Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Hienoa, että Kimi jatkaa ykkösissä.

Nykyään muuten linja on mennyt enemmän ja enemmän siihen suuntaan, että sopimuksia ei julkisteta kisaviikonlopun aikana, vaan kisojen välissä.

Muistetaan esimerkiksi 2006, jolloin Ferrari julkaisi pian kisan jälkeen kaksi lehdistötiedotetta. Ensimmäisessä ilmoitettiin Schumin lopettavan uransa kauden jälkeen ja toisessa julkaistiin Räikkösen siirtyminen talliin Massan kaveriksi.
Varmaan julkisuutta saa enemmän julkaisemalla keskellä viikkoa, kuin jos julkaistaan lauantaina tai sunnuntaina. Muistelen, että Kimin paluusopimus julkistettiin semmosena ajankohtana, että varmasti oli kaikilla etusivuilla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kuten mm. McLarenilla ;)
Niin 2006, ei se McLaren kyllä mikään loistovehje ollut tuonakaan vuonna
(toisin kuin esim. 2005 ja 2007)
2005 Pedro ajoi Bahrainissa, kauden ehkä paras auto (muttei luotettavin) ja sijoitus viides.
 

Weksi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2012
Viestit
609
Sijainti
Finland

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18406
Heikki Kulta haastatellut Räikköstä.
Räikkönen päätti itse jatkopestin julkaisuhetken

Kolumnit | Turun Sanomat 23:18

173 Grand Prix -kisaa ajanut Kimi Räikkönen päätti lopulta itse, milloin sopimusuutinen jatkamisesta Lotuksella oli kypsä julkaistavaksi. Päivämäärä osui maanantaille Intian ja Abu Dhabin Grand Prix -kisojen välimaastossa.

33-vuotias Räikkönen on tehnyt takuuvarmaa työtä koko kauden ajan. Hän on tuonut E20-auton ruutulipulle jokaisessa 17 kilpailussa ja ajanut kaikki 1010 kisakierrosta.

Kiinassa tulos oli rengasuhkapelin epäonnistuttua 14. sija, mutta kaikki muut kisat ovat menneet tuloshaarukassa 2-9. Kuusi kertaa suomalaiskuski on ponnistanut palkintopallille.

Kaksi vuotta 2010-11 Citroenin WRC-autolla MM-ralleja kaluttuaan Räikkönen palasi tänä vuonna Australian Grand Prix -kisassa F1-ympyröihin.

Miltä paluusi on tuntunut?

– Paluu F1-urheiluun on todistanut minulle itselleni, että rakastan edelleen kilpa-ajamista yhtä paljon kuin aina ennenkin. Enkä olisi tullutkaan takaisin GP-kisoihin, ellen tuntisi juuri niin. Tämä vuosi on osoittanut, että kilpa-ajamisen F1-autolla inspiroivan minua entiseen tapaan.

Kuinka kauan rallin jälkeen kesti oppia taas ajamaan kovaa F1-autolla?

– Aina se ottaa aikansa. Ennen ensimmäistä testiä en tiennyt, miltä se tuntuu. Mutta kaikki oli ok. Tätä urheilua voi tehdä vain ajamalla autoa. Mitä enemmän ajaa, sitä paremman tuntuman siihen saa.
Tiimin asenne kelpaa malliksi

Lotus on Räikköselle F1-uran neljäs kilpatiimi. Miltä se on tuntunut?

– Olen ollut tyytyväinen tiimiin – työtapaan, asennoitumiseen kisoihin, panostamiseen auton kehitystyöhön. Tällaisella kehitystyöllä Estonessa pystymme varmasti taistelemaan palkintosijoista vieläkin useammin jatkossa.

– Olemme tiiminä todistaneet osaavamme rakentaa hyvän ja luotettavan auton. Tietysti näin hyvällä kaudella olemme oppineet joitain juttuja lisää. Tiedämme, mitä yksityiskohtia pitää parantaa autossa, minkä pitäisi auttaa meitä parempiin tuloksiin ensi vuonna.

– Kaiken kaikkiaan odotan innolla töiden jatkamista tiimin kanssa, jotta saavutamme lisää hyviä tuloksia ensi vuonna.

Entä odotukset omasta puolestasi?

– Luulenpa, että jollain ihmisillä oli epäilynsä, miten pärjäisin oltuani jonkun aikaa poissa. Henkilökohtaisesti en tunne lopettaneeni lainkaan kilpa-ajamista. Tein vaan jotain muuta välillä, ja palattuani, tunsin heti olevani hyvässä kunnossa ja entisessä vauhdissa lähtemään taas kisoihin.

– Voittoja ei ole tullut, mutta lähelle on päästy, ja varmuudella jatkamme yrittämistä niin kauan, että voittoja alkaa taas tulla.

Mihin keskityt 2013?

– Tietysti pääasia on tehdä parhaani joka kerta, jokaisena viikonloppuna jokaisessa kisassa. Parempien tuloksien saavuttamiseksi minun täytyy ruoskia itsestäni ja autosta enemmän aika-ajoissa. Tämä kausi on osoittanut, että täytyy päästä kahteen ensimmäiseen lähtöriviin voidakseen ajamaan voitosta joka kerta. Tärkeintä on parantaa lähtöpaikkaa 2013. Se on yksi päätavoitteitani ensi vuonna.
Rallia yhä ikävä

Entä kaipaatko yhä rallia?

– Ajaisin mieluusti molempia samalla kaudella, mutta se ei ole mahdollista, Räikkönen kuittaa.

Kilpa-ajaminen jatkuu viikonloppuna Abu Dhabissa, missä Räikkönen ajoi Ferrarilla 2009. Nyt Lotuksen uusi pakoputkisysteemi lisää kilpailukykyä ja Räikkösellä on mahdollisuus jopa kauden parhaaseen aika-ajosuoritukseen. Vain kärkipään lähtöruuduista Abu Dhabissa voi ajaa palkintosijoista.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Ihan hyvä toimittajien vedätys Kimiltä taas. Keep going!
 

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Loistavaa. Tietenkin myös odotettua, kun tämä kausi on varmaan ylittänyt
kaikki Lotuksella.

Josko Lotus myös osaisi tehdä pienet jutut paremmin ensi-kaudella.
Lopullinen suorituskyky on kuitenkin lopulta kiinni melko pienistä asioista.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Loistavaa. Tietenkin myös odotettua, kun tämä kausi on varmaan ylittänyt
kaikki Lotuksella.

Josko Lotus myös osaisi tehdä pienet jutut paremmin ensi-kaudella.
Lopullinen suorituskyky on kuitenkin lopulta kiinni melko pienistä asioista.
Reagointi renkaan heikentymiseen, 0,5-1s pois varikko pysähdyksestä niin oltais jo aika pitkällä
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Lopullinen suorituskyky on kuitenkin lopulta kiinni melko pienistä asioista.
On todellakin. Se nähtii viimeksi viime viikonloppuna kun Kimin viime hetken päätöksen säätöjen suhteen pudottivat lähtöruutua jopa ehkä 2-4 pykälää. Tämä antaakin hieman toiveita myös ensi viikonloppua varten sillä Coanda-pakoputkien ja ehkä parempien säätöjen yhdistelmä saattaa nostaa Kimin kilpailukykyä selkeästi. Toki muutkin samanlaisia pakoputkia käyttävät hyötynevät niistä enemmän Abu Dhabissa kuin Intiassa mutta Lotus lienee niiden suhteen oppimiskäyrän alkupäässä joten uutta upsideä voi olla luvassa myös suhteessa muihin kilpailijoihin... :thumbup:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
On todellakin. Se nähtii viimeksi viime viikonloppuna kun Kimin viime hetken päätöksen säätöjen suhteen pudottivat lähtöruutua jopa ehkä 2-4 pykälää. Tämä antaakin hieman toiveita myös ensi viikonloppua varten sillä Coanda-pakoputkien ja ehkä parempien säätöjen yhdistelmä saattaa nostaa Kimin kilpailukykyä selkeästi. Toki muutkin samanlaisia pakoputkia käyttävät hyötynevät niistä enemmän Abu Dhabissa kuin Intiassa mutta Lotus lienee niiden suhteen oppimiskäyrän alkupäässä joten uutta upsideä voi olla luvassa myös suhteessa muihin kilpailijoihin... :thumbup:
Toivossa on hyvä elää. Jos ovat oppismiskäyrän alussa, vois luulla että haastavalla radalla tulee enemmän takkiin.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Pahoin pelkään, että ensi kaudella on se mitä tällä kaudella odotettiin, taistellaan satunnaisesti jämäpisteistä. No parempi, ettei liian optimistisesti kauteen lähde niin ei tule suurta pettymystä. Isoin pettymys olisi jos Räikkösen comeback olisi vain Lotuksella vietetty aika.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Pahoin pelkään, että ensi kaudella on se mitä tällä kaudella odotettiin, taistellaan satunnaisesti jämäpisteistä. No parempi, ettei liian optimistisesti kauteen lähde niin ei tule suurta pettymystä. Isoin pettymys olisi jos Räikkösen comeback olisi vain Lotuksella vietetty aika.
Mihin perustat tämän pelkosi?

Mielestäni voidaan odottaa, että Lotus ajelee vähintään samoista sijoista mitä tälläkin hetkellä. Voitostakin taisteleminen on varmasti mahdollista, mutta mestaruuteen en usko. Säännöt kuitenkin pysyvät samoina, joten suuria pudotuksia tai nousuja tuskin tapahtuu ellei joku keksi jotain todella innovatiivista. Lisäksi monet tallit panostavat jo kauden 2014 autoihin, joten vaikea kuvitella esim. Mersun tulevan ensi kaudella Lotuksen ohi. Lotuksen budjetti on vielä paremmasta päästä ja tallissa on nyt jatkuvuutta, kun todella moni talli vaihtaa kuljettajiaan.

Joten oma veikkaukseni on, että Lotus on ensi kaudella neljänneksi paras talli ja Kimi ja Grosjean ajavat yhteensä ainakin 6 palkintopallisijaa. Voittokin voisi hyvällä tuurilla tulla.

Kausi 2014 huolettaa enemmän, mutta silloinhan Kimi ajaa Red Bullille, joten ei mitään hätää. :cool:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mielestäni voidaan odottaa, että Lotus ajelee vähintään samoista sijoista mitä tälläkin hetkellä. Voitostakin taisteleminen on varmasti mahdollista, mutta mestaruuteen en usko. Säännöt kuitenkin pysyvät samoina, joten suuria pudotuksia tai nousuja tuskin tapahtuu ellei joku keksi jotain todella innovatiivista.
Juuri tämän vuoksi on vaikea uskoa Lotuksen nousuun. Säännöt pysyvät samoina, joten Sauberit, Williamsit ja Lotukset eivät varmoilla perusratkaisuillaan voi enää kärkeä haastaa ensi kaudella. Tällä kaudella ovat jo loppua kohden hiipuneet kun huipputallit ovat kehittäneet autoja, ja ensi kausi suurella todennäköisyydellä jatkuu siitä mihin tämä jää.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Juuri tämän vuoksi on vaikea uskoa Lotuksen nousuun. Säännöt pysyvät samoina, joten Sauberit, Williamsit ja Lotukset eivät varmoilla perusratkaisuillaan voi enää kärkeä haastaa ensi kaudella. Tällä kaudella ovat jo loppua kohden hiipuneet kun huipputallit ovat kehittäneet autoja, ja ensi kausi suurella todennäköisyydellä jatkuu siitä mihin tämä jää.
Lotuksella on kuitenkin uusia juttuja koko ajan kehitteillä. Ei se ole niin mustavalkoista, että isojen tallit ratkaisut onnistuisivat paremmin. Lisäksi 3 isointa varmasti haluavat keskittää enemmän resursseja kauden 2014 autoon, kun Lotus sillä niille on tärkeää menestyä jatkossakin. Lotus taas näkee ensi kauden ehkä olevan paras mahdollisuus menestyä Formuloissa lyhyellä tähtäimellä. Mutta aika turhaa jossitteluahan tämä on, ei näistä tiedä.

Mutta siitä lähdetään, että romahdukseen en usko. Lotuksen suorituskyky verrattuna isoihin talleihin? En lähde arvailemaan.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Luulen juuri nimen omaan että ensikaudella lotus on mestaruustaistossa vikassakin kisassa. Mutta enskauden jälkeen on kyllä mentävä eri leiriin. Sit joku isoista. Ehkä mclaren perezin paikalle tai redbull weebon paikalle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
1-4-1-3-2-9. Tuossa Lotuksen ja sen edeltäjän Renaultin podiumsijoitukset kahden mestaruusvuotensa jälkeen. 2012 on selvästi poikkeus.

Seitsemän voittajaa viidestä eri tallista ei ole tavanomaista. 2012 on selvästi poikkeus.

On huomattavasti todennäköisempää, että F1 palaa totutummille uomille ensi kaudella ja voittajatalleja on 2-3. Ja niiden joukkoon Lotus ei tule mahtumaan. Voimasuhde-erot tulevat taas kasvamaan eikä keskikasti tule sotkemaan kärkitallien touhuja. Lotukselle jää tappelu neljännestä sijasta isompibudjettista Mercedestä vastaan.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Onko jollain tietoa Kimin moottori- ja vaihdelaatikkotilanteesta kolmeen viimeiseen kisaan?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
1-4-1-3-2-9. Tuossa Lotuksen ja sen edeltäjän Renaultin podiumsijoitukset kahden mestaruusvuotensa jälkeen. 2012 on selvästi poikkeus.

Seitsemän voittajaa viidestä eri tallista ei ole tavanomaista. 2012 on selvästi poikkeus.

On huomattavasti todennäköisempää, että F1 palaa totutummille uomille ensi kaudella ja voittajatalleja on 2-3. Ja niiden joukkoon Lotus ei tule mahtumaan. Voimasuhde-erot tulevat taas kasvamaan eikä keskikasti tule sotkemaan kärkitallien touhuja. Lotukselle jää tappelu neljännestä sijasta isompibudjettista Mercedestä vastaan.
Jep, näinhän se on yleensä mennyt. Kun säännöt pysyvät samoina, pienenee suurten yllätysten mahdollisuus (tyyliin Brawn GP) ja isot tallit jyräävät isoilla budjeteillaan. Tylsää mutta totta. Suurten muutosten kohdalla pelkkä iso budjetti ei takaa oikeita ratkaisuja vaan saatetaan mennä rankastikin metsään. Stabiilit säännöt luovat parhaat edellytykset hyödyntää suurta organisaatiota ja moderneja fasiliteetteja, jolloin suuria virheitä ei kovin helposti pääse käymään.
 
Ylös