Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Ei toi Iltalehden juttu aivan perätön ole, Kimillä on nyt minusta Grosjeanin kanssa sama ongelma kuin aikoinaan Massan kanssa Ferrarilla, nimittäin aika-ajo ei oikein suju ja kun siinä jäädään tallikaverin taakse ovat Valencian kaltaiset tilanteet jossa Kimi jää hitaamman taakse Grosjeanin karatessa hyvinkin todennäköisiä. Ei se vauhti kisassa auta jos jäät sen kymmenen sekuntia jonkun hitaamman takana kun aika-ajo meni penkin alle.

Tämä voisi olla jopa perusteellisemman pohdinnan aihe, onko Kimi loppujen lopuksi ollut koskaan parhaimmilaan aika-ajossa?
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Tämä voisi olla jopa perusteellisemman pohdinnan aihe, onko Kimi loppujen lopuksi ollut koskaan parhaimmilaan aika-ajossa?
16+1 (Monzassa painavalla autolla nopein ja mootorin vaihdon takia 11 ruutu) kertaa se on ollut porukan nopein. Eli n.10% prosentissa ajamistaan kisoista lähtenyt paalulta niin on se joskus sujunut, mutta Grosjean tulee olemaan vaikea pala aika-ajoissa, nopea ja pirellin viime vuoden testikuski niin saa nähdä mihin suntaan tämä kääntyy. Grosjeanin huonot kisa esitykset vain ovat estäneet sen ettei johda mm sarjaa tällä hetkellä.

Tekisi mieli sanoa, että olis tehnyt sopimuksen williamsin kanssa..
 

Herman Gold

Well-known member
Liittynyt
15.5.2007
Viestit
555
Ei toi Iltalehden juttu aivan perätön ole, Kimillä on nyt minusta Grosjeanin kanssa sama ongelma kuin aikoinaan Massan kanssa Ferrarilla, nimittäin aika-ajo ei oikein suju ja kun siinä jäädään tallikaverin taakse ovat Valencian kaltaiset tilanteet jossa Kimi jää hitaamman taakse Grosjeanin karatessa hyvinkin todennäköisiä. Ei se vauhti kisassa auta jos jäät sen kymmenen sekuntia jonkun hitaamman takana kun aika-ajo meni penkin alle.

Tämä voisi olla jopa perusteellisemman pohdinnan aihe, onko Kimi loppujen lopuksi ollut koskaan parhaimmilaan aika-ajossa?
Totta turiset. Myös Grosjeanin kisavauhti on todella hyvää joten iltalehti kirjoitti asiaa. Kimi fanina näitä asioita on vaikea sulattaa :(
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itse odotin Grosjeanin nousevan kauden aikana Kimin vauhtiin. Yllätys oli, että se tapahtuikin jo kauden alussa.

Ne, jotka odottivat Grosjeanin olevan pelkkä kynnysmatto, eivät ole seuranneet miehen esityksiä aiemmin muissa kilpaluokissa. 2009 loppukausi ei kertonut mistään mitään, kuten ei Fisichellan Ferrarituurauskaan.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Tämä voisi olla jopa perusteellisemman pohdinnan aihe, onko Kimi loppujen lopuksi ollut koskaan parhaimmilaan aika-ajossa?
Jossittelu on turhaa, mutta jossittelempa silti.

Grosjean tosiaan johtaa Kimiä aika-ajoissa 6-2, mutta tähän lasketaan mukaan myös Malesian aika-ajo jossa Kimi oli 5. mutta sai vaihdelaatikon vaihdosta viisi ruutua penaltia ja putosi Grosjeanin taakse.

Bahrainissa Kimi putosi Q2:ssa, koska haluttiin säästää renkaita. Se toimi kisan kannalta, mutta kukaan ei tiedä miten Q3:ssa olisi käynyt, Grosjeanhan teki virheen omalla kierroksella ja jäi seitsemänneksi.

Kanadassa Kimillä hydrauliikka ongelma joka vei varmasti Q3 paikan ja taas voi arvuutella, että miten olisi käynyt.

Valenciassa ero oli 0,008 sekunttia eli ei mitään. Se on totta edelleen, että tulokset ratkaisee, muttei tuollaisesta erosta voi mitenkään päätellä, että Kimi olisi jäämässä tallikaverin jalkoihin. Tuollainen ero olisi ihan hyvin voinut kallistua mihin suuntaan vaan, nyt se meni näin päin.

Eli varovaisestikkin jossiteltuna tilanne voisi tällä hätkellä olla 4-4. 5-3 sen kuuluisi nytkin olla (Grosjeanin hyväksi siis), mutta tilastot on tilastoja.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Samaa mieltä Jan1:n kanssa. Aika ennenaikaista kuopata kirvestä kaivoon varsinkin tämän aika-ajon jälkeen, kun eroa oli ruhtinaalliset 8 tuhannesosaa ja Kimi otti paremman startin lähdössä, joutuen tietysti Maldonadon kiilaamaksi.

Muutenkin Kimi tuntuu olevan kaikkien silmätikku. Paluu on sujunut paremmin kuin osattiin odottaa, mutta silti pienikin häviäminen tallikaverille tuo taas samat vanhat huhut liikkeelle. En nyt puhu tästä forumista, vaan F1-toimittajista yleisesti.

Mark Slade sanoi haastattelussa, että koska Kimi ei puhu paljon toimittajille, niin ne spekuloivat jatkuvasti ja kirjoittavat täyttä BS:ää varsinkin Kimin työskentelytavoista.

Toki Kimillä paranettavaa löytyy.
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Jossittelu on turhaa, mutta jossittelempa silti.

Grosjean tosiaan johtaa Kimiä aika-ajoissa 6-2, mutta tähän lasketaan mukaan myös Malesian aika-ajo jossa Kimi oli 5. mutta sai vaihdelaatikon vaihdosta viisi ruutua penaltia ja putosi Grosjeanin taakse.

Bahrainissa Kimi putosi Q2:ssa, koska haluttiin säästää renkaita. Se toimi kisan kannalta, mutta kukaan ei tiedä miten Q3:ssa olisi käynyt, Grosjeanhan teki virheen omalla kierroksella ja jäi seitsemänneksi.

Kanadassa Kimillä hydrauliikka ongelma joka vei varmasti Q3 paikan ja taas voi arvuutella, että miten olisi käynyt.

Valenciassa ero oli 0,008 sekunttia eli ei mitään. Se on totta edelleen, että tulokset ratkaisee, muttei tuollaisesta erosta voi mitenkään päätellä, että Kimi olisi jäämässä tallikaverin jalkoihin. Tuollainen ero olisi ihan hyvin voinut kallistua mihin suuntaan vaan, nyt se meni näin päin.

Eli varovaisestikkin jossiteltuna tilanne voisi tällä hätkellä olla 4-4. 5-3 sen kuuluisi nytkin olla (Grosjeanin hyväksi siis), mutta tilastot on tilastoja.
Hyvä reality-check :alppu:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eipä noita Kimin tuloksia ole tarpeen jossitella, sen verran vakuuttavia ovat muilla vastaavan tason autoilla ajavia vastaan, esim. Sauberilla ja Williamsilla ja Mersulla ja tallikaverinsakin mukaan lukien. Joka kisa ei ole mennyt putkeen, mutta Alonso taitaa olla ainoita jolla on osunut edes sinne päin. Aika-ajo auttaa tuloksen tekemisessä, mutta jos kisassa tulee tulosta vaikeamman kautta ei sen perusteella pitäisi tuomita.

Sanonpa vaan että Kimi on kauden lopussa kolmen joukossa. Viiden varmasti.
 
Viimeksi muokattu:

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Todella pienestä on kyse. Kuten sanottu Kimin voitto jäi ekan stopin pienestä kikutuksesta kiinni. Lisäksi ylivoimainen voitto jäi startissa Maldon pussitukseen.

Jos ei muuta jossitella.

Käsittämätöntä, että Kimin suoritusta pidetään hampaattomana ja Grosjeanin huikeena. Tolkutonta amatöörihöpöä.
Just katoin tuon startin uudestaan, ei tuo Maldonardo ainakaan hirveästi peileihin katsele ja näyttää peittelevän melko raakasti, hivoitteli Räikköstä ja Kimi joutui löysäämään ja väistämään tuossa, ettei tule osumaa, muutoin hyvä lähtö meni pilalle tuossa, tuon jälkeen Maldo osui Grosjeaniin, sitten kolaroi vielä Hamiltonin kanssa, näyttää tuo Maldo sellaiselta kuskilta että romua tulee radalla.

Niin kiilasi vielä Kimin ulos radalta kun yritti ohitusta (kierros 2 tai 3), tuossa nyt ei mielestäni sinänsä mitään väärää, eihän niitä sijoituksia tarvi lahjoittaa, mutta sen näköinen ajotyyli ettei tarvi ihmetellä jos tulee romua.

Sinänsä olen samaa mieltä, että tuo Maldon kiilaaminen lähdössä ja taas huono varikkokäynti "pilasi" Kimin kisan, kun verrataan tallikaverin suoritukseen, jos tuo Maldonardo ei olisi kiilannut lähdössä Kimiä, niin Kimi olisi noussut kolmanneksi Grosjeanin ohi lähdössä.

Grosjeanille pitää kuitenkin nostaa hattua, kovaa ajaa, itse asiassa on minunkin silmissäni nopeampi kuin Kimi, kisoissa pientä epävarmuutta vielä, Räikkösen pitäisi petrata ja alkaa voittamaan tallikaveri myös aika-ajoissa.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Grosjean tosiaan johtaa Kimiä aika-ajoissa 6-2, mutta tähän lasketaan mukaan myös Malesian aika-ajo jossa Kimi oli 5. mutta sai vaihdelaatikon vaihdosta viisi ruutua penaltia ja putosi Grosjeanin taakse.
En nyt ole ihan varma ymmärsinkö oikein, mutta se tilasto on 6-2, vaikka Kimi ei olisi penaltya saanut. Kimi on ollut nopeampi aika-ajoissa Malesiassa ja Kiinassa.

Anyway, jossittelu on turhaa mutta Kimillä olisi kieltämättä voinut kaksi viime kisaa olla onnekkaampiakin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Oli muuten Kimi jotenkin silmiinpistävän vanhan näköinen kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa. Ja myös vaikutti aika fyysisesti rasittuneelta varsinkin kun verrataan ihmemies Schumacheriin, joka poikavuosien tyyliinsä näytti siltä kuin olisi ajanut formuloita kaksi tuntia tietokoneella :D
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jossittelu on turhaa, mutta jossittelempa silti.

Grosjean tosiaan johtaa Kimiä aika-ajoissa 6-2, mutta tähän lasketaan mukaan myös Malesian aika-ajo jossa Kimi oli 5. mutta sai vaihdelaatikon vaihdosta viisi ruutua penaltia ja putosi Grosjeanin taakse.

Bahrainissa Kimi putosi Q2:ssa, koska haluttiin säästää renkaita. Se toimi kisan kannalta, mutta kukaan ei tiedä miten Q3:ssa olisi käynyt, Grosjeanhan teki virheen omalla kierroksella ja jäi seitsemänneksi.

Kanadassa Kimillä hydrauliikka ongelma joka vei varmasti Q3 paikan ja taas voi arvuutella, että miten olisi käynyt.

Valenciassa ero oli 0,008 sekunttia eli ei mitään. Se on totta edelleen, että tulokset ratkaisee, muttei tuollaisesta erosta voi mitenkään päätellä, että Kimi olisi jäämässä tallikaverin jalkoihin. Tuollainen ero olisi ihan hyvin voinut kallistua mihin suuntaan vaan, nyt se meni näin päin.

Eli varovaisestikkin jossiteltuna tilanne voisi tällä hätkellä olla 4-4. 5-3 sen kuuluisi nytkin olla (Grosjeanin hyväksi siis), mutta tilastot on tilastoja.
Varmasti ihan totta mutta en voi olla kysymättä, että etsittäisiinkö näitä selityksiä samalla intensiteetillä, mikäli tilanne olisi toisinpäin? Jotenkin vähän epäilen ;)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kun Kimi teki sopimuksen Lotuksen kanssa, en odottanut hänen pääsevän edes palkintopallille. Ei uskonut Salokaan kun arveli pallisijoitusten, jos mahdollista, otettavan ekoissa 'sekokisoissa'.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Jos kurkistetaan hieman tulosten taa aika-ajoissa, niin seuraavanlaisia huomioita:

Australia: Jokainen muistaa, Kimi jäi ekaan osioon. Teki toki omankin virheen, mutta ei ehtinyt aloittaa uutta kierrosta, sillä tiimiltä ei tullut tarpeeksi tarkkaa infoa siitä, mitä kello näytti. GJ hienosti kolmas, mutta tiimin virheen takia jää vertailun ulkopuolelle. 0-0

Malesia: Kimi 5. GJ 7. 1-0 Kimille.

Kiina: Kimi 5. GJ 10. 2-0

Bahrain: GJ seitsemäs, Kimi jäi tokaan osioon, sillä tiimi pelasi riskitaktiikkaa renkaiden kanssa. Kisaan nähden tämä ei ollut moka, mutta aika-ajovertailuun ei voi tuon virheen takia ottaa mukaan. 2-0

Espanja: GJ 4. Kimi 5. Ero 0,063 2-1

Monaco: GJ 5. Kimi 9. Ero 0,560 2-2

Kanada: GJ 7. Kimi jäi tokaan osioon teknisen vian takia. Ilman sitä tallin mukaan olisi voinut olla jopa eturivissä. Ei voi laskea mukaan vertailuun. 2-2

Eurooppa: GJ 4. Kimi 5. Ero 0,008. 3-2


Näin siis Kimiä puolustaen tulosten takaa. Joku voi nähdä eri tavallakin. Kimi on siis kolmesti "oikeasti" hävinnyt tallikaverilleen. Monaco oli huono, sitä ei voi kukaan kiistää, mutta Espanjan ja Euroopan aika-ajojen ero Grosjeaniin oli niin pieni, ettei voi olla maailmanlopun aineksia.

Omasta mielestäni GJ on loistava kuski. Hieno mestaruus GP2:ssa. Ennen kautta toki odotin Kimin voittavan hänet (kuten Kimi onkin tällä hetkellä edellä), mutta missään nimessä en nähnyt häntä selkeänä kakkosena. Kimilläkin kuitenkin se kahden vuoden tauko.

PS. Kimi muuten ollut joka kerta 5. kun homma on toiminut kuskin ja tallin puolesta.
Tämä on hyvä analyysi tämän kauden aika-ajoista Lotuksen kuljettajien välillä. Kommentoin tähän nyt uudelleen koska täällä pyörii taas sama jaarna. Täytyy hieman kurkistaa tulosten taakse ja verrata keskenään asioita jotka ovat vertailukelpoisia.

Tämänkin mukaan Kimi on edelleen niukasti tappiolla mutta ei Grosjean ole aika-ajoja mitenkään dominoinut.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Ite oon pohtinu sellasta, että auto sopii hemmetin hyvin Grosjeanille ja ei ihan yhtä hyvin Kimille. Esim. nää ohjauksen ongelmat.

Sitten toiseks Grosjean on varmasti huippuiskussa nyt ja Kimi ei ehkä enää ole niin terävässä iskussa kuin jokunen vuosi takaperin. Ei ainakaan fyysinen kunto lienee ole samalla tasolla kuin aiemmin/ verrattuna Grosjeaniin.

Tälläsistä pikku jutuista voipi tuo "ero" johtua?

Noi asiat kun ottaa huomioon, niin kyllä Kimi mielestäni helvetin hyvin vetää edelleen, mutta ei ole enää entisessä iskussa ainakaan vielä.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
On tämäkin kyllä minusta aika helvetin kova suoritus kun oli kaksi vuotta sivussa eikä tarvitse yhtään hävetä muiden seassa. Ensi kaudella sitten painetaan 110 lasissa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2470
Tämä on hyvä analyysi tämän kauden aika-ajoista Lotuksen kuljettajien välillä. Kommentoin tähän nyt uudelleen koska täällä pyörii taas sama jaarna. Täytyy hieman kurkistaa tulosten taakse ja verrata keskenään asioita jotka ovat vertailukelpoisia.

Tämänkin mukaan Kimi on edelleen niukasti tappiolla mutta ei Grosjean ole aika-ajoja mitenkään dominoinut.
Kurkistettaisiinko samalla myös Kiinan aika-ajojen tulokseen joka tuossa on laskettu Kimille - Grosjeanilla ei ollut Q3 lainkaan aikaa syystä jota nyt en kylläkään muista. Tämänkään ei siis pitäisi olla vertailukelpoinen tulos. Eli jos selitellään, niin selitellään sitten tasapuolisesti.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Kurkistettaisiinko samalla myös Kiinan aika-ajojen tulokseen joka tuossa on laskettu Kimille - Grosjeanilla ei ollut Q3 lainkaan aikaa syystä jota nyt en kylläkään muista. Tämänkään ei siis pitäisi olla vertailukelpoinen tulos. Eli jos selitellään, niin selitellään sitten tasapuolisesti.
Totta kai pitää selitellä sitten molemmin puolin tarvittaessa. Alla olevasta selviää mitä Kiinassa tapahtui. Minusta tuo voidaan jättää laskuista pois, jolloin tilanne on 3-1 Romanille vaikkakin joku voisi tulkita Kimi itseasiassa ajaneen aika-ajon jopa paremmin...

Lotus-tallin ratatoimintojen johtaja Alan Permane vahvisti Kimi Räikkösen onnistuneen renkaiden suhteen selvästi tallikaveriaan Romain Grosjeania paremmin Kiinan GP:n aika-ajossa.

Grosjean jäi suosiolla kymmenenteen lähtöruutuun, koska hänellä ei ollut enää tuoreita rengassarjoja aika-ajon päätösosiolle. Räikkönen ylsi sen sijaan neljänteen lähtöruutuun. Kuljettajilla on käytössään aika-ajoa ja kisaa varten kolme sarjaa pehmeämpiä ja kolme sarjaa kovempia renkaita.

- Kimi pääsi kolmanteen osioon vain yhdellä sarjalla pehmeitä renkaita, kun taas Romain tarvitsi kolme sarjaa, mikä tarkoitti, ettei hänelle ollut enää tuoretta sarjaa kolmannen osion kierrokselleen. Romainilla on vauhtia, meidän täytyy vain saada se esille kovilla renkailla aika-ajotilanteessa, Permane taustoitti.

Grosjean harmitteli rengassarjojen hupenemista toisessa osiossa.

- Toisen aika-ajo-osion kauhean ensimmäisen kierroksen jälkeen minun oli pakko käyttää kaikki uudet sarjat pehmeitä renkaita ennen päätösosiota. Se tarkoitti, ettei ollut mitään järkeä yrittää kilpailukykyistä aikaa paalupaikkataistossa, Grosjean selvitti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kurkistettaisiinko samalla myös Kiinan aika-ajojen tulokseen joka tuossa on laskettu Kimille - Grosjeanilla ei ollut Q3 lainkaan aikaa syystä jota nyt en kylläkään muista. Tämänkään ei siis pitäisi olla vertailukelpoinen tulos. Eli jos selitellään, niin selitellään sitten tasapuolisesti.
Samaa olin sanomassa. Syy oli, ettei kannattanut ajaa, kun oli kaikki pehmeämmät setit jo käytetty (tästä varmaan opittiin jotain Bahrainiin?). Valitti tilannetta, koska oli tyytyväinen auton nopeuteen. Kimi taas valitti ettei nopeutta riitä. Vaikkei Q2:sa ajoilla olekaan merkitystä vaan ainoastaan sijoilla, niin siinä osiossa Romain kyllä oli Kimiä nopeampi ja olisi sillä ajalla sijoittunut Q3:ssakin heti Kimin taakse.

Malesia olikin sitten selvä tapaus. Kimi sanoi tehneensä pari virhettäkin, mutta että vauhti olisi riittänyt paalutaisteluun. Romain oli vain tyytyväinen, että taas oltiin Q3:ssa ja hyvissä lähtöruuduissa. No, toinen kisa vasta ja ranskalainen ei vielä tainnut ihan olla selvillä auton eikä omastakaan potentiaalista.
 
Ylös