Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Joo kyllähän se ois komiaa ku ilmoittaisivat et ny panostetaan kimiin kaikki 100% ja tallikaverin duuni on vaa auttaa kohti mestaruutte !! Onhan tämä kausi mennyt joka tapauksessa Kimiltä "loistavasti" kun ottaa huomioon mistä tähän kauteen lähdettiin. Toivottavasti Lotus saa ny kaiken toimimaan kuten Kimi haluaa ni tästä voi tulla vielä ihan mitä vaan. Toki FIA on paha vastus kelle vaan tällä kaudella.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4166
Mä odotan Lotukselta ilmoitusta siitä, että Kimi on ykköskuski loppukauden. Se tulee olemaan Boullierille vaikea paikka, mutta se on tehtävä nyt.
Eiköhän tämä toteudu siinä missä Buttonkin tulee varmasti toimimaan Hamiltonin apuna. Onneksi Grosjeanilta löytyy nopeutta, jotta voi sotkea pakkaa ja napsia pisteitä Kimin MM-vastustajilta.

Jännittävää on nyt se, että mennään seuraavaksi kohtuu hitaalle radalle, joka voisi sopia Lotukselle Unkarin tyyliin hyvin toisin kuin taas Ferrarille.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Jännittävää on nyt se, että mennään seuraavaksi kohtuu hitaalle radalle, joka voisi sopia Lotukselle Unkarin tyyliin hyvin toisin kuin taas Ferrarille.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Singapore muistuttaa kaikista kalenterin radoista eniten Monacoa. Lotus oli siellä jostain syystä hukasta, kun taas Ferrarilla kulki siellä ihan hyvin. Hungaroringilla on paljon mutkia, mutta niissä ei tarvitse ihan niin paljon mekaanista pitoa, kuin Singaporessa, vaan enemmänkin hyvää aerodynamiikkaa.

En nyt todellakaan odota mitään katastrofisuoritusta Lotukselta tai täydellistä dominointia Ferrarilta, mutta silti väitän, että Lotukselle paremmat radat ovat vasta Singaporen jälkeen edessäpäin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Singapore muistuttaa kaikista kalenterin radoista eniten Monacoa. Lotus oli siellä jostain syystä hukasta, kun taas Ferrarilla kulki siellä ihan hyvin. Hungaroringilla on paljon mutkia, mutta niissä ei tarvitse ihan niin paljon mekaanista pitoa, kuin Singaporessa, vaan enemmänkin hyvää aerodynamiikkaa.

En nyt todellakaan odota mitään katastrofisuoritusta Lotukselta tai täydellistä dominointia Ferrarilta, mutta silti väitän, että Lotukselle paremmat radat ovat vasta Singaporen jälkeen edessäpäin.
Itse mietiskelen Singaporen olevan siinä Monacon ja Unkarin välissä mitä tulee mekaanisen, ja aerodynaamisen pidon tarpeisiin. Mutta onneksi niinpäin, että Monacosta on jo paljon kauemmin aikaa kuin Unkarista. Näin niinkuin suomalaisittain.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mä odotan Lotukselta ilmoitusta siitä, että Kimi on ykköskuski loppukauden. Se tulee olemaan Boullierille vaikea paikka, mutta se on tehtävä nyt.
Taitaa olla...ehkä yhtä kova kuin paskalle lähtö ummetuspotilaalla. Päätös jonka kaikki tietää että se on tehtävä ennemmin tai myöhemmin. Ja tekee sen missä vaiheessa vaan, niin se sattuu. Joko liian aikasin, tai liian myöhään. :tongue:
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Singapore muistuttaa kaikista kalenterin radoista eniten Monacoa. Lotus oli siellä jostain syystä hukasta, kun taas Ferrarilla kulki siellä ihan hyvin. Hungaroringilla on paljon mutkia, mutta niissä ei tarvitse ihan niin paljon mekaanista pitoa, kuin Singaporessa, vaan enemmänkin hyvää aerodynamiikkaa.

En nyt todellakaan odota mitään katastrofisuoritusta Lotukselta tai täydellistä dominointia Ferrarilta, mutta silti väitän, että Lotukselle paremmat radat ovat vasta Singaporen jälkeen edessäpäin.
Monacosta vaikea sanoa mitään kun Grosjean jäi starttiin ja Kimin viikonloppu meni plörinäksi jo perjantain vähäiseksi jääneen ajon vuoksi. Lisäksi Kimin viimeinen stintti taisi olla aivan liian pitkä kun odottelivat epätoivoissaan sadetta.
 

Juha DF1

Matti Kyllönen fan club
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
91
Sijainti
Hämeenlinna, Finland
Hienosti Kimi on liitänyt "under the radar" mm-sarjan kolmostilalle, pisteen päähän kakkostilasta. Muut kuskit eikä lehdistö paria poikkeusta lukuunottamatta ole edes maininnut Kimiä mm-taistosta puhuttaessa. Kuitenkin voi käydä niin että Kimi hiipii pisteissä loppukauden koko ajan lähemmäs ja kalkkiviivoilla mm-johtajalle (kuka se sitten onkaan) käy "puukko selkään ja hankeen" - tapaus Räikkösen toimesta :alppu:
Pisteellä mestaruus, siinä sitä olisi taas legendojen ainesta. :thumbup:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ja ei, Lotuksen auto ei todellakaan ole huippuauto. Samaa tasoa Sauberin ja Williamsin kanssa.
Ei tässä nyt oikein ole mitään logiikkaa. Jos Perez (ja paikoin myös Kobayahsi) sekä Maldonado paukuttaa Sauberilla & Williamsilla sellaisia tuloksia kuin mitä tänä vuonna on nähty, on autojen pakko olla parasta A-luokkaa. Vähintään siis yhtä hyviä kuin McLaren, RB ja Ferrari koska niissä on myös rattimiehet paljon kovempaa tasoa. Näin ollen Lotus ei todellakaan ole Sauberin tai Williamsin tasoinen auto vaan selkeästi huonompi. Jos Maldonado on voittanut Williamsilla mutta Räikkönen ei Lotuksella, voitaneen todeta: case closed.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8735
Sijainti
Vantaa
Ja ei, Lotuksen auto ei todellakaan ole huippuauto. Samaa tasoa Sauberin ja Williamsin kanssa.
Heh heh, Mikäs sen nopeampi voisi olla? ;) Joidenkin asiantuntijoiden mukaan Perez ja Koba ohjastaa sarjan nopeinta autoa.

Calvin sanoi:
Kyllä McLaren, Ferrari ja Red Bull ovat autoina edellä ja ennen kaikkea noiden tallien kuljettajat saavat talleiltaan ihan eri tason kokonaispaketin käyttöönsä, eli säätötyö harjoituksissa, kisastrategiat ja varikkopysähdykset, auton kehittäminen kaudne mittaan, jne. Tosiasia on, että eihän Kimin pitäisi tapella mestaruudesta lainkaan. Se, että Kimistä puhutaan mestaruustaiston yhteydessä ja kun katsoo pistetaulukkoa niin tahtoo tietyt perusasiat unohtua.
no onpa imelää hypetystä. Näin voi todeta jokaisen kuljettajan fani, jos haluaa. Edellä mainitut tallit ovat yhtä hyviä eikä Lotuksen strategioita voi syyttää kuin alkukaudesta. Monzassa varikkopysähdyksetkin oli kohdallaan. Alkaa minusta mennä jo pahasti selittelyn puolelle tämmöinen teksti. Kimi on ajanut hyvin tällä kaudella, mutta että näin.....
 
Viimeksi muokattu:

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Kimi olisi ollut 2007 nykyisellä pistesydeemillä 10/17 kisan jälkeen Hamiltonia jäljessä 38 pistettä...eli saman verran kuin on eroa Alonsoon nyt kun on seitsemän kisaa jäljellä! ;)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8735
Sijainti
Vantaa
Ei tässä nyt oikein ole mitään logiikkaa. Jos Perez (ja paikoin myös Kobayahsi) sekä Maldonado paukuttaa Sauberilla & Williamsilla sellaisia tuloksia kuin mitä tänä vuonna on nähty, on autojen pakko olla parasta A-luokkaa. Vähintään siis yhtä hyviä kuin McLaren, RB ja Ferrari koska niissä on myös rattimiehet paljon kovempaa tasoa. Näin ollen Lotus ei todellakaan ole Sauberin tai Williamsin tasoinen auto vaan selkeästi huonompi. Jos Maldonado on voittanut Williamsilla mutta Räikkönen ei Lotuksella, voitaneen todeta: case closed.
Eli Calvinin logiikalla kuskit ovat Lotuksella B-tasoa.... B-tason kuskit (Sauberilla) eivät ole kykeneet hyödyntämään auton potentiaalia. B-tasolla puhun Sauberin kuskien tason heittävyyttä, joka on suurta. Kuskeinahan kumpikin on parhaillaan äärettömän nopeita, mutta virhealtiita.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tuli muuten tässä mieleen kun katsoo Lotuksen/Kimin tämän kauden suorituksia, että tämä on erinomainen esimerkki siitä, mikä merkitys sillä on, että toinen kuski on kokenut ja pystyy tekemään tulosta kisassa kuin kisassa.

Kun katsoo sitten Williamsia ja Sauberia, joilla molemmilla on mielestäni selvästi paremmat autot kuin Lotuksella, huomaa, että kuskivalinnat eivät ole järkeviä kokonaisuuksia. Molemmilla on kaksi kokematonta ja epätasaista kuskia ja sen huomaa tallin pistesaldossa. Kaksi tuollaista kuskia ovat myös omiaan korostamaan toistensa huonoja puolia. Haetaan yksittäisiä huikeita tuloksia vähän sellaisella kunnia tai kuolema -mentaliteetilla.

Ihan oikeasti Williamsin olisi kannattanut pitää vaikka vain Barrichello toisessa autossaan. Rubens olisi kuitenkin tuonut aikamoisen läjän pisteitä tuolla autolla eikä vain isoa kasaa romua.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Kun katsoo sitten Williamsia ja Sauberia, joilla molemmilla on mielestäni selvästi paremmat autot kuin Lotuksella...
Vaikea nähdä mitään "selvästi" Lotusta parempaa Williamsin ja Sauberin autoissa. Lotuskin ollut monesti ihan kahden auton voimin tosi nopea kun kautta miettii kokonaisuutena.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Vaikea nähdä mitään "selvästi" Lotusta parempaa Williamsin ja Sauberin autoissa. Lotuskin ollut monesti ihan kahden auton voimin tosi nopea kun kautta miettii kokonaisuutena.
Juu. Hieman voimasuhteet vaihtelevat tämän kolmikon kesken kisasta toiseen.

Mutta tällä kaudella nähdyn perusteella aika tasaveroisina pitäisin näitä autoja noin keskimäärin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Juu. Hieman voimasuhteet vaihtelevat tämän kolmikon kesken kisasta toiseen.

Mutta tällä kaudella nähdyn perusteella aika tasaveroisina pitäisin näitä autoja noin keskimäärin.
Teitä hämää se, että Räikkönen on pitänyt Lotusta tasaisesti kärjen tuntumassa. Jos siellä olisi ollut Grosjeanin rinnalla vaikkapa joku Liuzzi, olisi käsityksenne täysin erilainen. Ei siis ollut tarkoitus sanoa mitenkään pahalla mutta olen aika varma siitä, että Kimi olisi Sauberilla ja Williamsilla voittanut jo parikin kisaa tänä vuonna.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8735
Sijainti
Vantaa
Teitä hämää se, että Räikkönen on pitänyt Lotusta tasaisesti kärjen tuntumassa. Jos siellä olisi ollut Grosjeanin rinnalla vaikkapa joku Liuzzi, olisi käsityksenne täysin erilainen. Ei siis ollut tarkoitus sanoa mitenkään pahalla mutta olen aika varma siitä, että Kimi olisi Sauberilla ja Williamsilla voittanut jo parikin kisaa tänä vuonna.
Hämääkös sinua, että esimerkiksi Hamiltonin vauhti alkukaudesta oli loistavaa, jolloin Button oli ihan surkea. Eikä tällöinkään kukaan puhunut, että McLaren on hitaampi kuin Force India. Vaikea siis sanoa, olisiko Sauber tai Williams edes istunut Kimin käteen, jolloin tulokset olisivat voineet olla huonompia kuin Lotuksella. Aika ylimielistä puhetta minusta tuollainen. Tällä hetkellä myös Webberin meno on ollut tahmeaa ja täällä puhutaan, että RB on nopeampi kuin Lotus. Eniten minua huvittkin, kun Calvin rankkaa Lotuksen huonommaksi kuin RB, vaikka Vettel ja Räikkönen taistelevat samoista sijoista....

Itse uskon, että JOS Sauber istuisi Räikkösen käteen, podiumia olisi enemmän kuin Perezillä, mutta en niinkään usko että voittoja olisi. Tämäkin kisa Perezillä oli loistava, joten vaikea nähdä Räikköstä eilenkään voittajana Sauberilla. Varsinkin kun Sauberin ja Räikkösen heikommat osa-alueet molemmilla on aika-ajot, jolloin ei tueta toinen toista.

Se, että joku asiantuntija rankkaa Sauberin parhaaksi autoksi, ei minusta tee vielä parasta autoa. Näitä mielipiteitä kun tuntuu näillä olevan jos jonkinlaista. Oma mielipiteeni on, että yhtä ja nopeinta autoa ei tällä kaudella ole ollut. Joissakin kisoissa Sauber on saattanut ollakin se nopein, mutta heikot lähtöruudut ovat vieneet sen voiton pois.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös