Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Nii justii, ihan niiku harjotusten jälkeen ei vois ohjausta vaihtaa.
Tottakai voi vaihtaa, mutta 2 vuoden ajamattomuus haittaa varmasti sen verta, että vaihdettua etujousitusta haluttiin testata FP2 eikä niin, että oltaisiin vaihdettu jousitus FP2 -> FP3 välissä ja lähdetty sitten FP3 kokeilemaan, jos se vaikka olisi nyt sopiva, koska FP3 ja Q1 välissä on ruhtinaallisesti aikaa vielä vaihtaa ohjaus ja lähteä sitten Q1 kokeilemaan miltä se tuntuu..

Eli jotenkin tulee tunne, että tällä kertaa Lotuksella toimittiin ihan oikein.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sinun näkemyksesi ilmeisesti on se että testaus ei ollut mitenkään mahdollista etukäteen, vai?
Oikeastaan olisi ollut kaksi teoreettista vaihtoehtoa:
- suoranopeustesti (4 vuosittain, FIA:n listaamilla suorilla)
- promokuvaussessio (demorenkaat, mahdollisesti matka- ja nopeusrajoitettu)

Sitä voi miettiä kuinka relevanttia dataa noista olisi ollut saatavilla Monacon katuja ajatellen. Muistutettakoon, että Ferrari kyllä on toisinaan käyttänyt noita promoajeluita uusien osien testaamiseen/sisäänajoon.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Pöh. Turhaa glorifiointia. Onhan noita varmasti muiltakin nähty, että installaatiokierroksen jälkeen on pistetty auto remonttiin. Jonkun toisen kuskin kohdalla tuota pidettäisiin primadonnamaisuutena, että haaskaa koko harjoituksen tärkeät kierrokset, kun ei ole täysin tyytyväinen.
Olipa ylimalkainen vastaus. Keneltä, milloin?

Kumpi on tärkeämpää: ajaa harjoituksia datan saamiseksi vai saada auto varmasti kuskin haluamaan kuntoon ennen aika-ajoa ja kilpailua?

Muutokset piti saada valmiiksi ennen toista harjoitusta, jotta ne ehdittiin myös testata. Eli niiden tekemisellä oli kiire ja viivyttely olisi ollut riski.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olipa ylimalkainen vastaus. Keneltä, milloin?
En pidä tiedon antia niin tärkeänä, että näkisin sen vaatiman vaivan. Mutta voit kaivaa vaikka Schumin jokaisen FP1:n kierrosmäärän ja tutkia yhteen kierrokseen jäämisien syyt. Sieltä pelkästään jo uskoisin tapauksia löytyvän, sen verran monta kisaviikonloppua on miehellä takana.
Kumpi on tärkeämpää: ajaa harjoituksia datan saamiseksi vai saada auto varmasti kuskin haluamaan kuntoon ennen aika-ajoa ja kilpailua?

Muutokset piti saada valmiiksi ennen toista harjoitusta, jotta ne ehdittiin myös testata. Eli niiden tekemisellä oli kiire ja viivyttely olisi ollut riski.
Tärkeimmyysjärjestys lienee hyvin tapauskohtaista. Monacossa rata muuttuu viikonlopun aikana niin paljon, ettei FP1:n data ole kovin olennaista.

Eiköhän ne siellä Lotuksella tiedä mitä tekivät.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Oikeastaan olisi ollut kaksi teoreettista vaihtoehtoa:
- suoranopeustesti (4 vuosittain, FIA:n listaamilla suorilla)
- promokuvaussessio (demorenkaat, mahdollisesti matka- ja nopeusrajoitettu)
Suoranopeustestinsä, kaikki neljä, Lotus vaihtoi yhteen päivään(?) 100 % tuulitunnelissa. Eli ne on käytetty. Promosessioista yhden Lotus on jo käyttänyt, kun ajoi installaatiot ennen Jereziä. Kai niissäkin joku rajoitus on?

Lähinnä vaihtoehtona on simulaattori, mutta Kimi ei varmaan halua "autoa" sillä testata. Tietokoneet on insseille ja Kimi ajaa tjsp :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Suoranopeustestinsä, kaikki neljä, Lotus vaihtoi yhteen päivään(?) 100 % tuulitunnelissa. Eli ne on käytetty. Promosessioista yhden Lotus on jo käyttänyt, kun ajoi installaatiot ennen Jereziä. Kai niissäkin joku rajoitus on?
Tuon promopäivän muistin, mutten maininnut, kun en löytänyt promoille lukumäärärajoitusta. Suoratestien vaihton olin tyystin unohtanut.
Lähinnä vaihtoehtona on simulaattori, mutta Kimi ei varmaan halua "autoa" sillä testata. Tietokoneet on insseille ja Kimi ajaa tjsp :D
Niin ja aina herää kysymys, että kuinka tarkasti ohjaustuntumaa voidaan simuloida. Kimin kaipaamaa äärimmäistä herkkyyttä voi olla vaikea jäljitellä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eiköhän Kimi tuolla kokemuksella ja taidoilla tiedä mitä tekee.
Ei oo vissiin tähän asti tiennyt.. Vai liekö tuo sattumaa ettei ole aiemmin tarttenu ohjausta sääjellä näin tiuhaan tahtiin, ei McLarenilla eikä Ferrarilla..


Kaippa se Kimi tietää, ja ihtiä vartenhan se ajelee toki. Mutta itelle kyllä pessimistinä hiipii ajatus että kaveri meni tuolta osin pilalle rallin puolella..
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Luulenpa, että nimenomaan Ferrarilla tehtyjen virheiden kautta kaveri on saanut enemmän munaa omiin vaatimuksiinsa. (2008 ja 2009 säätökikkailut)
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ei oo vissiin tähän asti tiennyt.. Vai liekö tuo sattumaa ettei ole aiemmin tarttenu ohjausta sääjellä näin tiuhaan tahtiin, ei McLarenilla eikä Ferrarilla..


Kaippa se Kimi tietää, ja ihtiä vartenhan se ajelee toki. Mutta itelle kyllä pessimistinä hiipii ajatus että kaveri meni tuolta osin pilalle rallin puolella..
Itse asiassa ei kovin kauaa ole, kun luin artikkelin, jossa Mclarenin ja Ferrarin puolelta sanottiin, että Kimi oli äärimmäisen tarkka ja vaativa ohjauksesta noissakin tiimeissä ja ajoi insinöörit hulluuden partaalle vaatimuksillaan. En muista oliko juttu ulkolainen vai Turun Sanomilta, mutta kyllä siitä keskusteltiin ulkolaisilla forumeilla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei oo vissiin tähän asti tiennyt.. Vai liekö tuo sattumaa ettei ole aiemmin tarttenu ohjausta sääjellä näin tiuhaan tahtiin, ei McLarenilla eikä Ferrarilla..
Renaultilla on perinteisesti luotettu siihen että kuski tietää mitä haluu. Siellä on ajellut mm. sellaiset kun Piquet, Schumacher, Alonso, Kubica.

McLarenilla Kimi oli ihan tiimin vietävissä, Ferrarilla ehkä olis kavittu enemmän johtajuutta?
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Luulenpa, että nimenomaan Ferrarilla tehtyjen virheiden kautta kaveri on saanut enemmän munaa omiin vaatimuksiinsa. (2008 ja 2009 säätökikkailut)
Siinä oilisikin ollut hyvä kysymys Kimille, että mitä hän oppi noilta vuosilta F1:ssä. Harmi vaan Heikki Kullan yleisökysymys-juttu meni jo.
 

noksu

Well-known member
Liittynyt
21.3.2011
Viestit
69
Sijainti
Lappeenranta
Tosi pettynyt täytyy olla Kimin ruutuun vajaan viikon takaisiin ennakko-odotuksiin nähden, mutta kuitenkin vapaiden harjoituksien ja Q1:n jälkeen on pakko olla hieman huojentunut. Ainakaan tulos ei missään nimessä ole katastrofi, etenkään kun Kimin edellä pisteissäolijoista kukaan ei ole eturivissä, vaan siellä on esim. Nico, Webber ja Schumi syömässä pisteitä mestaruudesta taistelijoilta. Ei sillä etteivätkö hekin voisi vielä nousta mestaruustaistoon.

Iso miinus on sen sijaan tallikaverille häviäminen noin valtavalla erolla. Harmittaa, kun Kimi ei vieläkään ole saanut kunnon puhdasta nopeaa aika-ajokierrosta, taashan Kimi viimeisellä yrityksellään lukitsi renkaansa. Parempaan (ainakin Ferrareiden edelle) siis olisi ollut tsäänssejä vaikka säädöt vissiin olivatkin pielessä eivätkä renkaat lämmenneet siitä renkaiden lukkoutumisesta huolimatta. Nyt siinä on kaksi Ferraria edessä, joiden ohi ei takuuvarmasti ole helppo päästä, ja Vettel saattaa hyvinkin tulla puhtaalta puolelta startissa ohi.

Sadekisassa, tai muuten vaan tapahtumarikkaassa kisassa, mahdollisuuksia kuitenkin on vaikka mihin.
 

junnu146

Well-known member
Liittynyt
23.9.2009
Viestit
203
Noh, kisathan on sitten vasta ajettu kun ruutulippu heilahtaa. Ei tää vielä täys katastrofi ole, kunhan vaan selviää parin ekan kierroksen rytinöistä niin varmasti vaan tuoda auto maaliin ja pisteille. Tällä kaudella näyttää siltä, että kun napsii vaan pisteitä mahd.monesta kisasta niin ollaan korkealla loppupisteissä. :thumbup:
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tosi pettynyt täytyy olla Kimin ruutuun vajaan viikon takaisiin ennakko-odotuksiin nähden, mutta kuitenkin vapaiden harjoituksien ja Q1:n jälkeen on pakko olla hieman huojentunut. Ainakaan tulos ei missään nimessä ole katastrofi, etenkään kun Kimin edellä pisteissäolijoista kukaan ei ole eturivissä, vaan siellä on esim.
Itsellä odotukset oli aikalailla maltilliset tähän kisaan. Kauden huonoimmat oddsit voittaa Lotuksella. Vaikeudet aika-ajovauhdissa ja kisataktiikoissa on kaikkea muuta kuin Monacon voittajan merkkejä. Tappioiden minimointia Monaco oli jo ennen torstaita.

Sadekisassa, tai muuten vaan tapahtumarikkaassa kisassa, mahdollisuuksia kuitenkin on vaikka mihin.
Nyt ajetaan jämäpisteistä oletusarvoisesti, joten toivottavasti tallin taktiikot näyttävät kykynsä, kun saavat ottaa riskiä. Voisiko Monacon ajaa yhdellä stopilla? Salohan puhui aina vuosikaudet siitä, että Monacossa kannattaa takaa lähteä kokeilemaan stopitta. Taisi se sen -96 tai -97 tehdäkin sadekisassa joka keskeytettiin(?).

Yksi stoppi voipi olla mahdoton noilla superpehmeillä. Ehkä kaksi aikaista stoppia ja yli puolet kisasta vikaa stinttiä voisi toimia. Monacossahan 2s hitaammankin ohittaminen on vaikeaa, joten vaikka siellä perässä joku hiillostaisikin voi ottaa aika rennosti ison osan kierrosta, kun vaan osuu maalisuoraa ja tunnelia edeltävät mutkat kohdalleen.

Edit: Yksi stoppikin voisi olla mahdollinen, mutta Kimillä on ainakin kaksi settiä "loppuun" ajettuja supersofteja. Veti sekä Q2:ssa että Q3:ssa aika monta kierrosta samoilla. Eli niillä ei enää kisassa paljon lämmittelykierrosta enempää ajeta.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Salohan puhui aina vuosikaudet siitä, että Monacossa kannattaa takaa lähteä kokeilemaan stopitta. Taisi se sen -96 tai -97 tehdäkin sadekisassa joka keskeytettiin(?)
Salo ajoi 1997 kisan ilman stoppeja, mutta säännöt eivät enää tätä kuivalla mahdollista.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13750
Itsellä odotukset oli aikalailla maltilliset tähän kisaan. Kauden huonoimmat oddsit voittaa Lotuksella. Vaikeudet aika-ajovauhdissa ja kisataktiikoissa on kaikkea muuta kuin Monacon voittajan merkkejä. Tappioiden minimointia Monaco oli jo ennen torstaita.
Tuskinpa noin paljoa ajateltiin. Lotuksella on tänä vuonna ajettu muutaman kerran toiseen lähtöriviin, ja muutenkin Monacoa varten autot ovat omalaatuisissa säädöissä vrt. muihin ratoihin. Paljon kysymysmerkkiä ilmassa, eseim. Webberin vauhti yllätti aika-ajossa mut...
Tuolla jälkiviisaalla lauseella voisi (etukäteen ennen ajoja mainiten) lähteä joka kisaan ajatuksena minimoida tappioita.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Ton ohjauksen kanssa sählääminen oli high risk low reward Monacossa koska ukko ei ole ajanut kolmeen vuoteen. Jos sillä paremmalla ohjauksella olisi mahdollista voittaa 0,1s niin nyt hävittiin FP1:n menettämisen takia paljon enemmän koska jouduttiin palaamaan perussettiin
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tuolla jälkiviisaalla lauseella voisi (etukäteen ennen ajoja mainiten) lähteä joka kisaan ajatuksena minimoida tappioita.
Sori että en tuota tainnut minnekään postata ennen torstaita. Samat ajatukset olleet kyllä ihan jo ennen Epsanjaa että Monaco tulee olemaan Lotukselle vähintään paha ellei katastrofi.

Hieno taistelu tänään Kimiltä, vaikka meni aika-ajot vähän treenailuksi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13750
Sori että en tuota tainnut minnekään postata ennen torstaita. Samat ajatukset olleet kyllä ihan jo ennen Epsanjaa että Monaco tulee olemaan Lotukselle vähintään paha ellei katastrofi.
Ei sen väliä, jälkiviisaan näköisiä kommentteja täällä näkee vähän väliä. En tiedä vaikka itsekin joskus jotain semmosta sanonut... Toki voi ollakin että ajattelit niin. Itse en osannut odottaa voimasuhteissa mitään selvähköä kun niin moni tiimi voi olla eturivistä mitä vaan vaikkapa viidenteen riviin tasoa.
Ja juu, sai jännätä pääseekö Kimi Q3een.
 
Ylös