MotoGP/Moto2/Moto3 -kausi 2012

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ihan mahdoton kolli! Se lähtö oli taas kerran veret seisauttavaa katsottavaa. Mielenkiintoista nähdä kuinka MotoGP-pyörä tottelee hänen käskyjänsä.
Neljännessä kurvissa oli jo sijalla 14. Onneksi saadaan Marc MotoGP:hen. Ajotyyli muistuttaa Stoneria. Danin ja Jorgen tyyli on hemmetin tylsä mun mielestä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Kolminkertainen brittien Superbike sarjan mestari Shane Byrne palaamassa takaisin MotoGP:hen, hän testaa Paul-Bird-Motorsport (PBM) pyörää ensi viikolla Valencian Ricardo Tormolla. Toiseksi tiimin kuljettajaksi luultavasti tulossa Yonny Hernandez.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
BBC:llä ehtivät jo ennen MotoGP-luokkaa sanoa, että ensimmäistä kertaa lähes 30 vuoteen ei ole Japanilaista podiumilla koko vuotena. Vähän tuli puskista, vaikka keli olikin ns. arpajaiset. Joka tapauksessa hyvin veti Nakasuga. :alppu:

Lorenzolta aika jäätävä vuosi. Kaksi keskeytystä. Muuten 1. tai 2. Toivottavasti ensi vuonna uudet säännöt, Rossi ja Marquez sekoittavat pakkaa.

Ajon tiimillä myös upea vuosi. Cortese 15 kertaa podiumilla ja joku tiimin kuski podiumilla yhtä lukuun ottamatta joka kisassa.

Mika ajoi kelvollisen kauden. Saksan kisa jäi ainoaksi huipuksi. Muuten tasaista suorittamista. Ilmeisesti ensi kaudelle pyörien painoja tasoitetaan. Tuskin on ainakaan Mikan eduksi, mutta renkaat tulevat olemaan samat kaikille.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
BBC:llä ehtivät jo ennen MotoGP-luokkaa sanoa, että ensimmäistä kertaa lähes 30 vuoteen ei ole Japanilaista podiumilla koko vuotena. Vähän tuli puskista, vaikka keli olikin ns. arpajaiset. Joka tapauksessa hyvin veti Nakasuga. :alppu:
Sama Prolla. Huima kisa oli, onneksi ei äijiä loukkaantunut (kai).

Hyvä lopetus suomalaisilta. Aki Ajo on tallipäällikkönä omaa luokkaansa :thumbup:
 

TPS

Member
Liittynyt
27.10.2009
Viestit
10
Prolla kommentaattori Kiiveri piti jälleen homman hienosti koossa vankalla asiantuntemuksellaan. Hyvää settiä vuodesta toiseen. Kiitos! Sen sijaan selostajapuolella Nelonen kaipaa valtavasti enemmän ammattitaitoa, asiantuntemusta ja innostavampaa sekä mukaansa tempaavampaa otetta. Oli tuskastuttavaa kuunnella sitä "niin tai näin" höpinää. Kaas on ollut tähän mennessä ehdottomasti ylivertainen. Come backin paikka? Toivottavasti, tai muuten katsojien rivit harvenevat entisestään.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Minulla olisi kaksi pikkuruista toivetta TV-lähetysten suhteen. Nykykanava on liian kallis erikseen tilattavaksi. Älkää hyvät ystävät selittäkö kisan kesken niitä nykyisiä tahi tulevia sääntöjä. Jos vain suinkin mahdollista, seurataan kisaa niin kauan kuin se on kesken. Draamalla on tunnetusti kaarensa, ja siihen kuuluu vakiona myös ns. tylsempi vaihe, jolloin mennä jurnuutetaan, mutta kun sitä ei koskaan etukäteen tiedä kuinka pitkä jurnuutusvaiheesta tulee, niin säästetään ne sääntö- ym. kiemurat kisan ulkopuolisiin tuokioihin, jookos?
 

TPS

Member
Liittynyt
27.10.2009
Viestit
10
Juuri näin. Kisa kesken ja selitetään jostain kauden 2014 säännöistä, kun jokainen lajia seuraava tietävä, että niitä vähintääkin sovitellaan.
Naurettavin töyläisy osui alkukauteen, kun tämä selostajaguru vähätteli mediaa Caseyn osalta. Selitti, että skeidaa tuo Casey lopettaminen. No, miten kävi.
"Niin tai näin"".
 

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1418
Laitan nyt hieman myöhässä raporttia elokuussa tekemästäni MotoGP-matkasta Tšekin Brnoon.

Minä, isäni ja pikkuveljeni lensimme Finnairilla kisaviikonlopun perjantaina Pirkkalan kentältä Helsingin kautta Prahan kentälle. Matka meni mukavasti. Perillä Prahassa otimme A-sarjan Mersun lentokentältä Hertzin autovuokraamosta ja aloitimme matkan kohti Brnoa. Matkaa Brnoon tuli noin 210 kilometriä ja sinne menee Prahasta suora reitti D1-moottoritietä pitkin. Auto ei ollut aivan tehokkaimmasta päästä, joten oikeastaan jatkuvasti sai ajaa täydellä kaasulla paikallista moottoritietä. Autot näyttivät olevan tehokkaampia ja uudempia kuin yleensä Suomessa. Jonkin verran tuli hienoja prätkiäkin bongailtua. Moottoritiet tuolla on aika erilaisia kuin täällä ja siellä on jonkin verran "betonitie"-osuuksia. Reitillä ei ollut pahasti ruuhkaa. Keli oli aurinkoinen ja lämpöä taisi olla suunnilleen 30 astetta ulkona.

Brnossa majoituimme 4 tähden Hotel Avanti-hotelliin, joka sijaitsee Brnon urheilukeskuksessa. Meillä oli sieltä varattuna 2 hengen huone lisäsängyllä. Huone oli ihan mukava ja sopivan kokoinen. Hotellin henkilökunta oli mukavaa. Hotellilla on oma baari, ravintola, sauna, hieroja, kuntosali ja keilarata. Aamupala sisältyy huoneen hintaan. Hotelli sijaitsee aivan HC Kometa Brnon harjoitushallin vieressä ja aivan hotellin tuntumassa on myös joukkueen pelihalli ja tenniskenttiä. Hotellilla pääsin juttelemaan Monsterin Euroopan myyntitiimin tyyppien kanssa, jotka kiertävät Euroopassa MotoGP-sarjan kisoja. Ihan rentoja ja mukavia tyyppejä. Hotelli oli hyvä ja voin suositella sitä kaikille.

Hotellin läheisyydestä löytyy myös suuri Kauflandin myymälä, josta voi ostaa ruokaa ja kaikkea muutakin ihan laidasta laitaan. Hintataso on todella alhainen verrattuna Suomen hintoihin. Ruoka on kaupoissa noin 2–4 kertaa halvempaa kuin Suomessa. Ravintoloissakin saa halvimmillaan hyvän aterian noin 10 eurolla. Puolen litran olutkin maksaa kaupasta ostettuna noin 40 senttiä. Kaikki muukin alkoholi on huomattavasti edullisempaa kuin täällä. Tšekistä tunnetusti löytyy useita huippulaadukkaita olutmerkkejä sekä liha- ja riistatuotteita. Brnon omista olutpanimoista tunnetuin on Staro Brno ja muita hyviä oluita olivat mm. Pilsner Urquell, Krušovice, České Budějovice ja Velkopopovický Kozel. Pilsner Urquell on aivan ensimmäisiä pilsner-tyyppisiä oluita koko maailmassa.

Hotelli sijaitsi noin 5 kilometrin päässä Brnon keskustasta (Centrum stomatologické péče, Palackého náměstí) ja keskusta-alueelle pääsi nopeasti paikallisilla raitiovaunuilla. Raitiovaunut olivat 1 euron/suunta, mutta lippujen tarkistus tapahtuu automaatissa ja järjestelmän toiminta perustuukin lähinnä luottamukseen. Brnon keskustasta löytyy useita ravintoloita ja baareja. Kaupungissa ja rakennusten tyylissä näkyy vieläkin aika paljon Itäblokin tyyliä, mutta jatkuvasti kaupunkia näytetään kehitettävän ja modernisoitavan. Paikallista ihmistä välittyy kuva hyvin yritteliäästä kansasta. Ihmiset vaikuttivat kaiken kaikkiaan ihan mukavilta. Kaupungin keskustassa oli joitakin MotoGP-sarjaan liittyviä oheistapahtumia ja joitakin pyöriä esillä, mutta ehkä tuossa puolessa voisi olla vielä kehittämistäkin.

Brnon Masarykův okruh-radalle pääsee parhaiten kaupungin keskustan tuntumassa olevilta bussipysäkeiltä, joista järjestetään ilmaisia kuljetuksia Brnon radalle non-stopina. Julkiset kuljetukset radalle toimivat todella hyvin. Toki vuokra-autollakin pääsee liikkumaan hyvin radalle. Taksia ei välttämättä kannata ottaa, koska se maksaa suunnilleen 25–30 euroa/suunta. Itse käytimme taksia lauantaina radalle menoon ja sieltä hotellille paluuseen. Brnon keskustasta radalle on noin 20 kilometrin matka. Erillistä katsomolippua ei välttämättä tarvitse, koska radalla on äärimmäisen hyvät luonnon katsomot ja näkyvyys radalle joka paikasta tosi hyvä. Liput pelkästään tuolle rata-alueelle ovat 52 euroa/viikonloppu. Meillä oli kuitenkin myös katsomolippu T6-katsomoon ja se oli 96 euroa/viikonlopppu. Hinnat eivät siis ole lähelläkään F1-tasoa. Oheistuotteiden, ruoan ja juomien hinnatkin ovat paljon F1-tason alapuolella. 2 eurolla sai oluen + makkara-leipä yhdistelmän tai hampurilaisen tai hotdogin. ½ litran olut itsessään taisi olla 1 euron joka paikassa rata-alueella. Budjetin osalta MotoGP-viikonloppu sopii paremmin useimmille ihmisille. Tšekki ei vielä kuulu Euro-alueeseen vaan käyttää omaa valuuttaansa, Korunaa. Eurot kuitenkin käyvät maksuvälineenä monessa paikassa. Itse suosittelen tuota Brnon rataa kaikille, joita MotoGP kiinnostaa. Siellä on paljon hyviä katselupaikkoja, edullista, hyvä meno koko viikonlopun ja paljon nähtävää. Rataa on myös helppo kiertää ja vaihdella katsomopaikkoja. Katsomotkin ovat suhteellisen lähellä rataa. Niin ja kauniita, pitkiä naisia riittää tietenkin ja PALJON.

MotoGP-sarjan kaikkien neljän luokan: RedBull Rookies Cup-, Moto3-, Moto2- ja MotoGP-kisoissa riitti paljon mielenkiintoisia tapahtumia ja ohituksia. Parhaiten jäi mieleen MotoGP-luokan kisa, jossa Dani Pedrosa ja Jorge Lorenzo kävivät tiukkaa vääntöä loppuun asti voitosta. Loppujen lopuksi Pedrosa vei voiton Hondallaan. Britti Cal Crutchlow oli koko viikonlopun ajan vahvassa vedossa ja sijoittui kilpailussa 3. sijalle. Mika Kallio sijoittui Marc Marquez:n voittamassa Moto2-kisassa 9. sijalle. Marquez kävi tiukkaa taistelua voitosta Thomas Lüthin kanssa. Lüthi jäi lopulta 2. sijalle. 3. ja 4. sijalle sijoittuneet Pol Espargaro ja Andrea Iannone jäivät vain noin puoli sekuntia kärkikaksikolle. Moto3-luokan kisan voitti Jonas Folger. RedBull KTM Ajon paras kuski Sandro Cortese sijoittui 3. sijalle, Cortesen tallikavereista Danny Kent sijoittui 7. sijalle ja Arthur Sissis 14. sijalle. AirAsia-Sic-Ajon Zulfahmi Khairuddin keskeytti. Koko kisaviikonlopun sää oli pääasiassa aurinkoinen ja sopivan lämmin. Jossain kohtaa yöllä tuli hieman vettä.

Maanantaina kiersimme Brnon kaupunkia vuokra-autollamme. Kävimme mm. Pyhän Pietarin ja Paavalin katedraalissa sekä Špilberkin linnassa ja puistossa. Špilberkin linna ja sen puisto sijaitsevat Brnon keskustassa korkealla kukkulalla. Linna on toiminut Natsien ylläpitämänä vankilana 2. maailmansodan aikaan ja sillä on pitkä sotahistoria takanaan. Linnassa on Brnon kaupunginmuseon näyttelytiloja ja siellä oli avoinna natsiaiheinen näyttely. Linnan kukkulalta on todella hyvät näköalat Brnon kaupungin yläpuolelle.

Brnosta lähdimme ajamaan kohti Prahan lentokenttää. Matka sujui rauhallisesti ja kaikki meni hyvin. Lentokentällä kävimme syömässä ja tekemässä viimeiset ostokset ennen lentoa Helsinkiin. Helsinkiin saavuimme myöhään maanantaina illalla ja lensimme sieltä vielä Tampereelle. Suomessa oli jo alkusyksy ja ilma oli huomattavasti kylmempi kuin Tšekissä. Kotona olimme hieman puolenyön jälkeen tiistaina. Muistoiksi matkalta tarttui Team Monster Yamaha Tech3:n huppari ja pipo sekä virallinen Tšekin MotoGP-kisan t-paita.

MotoGP- ja F1-kisaviikonloppuja verrattaessa huomaa ainakin, että MotoGP-sarjassa meno on selkeästi rennompaa ja väkeä riittää paljon kokoajan. Tunnelma ja yleisfiilis molempien sarjojen kisoissa on korkealla. Katsomot ovat lähempänä rataa ja moottoripyöräkisoissa tapahtuu radalla enemmän. MotoGP on myös faniystävällisempi kuin F1. Hintataso on huomattavasti alempi F1-kisoissa ja kaikki katsomoliput, VIP-lippuja lukuun ottamatta saa alle 200 eurolla. Kisaviikonlopun aikana myös kuskeja saattaa nähdä radan oheistuotteiden myynti- ja fanialueella. Brnon kisaviikonloppuna ainakin Dewaltin rekan stagella nähtiin Andrea Dovizioso lauantaina. Itse arvostan paljon sekä F1- että MotoGP-sarjoja, joten on ollut ihan mielenkiintoista päästä seuraamaan paikanpäällä molempien sarjojen kisoja. F1 on ehkä enemmän mun juttu, mutta jatkossakin lähden mielelläni MotoGP-kisoihin paikanpäälle sopivan tilaisuuden tullen. Suosittelen kaikille lämpimästi vierailua Tšekkeihin ja käyntiä Masarykin radalla. MotoGP-kisa kannattaa ainakin kerran päästä kokemaan paikanpäälle. Siellä kuitenkin saa todellisen käsityksen niistä pyöristä, kisatunnelmasta ja siitä metelistä. Pyörätkin pitivät ihan mukavasti ääntä, vaikka ei nyt ihan tietenkään F1-tasolle pääsekään.

Ensi vuoden heinäkuussa olisi tarkoitus lähteä Saksaan Nürburgringille jälleen seuraamaan F1-kisaviikonloppua paikanpäälle, joten moottoriurheilumatkailu jatkuu. Nyt olisi sitten edessä jo 4. kisamatka ulkomaille.

Jos jollain herää kysymyksiä tästä MotoGP-reissusta tai muusta kisoihin liittyvästä niin voi kysyä tässä ketjussa tai laittaa viestiä privana.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kiitos raportista! On hyvä tietää, että F1-kisoihin verrattuna rennompi meno ja halvemmat hinnat ovat edelleen voimissaan.
 

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1418
Kiitos raportista! On hyvä tietää, että F1-kisoihin verrattuna rennompi meno ja halvemmat hinnat ovat edelleen voimissaan.
Ei mitään. Kannattaa sunkin lähteä tonne käymään joskus. Laitan jatkossakin vastaavia raportteja reissuista. Oltiin muuten Oulun Kärppien kanssa samassa hotellissa ja samalla paluulennolla, kun tuolla oli samaan aikaan menossa niiden European Trophy pelit. Joitain muitakin joukkueita näytti olevan samassa hotellissa. :)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Paljonko teillä kustanti koko reissu? Brno on kyllä jotenkin kutkuttava rata ja siellä on aina ollut hyviä kisoja.

Näin muuten ajatteli Colin Edwards tulevasta pyöränvaihdoksesta sekä viimevuotisesta pyörästään, sitaatti tulee Superbikeplanet-sivustolta: "I'm excited," Edwards said. "As bad as it sounds, I was really happy to get off what I was on. It was going nowhere. That bike (FTR-Kawasaki) just works, and it feels comfortable.

"On the other bike, I felt like a monkey f*cking a football. I never had any feel, and it felt like I was just sitting on top of it. On this bike (FTR-Kawasaki), I've got lots of feel for what is going on."
 

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1418
Paljonko teillä kustanti koko reissu? Brno on kyllä jotenkin kutkuttava rata ja siellä on aina ollut hyviä kisoja.

Näin muuten ajatteli Colin Edwards tulevasta pyöränvaihdoksesta sekä viimevuotisesta pyörästään, sitaatti tulee Superbikeplanet-sivustolta: "I'm excited," Edwards said. "As bad as it sounds, I was really happy to get off what I was on. It was going nowhere. That bike (FTR-Kawasaki) just works, and it feels comfortable.

"On the other bike, I felt like a monkey f*cking a football. I never had any feel, and it felt like I was just sitting on top of it. On this bike (FTR-Kawasaki), I've got lots of feel for what is going on."
Meni varmaan suunnilleen 1800 euroa yhteensä 3 henkilöltä (lennot, hotelli, vuokra-auto, ruoat, juomat yms.) Brno on todellakin hieno ja perinteinen moottorirata. Rata on rakennettu hienosti metsän keskelle luonnonmuotojen mukaisesti. Brnon radalla on nähty usein jännittäviä kisoja.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Brno on todellakin hieno rata katsomoineen. Olen käynyt siellä kerran (2003 leirintäalueella). Brnon ja Imatran ohella olen katsonut kisoja Anderstorpissa ja Assenissa. Ensi vuonna olisi vakaa aikomus käydä jossain kisassa. Aikataulullisesti sopisivat parhaiten Sachsenring ja Valencia. Mutta turha lupailla mitään, elämä vie.

Edwardsin kommentit ovat mukavan suoria. Stonerkin paukutti välillä tiukkaa tekstiä. Kuten äsken sen, että MotoGP-MM-sarja on vitsi: 4 kisaa Espanjassa ja 1 siinä naapurissa Portugalissa. Totta on tuo, sarja liikaa on espanjalaisten käsissä.

Oli muuten Pro1:llä joku päivä sitten hieno dokkari Stonerista.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Kiitos raportista ja tiedoista, iceman 1988. Ei pahan kallis reissu noinkin monelta henkilöltä.

Jupla, olen aivan samaa mieltä Stonerin kanssa ja aivan kärmeissäni, kun en nähnyt moista dokkaria. Toivottavasti malttavat näyttää sen joskus muuallakin kuin Poro1-kanavalla.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Vielä viimekaudesta ja tulevasta, selostuskausi oli huonoin mitä olen tehnyt koskaan syistä joita en täällä foorumilla ala puimaan. Mieluiten olisin nostanut hanskat tiskiin jo Jerezin jälkeen. Aikamoinen kärsimys koko kausi minulle ja katsojille, kyllä sen selostuksesta kuulee jos kaikki ei ole kunnossa.

Päätös oli aika selkeä kauden jälkeen, en tule missään nimessä jatkamaan kaudella 2013 MotoGp-luokan selostajana, minä olen erittäin tyytyväinen ja luulen että jokunen katsojakin on mutta valitettava tosiasia on se, että se ei kyllä vaikuta katsojamääriin vaikka monet niin toivoisivat.

MotoGp on valitettavasti pudonnut aika pienen katsojakunnan lajiksi eikä se siitä tule muuttumaan ilman suurta yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Vielä viimekaudesta ja tulevasta, selostuskausi oli huonoin mitä olen tehnyt koskaan syistä joita en täällä foorumilla ala puimaan. Mieluiten olisin nostanut hanskat tiskiin jo Jerezin jälkeen. Aikamoinen kärsimys koko kausi minulle ja katsojille, kyllä sen selostuksesta kuulee jos kaikki ei ole kunnossa.

Päätös oli aika selkeä kauden jälkeen, en tule missään nimessä jatkamaan kaudella 2013 MotoGp-luokan selostajana, minä olen erittäin tyytyväinen ja luulen että jokunen katsojakin on mutta valitettava tosiasia on se, että se ei kyllä vaikuta katsojamääriin vaikka monet niin toivoisivat.

MotoGp on valitettavasti pudonnut aika pienen katsojakunnan lajiksi eikä se siitä tule muuttumaan ilman suurta yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
En kyllä huomannut, että tilanne oli noin paha. En kyllä kaikkia harjoituksia ja aika-ajoja ehtinyt katsomaankaan. Hiukan jäi vaivaamaan, missä oli syy. Liikaa lähetys-/selostusaikaa, kollegat, henkilökohtaiset, firma? Kausihan oli kilpailullisesti hieno, kisat jänniä, paitsi kuninkuusluokka joskus tylsähkö.

Superbike-osastokin taitaa osittain pilaantua Dornan myötä. Biaggi ainakin kehui sarjaa eikä syyttä, on ollut yleisöystävällinen.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Ei kaudessa ollut mitään vikaa, niinkuin sanoit niin MotoGp oli joskus aavistuksen tylsä mutta muuten kisoissa ei ollut vikaa.
 
Ylös