Caterham F1 Team kaudelle 2012

Flying Finn

Well-known member
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
720
Sijainti
Bliss
Koko yön olivat rakentaneet autoa että saivat sen ajokuntoon aamuksi. Veikkaan että eivät yksinkertaisesti ehtineet liimata kaikkia sponsoritarroja kiinni.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Akseliväli näyttää jotenkin hurjalta
Niin se näyttää monella muullakin. Oon ihmetelly syytä sille. Oisko noi pitkät keulat jotka saa koko auton näyttään pitkältä? Vielä kun samalla kaikilla ponttoonit on pääsääntösesti lyhentyny.

Caterhamilla toki akseliväli on kasvanu viime vuodesta KERSsin takia. Tieto tallilta tai Scarbsin sivuilta tms...
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Luulisi Heikin huomaavan eron melko nopeastikin, jos auto on yhtään parantunut. Ongelmahan on aina ollut yksinkertaisesti surkea pito. Pitääpä katsella Heikin eleitä haastatteluissa.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Ihan kun olis sivuponttoonien muoto vähän muuttunu esittelyversiosta. :dunno:
 

gr8

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
62
Caterhamin vaihdeloota edelleen RB:n? Minkä vuoden?

Muistanko oikein, että ajelivat viimekaudella RB:n -09 laatikolla? Kerssin vuoksi varmaan pakko käyttää suht tuoretta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heikki kommentoi uutta Caterham CT01-autoa Autosportille:
"I think I can confirm this car is already quicker than last year's car," Kovalainen told AUTOSPORT at Jerez. "The performance is better, and the rear has more grip, which is positive.

"The steering feels slightly more precise. I have only done three laps so I can't really tell more but, so far, positive feeling."
Aerodynaaminen pito tuntuisi siis parantuneen ja ohjaustehostinta on muutettu Trullille sopivammaksi. Autoon on ilmeisesti asennettu KERS, mutta sitä ei käytetä vielä ensimmäisenä testipäivänä. Ajokorkeutta ja tasapainoa täytyy vielä säätää ennen kuin autolla voi yrittää nopeampia kierroksia.

Muistelen lukeneeni jostain, että vaihdelaatikko olisi Red Bullin viimevuotinen, mutta KERS tämänvuotinen.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Caterham ajeli tänään koko päivän kerssi pois käytöstä , mutta kuitenkin asennettuna .

7 @eddstrawF1 reports that Caterham has KERS fitted, but is only in passive mode today.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ilmeisesti oli ongelmia enemmänkin kuin pelkkä käynnistin

Heikki Kovalainen
Muuten meni ihan ok, mutta meillä oli ongelmia öljyn jäähdytyksen kanssa. Sen takia en ajanut tuon enempää, Kovalainen kertoi rientäessään hikisenä tallinsa tiloihin.

Tavoitteena oli saada kasaan 96 kierrosta, mutta aamupäivän ajojaksolla auton sähköboksin ylikuumentuminen rajoitti vedot kolmen kierroksen mittaisiksi.

[mtv]
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Jotenkin samantapaisia ongelmia kuin tallilla oli oli kahtena edellisenäkin vuonna. Jotenkin tuntuu ettei ammattitaito ja kokemus tässä tallissa aivan vielä riitä, kun noita lastentauteja tuntuu olevan aina selvästi enemmän kuin muilla talleilla. Veikkaampa, että KERSinkin kanssa tulee vielä jonkinlaisia ongelmia.

Vauhti joka tapauksessa on parantunut mukavasti vähitellen. Toivotaan, että tämä auto tekee nyt hyppäyksen sinne alimpaan keskikastiin tai ainakin lähemmäs kuin viime vuonna, jotta pystyisi edes taistelemaan sijoituksestaan keskikastin talleja vastaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Ilmeisesti oli ongelmia enemmänkin kuin pelkkä käynnistin

Heikki Kovalainen
Muuten meni ihan ok, mutta meillä oli ongelmia öljyn jäähdytyksen kanssa. Sen takia en ajanut tuon enempää, Kovalainen kertoi rientäessään hikisenä tallinsa tiloihin.

Tavoitteena oli saada kasaan 96 kierrosta, mutta aamupäivän ajojaksolla auton sähköboksin ylikuumentuminen rajoitti vedot kolmen kierroksen mittaisiksi.

[mtv]
Minuakin ihmetytti miksi Gascoyne kertoi tallin tiedotteessa, ettei autossa ollut lainkaan luotettavuusongelmia ennen käynnistimen hajoamista. Ehkä Gascoyne yrittää antaa tällä lausunnolla autosta todellista myönteisempää kuvaa, koska viime kauden testeissä tallilla oli riesanaan jatkuvia luotettavuusongelmia, jotka sitten jatkuivatkin läpi kauden ensimmäisen puoliskon.

Mutta Heikki ei suostunut puhumaan palturia, vaan kertoi miten asiat ovat. Toivottavasti huomenna ongelmat on jo voitettu ja kierroksia tulee rutkasti. :)

Kovalainen on myös valottanut Maikkarille keskustelujaan perjantaiharjoitusten ajovuoroista Caterhamilla. Heikki on kertonut Caterhamin pomoille asiasta oman näkemyksensä, mutta asiasta päättävät tallin johtajat. Tallin taholta ei ole annettu mitään vakuutuksia, että Suomussalmen mies saisi ajaa kaikissa harjoituksissa, joten Kovalainen saattaa vielä joutua taipumaan tässä asiassa.

Heikin minimivaatimus on, ettei tallikaveri saa häntä itseään enemmän ajovuoroja. Tasa-arvoista kohtelua enempää Kovalainen ei kyllä ole aiemminkaan vaatinut, joten sikäli linja on entinen.

Kovalainen kertoo myös, että huomenna Caterham kokeilee KERSin käyttöä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Uusimpien uutisten mukaan lopettivat ajelut turhaan, kun ainoa todellinen syy oli ettei mekaanikko osannut laittaa starttimoottorinakselia oikein auton perään. Melkonen kunnia kyllä F1-meksulle. :eek:

No on niillä toki taas erilainen vaihdelaatikko RB:ltä kuin viime vuonna. Kenties siinä on starttimoottorinkolo hieman erilainen... :)

Minuakin ihmetytti miksi Gascoyne kertoi tallin tiedotteessa, ettei autossa ollut lainkaan luotettavuusongelmia ennen käynnistimen hajoamista. Ehkä Gascoyne yrittää antaa tällä lausunnolla autosta todellista myönteisempää kuvaa, koska viime kauden testeissä tallilla oli riesanaan jatkuvia luotettavuusongelmia, jotka sitten jatkuivatkin läpi kauden ensimmäisen puoliskon.
Tässä voi olla näkemys erokin. Gascoyne voi tykätä, että auton tekniikka itsessään pelas moitteitta. Ei moottori tai vaihteisto murheita jne. Lämmennyt sähköboxi esim. saatettiin todeta ihan vaan vialliseks. On se luotettavuutta sekin, mutta noin periaatteessa boxi saatto olle se ainut miljoonasta jossa on vikaa... Öljyjen lämpenemiselle saatto löytyä myös joku varma ratkaisu jonka pystyvät tekemään täksi päiväksi ja siten sitäkään ei tarvi laskee luotettavuusongelmaks...

Tiedä noista. Autossa oli vikaa ja piste. Korjataan ja jatketaan. Niin mäkin sen näkisin ja onneks tallissa on Heikki jolla on pääkohillaan. Ei muuta ku hanaa vaan tänään KERSsin kanssa. :thumbup:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Siis ylikuumenemisongelmat ovat aivan eri sortin ongelmia kuin luotettavuusongelmat. On aivan eri juttu lisätä jäähdytystä kuin palata suunnittelupöydälle jonkun osan kanssa. Viime kaudellahan ongelma oli Renaultin moottorin aihettamat värinät, jotka hajottivat jäähdyttimen. Siinä kestikin että talli sai suunniteltua ja rakennettua uuden jäähdyttimen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Siis ylikuumenemisongelmat ovat aivan eri sortin ongelmia kuin luotettavuusongelmat. On aivan eri juttu lisätä jäähdytystä kuin palata suunnittelupöydälle jonkun osan kanssa. Viime kaudellahan ongelma oli Renaultin moottorin aihettamat värinät, jotka hajottivat jäähdyttimen. Siinä kestikin että talli sai suunniteltua ja rakennettua uuden jäähdyttimen.
Juu. Gascoyne ilmeisesti halusi viestittää, että nyt ei ole ollut samantyyppisiä auton rakenteesta johtuvia ja vaikeasti korjattavia ongelmia kuin viime vuonna.

Samaisella semanttisella erottelulla pelaten voisi asian kuitenkin muotoilla vaikkapa niin, että ajaminen jäi ensimmäisenä testipäivänä ikävä kyllä vähäiseksi auton teknisten ongelmien takia, mutta onneksi autossa ei ollut lainkaan luotettavuusongelmia. Eli hullulta tuollainen erottelu saattaa äkkiseltään kuulostaa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pakoputkien lähellä kevyet kidukset...


Noita kiduksiakin kiellettiin joskus, mutta kummasti ne taas ui takas päin...?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Noita kiduksiakin kiellettiin joskus, mutta kummasti ne taas ui takas päin...?
Muistaakseni se meni niin että aukkoja ei saanut olla kuin yhdet pakoputkien ympärillä. Sit Ferrari toi sellaset kidukset joissa oli keskellä pieni rako, jolloin ne oli yhtä ja samaa aukkoa pakoputkien ympärillä olevien aukkojen kanssa...
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Tony Fernandes on kommentoinut lyhyessä haastattelussa F1-sarjan "maksukuskeja":
From the very early days of our team we decided to employ the two best drivers we could find, irrespective of what financial backing they had, and the pairing of Heikki and Jarno have repaid that investment in one very simple way – they raced the cars designed, built and maintained by the team into positions that earned us tenth place in our first two seasons, giving us Column One status with the financial rewards that brings. Neither of our drivers were, are or will be for a few seasons to come, in a position to win a drivers’ title, so for us all our focus is on climbing up the constructor’s championship. With that in mind, we have to continue to employ the best driving talent we can find, and we have to balance that against our financial resources. In the driver’s market now there are people out there who are both talented and have financial backing, so for us not to consider those options would be bad business. Without a sound business plan the sport would fail, so for most of us on the grid, the 21st century pay driver is a good thing as they bring both talent and a revenue stream that otherwise would not exist.
Fernandes on siis halukas pestaamaan Caterhamille rahoitusta mukanaan tuovan kisakuskin, mikäli kyseinen kuljettaja on samalla riittävän lahjakas ja nopea.

Samassa haastattelussa Fernandes toistaa aiemman tavoitteensa Caterhamille kaudella 2012: vähintään yksi MM-piste pitäisi saada napattua.

Haastattelun lopuksi Tony tunnustaa fanittavansa suomalaisia F1-kuskeja:
If you could have any 2 drivers from formula one's history, racing for Caterham F1, who would they be?

I’d like to see how Heikki Kovalainen fares against Mika Hakkinen. Two Finns would be, almost literally, cool.
:cool: :)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tuon Fernandesin lausuman voi myös tulkita siten, että Trullin paikka voi olla vaarassa jo tälle kaudelle, mikäli rahaa tarjotaan riittävästi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Adam Cooperin jututtama Heikki Kovalainen pitää Caterham CT01-autoa kahden testipäivän kokemusten perusteella edistysaskeleena edelliseen autoon verrattuna. Luotettavuus on paremmalla tasolla kuin vuosi sitten, ja ajotuntumakin on myönteinen.

“For me the car has been very easy to set-up. It has a more stable rear end than last year’s car, which is something that I wasn’t expecting to be as good as last year, because we’ve lost the blown diffuser. I think the car actually has a better rear end in the high speed.

“The main issue is a little bit of a last turn-in to the slow corners, but we’re still running last year’s front wing, for example. We have a new one coming later on, and we’ll get some more power to the front of the car. That will make it quicker. And it seems that the rear end is working really well.

“Just looking the timesheets we’re closer than we’ve been before. We’ve done proper running, we haven’t done any show runs, so fingers crossed.”
 
Ylös