Laitan nyt hieman myöhässä raporttia elokuussa tekemästäni MotoGP-matkasta Tšekin Brnoon.
Minä, isäni ja pikkuveljeni lensimme Finnairilla kisaviikonlopun perjantaina Pirkkalan kentältä Helsingin kautta Prahan kentälle. Matka meni mukavasti. Perillä Prahassa otimme A-sarjan Mersun lentokentältä Hertzin autovuokraamosta ja aloitimme matkan kohti Brnoa. Matkaa Brnoon tuli noin 210 kilometriä ja sinne menee Prahasta suora reitti D1-moottoritietä pitkin. Auto ei ollut aivan tehokkaimmasta päästä, joten oikeastaan jatkuvasti sai ajaa täydellä kaasulla paikallista moottoritietä. Autot näyttivät olevan tehokkaampia ja uudempia kuin yleensä Suomessa. Jonkin verran tuli hienoja prätkiäkin bongailtua. Moottoritiet tuolla on aika erilaisia kuin täällä ja siellä on jonkin verran "betonitie"-osuuksia. Reitillä ei ollut pahasti ruuhkaa. Keli oli aurinkoinen ja lämpöä taisi olla suunnilleen 30 astetta ulkona.
Brnossa majoituimme 4 tähden Hotel Avanti-hotelliin, joka sijaitsee Brnon urheilukeskuksessa. Meillä oli sieltä varattuna 2 hengen huone lisäsängyllä. Huone oli ihan mukava ja sopivan kokoinen. Hotellin henkilökunta oli mukavaa. Hotellilla on oma baari, ravintola, sauna, hieroja, kuntosali ja keilarata. Aamupala sisältyy huoneen hintaan. Hotelli sijaitsee aivan HC Kometa Brnon harjoitushallin vieressä ja aivan hotellin tuntumassa on myös joukkueen pelihalli ja tenniskenttiä. Hotellilla pääsin juttelemaan Monsterin Euroopan myyntitiimin tyyppien kanssa, jotka kiertävät Euroopassa MotoGP-sarjan kisoja. Ihan rentoja ja mukavia tyyppejä. Hotelli oli hyvä ja voin suositella sitä kaikille.
Hotellin läheisyydestä löytyy myös suuri Kauflandin myymälä, josta voi ostaa ruokaa ja kaikkea muutakin ihan laidasta laitaan. Hintataso on todella alhainen verrattuna Suomen hintoihin. Ruoka on kaupoissa noin 2–4 kertaa halvempaa kuin Suomessa. Ravintoloissakin saa halvimmillaan hyvän aterian noin 10 eurolla. Puolen litran olutkin maksaa kaupasta ostettuna noin 40 senttiä. Kaikki muukin alkoholi on huomattavasti edullisempaa kuin täällä. Tšekistä tunnetusti löytyy useita huippulaadukkaita olutmerkkejä sekä liha- ja riistatuotteita. Brnon omista olutpanimoista tunnetuin on Staro Brno ja muita hyviä oluita olivat mm. Pilsner Urquell, Krušovice, České Budějovice ja Velkopopovický Kozel. Pilsner Urquell on aivan ensimmäisiä pilsner-tyyppisiä oluita koko maailmassa.
Hotelli sijaitsi noin 5 kilometrin päässä Brnon keskustasta (Centrum stomatologické péče, Palackého náměstí) ja keskusta-alueelle pääsi nopeasti paikallisilla raitiovaunuilla. Raitiovaunut olivat 1 euron/suunta, mutta lippujen tarkistus tapahtuu automaatissa ja järjestelmän toiminta perustuukin lähinnä luottamukseen. Brnon keskustasta löytyy useita ravintoloita ja baareja. Kaupungissa ja rakennusten tyylissä näkyy vieläkin aika paljon Itäblokin tyyliä, mutta jatkuvasti kaupunkia näytetään kehitettävän ja modernisoitavan. Paikallista ihmistä välittyy kuva hyvin yritteliäästä kansasta. Ihmiset vaikuttivat kaiken kaikkiaan ihan mukavilta. Kaupungin keskustassa oli joitakin MotoGP-sarjaan liittyviä oheistapahtumia ja joitakin pyöriä esillä, mutta ehkä tuossa puolessa voisi olla vielä kehittämistäkin.
Brnon Masarykův okruh-radalle pääsee parhaiten kaupungin keskustan tuntumassa olevilta bussipysäkeiltä, joista järjestetään ilmaisia kuljetuksia Brnon radalle non-stopina. Julkiset kuljetukset radalle toimivat todella hyvin. Toki vuokra-autollakin pääsee liikkumaan hyvin radalle. Taksia ei välttämättä kannata ottaa, koska se maksaa suunnilleen 25–30 euroa/suunta. Itse käytimme taksia lauantaina radalle menoon ja sieltä hotellille paluuseen. Brnon keskustasta radalle on noin 20 kilometrin matka. Erillistä katsomolippua ei välttämättä tarvitse, koska radalla on äärimmäisen hyvät luonnon katsomot ja näkyvyys radalle joka paikasta tosi hyvä. Liput pelkästään tuolle rata-alueelle ovat 52 euroa/viikonloppu. Meillä oli kuitenkin myös katsomolippu T6-katsomoon ja se oli 96 euroa/viikonlopppu. Hinnat eivät siis ole lähelläkään F1-tasoa. Oheistuotteiden, ruoan ja juomien hinnatkin ovat paljon F1-tason alapuolella. 2 eurolla sai oluen + makkara-leipä yhdistelmän tai hampurilaisen tai hotdogin. ½ litran olut itsessään taisi olla 1 euron joka paikassa rata-alueella. Budjetin osalta MotoGP-viikonloppu sopii paremmin useimmille ihmisille. Tšekki ei vielä kuulu Euro-alueeseen vaan käyttää omaa valuuttaansa, Korunaa. Eurot kuitenkin käyvät maksuvälineenä monessa paikassa. Itse suosittelen tuota Brnon rataa kaikille, joita MotoGP kiinnostaa. Siellä on paljon hyviä katselupaikkoja, edullista, hyvä meno koko viikonlopun ja paljon nähtävää. Rataa on myös helppo kiertää ja vaihdella katsomopaikkoja. Katsomotkin ovat suhteellisen lähellä rataa. Niin ja kauniita, pitkiä naisia riittää tietenkin ja PALJON.
MotoGP-sarjan kaikkien neljän luokan: RedBull Rookies Cup-, Moto3-, Moto2- ja MotoGP-kisoissa riitti paljon mielenkiintoisia tapahtumia ja ohituksia. Parhaiten jäi mieleen MotoGP-luokan kisa, jossa Dani Pedrosa ja Jorge Lorenzo kävivät tiukkaa vääntöä loppuun asti voitosta. Loppujen lopuksi Pedrosa vei voiton Hondallaan. Britti Cal Crutchlow oli koko viikonlopun ajan vahvassa vedossa ja sijoittui kilpailussa 3. sijalle. Mika Kallio sijoittui Marc Marquez:n voittamassa Moto2-kisassa 9. sijalle. Marquez kävi tiukkaa taistelua voitosta Thomas Lüthin kanssa. Lüthi jäi lopulta 2. sijalle. 3. ja 4. sijalle sijoittuneet Pol Espargaro ja Andrea Iannone jäivät vain noin puoli sekuntia kärkikaksikolle. Moto3-luokan kisan voitti Jonas Folger. RedBull KTM Ajon paras kuski Sandro Cortese sijoittui 3. sijalle, Cortesen tallikavereista Danny Kent sijoittui 7. sijalle ja Arthur Sissis 14. sijalle. AirAsia-Sic-Ajon Zulfahmi Khairuddin keskeytti. Koko kisaviikonlopun sää oli pääasiassa aurinkoinen ja sopivan lämmin. Jossain kohtaa yöllä tuli hieman vettä.
Maanantaina kiersimme Brnon kaupunkia vuokra-autollamme. Kävimme mm. Pyhän Pietarin ja Paavalin katedraalissa sekä Špilberkin linnassa ja puistossa. Špilberkin linna ja sen puisto sijaitsevat Brnon keskustassa korkealla kukkulalla. Linna on toiminut Natsien ylläpitämänä vankilana 2. maailmansodan aikaan ja sillä on pitkä sotahistoria takanaan. Linnassa on Brnon kaupunginmuseon näyttelytiloja ja siellä oli avoinna natsiaiheinen näyttely. Linnan kukkulalta on todella hyvät näköalat Brnon kaupungin yläpuolelle.
Brnosta lähdimme ajamaan kohti Prahan lentokenttää. Matka sujui rauhallisesti ja kaikki meni hyvin. Lentokentällä kävimme syömässä ja tekemässä viimeiset ostokset ennen lentoa Helsinkiin. Helsinkiin saavuimme myöhään maanantaina illalla ja lensimme sieltä vielä Tampereelle. Suomessa oli jo alkusyksy ja ilma oli huomattavasti kylmempi kuin Tšekissä. Kotona olimme hieman puolenyön jälkeen tiistaina. Muistoiksi matkalta tarttui Team Monster Yamaha Tech3:n huppari ja pipo sekä virallinen Tšekin MotoGP-kisan t-paita.
MotoGP- ja F1-kisaviikonloppuja verrattaessa huomaa ainakin, että MotoGP-sarjassa meno on selkeästi rennompaa ja väkeä riittää paljon kokoajan. Tunnelma ja yleisfiilis molempien sarjojen kisoissa on korkealla. Katsomot ovat lähempänä rataa ja moottoripyöräkisoissa tapahtuu radalla enemmän. MotoGP on myös faniystävällisempi kuin F1. Hintataso on huomattavasti alempi F1-kisoissa ja kaikki katsomoliput, VIP-lippuja lukuun ottamatta saa alle 200 eurolla. Kisaviikonlopun aikana myös kuskeja saattaa nähdä radan oheistuotteiden myynti- ja fanialueella. Brnon kisaviikonloppuna ainakin Dewaltin rekan stagella nähtiin Andrea Dovizioso lauantaina. Itse arvostan paljon sekä F1- että MotoGP-sarjoja, joten on ollut ihan mielenkiintoista päästä seuraamaan paikanpäällä molempien sarjojen kisoja. F1 on ehkä enemmän mun juttu, mutta jatkossakin lähden mielelläni MotoGP-kisoihin paikanpäälle sopivan tilaisuuden tullen. Suosittelen kaikille lämpimästi vierailua Tšekkeihin ja käyntiä Masarykin radalla. MotoGP-kisa kannattaa ainakin kerran päästä kokemaan paikanpäälle. Siellä kuitenkin saa todellisen käsityksen niistä pyöristä, kisatunnelmasta ja siitä metelistä. Pyörätkin pitivät ihan mukavasti ääntä, vaikka ei nyt ihan tietenkään F1-tasolle pääsekään.
Ensi vuoden heinäkuussa olisi tarkoitus lähteä Saksaan Nürburgringille jälleen seuraamaan F1-kisaviikonloppua paikanpäälle, joten moottoriurheilumatkailu jatkuu. Nyt olisi sitten edessä jo 4. kisamatka ulkomaille.
Jos jollain herää kysymyksiä tästä MotoGP-reissusta tai muusta kisoihin liittyvästä niin voi kysyä tässä ketjussa tai laittaa viestiä privana.