Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24272
Sijainti
lappeen Ranta
Lewisin kisa oli auton vian takia melkoista selviytymistaistelua. Normaalissa kisassa eri taktiikalla olevaa ei kannata liiaksi torpata jos siitä ei ole nähtävissä selkeää hyötyä, mutta melko kohtuutonta kritiikkiä on lähteä Hamiltonia tuosta suomimaan just tässä kisassa.
Liekö siitä epätoivoisesta peittelystä sitten kauheasti hyötyä hajonneella autollakaan :doubtful:. Tietysti jos se siinä sivussa entisellä etenemisnopeudella hoituu, niin eipä siitä haittaakaan peittelijälle ole.

Sama homma oli mun silmiin näkyvinään myös, oliko se nyt Schumacherin tapauksessa. Kovasti peitteli Grosjeania ja samalla molemmilla hidastui eteneminen siihen malliin, että Hülkenberg(kö?) pääsi iskuetäisyydelle ja ohi molemmista. Jos ei olisi "väkisin" Schumi estellyt, niin olisi saattanut ehkä voida ainakin siirtää kahden sijan menetyksen hiukan myöhemmäksi, ehkä.

Yleensäkin ottaen luulisi tallien kannattavan informoida kuljettajiaan vaikka tyyliin: "Sulla menee nyt pari sekuntia kierroksella enemmän aikaa kun peittelet kuskia, joka tod. näk. kuitenkin ohittaa sinut. Ja takaa tulee lisää nopeampia, mutta jos päästät ton nyt ohi niin ne nopeammat eivät välttämättä saavuta sinua ennen lisan loppua!". Emmätiä, olen varmaan ihan hakoteillä nyt, mutta jotenkin loogiselta tollanen tuntuisi. Siis että jos onnistuu ajamaan kisan hiukan lyhyemmässä kokonaisajassa, niin sillä saattaisi olla sijoituksien suhteen positiivinen vaikutus. Hiukan tilanteesta riippuen siis ja taktikoiden tms. pitäisi siellä varikkomuurilla koittaa selvittää kulloinenkin tilanne.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Liekö siitä epätoivoisesta peittelystä sitten kauheasti hyötyä hajonneella autollakaan :doubtful:. Tietysti jos se siinä sivussa entisellä etenemisnopeudella hoituu, niin eipä siitä haittaakaan peittelijälle ole.

Sama homma oli mun silmiin näkyvinään myös, oliko se nyt Schumacherin tapauksessa. Kovasti peitteli Grosjeania ja samalla molemmilla hidastui eteneminen siihen malliin, että Hülkenberg(kö?) pääsi iskuetäisyydelle ja ohi molemmista. Jos ei olisi "väkisin" Schumi estellyt, niin olisi saattanut ehkä voida ainakin siirtää kahden sijan menetyksen hiukan myöhemmäksi, ehkä.

Yleensäkin ottaen luulisi tallien kannattavan informoida kuljettajiaan vaikka tyyliin: "Sulla menee nyt pari sekuntia kierroksella enemmän aikaa kun peittelet kuskia, joka tod. näk. kuitenkin ohittaa sinut. Ja takaa tulee lisää nopeampia, mutta jos päästät ton nyt ohi niin ne nopeammat eivät välttämättä saavuta sinua ennen lisan loppua!". Emmätiä, olen varmaan ihan hakoteillä nyt, mutta jotenkin loogiselta tollanen tuntuisi. Siis että jos onnistuu ajamaan kisan hiukan lyhyemmässä kokonaisajassa, niin sillä saattaisi olla sijoituksien suhteen positiivinen vaikutus. Hiukan tilanteesta riippuen siis ja taktikoiden tms. pitäisi siellä varikkomuurilla koittaa selvittää kulloinenkin tilanne.
Melko varmasti ne kaverit siellä muurilla laskeskelee mikä ratkaisu on paras, Kuten 2010 päätös kisassa ferrari ja Fernando. Silloin tosin meni laskut pieleen kun reagoivat Webberin aikaiseen pysähdykseen ja eteen sattui Petrov josta ei enää ohi päässyt.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yleensäkin ottaen luulisi tallien kannattavan informoida kuljettajiaan vaikka tyyliin: "Sulla menee nyt pari sekuntia kierroksella enemmän aikaa kun peittelet kuskia, joka tod. näk. kuitenkin ohittaa sinut. Ja takaa tulee lisää nopeampia, mutta jos päästät ton nyt ohi niin ne nopeammat eivät välttämättä saavuta sinua ennen lisan loppua!". Emmätiä, olen varmaan ihan hakoteillä nyt, mutta jotenkin loogiselta tollanen tuntuisi. Siis että jos onnistuu ajamaan kisan hiukan lyhyemmässä kokonaisajassa, niin sillä saattaisi olla sijoituksien suhteen positiivinen vaikutus. Hiukan tilanteesta riippuen siis ja taktikoiden tms. pitäisi siellä varikkomuurilla koittaa selvittää kulloinenkin tilanne.
Et ole hakoteillä, mutta kyllä sitä jo tehdään. Koko ajan joutuvat käymään harkintaa kokonaisaika vastaan sijoitus radalla. Päätökseen kuitenkin vaikuttaa paitsi oma, myös tallikaverin kisa sekä se, onko odotettavissa, että takaa tuleva nopsempi mahdollisesti pidettävissä takana maaliviivalle vaikka erilaisen taktiikan takia.

Hamiltonin kohdalla kyse oli toki siitä, että jos ongelma olisi pystytty riittävällä tapaa kompensoimaan (niinkun joskus käy), niin olisi taas ajanut kilpaa Kimiäkin vastaan.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24272
Sijainti
lappeen Ranta
Harvemmin vaan taidetaan kuulla varikkoviestintää, joka koskisi tuollaista "Päästä ohi vaan niin edetään ja pärjätään nopeammin." -tilannetta. Tosin aika pieni osa niistä radioviesteistä taidetaan lähetyksissä esittää ylipäätään.
 

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
kimi pikkukänes kuiteskin menny lupaa kavereille ilmasen mainoksen, ja hyvä mainoshan toi oli:alppu:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuli tänään katseltua Korean kisan uusintaa ja olin havaitsevinani, että taisi loppujen lopuksi Hamilton menettää aika paljon sijoja siinä kun jäi estelemään Kimin ohituksia yhdessä kisan vaiheessa. Olisi nimittäin saattanut myöhemmin ehtiä varikolta Toro Rossojen eteen sen sijaan, että aiemmin menetettyjen sekuntien vuoksi jäikin niiden taakse. Kimi puolestaan taitaa ajatella koko ajan, että kisan ajaminen mahdollisimman nopeasti (ei esim. hukata sekunteja turhaan taisteluun sijoituksista kisan puolessa välissä) tuottaa todennäköisesti parhaan tuloksen kokonaisuutena.
Saman olen huomannut. Jokaisessa mutkassa menettää vähintään puoli sekuntia jos ottaa ankaran puolustuslinjan, ja useiin ne sekuntin puolikkaatkin ratkaisee mihin väliin pääsee varikolta ulos. Sellaista ei kannata peitellä liikaa joka tulee väkisin ohi, ellei sitten ole hyvät mahdollisuudet ajaa myöhemmin kisassa vielä sen kuskin kanssa sijasta. Jos ohitus on vaan ajan kysymys, kannattaa kerssin käytöllä varmistaa että se tapahtuu heittämällä eikä joudu vielä nostelemaan edessä peippailevan vuoksi.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Yksi mielenkiintoinen asia on myös se, että kun pitäisi aina välillä pystyä säästelemään renkaita jne. niin toisaalta sitten taas ei voi koskaan tietää, milloin edellä ajava tekee ajovirheen tms. jonka pystyisi hyödyntämään vain jos on tarpeeksi lähellä, niin mikä sitten lopulta onkaan se paras taktiikka...

Kisoissa on niin monta liikkuvaa osaa, että ainoastaan jälkikäteen voi sanoa edes jollain varmuudella, mikä olisi ollut missäkin tilanteessa paras ratkaisua. Olettaen tietysti, että jälkiviisauden kautta "tehdyt" muutokset eivät olisi aiheuttaneet muutoksia yhtälön muissa osatekijöissä, mitä ne tietysti aina tekevät...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Harvemmin vaan taidetaan kuulla varikkoviestintää, joka koskisi tuollaista "Päästä ohi vaan niin edetään ja pärjätään nopeammin." -tilannetta. Tosin aika pieni osa niistä radioviesteistä taidetaan lähetyksissä esittää ylipäätään.
Eikös muuten Hulkenberg kysellyt juuri jotain tuollaista joutuessaan keskittymään Grosjeanin peittelyyn Koreassa? "Menetänkö liikaa aikaa?" tms.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Tuolta F1:n virallisilta sivuilta löytyy koosteet musavideo-tyyliin jokaisesta ajaetusta kisasta. Viimeisimmän Korean kisan koosteessa on otteita Kimin ja Hamiltonin taistelusta. Täällä kun on puhuttu sitä Kimin herrasmiesmäisestä ajotyylistä niin vastaavasti Kimi valittaa videolla tiimi-radioon että Hamilton työntää (pyrkii työntämään) häntä aina mutkissa ulos radalta. En tiedä pitäisikö Kimin itse hieman koventaa otteitaan vai pitäisikö Hamiltonin ajaa kuten Kimi, jonka ajotyyliä hän niin kovasti ylistää... Veikkaan kuitenkin, että Kimillä ei olisi nyt niin paljon pisteitä kuin on jos ajotyyli olisi merkittävästi agresiivisempi ohitustilanteissa etenkin kun yritetään peitellä takana tulevaa.

http://www.formula1.com/video/
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
En tiedä pitäisikö Kimin itse hieman koventaa otteitaan vai pitäisikö Hamiltonin ajaa kuten Kimi, jonka ajotyyliä hän niin kovasti ylistää... Veikkaan kuitenkin, että Kimillä ei olisi nyt niin paljon pisteitä kuin on jos ajotyyli olisi merkittävästi agresiivisempi ohitustilanteissa etenkin kun yritetään peitellä takana tulevaa.

http://www.formula1.com/video/
Nii.. tuo vähä vaikuttaa sellaiselta tilanteelta, että pitäis ottaa ainaki kerran kolarin riskillä paikkansa, nii ehkä sitte enskerralla hamilton ymmärtää väistää. Toisaalla, jos ei sitä parempaan autolla pysty, nii turhaa sitä riskeeraamaan. Alonso-keississä tilanne oli totaallisen eri 1) mm -piste-eron vuoksi, 2) kyseessä oli startti ja 3) kimillä ei ollut mitään velvollisuutta jarrutella omalla suoralla linjallaan.

Onhan se ihan pe**eestä, jos ei voi ajaa toisen kans kilpaa ilman, että ei voi pätkääkään luottaa siihen, että se toinen ei ymmärrä varautua mitenkää siihen, että sieltä oikeasti joku tulee nyt ohi. (että,että,että :p) Sitte, kun tuollaista kaveria lähtee ohittaan, niin päässä vain noppa lenteleee ja laskeskelee todennäköisyyksiä sille, että vaikka nyt helposti tässä ohi olen menossa ja rinnalla olen, nii se idiootti varmaan silti kylkeen tulee, jos en luovuta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Juu ja ihan turha itkeä radioon jos itsekin on joskus painanut sinne reunaan jossa tietää kilpailijan olevan. Ainoa, mikä siinä on harmi, on että se on tuomariston mukaan sallittua.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Nii.. tuo vähä vaikuttaa sellaiselta tilanteelta, että pitäis ottaa ainaki kerran kolarin riskillä paikkansa, nii ehkä sitte enskerralla hamilton ymmärtää väistää. Toisaalla, jos ei sitä parempaan autolla pysty, nii turhaa sitä riskeeraamaan. Alonso-keississä tilanne oli totaallisen eri 1) mm -piste-eron vuoksi, 2) kyseessä oli startti ja 3) kimillä ei ollut mitään velvollisuutta jarrutella omalla suoralla linjallaan.
Voi olla pitkä tie. Schumilla kesti kaksi vuotta paluunsa jälkeen, ennen kuin kaikenmaailman kobaperezit ymmärsivät häntä väistää. Pitää ottaa jokaisen kanssa erikseen yhteen että oppivat ketä kannattaa väistää.

Nyt kilpailu on niin tasaista, että kauden aikana ajetaan sijasta monen kuskin kanssa, että tulee aika kalliiksi ottaa niistä jokaisen kanssa yhteen. Massalle näyttää vähitellen menevän oppi perille, ja tulostakin alkaa tulemaan.

Parasta tulosta tulee kun väistää nopeampaansa, ja ohittaa hitaammat ilman turhia riskejä. Loppupeleissä ohi kuitenkin nykyautoilla yleensä pääsee, ja erot lopputuloksissa ovat sija suuntaan tai toiseen vs. keskeytys. Varmaan kannattaa jokaisesta sijasta ajaessaan riskeerata..
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
...Parasta tulosta tulee kun väistää nopeampaansa...
Just mun taktiikka aina ollut iRacingissä! Aina kun joku lähestyy takaa, hiljennän ja päästän suosiolla ohi ettei vaan satu mitään. Tiedä vaikuttaako siihen että olen 1 kisan 3 vuoden aikana voittanut... sekin aika alussa ö-sarjassa.
 

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
mikä kimin sopimukses mättää? miksei sitä julkaista jo? vai onko sieltä tulos joku iso pommi? paljon kysymyksiä.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
mikä kimin sopimukses mättää? miksei sitä julkaista jo? vai onko sieltä tulos joku iso pommi? paljon kysymyksiä.
Kimi mitä ilmeisemmin tehnyt jo sopimuksen Lotuksen kanssa. Ehkä jokin sopiva ajankohta julkistukselle mietittynä? Ehkä haluavat julkistaa molempien kuskien sopparit samaan aikaan. Grosjeanin jatko taitaa olla vielä harkintavaiheessa?
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
938
mikä kimin sopimukses mättää? miksei sitä julkaista jo? vai onko sieltä tulos joku iso pommi? paljon kysymyksiä.
Voihan se olla ettei mitään sopimusta julkaista koskaan ja yksi kausi riitti Kimille.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Voihan se olla ettei mitään sopimusta julkaista koskaan ja yksi kausi riitti Kimille.
Tai sitten sopimuksen ehtoihin (esim. palkkioihin) liittyy sijoittuminen MM-sarjassa, joko henk. koht. tai talli. Ja kun peli ei ole selvä, niinei vielä julkisteta. Tms.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Tai sitten sopimuksen ehtoihin (esim. palkkioihin) liittyy sijoittuminen MM-sarjassa, joko henk. koht. tai talli. Ja kun peli ei ole selvä, niinei vielä julkisteta. Tms.
E: Se on juurikin näin.
Varmaan vaikuttaa jollain tasolla option käyttöönottoon ja/tai palkkaan että onko Kimi kauden lopussa kolmas vai kuudes (Hamilton, Webber ja Button voivat vielä hilpasta ohitse). Tai sitten isompi asia jatkosopparin kannalta on onko Lotus kauden lopussa 4. vai 3.
Seuraavan kauden palkka Kimin sijoituksesta ja tuleeko jatkosoppariin optio vielä yhdestä kaudesta tallin sijoituksen mukaan?
 
Ylös