Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Oletko ottanut huomioon sen, että kauden 2010 auto oli 3 kk kasattu kivireki suoraan Kölnistä. Kauden 2011 auto oli sensijaan pienellä insinööriporukalla kyhätty ensimmäinen tuotos ja vasta ensi kaudella on suht hyvällä kokoonpanolla rakennettu auto. Periaatteessa Caterham kasvaa kokoajan ja itse odottelen vasta 2013 kaudelle säännöllistä pisteautomaattiautoa, koska kilpailu on kovaa ja neljä suurta tallia jyllää.

Geniin käyrä on ollut alaspäin koko ajan. Olihan siellä kehittämässä Nick Heidfeld jota itse pidän suht hyvänä autonkehittäjänä. Toki auton kehitys laskikin loppukaudesta, mutta ei kaikki ole Nickin potkujen syytä. Jos autonkehitys on ongelmana, se heijastuu myös vähintään ensikaudenkin autoon, koska ei Kimi kerkiä kääntää kurssia, korkeintaan loppukaudesta auton kehityksen suhteen. Ensikauden auton kehitys kun pitäisi olla jo todella pitkällä. Enkä pitäisi tämänkauden autoja ulkoisesti kovin erinlaisina modernisuuden suhteen. Renaultilla oli pakoputkista hieno, mutta oliko se loppuenlopuksi niin hieno?

Hyvin kuvastaa tämän kauden alkukauden Caterhamin kehityksen rajallisuutta takasiipi. Saatiin vasta viimeiseen kilpailuun uusi, parempi takasiipi, joka muilla jo kauan. Mutta tästä on hyvä ponnistaa ylöspäin ja kovanluokan väkeä onkin rekrytoitu Force Indialta ja Renaultilta. Taisihan sinne tulla mm. 2007 mestari-Ferraria suunnittelut aerodynaamikko.
Totta. 2012 Caterham on vasta tallin ensimmäinen todella hyvin suunniteltu auto. Muut ovat olleet enemmän tai vähemmän juosten kustuja. Tältä pohjalta on mahdollista että Caterham ottaa suhteellisen suuren loikan eteenpäin ensi kaudella etenkin kun kersistä saadaan aivan "ilmainen" suorituskyvyn lisäys muihin verattuna.

Renaultin osalta oma käsitykseni on ollut se, että koko auto oli niin äärimmäisyyksiin asti rakennettu pakoputkiratkaisun ympärille että jossain vaiheessa se kääntyi itseään vastaan auton jatkokehityksessä. Ehkä Heidin lähtö johtui osittain siitä, että hänestä piti maksaa jotain eikä hänen autokehitystaidoillaan ollut enään käyttöä kun oltiin tultu sen tien päähän etenkin kun vauhti ei ollut paljonkaan Petrovia ihmeellisempää, joten oli sama ottaa talliin joku joka toi mukanaan rahaa ja kohtuullisen suorituskyvyn. Olihan se tallilta epäonnistuminen mutta varmasti myös opettavainen kokemus lisäksi ensi vuonna blown difut on kielletty, joten kaikki joutuvat suunnittelemaan autonsa tältä osin uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sportticomilta saman jutun käännöspätkä:
Button kertoo kuulleensa Räikkösestä autonkehittäjänä pelkkää hyvää.

- McLarenin insinöörit ovat kertoneet minulle, että hän tietää mitä tekee säätäessään autoa. On kiva saada hänet takaisin. Kisoista ja kisojen jälkeisistä illoista tulee hauskempia, Button toteaa.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Hahaaa... Onpas mukava kuulla välillä kehuja Kimin teknisistä taidoista. Button kertoo reaktioitaan Kimin paluusta. :tongue:



Jutusta löytyy myös Couldhardin ylistykset.



http://www.autosport.com/news/report.php/id/96635
Näin on. Tosin tämä on ollut selvää kaikille asiaan oikeasti perehtyneille jo kauan. Valitettavasti vain vuoden 2009 erittäin tehokas Kimin lokauskampanja jätti monelle täysin väärän käsityksen asiasta ja on tietysti mukava kuulla näitä vastakkaisia mielipiteitä julkisuudessakin.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Näin on. Tosin tämä on ollut selvää kaikille asiaan oikeasti perehtyneille jo kauan. Valitettavasti vain vuoden 2009 erittäin tehokas Kimin lokauskampanja jätti monelle täysin väärän käsityksen asiasta ja on tietysti mukava kuulla näitä vastakkaisia mielipiteitä julkisuudessakin.
Totta. Onhan niitä tänne postattu paljonkin mm. Stellan, Dyerin ja Whitmarshin mielipiteitä Kimistä, mutta ne on kuitattu pelkkänä PR-kohtaliaisuutena.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Kyllähän toi ois pitäny kaikkien puolisokeiden ja Kimi-vihaajienkin nähdä lasiensa läpi viimeistään 2009 loppukaudella, kun täysin kilpailukyvyttömästä Ferrarista sai ottaa omaan ajotyyliinsä sopivana kaiken irti mitä autosta voi saada. Uusia päivityksiä ei tullut enää. Ferrarin inssit oli kisa toisensa jälkeen ihmeissään, että mitä helvettiä.

Nyt näyttää siltä, että Lotus uskoo Kimin kykyihin eikä siellä varmaankaan tulla toppuuttelemaan auton säätämistä omaan makuun. Jos tallikaveri kärsii niin en usko, että nyt aletaan vetämään auton kehitystä toiseen suuntaan väkisin. Luulen että ainoastaan siinä tilanteessa jos Kubica tulee takasin lähdetään kompromissilinjalle... Lotus haluaa nyt nähdä miten paljon autosta voi saada irti, ilman valtapeliä.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Nyt näyttää siltä, että Lotus uskoo Kimin kykyihin eikä siellä varmaankaan tulla toppuuttelemaan auton säätämistä omaan makuun. Jos tallikaveri kärsii niin en usko, että nyt aletaan vetämään auton kehitystä toiseen suuntaan väkisin. Luulen että ainoastaan siinä tilanteessa jos Kubica tulee takasin lähdetään kompromissilinjalle... Lotus haluaa nyt nähdä miten paljon autosta voi saada irti, ilman valtapeliä.
Olen tästä hyvin pitkälti samaa mieltä tämä lienee ensimmäinen kerta, kun Kimi on suvereenisti ykköskuski heti kauden alusta asti ja kaikki tehdään juuri, kuten hän haluaa en silti usko sopimuksessa olevan mainintaa ykköskuskista, koska se ei Kimiä ole ennenkään kiinnostanut.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Ei ehkä ole ykköskuskistatusta sopparissa, mutta luulis että jotain muita kohtia voi olla mitkä vaikuttaa autonkehitykseen.. eiköhän Kimi ja Robertsonit oppinu jotain Ferrari-pestin jäljiltä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Näin on. Tosin tämä on ollut selvää kaikille asiaan oikeasti perehtyneille jo kauan. Valitettavasti vain vuoden 2009 erittäin tehokas Kimin lokauskampanja jätti monelle täysin väärän käsityksen asiasta ja on tietysti mukava kuulla näitä vastakkaisia mielipiteitä julkisuudessakin.
Näinpä.

Samoin monesta kuljettajasta on erilaisia mielipiteitä. Esimerkiksi Häkkistä pidettiin joidenkin mukaan surkeana autonkehittäjänä ja säätäjänä, mutta toiset lähteet taas pitivät häntä hyvänä niissä asioissa. Mihin pitäisi uskoa?

Itsellä on sellainen mielikuva muodostunut, että huippunopeat kuljettajat eivät ole hyviä kehittäjiä tai säätäjiä, mutta ovat pirun nopeita. En tiedä liekö vääristynyt mielikuva, mutta tälläiseksi minulle on muodostunut.
 

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
Hueno juttu tämä Kimin paluu. Sellaiset on kutinat, että tauko on tehnyt pelkästään hyvää ja kaveri on tikissä heti kauden alusta.

Toivottavasti Petrov tulee tallikaveriksi, eikä mikään Rooman Grossjaani.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hahaaa... Onpas mukava kuulla välillä kehuja Kimin teknisistä taidoista.
Niitä ei kukaan ole missään välissä varsinaisesti hakkunutkaan. Kimin vähäpuheisuutta muutoin kyllä, mutta teknisten asioiden suhteen kommentit ovat olleet, että Kimi puhuu vähän, mutta pelkkää asiaa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Niitä ei kukaan ole missään välissä varsinaisesti hakkunutkaan. Kimin vähäpuheisuutta muutoin kyllä, mutta teknisten asioiden suhteen kommentit ovat olleet, että Kimi puhuu vähän, mutta pelkkää asiaa.
Totta, ne jotka Kimin kanssa ovat työskennelleet sanovat, että puhuu vähän ,mutta asiaa.

Tarkoitimme enemmänkin yleistä stereotypiaa Kimistä, jonka jakavat suuri yleisö, jotkut toimittajat ja monet f1-keskustelijat. Eli Kimi vain istuu autoon ja ajaa, eikä osaa antaa kunnon feedbackia. Eikä osaa viedä kehitystä oikeaan suuntaan. Ihan yleisiä mielipiteitä monilla forumeilla.

Sanoihan Martin Whitmarshkin, että Kimin teknisiä taitoja aliarvioidaan.
 

Maldonadon pastori

Well-known member
Liittynyt
30.3.2011
Viestit
273
Niitä ei kukaan ole missään välissä varsinaisesti hakkunutkaan. Kimin vähäpuheisuutta muutoin kyllä, mutta teknisten asioiden suhteen kommentit ovat olleet, että Kimi puhuu vähän, mutta pelkkää asiaa.
No kyllähän niitä autonkehittäjäntaitoja on kyseenalaistettu paljonkin. Juurikin verrattuna Alonsoon ja Schumacheriin. Toinen on sitten kanssa se tiiminjohtajuus. Tosin viimeaikoina kritiikki tuntuu rajoittuneen vain motivaation ja vähäpuheisuuden epäilyyn.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kimi kun ei ole varsinaisesti mikään kusipää mulkku, eikä sekaannu skandaaleihin niin jotain muuta kritisoitavaa pitää keksiä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No kyllähän niitä autonkehittäjäntaitoja on kyseenalaistettu paljonkin. Juurikin verrattuna Alonsoon ja Schumacheriin. Toinen on sitten kanssa se tiiminjohtajuus. Tosin viimeaikoina kritiikki tuntuu rajoittuneen vain motivaation ja vähäpuheisuuden epäilyyn.
Schumin autonkehitystaitojen - kun pr-työn unohtaa - on sanottu olevan hyvin epävarmaa. Todt ja Brawn pitivät miehen itsetuntoa pystyssä. Ja kun autonkehityksessä palaute oli epävarmaa niin Schumi vaati paljon testiajoa pystyäkseen muodostamaan mielipiteensä.

Brawn puolestaan oli mestari testauttamaan kaikki komponentit - kakkoskuskillakin - niin, että yhtään epävarmaa tai huolellisesti testaamatonta ja analysoitua osaa ei ykköstykin autoon tuotu. Nykyäänhän tämä ei enää onnistu mutta silloin Ferrarin innovointi oli raakaa testausta ja karsintaa, muiden tallien tekniikan analysointia ja soveltamista. Ja sitä, että heillä oli suora yhteys Fian kabinetteihin.

Nykyään tästä on jäljellä tuo matkimisosuus.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Missä olivat nämä positiiviset kommentit vuonna 2009? Tuntuu ihan kuin koko F1 masiina olisi valjastettu Kimin mustamaalamiseen silloin ja nyt sitten kehutaan kilpaa. Politiikka on vissiin sitten vain semmoista.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Missä olivat nämä positiiviset kommentit vuonna 2009? Tuntuu ihan kuin koko F1 masiina olisi valjastettu Kimin mustamaalamiseen silloin ja nyt sitten kehutaan kilpaa. Politiikka on vissiin sitten vain semmoista.
Sopulit. Ja kotimainen taipumus esittää ne negatiivisimmat asiat.

Mutta kyllähän Monte & Dome aika suunnitellun propagandakampanjan järjestivät jotta saisivat esille Kimin sopimuspurun syyksi kommunikaatio- ja autonkehitystaitojen puutteen. Ja kun tätä oli vaikea selittää maustoivat vain juttua latinohegellä, Kimin erilaisuudella ja motivaationpuutteella.

Ja mitä motivaatioon tuli, niin tallillahan tuon Kimin tukemisen motivaatio loppui jo puolitoista- kaksi vuotta aiemmin. Ihmekös jos se Kimiä turhautti.

Ja kaiken tämän kampanjoinnin syynä oli peittää, että talli oli luopunut osasta autonomiastaan ja antoi rahaa vastaan sponsoripankin sanella kuskipäätöksistä. Ei pelkästään, että Alonso tuli talliin vaan myös, että hänellä on "sopiva" tallikaveri.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ainakin miehen tallitoveriksi on tunkua - Petrov, Grosjean ja Sutil ovat jo ilmaisseet innokkuutensa. Vähän tosin ihmetyttää, mitkä ovat herrojen motiivit tähän? Toki varmasti kiehtoo ajatus päästä mittaamaan omaa vauhtiaan maailmanmestaria vastaan, mutta jos taka-ajatuksena on Räikkösen lyöminen sillä varjolla että kyseessä on eläkkeelle joutava, vanhalla maineellaan ratsastava nahjus, voi kavereille tulla kiire miettiä asioita uudemman kerran kauden aikana.

PlanetF1.comista löytyi vaihteeksi asiallinen kirjoitus Räikkösestä ja kaudesta 2012. Kommenteissa on osin sitä tuttua jauhantaa, mutta muutama melko terävä huomiokin on mahtunut matkaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ainakin miehen tallitoveriksi on tunkua - Petrov, Grosjean ja Sutil ovat jo ilmaisseet innokkuutensa. Vähän tosin ihmetyttää, mitkä ovat herrojen motiivit tähän? Toki varmasti kiehtoo ajatus päästä mittaamaan omaa vauhtiaan maailmanmestaria vastaan, mutta jos taka-ajatuksena on Räikkösen lyöminen sillä varjolla että kyseessä on eläkkeelle joutava, vanhalla maineellaan ratsastava nahjus, voi kavereille tulla kiire miettiä asioita uudemman kerran kauden aikana.

PlanetF1.comista löytyi vaihteeksi asiallinen kirjoitus Räikkösestä ja kaudesta 2012. Kommenteissa on osin sitä tuttua jauhantaa, mutta muutama melko terävä huomiokin on mahtunut matkaan.
Räikkösen tallikaveruushan on optimivaihtoehto. Kukaan ei moiti kaikkien myöntämälle talentille häviämisestä. Eli on vain voitettavaa. Ja sitä sen varmasti lasketaan olevan kokemuksellisestikin. Kimiä ei myöskään arastella häneltä puuttuvien etuoikeusvaatimusten vuoksi.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Mutta kyllähän Monte & Dome aika suunnitellun propagandakampanjan järjestivät jotta saisivat esille Kimin sopimuspurun syyksi kommunikaatio- ja autonkehitystaitojen puutteen. Ja kun tätä oli vaikea selittää maustoivat vain juttua latinohegellä, Kimin erilaisuudella ja motivaationpuutteella.
Heidfeldin sopimuksen purun yhteydessä oli hieman samoja piirteitä tosin ehkä pienemmässä mitassa. Ennen kuin sopimuksen purku julkaistiin alkoi julkisuudessa liikkua huhuja ja jopa ihan suoria kommentteja Rellun taholta että Quick-Nickiin ei oltu tyytyväisiä. Ne vaikuttivat yllättäneen jopa itse kohteen ja pian tämän jälkeen potkut julkaistiin ja tilalle otettiin joku joka selvästi toi mukanaan rahaa. Sitä ei tietysti voinut julkisuudessa myöntää koska se ei riitä täyttämään sopimuksessa mainittuja ehtoja purun lailliseksi syyksi vaan juristien käskystä syiksi puettiin monen moista muuta lähinnä suorituskykyyn liittyvää vaikka tosiasiassa Heidi oli ajanut paremmin kuin Petrov.

Kovaa peliä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Heidfeldin sopimuksen purun yhteydessä oli hieman samoja piirteitä tosin ehkä pienemmässä mitassa. Ennen kuin sopimuksen purku julkaistiin alkoi julkisuudessa liikkua huhuja ja jopa ihan suoria kommentteja Rellun taholta että Quick-Nickiin ei oltu tyytyväisiä. Ne vaikuttivat yllättäneen jopa itse kohteen ja pian tämän jälkeen potkut julkaistiin ja tilalle otettiin joku joka selvästi toi mukanaan rahaa. Sitä ei tietysti voinut julkisuudessa myöntää koska se ei riitä täyttämään sopimuksessa mainittuja ehtoja purun lailliseksi syyksi vaan juristien käskystä syiksi puettiin monen moista muuta lähinnä suorituskykyyn liittyvää vaikka tosiasiassa Heidi oli ajanut paremmin kuin Petrov.

Kovaa peliä.
Kimin tapauksessa ei niinkään ollut juridiikka - ymmärtäisin. Ferrari joutui maksamaan raskaimman kanssa ja työsuhdetta ei ns purettu vaan ainoastaan tilaisuus ajaa F1-autoa. Työsuhteen jatkuessa palkkio oli sen mukainen mutta myöskään Kimi ei voinut mennä kilpailijalle.

Tuo lokakampanja taas palvelia ainoastaan Ferrarin ja sen johtajien ( Montezemolo ) sekä uuden kuskin imagoa. Suht riskipitoinen ja urheilullisesti kestämätön siirto perusteltiin niin, ettei kasvoja menetettäisi ( muka ). Varsin italialaista. Taustalla kuitenkin Monten huoli työpaikastaan, Agnelli-omistajien hiillostus rahallisten tulosten suhteen ja 2000-luvun alkuvuosien myllerrys autojen myyntiosuuksissa ja omistuksissa. Talli laski, ettei kuskin panos paljoa laske ja että saataviin jää Santanderin panostus + myyntityö. Markkina-aluepolitiikka mukana tässä kuten Brasilia ja Ferrarimaailma espanjassa. Samaten taustalla Agnellien halu ulosmitata Ferrarin arvo - ei niinkään automyyntinä ( kannattavaa mutta pientä ) vaan brandinä.

Nyttemmin tilanne onkin jo hieman muuttunut. Menestystä ei tule. Pankkimaailma käy epävarmaksi. Ferrari myy hyvin ( autoja ). Fiat itsekin toipuu. Imagon merkitys vain kasvaa joka ei välttämättä tästä parantunut ( Italian talous / Espanjan talous ). Korruptiotilastotkaan ei imartele.

btw - kelpaako nauru:
http://www.YouTube.com/watch?v=-U92ttWICgM ( 8"17sek ) ja sama
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/12/1454574/vettel-imitoi-raikkosta---katso-hauska-video
 
Viimeksi muokattu:
Ylös