä ole kuullut. Voi luoja miten paljon parempi sarja F1 olisi, jos tuo sääntö otettaisiin aktiivisesti tuomaritarkkailun kohteeksi.

Edit: Tuollainen sääntöhän ei tarkoita, että toinen on päästettävä edelle. Se luo mahdollisuuden pistää edellä oleva tasavertaiseen asemaan - huonolle ajolinjalle.
Sääntöä ei tuossa muodossa ole olemassa, mutta se on FIA:n tulkinta säännöistään. Tai itse asiassa vähempikin riittää, Kari O. Sohlbergin mukaan kunhan etusiipi on edes vähän edelläajavan takasiiven tasalla (mutta se ymmärretään, että moisen havaitseminen on käytännössä mahdotonta).

Kaikenlainen estely (jollaiseksi kiilauskin siis on katsottava) on kielletty, ja säännöt suoranaisesti kehoittavat antamaan tilaa:

Sporting Regulations, olennaiset kohdat
However, as soon as it is caught up on a straight
by a car which is either temporarily or constantly faster, the driver
shall give the other vehicle the right of way by pulling over to one
side in order to allow for passing on the other side.

However, manoeuvres liable to hinder other drivers such as
premature changes of direction, more than one change of
direction, deliberate crowding of cars towards the inside or the
outside of the curve or any other abnormal change of direction,
are strictly prohibited and shall be penalised, according to the
importance and repetition of the offences, by penalties ranging
from a fine to the exclusion from the race.

Any obstructive manoeuvre carried out by one or several
drivers, either having common interests or not, is prohibited.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Onko tämmöinen sääntö ihan oikeasti olemassa? :eek!:

Olen tosiaan vajaat pari kymmentä vuotta F1:stä seurannut, enkä ole kuullut. Voi luoja miten paljon parempi sarja F1 olisi, jos tuo sääntö otettaisiin aktiivisesti tuomaritarkkailun kohteeksi.

Edit: Tuollainen sääntöhän ei tarkoita, että toinen on päästettävä edelle. Se luo mahdollisuuden pistää edellä oleva tasavertaiseen asemaan - huonolle ajolinjalle.
Niinpä...no johtunee ehkä siitä ykkösissä ei noin "kahteenkymmeneen" vuoteen ole ohiteltu juuri kuin varikolla, näitä ei paljon radalla ole nähty :tongue:


Sääntöä ei tuossa muodossa ole olemassa, mutta se on FIA:n tulkinta säännöistään. Tai itse asiassa vähempikin riittää, Kari O. Sohlbergin mukaan kunhan etusiipi on edes vähän edelläajavan takasiiven tasalla (mutta se ymmärretään, että moisen havaitseminen on käytännössä mahdotonta).

Kaikenlainen estely (jollaiseksi kiilauskin siis on katsottava) on kielletty, ja säännöt suoranaisesti kehoittavat antamaan tilaa:
Tuossa kuvataan hyvin selkeästi tuo sääntö, mutta sen tulkitseminen ei aina ole helppoa.

Tässä tapauksessa on kiva jossitellla mitäs jos Massa olisi antanut tilaa...olisiko Levis saanut käännettyä tuohon mutkaan? Ainakin alkoi jarruttaa selkeästi aikaisemmin, mutta jää jossitteluksi. Jos olisi ajanut Massan kylkeen, niin puntit olisivat vaihtuneet. Massa teki ensin virheen ja tuomaristo oli ilmeisesti sitä mieltä että tuossa ohittaminen tuolla nopeudella olisi ollut mahdollista ja Hamilton ei syöksynyt tilanteeseen.

Kekeä lainaten jos ja jos ja jos... nyt kävi näin ja kiva kun syyllinen on selvillä, missä stemut? :doubtful:
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Tarvis vissiin noihin F1:iin määrätä pakolliseksi norsunkorva peilit, pysty ajoasento ja HANS pitäisi kieltää. Olisi helpompi sitten kurkkia takaviistoon, että onko se suoralla rinnalla etusiipeään näyttämässä käynnyt, mutta aikaisemmin jarruttanut kuljettaja jäännyt väijymään siihen takarenkaan kohdalle vai jättikö se oikeasti tilaa, kun huomasi ettei rahkeet ohitukseen riitä vielä...

Olishan tossa nyt vielä ollut tilaa, olisi jarruttanut ja väistänyt! Ei sitä aina tarvii päälle ajaa! :wall: Edit. Etenkään jos joku seisoo punaisissa valoissa varttumassa radalle pääsyä. ;)

 
Viimeksi muokattu:

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Olishan tossa nyt vielä ollut tilaa, olisi jarruttanut ja väistänyt! Ei sitä aina tarvii päälle ajaa! :wall:
Paitsi, että tossa sun screenshotissa renkaat jo koskettavat toisiaan ja seuraavaksi molemmat menevät ulos, mielipiteesi saattoi olla myös sarkasmia?

Ei sitä Hamiltonia tarvitse aina joka asiasta syyttää, Massan olisi pitänyt jättää enemmän tilaa ja sillä sipuli.
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
STT:n uutisoinnissa oli melko puolueeton sävy: "Mr. Beanilla tylsä päivä - Koomikon suosikki Hamilton tunaroi Vetteln hallitsemassa kisassa" -- "McLarenin Lewis Hamiltonin ohitusyritys Ferrarin Felipe Massasta Intian F1-kilpailussa aiheutti kaksikon ties kuinka monennen kolarin tällä kaudella." :eek:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kilpailutilanne. Tässäkin voidaan taas tutkailla videoita frame kerrallaan ja keksiä perusteita omaa agendaa tukemaan, mutta se ei muuta sitä miksikään että näitä nyt vaan sattuu.

Massan puolustukseksi on todettava, että harvoin tuollaisessa nopeassa mutkassa ohitellaan, varsinkaan niin että ei olla kunnolla rinnalla. Nytkin Lewis osui takarenkaaseen joten en olis lähtenyt tuosta ainakaan Massaa rankaisemaan. Mutta tuomaristo näemmä meinasi että kun Hämistäkin on aikaisemmin rankaistu ties mistä niin tasapuolisuuden nimissä pitää Massallekin antaa penalttia. Muuten olisi taas alkanut paskasade siitä miten Lewis on tuomariston silmätikku. Mutta eihän tällaisen pitäisi vaikuttaa tuomariston päätöksiin? Eihän?
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Kyllä rangaistus meni ihan oikeaan osoitteeseen. Massan olisi pitänyt jättää Hamiltonille tilaa. Melko uhkarohkea Hamiltonin yritys kyllä oli, mutta ei kuitenkaan sieltä epätoivoisimmasta päästä. Kyllä säännöillä ja tuomaroinnilla pitäisi kannustaa näyttäviin ohituksiin ja rehtiin kilvan ajoon.

WebSlave sanoi:
However, manoeuvres liable to hinder other drivers such as
premature changes of direction, more than one change of
direction, deliberate crowding of cars towards the inside or the
outside of the curve or any other abnormal change of direction,
are strictly prohibited and shall be penalised
, according to the
importance and repetition of the offences, by penalties ranging
from a fine to the exclusion from the race.
Tuohon boldaamaani sääntökohtaan kun rupeaisivat vielä kiinnittämään tosissaan huomiota. Buttonille olisi mielestäni voinut napsauttaa varikon läpiajo rangaistuksen Webberin kiilaamisesta. Luvattoman paljon saa vielä nykyään toista kiilata ja puskea radalta. Tai ehkä suoran läpiajorangaistuksen sijaa voisi saada ensin varoituksen, ja jos töpeksii uudestaa saa penaltia. Hiilikuidun kolinasta, jos aihetta on, sitten suoraan penaltia niin kuin tähänkin asti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko tämmöinen sääntö ihan oikeasti olemassa? :eek!:

Olen tosiaan vajaat pari kymmentä vuotta F1:stä seurannut, enkä ole kuullut. Voi luoja miten paljon parempi sarja F1 olisi, jos tuo sääntö otettaisiin aktiivisesti tuomaritarkkailun kohteeksi.

Edit: Tuollainen sääntöhän ei tarkoita, että toinen on päästettävä edelle. Se luo mahdollisuuden pistää edellä oleva tasavertaiseen asemaan - huonolle ajolinjalle.
Tuohan on se miten herrasmiehet ajavat kilpaa. Ja noin ajettiin silloin kun osuma ja ulosajo merkitsi vielä todennäköistä kuolemaa. En ole kuullut tuollaisesta säännöstä, mutta tuon mukaan yrittänyt aina tulkita kenen vika. Tuota kun enempi noudatettaisiin niin tulis juuri sitä rinnakkainajelua mutkissa lisää. Eikä kiilauksia, kolinoita ja jonossa-ajelua.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
http://www.youtube.com/watch?v=AsjZ_XcDUqM

Osui silmään tollanen tribute Kimin otteista. Vähän ehkä hakemalla haettua tunnelmaa ks. pätkässä, mutta myös monia kaksintaisteluita etenkin 4.00 eteenpäin. Tämän voisi melkein näyttää Hamiltonille ja Massalle opetusvideona, tosin osoittihan Hamilton ja Webber vähän vastaavia otteita muutama kilpailu taaksepäin. Joka tapauksessa nykyään toisten kuljettajien kunnioitus puuttuu useista kilpailutilanteista ja kaksinkamppailuista on tullut vähä playstation tyylisiä, harmi vaan ettei restarttia voi ottaa vaan kilpailu on useasti molempien osalta ohi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tarvis vissiin noihin F1:iin määrätä pakolliseksi norsunkorva peilit, pysty ajoasento ja HANS pitäisi kieltää. Olisi helpompi sitten kurkkia takaviistoon, että onko se suoralla rinnalla etusiipeään näyttämässä käynnyt, mutta aikaisemmin jarruttanut kuljettaja jäännyt väijymään siihen takarenkaan kohdalle vai jättikö se oikeasti tilaa, kun huomasi ettei rahkeet ohitukseen riitä vielä...
Tai sitten voisi vaan pelata varmanpäälle, ja jättää kaverille tilaa rinnakkainajoon ellei ole varma pystyykö kääntämään eteen...
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Paitsi, että tossa sun screenshotissa renkaat jo koskettavat toisiaan ja seuraavaksi molemmat menevät ulos, mielipiteesi saattoi olla myös sarkasmia?

Ei sitä Hamiltonia tarvitse aina joka asiasta syyttää, Massan olisi pitänyt jättää enemmän tilaa ja sillä sipuli.
IMO en olisi antanut tuosta tilanteesta rangaistusta kummallekkaan. Massa käänsi eteen, mutta niin olisin kääntänyt minäkin, jos ohitusta yrittänyt kaveri jarruttaa aikaisemmin ja häviää rinnalta. Hankala sitä on noissa kyydeissä katsella, että jättäytyikö se kaveri kaksi vai neljä metriä. Ohitusta yrittävälläkin pitäisi olla noissa tilanteissa jonkinlainen vastuu, oli kuskin nimi sitten mikä tahansa ja ajoi minkä värisellä autolla vaan. Jos Hamillton olisi pysynyt Massan rinnalla samassa asemassa kuin oli ennen jarrutusta ja Massa olisi sitten kääntänyt eteen, niin siitä olisi jo voinnut rangaistuksen antaakkin.

Ottikohan toi Ferrarin eturipustus tuossa tilanteessa sen "viimeisen niitin" ennen pettämistä. (vaikka se toinen puoli petti aika-ajoissa ilman kenenkään apuja) Renkaiden osumisen jälkeenhän Massa pyörähti poikittain Hamilttonin eteen ja Hamilttonin etusiipi osui suoraan Massan eturenkaaseen.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
IMO en olisi antanut tuosta tilanteesta rangaistusta kummallekkaan. Massa käänsi eteen, mutta niin olisin kääntänyt minäkin, jos ohitusta yrittänyt kaveri jarruttaa aikaisemmin ja häviää rinnalta. Hankala sitä on noissa kyydeissä katsella, että jättäytyikö se kaveri kaksi vai neljä metriä. Ohitusta yrittävälläkin pitäisi olla noissa tilanteissa jonkinlainen vastuu, oli kuskin nimi sitten mikä tahansa ja ajoi minkä värisellä autolla vaan. Jos Hamillton olisi pysynyt Massan rinnalla samassa asemassa kuin oli ennen jarrutusta ja Massa olisi sitten kääntänyt eteen, niin siitä olisi jo voinnut rangaistuksen antaakkin.
Tuossa logiikassa ei ole päätä eikä häntää. Eli silloin ohitettavana oleva voisi ottaa vaan tautisen riskin, jättää jarrutuksen myöhemmäksi ja ajaa ohittajan kylkeen kun oli hankala katsella. Hamilton ei voinut jättää tuolla ajolinjalla jarrutusta yhtään myöhemmäksi, tuskin olisi saanut aivan puhtaasti ajettua mutkaa tuollakaan vauhdilla. Kannattanee lukaista tuo sääntökirjan pätkä vielä uudestaan.
 
Ylös