Sam the Man
Registered Yes-man
- Liittynyt
- 21.9.2009
- Viestit
- 1351
Totta. 2012 Caterham on vasta tallin ensimmäinen todella hyvin suunniteltu auto. Muut ovat olleet enemmän tai vähemmän juosten kustuja. Tältä pohjalta on mahdollista että Caterham ottaa suhteellisen suuren loikan eteenpäin ensi kaudella etenkin kun kersistä saadaan aivan "ilmainen" suorituskyvyn lisäys muihin verattuna.Oletko ottanut huomioon sen, että kauden 2010 auto oli 3 kk kasattu kivireki suoraan Kölnistä. Kauden 2011 auto oli sensijaan pienellä insinööriporukalla kyhätty ensimmäinen tuotos ja vasta ensi kaudella on suht hyvällä kokoonpanolla rakennettu auto. Periaatteessa Caterham kasvaa kokoajan ja itse odottelen vasta 2013 kaudelle säännöllistä pisteautomaattiautoa, koska kilpailu on kovaa ja neljä suurta tallia jyllää.
Geniin käyrä on ollut alaspäin koko ajan. Olihan siellä kehittämässä Nick Heidfeld jota itse pidän suht hyvänä autonkehittäjänä. Toki auton kehitys laskikin loppukaudesta, mutta ei kaikki ole Nickin potkujen syytä. Jos autonkehitys on ongelmana, se heijastuu myös vähintään ensikaudenkin autoon, koska ei Kimi kerkiä kääntää kurssia, korkeintaan loppukaudesta auton kehityksen suhteen. Ensikauden auton kehitys kun pitäisi olla jo todella pitkällä. Enkä pitäisi tämänkauden autoja ulkoisesti kovin erinlaisina modernisuuden suhteen. Renaultilla oli pakoputkista hieno, mutta oliko se loppuenlopuksi niin hieno?
Hyvin kuvastaa tämän kauden alkukauden Caterhamin kehityksen rajallisuutta takasiipi. Saatiin vasta viimeiseen kilpailuun uusi, parempi takasiipi, joka muilla jo kauan. Mutta tästä on hyvä ponnistaa ylöspäin ja kovanluokan väkeä onkin rekrytoitu Force Indialta ja Renaultilta. Taisihan sinne tulla mm. 2007 mestari-Ferraria suunnittelut aerodynaamikko.
Renaultin osalta oma käsitykseni on ollut se, että koko auto oli niin äärimmäisyyksiin asti rakennettu pakoputkiratkaisun ympärille että jossain vaiheessa se kääntyi itseään vastaan auton jatkokehityksessä. Ehkä Heidin lähtö johtui osittain siitä, että hänestä piti maksaa jotain eikä hänen autokehitystaidoillaan ollut enään käyttöä kun oltiin tultu sen tien päähän etenkin kun vauhti ei ollut paljonkaan Petrovia ihmeellisempää, joten oli sama ottaa talliin joku joka toi mukanaan rahaa ja kohtuullisen suorituskyvyn. Olihan se tallilta epäonnistuminen mutta varmasti myös opettavainen kokemus lisäksi ensi vuonna blown difut on kielletty, joten kaikki joutuvat suunnittelemaan autonsa tältä osin uudelleen.
Viimeksi muokattu: