Ohittaminen - kolarit, ajolinjat, kenen vika yms.

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Monet kuskien ajokäyttäytymiseen liittyvät asiat eivät sellaisenaan ole säännöissä. Kuten ei ole myöskään se, että (edes osittain) vierellä olevalle pitää jättää tila. Se on FIA:n tulkinta ihan samalla tavalla kuin tuo mutkan ulostulon poikkeus kyseisestä tulkinnasta.

Täksi kaudeksi tuosta tilan jättämisestä yksi erityistapaus sääntöihin tosin lisättiin, ajolinjalle palaamisen kielto (suoralla ennen mutkaa) puolustustilanteessa. Mutta sitä ei saa tehdä vaikka olisi kokonaan edellä.
FIA sanoi:
16) INCIDENTS
16.1 "Incident" means any occurrence or series of occurrences involving one or more drivers, or any action by any driver, which is reported to the stewards by the race director (or noted by the stewards and subsequently investigated) which:
- necessitated the suspension of a race under Articles 41;
- constituted a breach of these Sporting Regulations or the Code;
- caused a false start by one or more cars;
- caused a collision;
- forced a driver off the track;
- illegitimately prevented a legitimate overtaking manoeuvre by a driver;
- illegitimately impeded another driver during overtaking.
Unless in the opinion of the race director it was completely clear that a driver was in breach of any of the above, any incidents involving more than one car will normally be investigated after the race.

20) DRIVING
20.4 Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are not permitted.
Ei nuo boldatut kohdat nyt niin hirveästi tulkinanvaraa mielestäni jätä. Aika yksiselitteisesti kieltävät toisen työntämisen/pakottamise ulos radalta. Kyllä nykyisessä tulkinnassa on melkoinen ristiriita kirjattuihin sääntöihin. Sellaista pykälää kun ei tietääkseni ole, joka antaisi jotain erivapauksia noihin boldattuihin kohtiin, edes mutkan ulostulossa, saatika ihon värin perusteella. Valista toki ihmeessä jos olen väärässä.

Edit: Lisätään nyt vielä, että tästä asiasta on keskusteltu jo useamman vuoden ajoittain. Asiaan tulkintaa kysyttiin muutama vuosi sitten myös Kari O Sohlbergilta, (En valitettavasti löytänyt linkkiä ko. haastatteluun.) Kari totesi tuolloin säännön tarkoittavan sitä, että jos toinen on vähääkään rinnalla, tulee hälle jättää auton verran tilaa. Noh, mitäpä Kari näistä asioista tietäisikään. Ainakaan paremmin kun asiantuntijat täällä foorumilla ja suuresta kansasta nyt puhumattakaan. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siirretty Valencian jälkipuinneista.

Mutkaan sisäpuolella jarruttavaa ei ole muistaakseni koskaan rankaistu siitä että jarrutus menee pitkäksi.
Poikkeuksena kamikazesukellukset, tietty.

-Edit- Vetteliä rangaistiin sisälinjan puolustajana tästä tapauksesta. 10 lähtöpaikkaa ja sakko.

Eli tulkinta taitaa mennä jotakuinkin niin, että se joka osuu toisen sivuponttooniin on syypää. Veikkaan siis että jos Grosjean ja Hamilton olisivat törmänneet, Lewisin piikkiin olisi laitettu.

-Edit2- Viime vuoden Australia Massa vs. Button. Tässä clipissä Massa pakottaa Buttonin kahdesti ulos radalta ulostulossa. Seuraus: Buttonille drive thru shikaanin oikaisusta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13784
-Edit2- Viime vuoden Australia Massa vs. Button. Tässä clipissä Massa pakottaa Buttonin kahdesti ulos radalta ulostulossa. Seuraus: Buttonille drive thru shikaanin oikaisusta.
Juup, mun mielestä noista päättävät on niin ******** idiootteja. Tuollaiseksi linja päästetty. Se, miten mulla on varaa harrastaa rata-autoilua (karting), noin ei ******* tehdä vaan kunnioitetaan rinnalla rataa pitkin menevää kilpailijaa.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Ei nuo boldatut kohdat nyt niin hirveästi tulkinanvaraa mielestäni jätä. Aika yksiselitteisesti kieltävät toisen työntämisen/pakottamise ulos radalta. Kyllä nykyisessä tulkinnassa on melkoinen ristiriita kirjattuihin sääntöihin. Sellaista pykälää kun ei tietääkseni ole, joka antaisi jotain erivapauksia noihin boldattuihin kohtiin, edes mutkan ulostulossa, saatika ihon värin perusteella. Valista toki ihmeessä jos olen väärässä.

Edit: Lisätään nyt vielä, että tästä asiasta on keskusteltu jo useamman vuoden ajoittain. Asiaan tulkintaa kysyttiin muutama vuosi sitten myös Kari O Sohlbergilta, (En valitettavasti löytänyt linkkiä ko. haastatteluun.) Kari totesi tuolloin säännön tarkoittavan sitä, että jos toinen on vähääkään rinnalla, tulee hälle jättää auton verran tilaa. Noh, mitäpä Kari näistä asioista tietäisikään. Ainakaan paremmin kun asiantuntijat täällä foorumilla ja suuresta kansasta nyt puhumattakaan. :rolleyes:
Toki ovat incidentejä kaikki, kuten tuokin Hamilton-Maldonado-tilanne, mutta ei kaikista incidenteistä tule rangaistusta.

Abnormal change of direction taas ei suinkaan ole ajolinjalla ajaminen.

Ei sillä, olen sitä mieltä että reilua olisi ollut jättää tilaa. Sääntöjenmukaista lienee silti ollut kiilaaminen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei nuo boldatut kohdat nyt niin hirveästi tulkinanvaraa mielestäni jätä. Aika yksiselitteisesti kieltävät toisen työntämisen/pakottamise ulos radalta. Kyllä nykyisessä tulkinnassa on melkoinen ristiriita kirjattuihin sääntöihin.
En minä sitä kiistäkään.

Sanoin, ettei säännöistä löydy kohtaa joka sanoo että osittain rinnalla olevalle pitää jättää tila. Siis kirjaimellisesti juuri tuota asiaa. Se on FIA:n tulkinta noista boldaamistasi kohdista. Kiilaaminen on kielletty, mutta sitä ei määritellä mikä on kiilaamista. Nykytulkinnan mukaan tuo ulostulossa ulos pakottaminen ei näköjään ole, koska siitä ei rangaista.
Sellaista pykälää kun ei tietääkseni ole, joka antaisi jotain erivapauksia noihin boldattuihin kohtiin, edes mutkan ulostulossa, saatika ihon värin perusteella. Valista toki ihmeessä jos olen väärässä.
Kuten totesin, kaikki asiat eivät lue säännöissä, osa on tulkintoja, joita käydään läpi mm. ajajakokouksissa.
Edit: Lisätään nyt vielä, että tästä asiasta on keskusteltu jo useamman vuoden ajoittain. Asiaan tulkintaa kysyttiin muutama vuosi sitten myös Kari O Sohlbergilta, (En valitettavasti löytänyt linkkiä ko. haastatteluun.) Kari totesi tuolloin säännön tarkoittavan sitä, että jos toinen on vähääkään rinnalla, tulee hälle jättää auton verran tilaa. Noh, mitäpä Kari näistä asioista tietäisikään. Ainakaan paremmin kun asiantuntijat täällä foorumilla ja suuresta kansasta nyt puhumattakaan. :rolleyes:
Minä näin tuon haastattelun, muistaakseni Urheilukanavalta tuli ja itse viittaankin siihen usein kun tuosta rinnalle jätettävästä tilasta puhutaan. Sohlberg sanoi myös sen, ettei sitä lue säännöissä, mutta että tulkinta on ollut tuo koko sen 30 vuoden ajan jonka hän on FIA:ssa ollut. Ja Sohlberghan on ollut myös F1 kisan tuomarina FIA:n edustajana.

Silloin joku oli kysellyt, että eikö sillä ole oikeutta valita ajolinjaa jonka nokka on edempänä. Samaa kyseltiin tällä foorumillakin vielä noihin aikoihin. Minä mielestäni pitkälle tuosta tilan jättämisestä aloin tuon haastattelun jälkeen puhua. En tiedä olivatko muut yhtä voimakkaasti sitä tuoneet esiin jo aiemmin.

Yhtä kaikki, tuo nyt ei jostain syystä päde noihin mutkastaulostulotilanteisiin. En tiedä miksi, mutta niin vain on.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Juup, mun mielestä noista päättävät on niin ******** idiootteja. Tuollaiseksi linja päästetty. Se, miten mulla on varaa harrastaa rata-autoilua (karting), noin ei ******* tehdä vaan kunnioitetaan rinnalla rataa pitkin menevää kilpailijaa.
Tuossa aikaisemmin viittasin luokkakohtaisiin eroihin samanlaisissa kolaritilanteissa. Kartingissa pystyy käyttämään näkökentästään tarvittaessa koko 360 astetta, joten rinnakkain mutkien ajaminen on helpompaa. Kuitenkin näille kartingammattilaisillekin sattuu samanlaisia kolareita, mut niistä osa ei selviäisi mopoautoilla liikenteessäkään viikkoa kauempaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13784
Tuossa aikaisemmin viittasin luokkakohtaisiin eroihin samanlaisissa kolaritilanteissa. Kartingissa pystyy käyttämään näkökentästään tarvittaessa koko 360 astetta, joten rinnakkain mutkien ajaminen on helpompaa. Kuitenkin näille kartingammattilaisillekin sattuu samanlaisia kolareita, mut niistä osa ei selviäisi mopoautoilla liikenteessäkään viikkoa kauempaa.
Monta tilannetta nähneenä mulle on ainakin päivänselvää että ulostuloissa F1ssä tahallaan kiilataan kilpailijoita radalta. Ymmärrettävää koska siitä yleensä hyötyy eikä saa rangaistusta.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Monta tilannetta nähneenä mulle on ainakin päivänselvää että ulostuloissa F1ssä tahallaan kiilataan kilpailijoita radalta. Ymmärrettävää koska siitä yleensä hyötyy eikä saa rangaistusta.
Vaikka tietäisit toisen olevan rinnalla, niin heti kun näkökentästä katoaa, olet oikeutettu valitsemaan linjasi vapaasti näemmä. Pitäiskö saada ykkösiinkin uudet peilisäännöt? Kuorma-autojen europeilit. Ne olis niin isojakin et väkisin tulis katseltua mutkien ulostuloissakin niihin...eteenpäin kun et paljoa silloin edes näe.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Maldonadon ja Hamiltonin tilanne oli sen verran mielenkiintoinen Valencian kilpailussa, että hieman puran omia ajatuksia täältä lukemieni kommenttien perusteella.

Totta on, että ulostulossa F1:ssä painetaan vastustaja härskimmin ulos radalta. Mutta miksi niin ei tehtäisi rata-autoilun ykkösluokassa? Oma ajatteluni rakentuu, että jos ohittava auto ajaa itsensä tilanteeseen, jossa ohittaminen ei onnistu, ilman että toinen "herrasmiesmäisesti" jättää tilaa, on ohittava tehnyt virhearvion.

Painottaisin tässä tapauksessa kohtaa "ammattilaiset". Kyseessä ovat maailmanparhaat ammattilaiset, joilta odotetaan oikeita arvioita siitä, milloin ohitus onnistuu. Ohittamisessa on kysymys siitä, että kuljet toista nopeammin, ei siitä, kuka antaa reiluiten tilaa. Reiluutta ja FairPlay-peliä on tärkeää korostaa juniori- ja harrastesarjoissa, mutta kun kilpaa ajetaan ammatiksi, ei silloin itketä omasta arviointivirheestä. Sellaisen virheen Maldonado teki.

Muistaakseni Andretti sanoi joskus hyvin, että aina on olemassa tyhjiä rakoja, mutta onko se siellä vielä silloin kun menet sinne?

Jos kartingista haetaan esimerkkejä, niin tilanne jossa kuljettaja on selkeästi ohittanut toisen kuljettajan tai vastaavasti epäonnistunut ohitusyrityksessä, valitsee edellä oleva ns. nopeimman ajolinjan ulostulossa automaattisesti. Hyvä kysymys kilpa-autoilijalle on, että lähdetkö tekemään ohitusyritystä ulkokautta tilanteessa, jossa sisälinjalla (nopeammalla linjalla) oleva auto on sinua apexissa edellä? Onko ohitusyritys tällöin realistinen? Joudut kulkemaan pidemmän matkan, ajat tod. näk. itsesi pussiin tai ulosradalta, joudut likaisemmalla linjalle ja ennen kaikkea uhraat kyseisen ja kenties vielä seuraavankin mutkan ulostulosi.

Maldonadon lopullinen munaus oli ajaa radalta ulos (karting huom! molemmat renkaat radan ulkopuolella) ja päättää silti palata takaisin radalle suoraan Hamiltonin kylkeen.

Väitänpä, että mikäli rataviivojen ulkopuolella olisi ollut perinteiset pehmeät hiekkaesteet, Maldonado ei olisi lähtenyt niin epätoivoiseen ohitusyritykseen tai ainakin osannut luopua siitä ajoissa. Muussa tapauksessa täällä ja median otsikoissa keskusteltaisiin nyt vain hyvin lyhyesti, että "Maldonado teki virheen ajaessaan hiekkalle Valencian kilpailussa."
 
Viimeksi muokattu:

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Maldonadon ja Hamiltonin tilanne oli sen verran mielenkiintoinen Valencian kilpailussa, että hieman puran omia ajatuksia täältä lukemieni kommenttien perusteella.

Totta on, että ulostulossa F1:ssä painetaan vastustaja härskimmin ulos radalta. Mutta miksi niin ei tehtäisi rata-autoilun ykkösluokassa? Oma ajatteluni rakentuu, että jos ohittava auto ajaa itsensä tilanteeseen, jossa ohittaminen ei onnistu, ilman että toinen "herrasmiesmäisesti" jättää tilaa, on ohittava tehnyt virhearvion.

Painottaisin tässä tapauksessa kohtaa "ammattilaiset". Kyseessä ovat maailmanparhaat ammattilaiset, joilta odotetaan oikeita arvioita siitä, milloin ohitus onnistuu. Ohittamisessa on kysymys siitä, että kuljet toista nopeammin, ei siitä, kuka antaa reiluiten tilaa. Reiluutta ja FairPlay-peliä on tärkeää korostaa juniori- ja harrastesarjoissa, mutta kun kilpaa ajetaan ammatiksi, ei silloin itketä omasta arviointivirheestä. Sellaisen virheen Maldonado teki.

Muistaakseni Andretti sanoi joskus hyvin, että aina on olemassa tyhjiä rakoja, mutta onko se siellä vielä silloin kun menet sinne?

Jos kartingista haetaan esimerkkejä, niin tilanne jossa kuljettaja on selkeästi ohittanut toisen kuljettajan tai vastaavasti epäonnistunut ohitusyrityksessä, valitsee edellä oleva ns. nopeimman ajolinjan ulostulossa automaattisesti. Hyvä kysymys kilpa-autoilijalle on, että lähdetkö tekemään ohitusyritystä ulkokautta tilanteessa, jossa sisälinjalla (nopeammalla linjalla) oleva auto on sinua apexissa edellä? Onko ohitusyritys tällöin realistinen? Joudut kulkemaan pidemmän matkan, ajat tod. näk. itsesi pussiin tai ulosradalta, joudut likaisemmalla linjalle ja ennen kaikkea uhraat kyseisen ja kenties vielä seuraavankin mutkan ulostulosi.

Maldonadon lopullinen munaus oli ajaa radalta ulos (karting huom! molemmat renkaat radan ulkopuolella) ja päättää silti palata takaisin radalle suoraan Hamiltonin kylkeen.

Väitänpä, että mikäli rataviivojen ulkopuolella olisi ollut perinteiset pehmeät hiekkaesteet, Maldonado ei olisi lähtenyt niin epätoivoiseen ohitusyritykseen tai ainakin osannut luopua siitä ajoissa. Muussa tapauksessa täällä ja median otsikoissa keskusteltaisiin nyt vain hyvin lyhyesti, että "Maldonado teki virheen ajaessaan hiekkalle Valencian kilpailussa."
On sulla järki jutut, että rinnalla olevan saa kiilata ulos radalta? Ja jos siinä mutkassa olisi ollut hiekkaa ulkopuolella, niin Maldo olisi kääntänyt tiukemmin ja Hämis olisi ajanut Maldon päälle.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
On sulla järki jutut, että rinnalla olevan saa kiilata ulos radalta? Ja jos siinä mutkassa olisi ollut hiekkaa ulkopuolella, niin Maldo olisi kääntänyt tiukemmin ja Hämis olisi ajanut Maldon päälle.
Veikkaan kyllä, että jos tuossa olis hiekkaa ollut, niin Maldo olisi jarruttanut pysyäkseen radalla, ajanut mutkan Lewiksen peesissä läpi ja ohittanut seuraavalla suoralla.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Kyllähän sitä yleensä tuppaa kolisemaan kun kaksi tuollaista kuskia samasta sijasta taistelee. Mutta kyllä luulisi Maldonadoa vituttavan jos yhtään osaa ajatella sitä, kuinka helppoa ohittaminen olisi jäljellä olleen reilun kierroksen aikana todennäköisesti ollut. Hamiltonilla puolestaan on jo kokemusta maailmanmestaruuden häviämisestä ja voittamisesta yhdellä pisteellä, mutta silti vaan täytyy edelleen riskeerata hitonmoinen kasa pisteitä ihan turhan takia. Luulisi myös Hamiltonia vituttavan jos kauden päätteeksi häviää maailmanmestaruuden vaikkapa viidellä pisteellä.

Ja on taas pakko mainostaa, että Kimi joutuu aika harvoin tuollaisiin tilanteisiin. Ehkä optimitilanne ohitustilanteissa olisikin kaksi Kimin tyylistä kuljettajaa toisiaan vastaan kilpailemassa. Tai vaihtoehtoisesti sitten tuollaiset Hamilton-Maldonado -parit.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
On sulla järki jutut, että rinnalla olevan saa kiilata ulos radalta? Ja jos siinä mutkassa olisi ollut hiekkaa ulkopuolella, niin Maldo olisi kääntänyt tiukemmin ja Hämis olisi ajanut Maldon päälle.
Ei, sitä en tarkoittanut, vaan kunnioitan Fairplay ajamista, mutta ammattitasolla en yllättyisi, jos lähden huonosta paikasta ohittamaan ja kilpakumppani ei antaisikaan tilaa.

"Kääntänyt tiukemmin" kommentista tuli mieleen lähinnä surullisen kuuluisa Schumin yritys:
Youtube: F1 1997 European GP: Schumacher hits Villeneuve (MTV3)
Tosin Schumin tapauksessa kyse oli lähinnä auton tuhoamisyrityksestä. Yhteistä on se, että kumpikaan ei osannut luovuttaa tarpeeksi ajoissa tilanteessa.

Lähinnä hain tätä, mitä FW08 jo hyvin sanoikin:

Veikkaan kyllä, että jos tuossa olis hiekkaa ollut, niin Maldo olisi jarruttanut pysyäkseen radalla, ajanut mutkan Lewiksen peesissä läpi ja ohittanut seuraavalla suoralla.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Ehkä optimitilanne ohitustilanteissa olisikin kaksi Kimin tyylistä kuljettajaa toisiaan vastaan kilpailemassa.
Nimenomaan. Esimerkiksi Button ja Alonso, harvoin nämäkään herrat kaksintaistelun aikana kolistelevat, vaikka osaavatkin ajaa riittävän kovaa mies miestä vastaan.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Nimenomaan. Esimerkiksi Button ja Alonso, harvoin nämäkään herrat kaksintaistelun aikana kolistelevat, vaikka osaavatkin ajaa riittävän kovaa mies miestä vastaan.
Minä olisin lisännyt vielä Kubican tuohon listaan. Ehkä vielä kovempi kuin nuo kaksi.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Minä olisin lisännyt vielä Kubican tuohon listaan. Ehkä vielä kovempi kuin nuo kaksi.
Itsekin luen Kubican kovaa mutta rehdisti ajaviin kuskeihin, mutta miehen tilanne tällä hetkellä on mikä on :dunno:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minä olisin lisännyt vielä Kubican tuohon listaan. Ehkä vielä kovempi kuin nuo kaksi.
Lisäisin tuohon vielä Hamiltonin, sillä erotuksella että häneltä puuttuu itsesuojeluvaisto :eek:

Eli ottaa osumia mutta on (yleensä) itse syytön niihin.
 
Ylös