FW08
Registered User of Talent
No niin no, en onneksi mennyt väittämään väitteen olevan noillakaan nimillä paikkaansa pitävä.No noistakin Herbert on GP-voittaja. Kaksi kolmesta voitosta vieläpä Flavion tallissa.
No niin no, en onneksi mennyt väittämään väitteen olevan noillakaan nimillä paikkaansa pitävä.No noistakin Herbert on GP-voittaja. Kaksi kolmesta voitosta vieläpä Flavion tallissa.
Varmaan julkisuutta saa enemmän julkaisemalla keskellä viikkoa, kuin jos julkaistaan lauantaina tai sunnuntaina. Muistelen, että Kimin paluusopimus julkistettiin semmosena ajankohtana, että varmasti oli kaikilla etusivuilla.Hienoa, että Kimi jatkaa ykkösissä.
Nykyään muuten linja on mennyt enemmän ja enemmän siihen suuntaan, että sopimuksia ei julkisteta kisaviikonlopun aikana, vaan kisojen välissä.
Muistetaan esimerkiksi 2006, jolloin Ferrari julkaisi pian kisan jälkeen kaksi lehdistötiedotetta. Ensimmäisessä ilmoitettiin Schumin lopettavan uransa kauden jälkeen ja toisessa julkaistiin Räikkösen siirtyminen talliin Massan kaveriksi.
Niin 2006, ei se McLaren kyllä mikään loistovehje ollut tuonakaan vuonnaKuten mm. McLarenilla
aittoniemi taas ei tuntunu olevan kovin iloinen kimin jatko sopparista.Pitikö tämäkin päivä nähdä, että Joe Saward kehuu Kimiä! :eek!: Kuinkahan lujille otti?
"Absolutely, for me Kimi is one of the drivers of the year. A great job. No fuss. Solid quality performances. Only Fernando Alonso has impressed me more, dragging his Ferrari to stratospheric feats."
http://joesaward.wordpress.com/2012/10/29/the-day-after-the-night-before/
Räikkönen päätti itse jatkopestin julkaisuhetken
Kolumnit | Turun Sanomat 23:18
173 Grand Prix -kisaa ajanut Kimi Räikkönen päätti lopulta itse, milloin sopimusuutinen jatkamisesta Lotuksella oli kypsä julkaistavaksi. Päivämäärä osui maanantaille Intian ja Abu Dhabin Grand Prix -kisojen välimaastossa.
33-vuotias Räikkönen on tehnyt takuuvarmaa työtä koko kauden ajan. Hän on tuonut E20-auton ruutulipulle jokaisessa 17 kilpailussa ja ajanut kaikki 1010 kisakierrosta.
Kiinassa tulos oli rengasuhkapelin epäonnistuttua 14. sija, mutta kaikki muut kisat ovat menneet tuloshaarukassa 2-9. Kuusi kertaa suomalaiskuski on ponnistanut palkintopallille.
Kaksi vuotta 2010-11 Citroenin WRC-autolla MM-ralleja kaluttuaan Räikkönen palasi tänä vuonna Australian Grand Prix -kisassa F1-ympyröihin.
Miltä paluusi on tuntunut?
– Paluu F1-urheiluun on todistanut minulle itselleni, että rakastan edelleen kilpa-ajamista yhtä paljon kuin aina ennenkin. Enkä olisi tullutkaan takaisin GP-kisoihin, ellen tuntisi juuri niin. Tämä vuosi on osoittanut, että kilpa-ajamisen F1-autolla inspiroivan minua entiseen tapaan.
Kuinka kauan rallin jälkeen kesti oppia taas ajamaan kovaa F1-autolla?
– Aina se ottaa aikansa. Ennen ensimmäistä testiä en tiennyt, miltä se tuntuu. Mutta kaikki oli ok. Tätä urheilua voi tehdä vain ajamalla autoa. Mitä enemmän ajaa, sitä paremman tuntuman siihen saa.
Tiimin asenne kelpaa malliksi
Lotus on Räikköselle F1-uran neljäs kilpatiimi. Miltä se on tuntunut?
– Olen ollut tyytyväinen tiimiin – työtapaan, asennoitumiseen kisoihin, panostamiseen auton kehitystyöhön. Tällaisella kehitystyöllä Estonessa pystymme varmasti taistelemaan palkintosijoista vieläkin useammin jatkossa.
– Olemme tiiminä todistaneet osaavamme rakentaa hyvän ja luotettavan auton. Tietysti näin hyvällä kaudella olemme oppineet joitain juttuja lisää. Tiedämme, mitä yksityiskohtia pitää parantaa autossa, minkä pitäisi auttaa meitä parempiin tuloksiin ensi vuonna.
– Kaiken kaikkiaan odotan innolla töiden jatkamista tiimin kanssa, jotta saavutamme lisää hyviä tuloksia ensi vuonna.
Entä odotukset omasta puolestasi?
– Luulenpa, että jollain ihmisillä oli epäilynsä, miten pärjäisin oltuani jonkun aikaa poissa. Henkilökohtaisesti en tunne lopettaneeni lainkaan kilpa-ajamista. Tein vaan jotain muuta välillä, ja palattuani, tunsin heti olevani hyvässä kunnossa ja entisessä vauhdissa lähtemään taas kisoihin.
– Voittoja ei ole tullut, mutta lähelle on päästy, ja varmuudella jatkamme yrittämistä niin kauan, että voittoja alkaa taas tulla.
Mihin keskityt 2013?
– Tietysti pääasia on tehdä parhaani joka kerta, jokaisena viikonloppuna jokaisessa kisassa. Parempien tuloksien saavuttamiseksi minun täytyy ruoskia itsestäni ja autosta enemmän aika-ajoissa. Tämä kausi on osoittanut, että täytyy päästä kahteen ensimmäiseen lähtöriviin voidakseen ajamaan voitosta joka kerta. Tärkeintä on parantaa lähtöpaikkaa 2013. Se on yksi päätavoitteitani ensi vuonna.
Rallia yhä ikävä
Entä kaipaatko yhä rallia?
– Ajaisin mieluusti molempia samalla kaudella, mutta se ei ole mahdollista, Räikkönen kuittaa.
Kilpa-ajaminen jatkuu viikonloppuna Abu Dhabissa, missä Räikkönen ajoi Ferrarilla 2009. Nyt Lotuksen uusi pakoputkisysteemi lisää kilpailukykyä ja Räikkösellä on mahdollisuus jopa kauden parhaaseen aika-ajosuoritukseen. Vain kärkipään lähtöruuduista Abu Dhabissa voi ajaa palkintosijoista.
Reagointi renkaan heikentymiseen, 0,5-1s pois varikko pysähdyksestä niin oltais jo aika pitkälläLoistavaa. Tietenkin myös odotettua, kun tämä kausi on varmaan ylittänyt
kaikki Lotuksella.
Josko Lotus myös osaisi tehdä pienet jutut paremmin ensi-kaudella.
Lopullinen suorituskyky on kuitenkin lopulta kiinni melko pienistä asioista.
On todellakin. Se nähtii viimeksi viime viikonloppuna kun Kimin viime hetken päätöksen säätöjen suhteen pudottivat lähtöruutua jopa ehkä 2-4 pykälää. Tämä antaakin hieman toiveita myös ensi viikonloppua varten sillä Coanda-pakoputkien ja ehkä parempien säätöjen yhdistelmä saattaa nostaa Kimin kilpailukykyä selkeästi. Toki muutkin samanlaisia pakoputkia käyttävät hyötynevät niistä enemmän Abu Dhabissa kuin Intiassa mutta Lotus lienee niiden suhteen oppimiskäyrän alkupäässä joten uutta upsideä voi olla luvassa myös suhteessa muihin kilpailijoihin... :thumbup:Lopullinen suorituskyky on kuitenkin lopulta kiinni melko pienistä asioista.
Toivossa on hyvä elää. Jos ovat oppismiskäyrän alussa, vois luulla että haastavalla radalla tulee enemmän takkiin.On todellakin. Se nähtii viimeksi viime viikonloppuna kun Kimin viime hetken päätöksen säätöjen suhteen pudottivat lähtöruutua jopa ehkä 2-4 pykälää. Tämä antaakin hieman toiveita myös ensi viikonloppua varten sillä Coanda-pakoputkien ja ehkä parempien säätöjen yhdistelmä saattaa nostaa Kimin kilpailukykyä selkeästi. Toki muutkin samanlaisia pakoputkia käyttävät hyötynevät niistä enemmän Abu Dhabissa kuin Intiassa mutta Lotus lienee niiden suhteen oppimiskäyrän alkupäässä joten uutta upsideä voi olla luvassa myös suhteessa muihin kilpailijoihin... :thumbup:
Mihin perustat tämän pelkosi?Pahoin pelkään, että ensi kaudella on se mitä tällä kaudella odotettiin, taistellaan satunnaisesti jämäpisteistä. No parempi, ettei liian optimistisesti kauteen lähde niin ei tule suurta pettymystä. Isoin pettymys olisi jos Räikkösen comeback olisi vain Lotuksella vietetty aika.
Juuri tämän vuoksi on vaikea uskoa Lotuksen nousuun. Säännöt pysyvät samoina, joten Sauberit, Williamsit ja Lotukset eivät varmoilla perusratkaisuillaan voi enää kärkeä haastaa ensi kaudella. Tällä kaudella ovat jo loppua kohden hiipuneet kun huipputallit ovat kehittäneet autoja, ja ensi kausi suurella todennäköisyydellä jatkuu siitä mihin tämä jää.Mielestäni voidaan odottaa, että Lotus ajelee vähintään samoista sijoista mitä tälläkin hetkellä. Voitostakin taisteleminen on varmasti mahdollista, mutta mestaruuteen en usko. Säännöt kuitenkin pysyvät samoina, joten suuria pudotuksia tai nousuja tuskin tapahtuu ellei joku keksi jotain todella innovatiivista.
Lotuksella on kuitenkin uusia juttuja koko ajan kehitteillä. Ei se ole niin mustavalkoista, että isojen tallit ratkaisut onnistuisivat paremmin. Lisäksi 3 isointa varmasti haluavat keskittää enemmän resursseja kauden 2014 autoon, kun Lotus sillä niille on tärkeää menestyä jatkossakin. Lotus taas näkee ensi kauden ehkä olevan paras mahdollisuus menestyä Formuloissa lyhyellä tähtäimellä. Mutta aika turhaa jossitteluahan tämä on, ei näistä tiedä.Juuri tämän vuoksi on vaikea uskoa Lotuksen nousuun. Säännöt pysyvät samoina, joten Sauberit, Williamsit ja Lotukset eivät varmoilla perusratkaisuillaan voi enää kärkeä haastaa ensi kaudella. Tällä kaudella ovat jo loppua kohden hiipuneet kun huipputallit ovat kehittäneet autoja, ja ensi kausi suurella todennäköisyydellä jatkuu siitä mihin tämä jää.
Onko jollain tietoa Kimin moottori- ja vaihdelaatikkotilanteesta kolmeen viimeiseen kisaan?
Jep, näinhän se on yleensä mennyt. Kun säännöt pysyvät samoina, pienenee suurten yllätysten mahdollisuus (tyyliin Brawn GP) ja isot tallit jyräävät isoilla budjeteillaan. Tylsää mutta totta. Suurten muutosten kohdalla pelkkä iso budjetti ei takaa oikeita ratkaisuja vaan saatetaan mennä rankastikin metsään. Stabiilit säännöt luovat parhaat edellytykset hyödyntää suurta organisaatiota ja moderneja fasiliteetteja, jolloin suuria virheitä ei kovin helposti pääse käymään.1-4-1-3-2-9. Tuossa Lotuksen ja sen edeltäjän Renaultin podiumsijoitukset kahden mestaruusvuotensa jälkeen. 2012 on selvästi poikkeus.
Seitsemän voittajaa viidestä eri tallista ei ole tavanomaista. 2012 on selvästi poikkeus.
On huomattavasti todennäköisempää, että F1 palaa totutummille uomille ensi kaudella ja voittajatalleja on 2-3. Ja niiden joukkoon Lotus ei tule mahtumaan. Voimasuhde-erot tulevat taas kasvamaan eikä keskikasti tule sotkemaan kärkitallien touhuja. Lotukselle jää tappelu neljännestä sijasta isompibudjettista Mercedestä vastaan.