Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13750
Se, että Kimi vaati muutokset heti yhden kierroksen jälkeen kertoo kuskista kaiken. Väitän, että kenestäkään muusta nykykuskista ei olisi ollut samaan. :alppu:

Näyttää siis TODELLA hyvältä. Voittava paketti koossa. :thumbup:
Näitä näkee eri asioista spekulaatioita, kuinka vain yksi eräs kuski pystyy milloin mihinkin. Kun sanoja haluaa uskoa niin. Ainakin Kimillä on vain monia erilaisia työskentelytapoja, kuin muilla kuskeilla.
Ja juuri rutka ylihypetys saa mut hymyilemään kun joku taas voitti Kimin. Itse Kimiä vastaan ei mitään olekaan, suomalaisittain hyvä kun hän voittaa.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Näitä näkee eri asioista spekulaatioita, kuinka vain yksi eräs kuski pystyy milloin mihinkin. Kun sanoja haluaa uskoa niin. Ainakin Kimillä on vain monia erilaisia työskentelytapoja, kuin muilla kuskeilla.
Ja juuri rutka ylihypetys saa mut hymyilemään kun joku taas voitti Kimin. Itse Kimiä vastaan ei mitään olekaan, suomalaisittain hyvä kun hän voittaa.
Kun sinäkin olet seurannut lajia pitkään, niin muistatko yhtäkään vastaavaa tapausta aiemmin? Että yksi kierros radalla ja mekaanikot töihin? Lisäämättä yhtälöön edes paluukautta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13750
Kun sinäkin olet seurannut lajia pitkään, niin muistatko yhtäkään vastaavaa tapausta aiemmin? Että yksi kierros radalla ja mekaanikot töihin?
En. Ei jäisi mieleenikään helposti. Vain 1 tapa tehdä töitä kuskille, enkä tiedä onko parempi vai huonompi tapa kokonaisuudessaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se, että Kimi vaati muutokset heti yhden kierroksen jälkeen kertoo kuskista kaiken. Väitän, että kenestäkään muusta nykykuskista ei olisi ollut samaan.
Pöh. Turhaa glorifiointia. Onhan noita varmasti muiltakin nähty, että installaatiokierroksen jälkeen on pistetty auto remonttiin. Jonkun toisen kuskin kohdalla tuota pidettäisiin primadonnamaisuutena, että haaskaa koko harjoituksen tärkeät kierrokset, kun ei ole täysin tyytyväinen.

En väitä, että Kimi olisi primadonna, päinvastoin, itsehän tuo päätöksestään eniten kärsii. Jos tuosta jotain positiivista haluaa nähdä, niin se on se, että tiimi luottaa Kimin arvioon, eikä härkäpäisesti vaadi noudattamaan omaa etukäteen laadittua suunnitelmaa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ihme hehkutusta. Kuitenkin tarkoitus on kisata siitä, kuka on ensin maalissa, ei siitä kuka diagnosoi auton viat nopeimmin.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Pöh. Turhaa glorifiointia. Onhan noita varmasti muiltakin nähty, että installaatiokierroksen jälkeen on pistetty auto remonttiin. Jonkun toisen kuskin kohdalla tuota pidettäisiin primadonnamaisuutena, että haaskaa koko harjoituksen tärkeät kierrokset, kun ei ole täysin tyytyväinen.

En väitä, että Kimi olisi primadonna, päinvastoin, itsehän tuo päätöksestään eniten kärsii. Jos tuosta jotain positiivista haluaa nähdä, niin se on se, että tiimi luottaa Kimin arvioon, eikä härkäpäisesti vaadi noudattamaan omaa etukäteen laadittua suunnitelmaa.
Uskoisin etta tekee/tekevat parhaat mahdolliset paatokset, joten mistaan karsimisesta ei ole jarkevaa puhua. Ennenminkin sanailisin ongelmien minimoimisesta ja auton lakkaamattomasta kehittamisesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uskoisin etta tekee/tekevat parhaat mahdolliset paatokset, joten mistaan karsimisesta ei ole jarkevaa puhua. Ennenminkin sanailisin ongelmien minimoimisesta ja auton lakkaamattomasta kehittamisesta.
Kyse on kompromissista. En puhunut karsimisesta, vaan siitä, että haaskataan yksi tärkeä datankeruusessio käytännössä kokonaisuudessaan kuskin mieltymysten takia. Päätös siitä, kannattaako se on vaikea, ja se kertoo jotain siitä, että tiimi luottaa Kimin arvioon.

Sanoisin, että Kimillä on Lotuksella varsin hyvät oltavat tuollaisella luottamuksella. Mutta me tavalliset fanit emme voi tietää oliko päätös jättää harjoitus väliin oikea vai ei. Olisiko kannattanut muttaa ohjausta vasta session jälkeen, tai edes muutaman vedon jälkeen? Mutta tämä nyt oli se mitä Lotus teki Kimin toiveesta ja that's it.

Jos Kimi pärjää, päätös nähdään oikeaksi (vaikutti se olennaisesti tai ei), jos ei pärjää, voi aina spekuloida oliko päätöksellä vaikutusta. Aina voi syyttää jotain muutakin. Mutta näillä lähtökohdilla nyt mennään.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kun sinäkin olet seurannut lajia pitkään, niin muistatko yhtäkään vastaavaa tapausta aiemmin? Että yksi kierros radalla ja mekaanikot töihin? Lisäämättä yhtälöön edes paluukautta.
Olen nähnyt harrastajatason kuljettajan analysoivan (itselleen vieraan) vuokra-auton olevan viallinen ja tulevan varikolle kertomaan mekaanikoille, mitä tulee tehdä. Useammin kuin kerran. Ja tämä yhden kierroksen perusteella.

Ei se nyt NIIN ihme juttu ole.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Olen nähnyt harrastajatason kuljettajan analysoivan (itselleen vieraan) vuokra-auton olevan viallinen ja tulevan varikolle kertomaan mekaanikoille, mitä tulee tehdä. Useammin kuin kerran. Ja tämä yhden kierroksen perusteella.

Ei se nyt NIIN ihme juttu ole.
Ja yleensä vielä niin että ne harrastajat on olleet oikeassa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Turun Sanomat

Ote linkin uutisesta sanoi:
Roman Grosjean nautti päivästään Lotuksen ykköstähtenä, kun Kimi Räikkösen tähän kisaan kehitetty uusi, supernopea ohjaus osoittautui liiankin nopeaksi.

– Ei olisi ollut järkeä jatkaa sillä, koska tuollaisena sitä ei voinut käyttää täällä, Räikkönen totesi, kun joutui katsomaan koko ensimmäisen harjoitusjakson turhanpanttina mekaanikkojen jouduttua purkamaan koko E20-auton etupään.

Uusi ohjaus rakennettiin nopeammaksi, mutta varsinaisia simulaatioita ei tehty. Niinpä totuus paljastui vasta, kun Räikkönen nykäisi ainoaksi jääneen kokeilukierroksensa.
Itselleen liian nopeaksi välitetyn ohjauksen tunnistamiseen tuskin menee yhdeltäkään F1-kuljettajalta edes puolikasta kierrosta. Ihmettelen kyllä sitä, ettei asiaa simuloitu / laskettu etukäteen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja se, että Lotus pisti mukisematta mekaanikot tekemään sitä, mistä niille maksetaan, kertoo 1) tallin ja kuskin välisestä luottamuksesta ja 2) nöyrästä asenteesta työntekoon.
Tämä on varmastikin totta, etenkin kohta 1.


Kyllä minä sitten ymmärtäisin tuon harjoituksen haaskaamisen, jos Kimi on kokenut ohjauksen sellaiseksi että se on suuri riski seinään ajamiselle. Silloin ajamattomuuskin on parempi.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Mun mielestä ei oo järkevää ajaa, jos autolla ei saa ajettua siten kuin haluaa. Eihän se data ole relevanttia, jos sillä autolla ei ajeta samalla tavalla kuin seuraavana päivänä. Ja varsinkin kun Romain on kanssa rattimiehiä ja pystyi keräämään sitä dataa varmaan ihan kivasti.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Ihmettelen kyllä sitä, ettei asiaa simuloitu / laskettu etukäteen.
Tätä ihmettelin itsekkin. Toki vaikea sanoa, olisiko sitä ollut mahdollista kokeilla riittävän luotettavalla tavalla etukäteen ilman kunnon rataolosuhteita. Ehkä kaarros tallin parkkiksella olisi antanut Kimille jo riittävän kuvan asiasta... Vai olisiko sekin ollut säännöissä kielletty... Itse en kyllä lähtisi tälläisiä muutoksia tekemään tällä tavalla ellei todellakin testaaminen olisi mahdotonta etukäteen.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Itselleen liian nopeaksi välitetyn ohjauksen tunnistamiseen tuskin menee yhdeltäkään F1-kuljettajalta edes puolikasta kierrosta. Ihmettelen kyllä sitä, ettei asiaa simuloitu / laskettu etukäteen.
Kävi kanssa mielessä, että kyllä nyt herranen aika pitäisi vuonna 2012 olla jo simulaattorit sillä tasolla, että niihin saadaan tuommoiset muuteokset ajettua sisään. Eihän kaikki toki ole ihan yksi yhteen laskettavissa matemaattisesti, mutta tuolla Monacossa ollut ongelma lienee aika iso, koska sen huomaamiseen riitti noinkin lyhyt testi. Jos ohjaus olisi ollut vain ihan pienen piirun liian nopea, olisi Kimi sen kyllä huomannut ajaessaan, mutta ei ihan noin nopeasti. Ja numeroita murskaamalla olisi kyllä päästy ainakin lähemmäs tuota haluttua lopputulosta pelkällä simulaattorilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tätä ihmettelin itsekkin. Toki vaikea sanoa, olisiko sitä ollut mahdollista kokeilla riittävän luotettavalla tavalla etukäteen ilman kunnon rataolosuhteita. Ehkä kaarros tallin parkkiksella olisi antanut Kimille jo riittävän kuvan asiasta... Vai olisiko sekin ollut säännöissä kielletty... Itse en kyllä lähtisi tälläisiä muutoksia tekemään tällä tavalla ellei todellakin testaaminen olisi mahdotonta etukäteen.
Eli laittaisit Kimin ajamaan itselleen epätyydyttävällä ohjauksella kauden loppuun, testejä kun ei enää ole? Nyt se testi suoritettiin Monacon FP1:ssä.

Kimi ei tunnetusti simulaattoreissa viihdy, joten voi olla miehen oma päätös sekin.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Eli laittaisit Kimin ajamaan itselleen epätyydyttävällä ohjauksella kauden loppuun, testejä kun ei enää ole? Nyt se testi suoritettiin Monacon FP1:ssä.

Kimi ei tunnetusti simulaattoreissa viihdy, joten voi olla miehen oma päätös sekin.
Jep, ja tämä Kimin ohjauksen säätö vapaissa harjoituksissa on jo ihan tuttua puuhaa ja kisatulokset ovat silti erittäin hyviä, joten kaveri keskittyy varmasti oikeisiin asioihin .
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/05/1555244/kisainsinoori-avaa-raikkosen-ohjausongelmaa

Kimi Räikkönen on valittanut koko Lotus-uransa ajan autonsa ohjauksen kanssa kokemistaan ongelmista.

Monacon GP:n torstain harjoituksessa Kimi vaati muutoksia ohjaukseen heti ensimmäisen harjoituskierroksen jälkeen.

Räikkösen kilpailuinsinööri Mark Slade valottaa tuoreen F1 Racing -lehden haastattelussa sitä, mistä ongelmassa on kyse. Sladen mukaan Räikkösen ajotyyli eroa monista muista, sillä suomalainen suorastaan houkuttelee autonsa menemään mutkan läpi sen sijaan, että runnoisi sen aggressiivisesti käännökseen.

- Jos katsoo hänen telemetriatietojaan, näyttää siltä kuin ohjaus tekisi varsin paljon liikettä, mutta sillä tavalla hän tunnustelee koko ajan pitoa. Uskon, että sen takia ohjaus ei ole ollut täydellinen hänelle alkukauden kisoissa. Hän tarvitsee hyvin herkkää palautetta autoltaan, kun taas joillain toisilla kuljettajilla on tapana määrittää, minkälaiseen kulmaan ohjaus pitää laittaa mutkaa varten ja mennä sitten siihen asentoon, Slade sanoo.

Räikkösen ajotyyli mahdollistaa erittäin tasaisten kierrosten ajamisen läpi koko kisan.

- F1-autot ovat äärimmäisen vaikeita ajettavia enkä usko ihmisten ymmärtävän sitä äärimmäistä tarkkuutta ja huolellisuutta, joka huippukuljettajalla on, koska renkaat ja aerodynaaminen suorituskyky ovat veitsenterällä.

- Kimi on poikkeuksellisen sulava ja pystyy tekemään nappisuorituksia läpi kisan ajaen kierrokset 0,1 sekunnin sisälle toisistaan, Slade kehuu F1 Racing -lehdelle.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Eli laittaisit Kimin ajamaan itselleen epätyydyttävällä ohjauksella kauden loppuun, testejä kun ei enää ole? Nyt se testi suoritettiin Monacon FP1:ssä.

Kimi ei tunnetusti simulaattoreissa viihdy, joten voi olla miehen oma päätös sekin.
Enpä tokikaan! Jos maltat lukea kirjoitukseni loppuun asti niin siellä lukee että "Itse en kyllä lähtisi tälläisiä muutoksia tekemään tällä tavalla ellei todellakin testaaminen olisi mahdotonta etukäteen." Pointti oli siis se, että haluaisin ymmärtää onko todellakin niin että tuon asian testaaminen ennen itse kisaviikonloppua on mahdotonta. Jos näin on niin hyväksyn Lotuksen ratkaisun täysin. Muussa tapauksessa sitä voitaneen hieman kritisoida. Sinun näkemyksesi ilmeisesti on se että testaus ei ollut mitenkään mahdollista etukäteen, vai?
 
Ylös