Ohittaminen - kolarit, ajolinjat, kenen vika yms.

KL-petteri

Old Fart
Sijainti
On the Road
Lyhyesti sanottuna ohituksien törkeet estelyt ja ym. johtuu vaan siitä että rispekti puuttuu. Autot on niin turvallisia ettei kolarit paljon pelota, kuljettajat eivät kunnioita toisiaan kuljettajina.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Kyllä se tuomaritoimintakin asiaan vaikuttaa.
Tuomaritoiminnalla ja toimimattomuudella voidaan kyllä vaikuttaa aika hyvin siihen rispektin määrään pidemmällä aikavälillä.

Väittäisin, että tuo kuljettajien välinen keskinäinen rispekti on sulanut aika vahvasti Suzukan 1989 ja 90 tapahtumista alkaen. Tämä on taas tietenkin näitä automaattisesti väärässä olevia väitteitä, koska se yksinkertaistaa liikaa.

Ja joku on kuitenkin sitä mieltä, että Suzukat olivat vain pintapuolta ja oikeasti koko härdelli alkoi jo Estorilissa 1988.

Ja joku on sitä mieltä, että koko homma alkoi jo paljon aiemmin.

Mutta mun mielestä FIA pudotti pallon viimeistään tuolla Suzukassa 1989.

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
Väittäisin, että tuo kuljettajien välinen keskinäinen rispekti on sulanut aika vahvasti Suzukan 1989 ja 90 tapahtumista alkaen. Tämä on taas tietenkin näitä automaattisesti väärässä olevia väitteitä, koska se yksinkertaistaa liikaa.

Ja joku on kuitenkin sitä mieltä, että Suzukat olivat vain pintapuolta ja oikeasti koko härdelli alkoi jo Estorilissa 1988.

Ja joku on sitä mieltä, että koko homma alkoi jo paljon aiemmin.

Tuskin sitä yhteen tapahtumaan voi tiivistää. Eilen luin kolumnin, jossa keskinäisen kunnioituksen puutetta ja eteen leikkaamista kritisoitiin melko lailla samoilla argumenteilla kuin nytkin. Oli vuodelta 1984.

FW08

Sijainti
Behind the rabbit
Tuskin sitä yhteen tapahtumaan voi tiivistää. Eilen luin kolumnin, jossa keskinäisen kunnioituksen puutetta ja eteen leikkaamista kritisoitiin melko lailla samoilla argumenteilla kuin nytkin. Oli vuodelta 1984.
Meinasinkin kirjoittaa näin:

Ja (Bobakki/) joku on kuitenkin sitä mieltä, että koko homma alkoi jo paljon aiemmin.

Mutta pointti tosiaan oli se, että viimeistään tuolloin homma meni isosti metsään.

Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
En tietääkseni kertonut omaa mielipidettäni lain. Minusta ratakäytöksen suhteen on palattu täydellisestä hölmöilystä jonkunlaiseen tolkkuun, joskin F1-viikonloppujen pikkuluokkien tuomarointi on lähinnä pelottavaa. Ykkösissä suurin osa kuitenkin ajaa joltisenkin mallikkaasti.

On myös niin, että joistakin asioista valitetaan aina. Toisessa eilen lukemassani jutussa valitettiin sitä, että kaupallisuus on vienyt moottoriurheilusta urheilun. Se oli vuodelta 1905.

FW08

Sijainti
Behind the rabbit
En tietääkseni kertonut omaa mielipidettäni lain.
Totta. Pahoittelen.

Minusta ratakäytöksen suhteen on palattu täydellisestä hölmöilystä jonkunlaiseen tolkkuun, joskin F1-viikonloppujen pikkuluokkien tuomarointi on lähinnä pelottavaa. Ykkösissä suurin osa kuitenkin ajaa joltisenkin mallikkaasti.
Tämä on hyvin totta. Ja siellä pikkuluokissa kun sitä asennekasvatusta pitäisi tehdä kovalla kädellä.

On myös niin, että joistakin asioista valitetaan aina. Toisessa eilen lukemassani jutussa valitettiin sitä, että kaupallisuus on vienyt moottoriurheilusta urheilun. Se oli vuodelta 1905.
Itse kanssa muistan luestelleeni juttuja, joissa valitetaan sitä, miiten ohitukset ovat vähentyneet. Olen lukenut näitä ainakin 60-, 70- ja 80-luvuilta. 90-luvulta asti niitä onkin sitten jo tullut seurattua aktiivisemmin.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Tuomaritoiminnalla ja toimimattomuudella voidaan kyllä vaikuttaa aika hyvin siihen rispektin määrään pidemmällä aikavälillä.
Vähän se on semmoista että pelättäisiin rangaistusta sääntörikkomuksesta (kolarin aiheuttaminen) ennemmin kuin kunnioitetaan vihollista radalla.

Siitä muista Laudan jo laukoneen idioottimaisuuksia esim. "Miksi Prostin pitäisi laskea ketään vapaaehtoisesti ohi?" Mua olisi kiinnostanut, olisiko Senna pystynyt pitämään auton (osittain) radalla sillä linjalla ja niin myöhäisellä jarutuksella.

FW08

Sijainti
Behind the rabbit
Vähän se on semmoista että pelättäisiin rangaistusta sääntörikkomuksesta (kolarin aiheuttaminen) ennemmin kuin kunnioitetaan vihollista radalla.
Mutta niinhän se valitettavasti taitaa yhteiskunnassa laajemminkin olla. Yhteisiä pelisääntöjä noudetetaan lähinnä siksi, että noudattamattomuudesta tulee rangaistus.

2Lman

Well-known member
Sijainti
Jarvenpaa
Mä luulen, että Spa 2011 Hamilton vs Maldonado-tapahtumalla on suuri taustavaikutus Valencian tilanteeseen.

Tuolloin Hamilton teki liikkeen Maldonadoa kohti, jonka jälkeen Maldonado törmäsi Hamiltoniin.

Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Olipa poikkeuksellisen hienoa kilvanajoa tänään. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, enkä tarkoita nyt Maldonadon ja Perezin tilannetta, jätettiin rinnalla olijalle tilaa mallikkaasti. Olikohan Charlie Whiting käynyt lueskelemassa foorumia?:rolleyes: Oli kuulemma painottanut erityisesti tilan jättämisestä, ennen kisaa pidetyssä kuljettajien palaverissä. Mielestäni tämä näkyi selkeästi myös kilpailun näyttävyydessä.
Toivon että vastaava linja jatkuu tulevissakin kisoissa, jotta nähdään lisää hienoja ohituksia ja tilanteita. Tästähän voi tulla vielä yksi hienoimmista kausista miesmuistiin, jos kilpaulu pysyy yhtä rehtinä ja kovana kuin tänään.

Edit:
Laitetaan nyt tänne, kun sopii paremmin aiheeseen.

Tuo Maldonadon ja Perezin välinen osuma oli kyllä mielestäni puhdas "racing incident", eikä siitä olisi kuulunut penaltia antaa. Maldonadolle olisi kullä muutamasta muusta muuvista voinut jotain rapsauttaakkin.

Viimeksi muokattu: