Caterham F1 Team kaudelle 2012

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Hyvä tulos tulossa jos vain autot pysyvät kaiteitten välissä ehjinä. Keskeytyksiä luvassa...
Keskeytyksiä tuli kyllä odotetusti ja sitä myötä kauden paras sijoitus Caterhamille, mutta tulos olisi varmasti ollut huonompi, mikäli Heikki ei olisi puolustanut sijoitustaan kynsin hampain. Button menetti Kovalaisen takana malttinsa, ja McLarenin matka päättyi siihen. Ricciardo puolestaan sortui ajovirheeseen yrittäessään Kovalaisen pidättelemän Buttonin ohi. :)

Kuskien MM-rankingissa Heikki nousi sijalta 22 sijalle 19, mutta tärkeämpää oli tietysti Caterhamin nouseminen Marussian ohi valmistajien kisassa. Montrealissa Caterhamin tavoitteena lienee Marussian ja HRT:n pitäminen takanapäin. Valenciaan on Caterhamille lupailtu uutta etusiipeä, ja siitä toivottavasti käynnistyy Caterhamin asteittainen suorituskyvyn parantuminen kohti loppukautta. Toro Rosson tavoittamisesta ei kuitenkaan taida olla toiveita ennen kuin Caterhamkin saa autoonsa downforcea parantavan pakoputkijärjestelmän.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3848
Ylös noustaan, vauhti näyttää hitaalta mutta varmasti siellä ollaan nousussa (tulee mieleen Force India 2008-2009 loppu)

Toivotaan että Iley ynm. saavat auton lentoon jo tämän vuoden puolella.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Ylös noustaan, vauhti näyttää hitaalta mutta varmasti siellä ollaan nousussa (tulee mieleen Force India 2008-2009 loppu)

Toivotaan että Iley ynm. saavat auton lentoon jo tämän vuoden puolella.
Pitkänpuoleinen odotus on joka tapauksessa vielä edessä ennen kuin Caterhamilta voi odottaa merkittävämpää kilpailukyvyn parantumista. Myöhäänkin kaudella tapahtuva edistys olisi tietty parempi kuin ei lainkaan edistystä. Tuossa ylempänä linkittämässäni ESPN F1 -artikkelissa Mark Smith sanoo Caterhamin kehityksen olevan hidasta kesätaukoon asti; sitten Caterhamin kehitystahti saa lisäpotkua, ja selvästi parantunutta suoritustasoa Smith odottaa kauden viimeiselle kolmannekselle.

Kun katselee Smithin hahmottelemaa auton kehittämissuunnitelmaa kalenteri kädessä, niin elokuu vierähtää kesätaukoa vietettäessä, ja kehitystahti alkaisi siis kiihtyä vasta syyskuussa. Loka- ja marraskuussa Caterhamilta voi Smithin kaavailujen mukaan odottaa sellaista vauhtia, että Kovalainen ja Petrov pääsevät yrittämään tallin ensimmäisen MM-pisteen pyydystämistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Loka- ja marraskuussa Caterhamilta voi Smithin kaavailujen mukaan odottaa sellaista vauhtia, että Kovalainen ja Petrov pääsevät yrittämään tallin ensimmäisen MM-pisteen pyydystämistä.
Toisaalta jos Montrealissa on viimevuotisen kaltainen hazardikisa, pistetilin avaaminen voi olla mahdollista jo siellä. Ei toki johdu kilpailukyvystä sinällään, mutta sen verran lähellä Caterhamin kisavauhti on, että isompien rämpiessä ei olla enää liian kaukana moista hyödyntämään.

Varsinkaan, jos pari Safety Caria tasoittaa erot.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Toisaalta jos Montrealissa on viimevuotisen kaltainen hazardikisa, pistetilin avaaminen voi olla mahdollista jo siellä. Ei toki johdu kilpailukyvystä sinällään, mutta sen verran lähellä Caterhamin kisavauhti on, että isompien rämpiessä ei olla enää liian kaukana moista hyödyntämään.

Varsinkaan, jos pari Safety Caria tasoittaa erot.
Ja jos Caterham rämpii isompiensa lailla, niin takana odottavat vuoroaan Marussia ja HRT. ;)

Monacossa taisi kuitenkin olla se kauden alkupuoliskon paras tilaisuus Caterhamille. Heikin mukaan lopun tihkusade mahdollisti Perezin hyökkäyksen, joten sateen viivästyminen olisi pitänyt sijaa 11 Caterhamin ulottuvilla.

Mika Salon mukaan Heikin hyvä tulos Monacossa johtui eka mutkassa oikaisemisesta, mutta matkassa mitattunahan oikaisun hyöty oli aika pieni. Pikemmin Heikki voitti alkurytäkässä ensinnäkin yhden sijan Grosjeanin keskeytyksen myötä; sitten Kobayashi kolaroi Grosjeaniin omankin autonsa rikkoen ja törmäsi sen jälkeen Buttoniin, joten molemmat putosivat Kovalaisen taakse. Senna ja di Resta puikahtivat Kobayashin ansiosta Buttonin ohi ja Heikki palasi radalle heidän taakseen, mutta Vergne, Perez ja Petrov juuttuivat ilmeisesti sumppuun Kobayashin ja Buttonin hidastaessa heidän menoaan. Joten oikeastaan se oli Kobayashin törmäys Grosjeaniin ja Buttoniin, mikä voitti Kovalaiselle (samoin kuin Marussioille) Monacon lähtökahinoissa useamman sijan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pitkänpuoleinen odotus on joka tapauksessa vielä edessä ennen kuin Caterhamilta voi odottaa merkittävämpää kilpailukyvyn parantumista. Myöhäänkin kaudella tapahtuva edistys olisi tietty parempi kuin ei lainkaan edistystä. Tuossa ylempänä linkittämässäni ESPN F1 -artikkelissa Mark Smith sanoo Caterhamin kehityksen olevan hidasta kesätaukoon asti; sitten Caterhamin kehitystahti saa lisäpotkua, ja selvästi parantunutta suoritustasoa Smith odottaa kauden viimeiselle kolmannekselle.
Jotenkin turhaa lupailla etukäteen että 'näin ja näin paljon tulemme parantamanaan. Uskokoon joulupukkiin ken haluaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mika Salon mukaan Heikin hyvä tulos Monacossa johtui eka mutkassa oikaisemisesta, mutta matkassa mitattunahan oikaisun hyöty oli aika pieni.
Olennaista onkin etu sijoituksissa mitattuna, ei matkassa. Siinä voi helposti oikaisulla ohittaa kuusikin autoa, jotka kiertävät oikeaa rataa pitkin. Siis pitää verrata tilanteeseen, jossa Heikki olisi jarruttanut sumpun takana ja ajanut radan kautta.

Heikki on aika hyvin hyötynyt noista radan ulkopuolella ajamisista ilman rangaistusta.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Olennaista onkin etu sijoituksissa mitattuna, ei matkassa. Siinä voi helposti oikaisulla ohittaa kuusikin autoa, jotka kiertävät oikeaa rataa pitkin. Siis pitää verrata tilanteeseen, jossa Heikki olisi jarruttanut sumpun takana ja ajanut radan kautta.

Heikki on aika hyvin hyötynyt noista radan ulkopuolella ajamisista ilman rangaistusta.
Taisi siellä monacossa aika moni muukin oikoa startissa .
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Jotenkin turhaa lupailla etukäteen että 'näin ja näin paljon tulemme parantamanaan. Uskokoon joulupukkiin ken haluaa.
Joulupukkiin kannattaa uskoa ainakin jouluaattona, kun jaetaan joululahjuksia. Caterhamin mahdollisen kehityksen suhteen olen Mark Smithin lausunnot luettuani toiveikkaalla mielellä, mutta uskoksi toiveikkuus muuttuu vasta kun auton vauhti alkaa oikeasti parantumaan.

Caterhamilla auton kehityksestä vastaavien insinöörien ei onnekseen tarvitse elää pelkän uskonsa varassa, vaan heillä on tietokonelaskelmat ja tuulitunnelimallit, joista voi päätellä millaista vauhdin parannusta autolta voi odottaa radalla sitten, kun siihen on lisätty työn alla olevat kehitysosat.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Olennaista onkin etu sijoituksissa mitattuna, ei matkassa. Siinä voi helposti oikaisulla ohittaa kuusikin autoa, jotka kiertävät oikeaa rataa pitkin. Siis pitää verrata tilanteeseen, jossa Heikki olisi jarruttanut sumpun takana ja ajanut radan kautta.

Heikki on aika hyvin hyötynyt noista radan ulkopuolella ajamisista ilman rangaistusta.
Vettel ja Hulk palasivat radalle oikaisunsa jälkeen aika lailla samalla sijalla missä olivat ennen mutkaakin, mikä todistaa sen puolesta ettei kyseisen mutkan oikaisemisesta saanut kovin suurta hyötyä silloin, kun radalla pysyneet selvittivät sen normaalisti. Heikki hyötyi oikaisustaan etupäässä siksi, että Koban osuma pysähtyneeseen Grosjeaniin hidasti (Kobayashin itsensä lisäksi) Buttonia, Vergneä, Pereziä ja Petrovia.

Mutta kiistatonta hyötyä tämä Monacon lähtörytäkkä siis joka tapaukessa Heikille antoi. Ensimmäisten mutkien jälkeen Kovalainen oli sijalla 13, ja sijoitus oli sama myös maalissa. Monaco taitaa olla kalenterin ainoa kilpailu, jossa Caterhamilla voi menestyksekkäästi puolustautua McLarenin hyökkäyksiä vastaan läpi koko kisan. Eikä tämäkään onnellinen yhdistelmä riittänyt Caterhamin pistetilin avaamiseen.

Toisaalta olin kyllä jo kokonaan unohtanut, että Liuzzi onnistui viime vuonna tuomaan HRT:n Montrealissa maaliin sijalla 13. Monacoonkin odotettiin nyt sadetta, ja pari sopivasti ajoitettua ravakkaa sadekuuroa olisi saattanut kääntää tuloslistan tyystin toisenlaiseksi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Caterhamilla auton kehityksestä vastaavien insinöörien ei onnekseen tarvitse elää pelkän uskonsa varassa, vaan heillä on tietokonelaskelmat ja tuulitunnelimallit, joista voi päätellä millaista vauhdin parannusta autolta voi odottaa radalla sitten, kun siihen on lisätty työn alla olevat kehitysosat.
Mun käsittääkseni Caterham meni uudella autolla selvästi eteenpäin, mutta Williams ja Sauber menivät vielä enemmän eteenpäin ja käytännöllisesti ottivat kärjen lähes kiinni. Ns. keskikastiin jäikin enää Toro Rosso ja Force India.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mun käsittääkseni Caterham meni uudella autolla selvästi eteenpäin, mutta Williams ja Sauber menivät vielä enemmän eteenpäin ja käytännöllisesti ottivat kärjen lähes kiinni. Ns. keskikastiin jäikin enää Toro Rosso ja Force India.
Toro Rosso ja Force India ovat siis ne kaksi tallia, joihin vertaamalla Caterhamin mahdollista edistystä kauden mittaan voi parhaiten arvioida. Otetaanpa siis tähän hieman yhteenvetoa kuuden ensimmäisen kisaviikonlopun perusteella, ja seurataan tilanteen kehitystä kauden edistyessä.

Aika-ajot 2012

Force Indian parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia (5,303 km): 2,365s
Malesia (5,543 km): 1,429s
Kiina (5,451 km): 2,146s
Bahrain (5,412 km): 1,342s
Espanja (4,655 km): 2,152s
Monaco] (3,340 km): 1,120s

Toro Rosson parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: 2,360s
Malesia: 1,423s
Kiina: 1,530s
Bahrain: 1,940s
Espanja: 2,012s
Monaco: 0,660s

Australian ja Malesian aika-ajoissa Force India ja Toro Rosso olivat yhtä kaukana Caterhamista. Kiinassa Toro Rosso oli lähempänä Caterhamia, mutta Bahrainissa Force India oli lähempänä ja Toro Rosso kauempana. Espanjassa erot taas tasoittuivat, mutta Toro Rosso oli piirun verran lähempänä Caterhamia kuin Force India. Monacon aika-ajoissa Toro Rosso oli selvästi lähempänä Caterhamia kuin Force India.

Kisatuloksissa Force India ja Toro Rosso olivat Australiassa ja Malesiassa aika lailla tasoissa. Kiinassa Force India oli hieman Toro Rossoa parempi. Bahrainissa Force Indian ylivoima Toro Rossoon nähden kasvoi, kun taas Barcelonan kisatuloksissa Toro Rosso oli lähempänä Force Indiaa, mutta edelleen sen takana. Monacon kisatuloksissa Force India oli kaukana Toro Rosson edellä.

Bahrainin aika-ajot näyttävät muodostavan poikkeaman yleiskuvioon. Joko Toro Rosso onnistui Bahrainin aika-ajoissa erityisen hyvin tai sitten Force India epäonnistui, mutta kokonaiskuvassa Force India näyttää joka tapauksessa olevan alkukauden perusteella jonkin verran Toro Rossoa vahvempi. Näin ollen Toro Rosso on keskikastin talleista lähin vertailukohde Caterhamille.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Toro Rosso ja Force India ovat siis ne kaksi tallia, joihin vertaamalla Caterhamin mahdollista edistystä kauden mittaan voi parhaiten arvioida. Otetaanpa siis tähän hieman yhteenvetoa kuuden ensimmäisen kisaviikonlopun perusteella, ja seurataan tilanteen kehitystä kauden edistyessä.
Ehkäpä parempi vertailu olisi Caterhamin ja TR'n ja FI'n erojen vertailu viime vuoden vastaaviin kertoisi enemmän kiinniottamisesta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ehkäpä parempi vertailu olisi Caterhamin ja TR'n ja FI'n erojen vertailu viime vuoden vastaaviin kertoisi enemmän kiinniottamisesta.
Miks? Silloinhan otettaisiin mukaan viime vuoden onnistunut/epäonnistunut kehitys. Nythän ei kysytä, että onko kehitys viime vuotta parempi, vaan että saako Caterham eroa kiinni. Saa tai ei saa, siihen ei viime vuotta tarvita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koska tämän kertainen sivujuonne lähti tästä jps:n viestistä:
Mun käsittääkseni Caterham meni uudella autolla selvästi eteenpäin, mutta Williams ja Sauber menivät vielä enemmän eteenpäin ja käytännöllisesti ottivat kärjen lähes kiinni. Ns. keskikastiin jäikin enää Toro Rosso ja Force India.
Se, menikö Caterham uudella autolla selvästi eteenpäin selviää vain vertaamalla vanhaan autoon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sillä se ei kyllä oikeastaan selviä, koska lajissa paikallaan pysyminen on taaksepäin menemistä.
No siis tässä "eteenpäin menemisellä" tarkoitetaan tietysti raon kaventamista lähimpiin edelläolijoihin. Konkreettista eteenpäinmenoa on muutoin vähän vaikea mitata, kun säännöt muuttuvat joka vuosi ja autot ovat esim. tänä vuonna viimevuotisia hitaampia.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
John Iley visersi tänään:
Looking forward to seeing my family tonight after a flat out four weeks, some Canada optimisation with bigger new things coming after that..
"Isommat uudet asiat" saattavat viitata Valenciaa varten suunniteltuun uuteen etusiipeen, josta Mark Smith ja Marianne Hinson puhuivat ennen Barcelonan kisaviikonloppua julkaistussa Caterham Notes-lehdykässä.
What about upgrades for the future. What else is in development?
MS: The package for Canada hasn’t been finalised yet, but I don’t think it will be anything major. For Valencia, though, we’ll have a new front wing and again we should be able to run that with both drivers.

This will be the third iteration of the front wing, correct?
MH: Yes. The first front wing this year was actually the one from last year’s car. We carried it over and used it for the launch of the car, which is useful because when the world’s media saw it, it didn’t have anything new on it! It also means we had more time in the wind tunnel to fine tune the new wing. That first new front wing made its first appearance at the third pre-season test in Barcelona and then raced in Melbourne. And even then we didn’t have that many of them available! We really squeezed the build time with that wing.
MS: Front wing 41, which was the one we introduced after winter testing, was something of a change in philosophy compared with the one we began with and the upcoming Valencia version is basically an extension of this philosophy.
MH: I’ll have to cast my mind back because I’m always a few iterations ahead in the wind tunnel and CFD! The key difference on the Melbourne wing was end plate concept. It’s the most outboard area of the wing and important because of how it interacts with the tyre wake. It’s all to do with controlling the flow that goes past the tyre and then controlling the wake from the front tyre and making sure that doesn’t go underneath the car. That was the key area of change with the front wing.
Caterhamin Montrealin kisaa edeltävissä kommenteissa Tony Fernandes mainitsi tallin valmistelevan parhaillaan Silverstoneen tulevia päivityksiä.
During the Monaco race I had some very good news from the factory about a new update we have planned for Silverstone and to see that come in while we were having our best race of the season was another sign that we are doing this in the right way.
Ileyn ja Fernandesin kommenteista ei käy sen tarkemmin ilmi mitä auton osia tallin on tarkoitus päivittää. Saattaa tietysti olla, että aiemmin Valenciaan suunniteltu etusiipipäivitys on siirretty Silverstoneen, tai sitten uusia kehityspaloja tulee sekä Valenciaan että Silverstoneen. :)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Caterham aika-ajoissa 2012

Aika-ajojen nopeimman kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia (5,303 km): 3,757s
Malesia (5,543 km): 3,087s
Kiina (5,451 km): 3,342s
Bahrain (5,412 km): 2,430s
Espanja (4,655 km): 3,570s
Monaco (3,340 km): 2,237s
Kanada (4,361 km): 2,479s

Force Indian parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: 2,365s
Malesia: 1,429s
Kiina: 2,146s
Bahrain: 1,342s
Espanja: 2,152s
Monaco: 1,120s
Kanada: 1,624s

Toro Rosson parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: 2,360s
Malesia: 1,423s
Kiina: 1,530s
Bahrain: 1,940s
Espanja: 2,012s
Monaco: 0,660s
Kanada: 1,185s

Marussian parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: +2,244s
Malesia: +1,597s
Kiina: +0,819s
Bahrain: +2,831s
Espanja: +1,305s
Monaco: +1,409s
Kanada: +1,638s

HRT:n parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: +4,816s
Malesia: +3,608s
Kiina: +1,948s
Bahrain: +3,031s
Espanja: +2,278s
Monaco: +1,558s
Kanada: +1,229s


Aika-ajotulosten perusteella Caterham on edelleen selkeästi omassa lokerossaan Toro Rosson takana ja muita nuoria talleja (Marussia, HRT) edellä. Kisoissa erot molempiin suuntiin ovat yleensä olleet pienempiä kuin aika-ajoissa. Caterhamilla on tällä kaudella ollut useana kisaviikonloppuna vaikeuksia renkaiden lämmittämisessä, joten Montrealin helteiseksi ennakoidun sunnuntaisään voisi olettaa sopivan Caterhamille mainiosti.

Caterham-kuskien keskinäisessä aika-ajovertailussa Kovalainen johtaa Petrovia Montrealin jälkeen lukemin 6-1.

Caterham F1 Team kertoi eilen Twitterissä, että suunnitteilla olevista päivitysosista kerrotaan tuoretta tietoa lähitulevaisuudessa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Caterham F1 Teamin tekninen johtaja Mark Smith kertoo tallin julkaisemassa YouTube-videossa, että takarenkaiden kulutus supersofteilla renkailla oli Montrealin kisassa suurempaa kuin tallissa osattiin odottaa.

Valenciaan Caterham tuo uuden etusiiven, ja auton pohjalevyyn tehdään pieni muutos. Näistä päivityksistä Smith odottaa hieman vauhdinparannusta, mutta Caterham etsii lisävauhtia myös auton asetusten muutoksilla, joilla takarenkaat yritetään saada toimimaan tehokkaammin kuin Kanadassa.
 
Ylös