KL-petteri
Old Fart
Lyhyesti sanottuna ohituksien törkeet estelyt ja ym. johtuu vaan siitä että rispekti puuttuu. Autot on niin turvallisia ettei kolarit paljon pelota, kuljettajat eivät kunnioita toisiaan kuljettajina.
Kyllä se tuomaritoimintakin asiaan vaikuttaa.Lyhyesti sanottuna ohituksien törkeet estelyt ja ym. johtuu vaan siitä että rispekti puuttuu.
Tuomaritoiminnalla ja toimimattomuudella voidaan kyllä vaikuttaa aika hyvin siihen rispektin määrään pidemmällä aikavälillä.Kyllä se tuomaritoimintakin asiaan vaikuttaa.
Tuskin sitä yhteen tapahtumaan voi tiivistää. Eilen luin kolumnin, jossa keskinäisen kunnioituksen puutetta ja eteen leikkaamista kritisoitiin melko lailla samoilla argumenteilla kuin nytkin. Oli vuodelta 1984.Väittäisin, että tuo kuljettajien välinen keskinäinen rispekti on sulanut aika vahvasti Suzukan 1989 ja 90 tapahtumista alkaen. Tämä on taas tietenkin näitä automaattisesti väärässä olevia väitteitä, koska se yksinkertaistaa liikaa.
Ja joku on kuitenkin sitä mieltä, että Suzukat olivat vain pintapuolta ja oikeasti koko härdelli alkoi jo Estorilissa 1988.
Ja joku on sitä mieltä, että koko homma alkoi jo paljon aiemmin.
Mutta mun mielestä FIA pudotti pallon viimeistään tuolla Suzukassa 1989.
Meinasinkin kirjoittaa näin:Tuskin sitä yhteen tapahtumaan voi tiivistää. Eilen luin kolumnin, jossa keskinäisen kunnioituksen puutetta ja eteen leikkaamista kritisoitiin melko lailla samoilla argumenteilla kuin nytkin. Oli vuodelta 1984.
Totta. Pahoittelen.En tietääkseni kertonut omaa mielipidettäni lain.
Tämä on hyvin totta. Ja siellä pikkuluokissa kun sitä asennekasvatusta pitäisi tehdä kovalla kädellä.Minusta ratakäytöksen suhteen on palattu täydellisestä hölmöilystä jonkunlaiseen tolkkuun, joskin F1-viikonloppujen pikkuluokkien tuomarointi on lähinnä pelottavaa. Ykkösissä suurin osa kuitenkin ajaa joltisenkin mallikkaasti.
Itse kanssa muistan luestelleeni juttuja, joissa valitetaan sitä, miiten ohitukset ovat vähentyneet. Olen lukenut näitä ainakin 60-, 70- ja 80-luvuilta. 90-luvulta asti niitä onkin sitten jo tullut seurattua aktiivisemmin.On myös niin, että joistakin asioista valitetaan aina. Toisessa eilen lukemassani jutussa valitettiin sitä, että kaupallisuus on vienyt moottoriurheilusta urheilun. Se oli vuodelta 1905.
Vähän se on semmoista että pelättäisiin rangaistusta sääntörikkomuksesta (kolarin aiheuttaminen) ennemmin kuin kunnioitetaan vihollista radalla.Tuomaritoiminnalla ja toimimattomuudella voidaan kyllä vaikuttaa aika hyvin siihen rispektin määrään pidemmällä aikavälillä.
Siitä muista Laudan jo laukoneen idioottimaisuuksia esim. "Miksi Prostin pitäisi laskea ketään vapaaehtoisesti ohi?" Mua olisi kiinnostanut, olisiko Senna pystynyt pitämään auton (osittain) radalla sillä linjalla ja niin myöhäisellä jarutuksella.Mutta mun mielestä FIA pudotti pallon viimeistään tuolla Suzukassa 1989.
Mutta niinhän se valitettavasti taitaa yhteiskunnassa laajemminkin olla. Yhteisiä pelisääntöjä noudetetaan lähinnä siksi, että noudattamattomuudesta tulee rangaistus.Vähän se on semmoista että pelättäisiin rangaistusta sääntörikkomuksesta (kolarin aiheuttaminen) ennemmin kuin kunnioitetaan vihollista radalla.