Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eihän Lotus ole mitenkään todistanut kärkivauhtia ja hellää rengaskulutusta. Se on vielä pelkkien puheiden varassa. Lähellä kärkeä ollaan, mutta niin on tänä vuonna moni muukin. Toivotaan seuraavaan kisaan kovaa hellettä, niin nähdään ehkä taas jotain uutta rengasasioista.
Rengaskulutushypestä ihan hyvä pointti. Esim. Senna tuli varikolle kierroksella 29, ajoi koko viimeisen stintin käytännössä Kimiä kovempaa, ja veti vielä viimeiselläkin kierroksella 1.41,9. Williams sekä Lotusta nopeampi että hellempi renkaille?
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Ihmettelen miten paljon tuo kumiroska vaikutti Kimin vauhtiin kun siellä Hamiltonkin ohitti kisassa ajolinjan ulkopuolelta ja Webberkin veteli leveäksi lopun Kimi-hässäkässä...
Salo mainitsi lähetyksessä, että ne kumin palaset sulaa kuumiin renkaisiin hieman kiinni ja ne ei ihan heti irtoa pois pinnasta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mä en edelleenkään usko, että alunperin oli taktiikkana tehdä kahta stoppia. On tuo toisen pysähdyksen ajankohta&rengasvalinta vaan niin uskomaton kahta stoppia ajatellen. Vaan huomasivat sitten jossain vaiheessa, että perhana, nyt ollaan hyvissä asemissa... kyl ne renkaat kestää maaliin saakka. No eivät kestäneet.
Näinhän Allison vai kuka olikaan jo sanoikin ihan suoraan. Eli muuttivat taktiikkaa lennosta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jotenkin on kyllä pakko sanoa, että ihan noin mutulla alkaa tulla vähän sellainen huono fiilis tästä Lotuksen touhusta. Auto on perusteiltaan hyvä mutta oikeastaan mikään muu ei tallin toiminnassa vakuuta. Säätötyö, kehitystyö, taktiikat ovat kaikki menneet enemmän tai vähemmän pieleen joka kisassa. Autoa ei saada Kimin haluamaksi, uudet osat eivät toimi, tiimi ei ole hereillä aika-ajoissa eikä kisassa... En ole lainkaan vakuuttunut ja vähän pelkään, että tästä eteenpäin alkaakin jo alamäki kun auton perusnopeus ei enää riitä kun muut tallit pystyvät kehittämään autojaan tehokkaammin.

Toivottavasti olen väärässä, tämä nyt on vain tällainen perstuntuma.

Ei muuten olleet Kimin kierrosajat mitenkään erikoisia varsinkaan tokan pitstopin jälkeen: http://www.f1fanatic.co.uk/2012/04/15/2012-chinese-grand-prix-fastest-laps/

Vai olikos se niin, että Kimi jäi heti letkan taakse?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Jotenkin on kyllä pakko sanoa, että ihan noin mutulla alkaa tulla vähän sellainen huono fiilis tästä Lotuksen touhusta. Auto on perusteiltaan hyvä mutta oikeastaan mikään muu ei tallin toiminnassa vakuuta. Säätötyö, kehitystyö, taktiikat ovat kaikki menneet enemmän tai vähemmän pieleen joka kisassa. Autoa ei saada Kimin haluamaksi, uudet osat eivät toimi, tiimi ei ole hereillä aika-ajoissa eikä kisassa... En ole lainkaan vakuuttunut ja vähän pelkään, että tästä eteenpäin alkaakin jo alamäki kun auton perusnopeus ei enää riitä kun muut tallit pystyvät kehittämään autojaan tehokkaammin.

Toivottavasti olen väärässä, tämä nyt on vain tällainen perstuntuma.

Ei muuten olleet Kimin kierrosajat mitenkään erikoisia varsinkaan tokan pitstopin jälkeen: http://www.f1fanatic.co.uk/2012/04/15/2012-chinese-grand-prix-fastest-laps/

Vai olikos se niin, että Kimi jäi heti letkan taakse?
Vähän samoja fiiliksiä. Australiassa aika-ajo möhläys. Nyt tyrittin sit kisassa oikein huolella. Noh, joko se juju löytyy tai sit yllättäen jäädäänkin toistuvasti tuon laajan keskikastin taakse Massan kanssa vääntämään.

Täytyy toivoa parasta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kimillä toka stintti uusilla kovilla ja kolmas käytetyillä.:wall: Mitä helvettiä ne oiken ajatteli?
Ei ole täysin tavatonta, että rengassetti ajetaan sisään ennen kisaa. Rengasnerot väittävät, että jos renkaan ajaa kerran lämpimäksi ennen tositilannetta, saattaa se joissain tilanteissa parantaa kestävyyttä.

Lotus oli kärkipään talleista ainoa, jonka kuskeille laitettiin viimeiselle stintille käytetty rengas. Kimillä se ei näkynyt toimivan, mutta toisaalta neljä kierrosta Kimin jälkeen pysähtyneen Grosjeanin viimeinen stintti oli vähintäänkin kohtuullinen. Puhuisi pikemminkin sen puolesta, että vika oli kuskissa.

Edit: Alonsolla oli myös käytetty satsi. Kai se on kyseenalaista, onko Ferrari kärkitiimi muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Lotus oli kärkipään talleista ainoa, jonka kuskeille laitettiin viimeiselle stintille käytetty rengas. Kimillä se ei näkynyt toimivan, mutta toisaalta neljä kierrosta Kimin jälkeen pysähtyneen Grosjeanin viimeinen stintti oli vähintäänkin kohtuullinen. Puhuisi pikemminkin sen puolesta, että vika oli kuskissa.
Noo kokemusta lisää noista renkaista. Aikansa taitaa ottaa väkisinkin.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Juup, ainakaan Kiinan GP:n jälkeen ei voi Lotus ja/tai Kimi väittää, että Pirellin renkaat eivät olisi tuttuja. Nyt ihan varmaan joka jamppa lafkassa tietää, kuinka se toimii, ainakin noissa Kiinan GP:n lämpötiloissa.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Voisiko se olla niin etta Kimin toinen mestaruus tulee sittenkin vasta ensi vuonna?
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Juup, ainakaan Kiinan GP:n jälkeen ei voi Lotus ja/tai Kimi väittää, että Pirellin renkaat eivät olisi tuttuja. Nyt ihan varmaan joka jamppa lafkassa tietää, kuinka se toimii, ainakin noissa Kiinan GP:n lämpötiloissa.
Jos tästä Kimin epäonnisesta alkukaudesta voi hakea hyviä puolia, niin renkaista ainakin on todella opittu. Kimi on päässyt ajamaan sateella, ja myös tämä drop-off on koettu.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4166
Voisiko se olla niin etta Kimin toinen mestaruus tulee sittenkin vasta ensi vuonna?
McLarenin vauhtiin ei taida olla asiaa kuin epäsäännöllisesti Lotuksella, joten tämän vuoden osalta voidaan toivoa vain yksittäisiä osakilpailuvoittoja.

Selvinpäin kun tuli tuo kisakooste katsottua niin harmillinen tuo Kimin romahdus, mikä sai alkunsa pienen pienestä lipsautuksesta. Samassa paikassahan lipsautteli ainakin Webber ja Alonso, mutta heillä ei renkaat ja ajotahti menneet yhtä sekaisin. Tosin ei niillä renkailla ilman tuota lipsahdustakaan olisi palkintopallille päästy, kyllä McLarenit olisivat varmasti tulleet ohitse, ja Webber myös. Luultavasti Vettelin peesissä keräilty pisteitä.
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Ilman tuota Kimin lipsahdusta hän olisi todennäköisesti ollut kuudes.

Lotuksella varikkopysähdykset kestää kyllä tolkuttoman kauan. Tuossa vertailin, niin esimerkiksi Vetteliin verrattuna eroa tuli yli 5 sekunttia varikkokierroksilla, vaikka Kimi oli nopeampi varikkokierrosta edeltävänä kierroksella, mikä viittaa siihen että siellä varikolla ne erot syntyy. 5 sekunttia on aivan liikaa jos halutaan palkintopallille.

Jos verrataan massan varikkokierroksiin, niin ero on vielä suurempi:

Massa:
119,27
116,95

Kimi:
122,76
120,78

Ero: 7,32 Sekunttia.

Missä tilanteessa Kimi muuten oli ensimmäisen varikkopysähdyksen jälkeen? Kun kierroaikoja katsoo, niin hyvin tasaista tahtia Kimi ajoi, että vähän ihmetyttää se että miksi Kimi sissään otettiin toiselle stopille niin aikaisin? Oliko siinä joku hitaampi edessä ja syy aikaiseen sisäänottoon oli taktinen? Mikä sitten lopussa osoittaitui todella isoksi virheeksi.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Ilman tuota Kimin lipsahdusta hän olisi todennäköisesti ollut kuudes.

Lotuksella varikkopysähdykset kestää kyllä tolkuttoman kauan. Tuossa vertailin, niin esimerkiksi Vetteliin verrattuna eroa tuli yli 5 sekunttia varikkokierroksilla, vaikka Kimi oli nopeampi varikkokierrosta edeltävänä kierroksella, mikä viittaa siihen että siellä varikolla ne erot syntyy. 5 sekunttia on aivan liikaa jos halutaan palkintopallille.

Jos verrataan massan varikkokierroksiin, niin ero on vielä suurempi:

Massa:
119,27
116,95

Kimi:
122,76
120,78

Ero: 7,32 Sekunttia.
Lotuksen pysähdykset olivat noin sekunnin kärkitalleja hitaampia. Ero tuli väliaikojen mukaan Kimin hitaista ulostulokierroksista. En tiedä osuiko aina ruuhkaa vai onko Kimin tuntuma hakusessa uusilla renkailla.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Lotus oli kärkipään talleista ainoa, jonka kuskeille laitettiin viimeiselle stintille käytetty rengas. Kimillä se ei näkynyt toimivan, mutta toisaalta neljä kierrosta Kimin jälkeen pysähtyneen Grosjeanin viimeinen stintti oli vähintäänkin kohtuullinen. Puhuisi pikemminkin sen puolesta, että vika oli kuskissa.
Hienosti kiertää kehää keskustelu kehää.

Kimi teki yhden virheen: lähti haastamaan Vetteliä/Webberiä rinnalle ohituksen jälkeen ja tuhosi renkaat yhden ainoan mutkan aikana. Ilman tuota olisi voinut yltää jämäpisteille. Se olisi kuitenkin edellyttänyt aika kylmäpäistä toimintaa - nopeampien päästämistä suosiolla edelle menettämättä ajorytmiä. Kuitenkin Alonsokin oli lopussa melkein 2 sekkaa nopeampia, joten vaikeaa olisi ollut edellä pysyä. Letkahan hajosi hieman keskinäisten taisteluiden takia, mutta Kimin takaa se ei olisi mihinkään hajonnut (niin paljon muita hitaampi), vaan autoja olisi yksi kerrallaan tullut ohi.

Jälkikäteen on helppo haarukoida, mikä se maksimi stintti lopussa oli:
  • Kimi pysähtyi kierroksella 28 ja vauhti loppui kierroksella 47.
  • Vettel pysähtyi 31 ja putosi vauhdista 52-53
  • Grosjean pysähtyi 32 ja paine niskasta katosi 49. kierroksella
  • Senna pysähtyi 29 ja pystyi säilyttämään vauhdin maaliin
  • Maldonado kierrokselta 33, ei ongelmia
  • Nico ajoi kierrokselta 34, ei ongelmia

Jos Kimi ja Grosjean käyttivät renkaitaan yhtä hyvin, Grosjean oli pulassa kierrokselta 51 alkaen. Sopivasti paria kierrosta aiemmin taakse oli tullut rakoa, kun Williamsit nahisteli keskenään. Lisäksi aiemmin lähin takana ollut eli Senna oli vanhemmilla renkailla.

Todennäköistä on, että renkaat ei keston äärirajoille vietynä kestä yhtäkään ajovirhettä (luistoa, jarrumokaa). Vettel ja Räikkönen tekivät virheen. Senna sen sijaan kykeni välttämään virheen, mutta eipä ollut haastekaan ihan samaa kaliiberia :)
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Hienosti kiertää kehää keskustelu kehää.

Kimi teki yhden virheen: lähti haastamaan Vetteliä/Webberiä rinnalle ohituksen jälkeen ja tuhosi renkaat yhden ainoan mutkan aikana. Ilman tuota olisi voinut yltää jämäpisteille. Se olisi kuitenkin edellyttänyt aika kylmäpäistä toimintaa - nopeampien päästämistä suosiolla edelle menettämättä ajorytmiä. Kuitenkin Alonsokin oli lopussa melkein 2 sekkaa nopeampia, joten vaikeaa olisi ollut edellä pysyä. Letkahan hajosi hieman keskinäisten taisteluiden takia, mutta Kimin takaa se ei olisi mihinkään hajonnut (niin paljon muita hitaampi), vaan autoja olisi yksi kerrallaan tullut ohi.

Jälkikäteen on helppo haarukoida, mikä se maksimi stintti lopussa oli:
  • Kimi pysähtyi kierroksella 28 ja vauhti loppui kierroksella 47.
  • Vettel pysähtyi 31 ja putosi vauhdista 52-53
  • Grosjean pysähtyi 32 ja paine niskasta katosi 49. kierroksella
  • Senna pysähtyi 29 ja pystyi säilyttämään vauhdin maaliin
  • Maldonado kierrokselta 33, ei ongelmia
  • Nico ajoi kierrokselta 34, ei ongelmia

Jos Kimi ja Grosjean käyttivät renkaitaan yhtä hyvin, Grosjean oli pulassa kierrokselta 51 alkaen. Sopivasti paria kierrosta aiemmin taakse oli tullut rakoa, kun Williamsit nahisteli keskenään. Lisäksi aiemmin lähin takana ollut eli Senna oli vanhemmilla renkailla.

Todennäköistä on, että renkaat ei keston äärirajoille vietynä kestä yhtäkään ajovirhettä (luistoa, jarrumokaa). Vettel ja Räikkönen tekivät virheen. Senna sen sijaan kykeni välttämään virheen, mutta eipä ollut haastekaan ihan samaa kaliiberia :)
Komppaan. Hyvä analyysi. Vettel meni aika kylmäpäisesti ohi ja teki likaisen työn muiden takana tulleiden hyväksi sillä Kimin renkaat olivat vielä jonkinasteisessa kunnossa ennen ohitusta. Sen jälkeen muilla oli helppoa eikä Vettelkään hyötynyt ohituksestaan kuten ajatteli.

Nico taisi olla aivan drop offin partaalla ajaessaan ruutulipulle...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eteenpäin, sanoi Mannerheim!

Ei kait sitä kannata muuta kuin ottaa opiksi ja suunta kohti lähi-idän kuumaa pelikenttää. Siellä tilanne voi olla aivan toinen. Lämmöt ovat huomattavasti korkeammat ja ohituksien pitäisi mahdollistua useassa kohdin rataa, joten Massa -junaa ei ainakaan pitäisi olla odotettavissa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Lotus oli kärkipään talleista ainoa, jonka kuskeille laitettiin viimeiselle stintille käytetty rengas. Kimillä se ei näkynyt toimivan, mutta toisaalta neljä kierrosta Kimin jälkeen pysähtyneen Grosjeanin viimeinen stintti oli vähintäänkin kohtuullinen. Puhuisi pikemminkin sen puolesta, että vika oli kuskissa.
Voiko muuten noin kulunut rengas mennä täysin pilalle, kun käy linjalta ja kerää renkaat täyteen noita 'marbleseja'?:doubtful:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Voiko muuten noin kulunut rengas mennä täysin pilalle, kun käy linjalta ja kerää renkaat täyteen noita 'marbleseja'?:doubtful:
Meinaatko että Kimi on niin paska kuski että se ei hallitse sellaisia renkaita päinvastoin kuin muut kuskit...? :doubtful:
 
Ylös