En mä nyt kyllä ymmärrä että miten tällanen pr-kierros vaikuttaa siihen miltä auto näyttää radalla? Jos Lotuksesta sanotaan että näyttää kulkevan tosi sujuvasti ja on hyvin pitoa, kun taas Caterhamista ei yhtä ruusuisia puhuta (ei toki ole heitetty bussin allekaan) niin ei kai siihen vaikuta se kierrosaika?
"Asijantuntijoitakin" on moneen lähtöön. Joidenkin kommentteihin saattaa vaikuttaa Caterhamin huono sijoitus nopeimpien kierrosaikojen vertailussa, vaikka tiedetäänkin ettei yksikään talli yrittänyt päihittää muita kierrosnopeudessa (paitsi ehkä Ferrari viimeisenä testipäivänä
).
Sellaistakin kommenttia on ilmeisesti radan varrelta annettu, ettei Heikki olisi päässyt mutkan jälkeen kaasulle yhtä nopeasti kuin jotkut muut kuskit. Minä mietin itsekseni, että lähteeköhän kevyemmällä polttoainekuormalla ajava auto mutkasta yleisesti ottaen ärhäkkäämmin kuin raskaalla kuormalla ajava? Eli kertooko tällainenkin kommentti enemmän käytetystä bensalastista kuin todellisesta kilpailukyvystä?
Nopeimpien kierrosaikojen vertailussa Caterham ei siis juhlinut. Pisimpien stinttien kierrosaikoja vertailtaessa Caterham ei kuitenkaan näytä heikolta. Erityisesti Heikki ajoi toisena testipäivänä pari varsin kilpailukykyistä pidempää vetoa. Pitkienkin vetojen kohdalla tallien välisiä eroja on vaikeaa lukea, kun pitäisi jokaiselta tietää bensalastin lisäksi käytetty rengasseos ja renkaiden kulumisaste. Parhaan käsityksen keskinäisestä kilpailukyvystä saisi kai vertailemalla tallien kisasimulaatioita (joita ei Williamsin lisäksi ole vielä muut tainneet tehdäkään). Kisasimuthan aloitetaan yleensä raskaalla bensalastilla ja uusilla kumeilla.
Jerezin testin perusteella ei voi tehdä luotettavia tallivertailuja siksikään, että kaikki tallit saavat vielä päivityksiä seuraaviin testeihin, joten pakka sekoittuu takuulla vielä nykyisestä. Toisessa Barcelonan testissä (1.3. - 4.3.) kaikilla pitäisi jo olla Australian GP:ta ennakoiden kisaviritykset autoissaan, joten silloin vasta kannattaa yrittää vertailuja.