Caterham F1 Team kaudelle 2012

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Heikin kommentit testien jälkeen oli "Uudet osat askel eteenpäin". :wall:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Caterham Notes -julkaisun kolmannessa numerossa on juttua mm. Caterhamin päivityksistä ja KERSin käytöstä kierrosaikojen parantamiseksi.

Barcelonassa Caterhamilla on kokeiltavana kaksi uutta takasiipeä, joiden kehittämisestä Mark Smith ja Marianne Hinson kertovat. Toisessa takasiivessä on parannettu DRS ja sitä pidetään parempana aika-ajoja varten, kun taas toisen odotetaan antavan enemmän downforcea, joten se on parempi kisaa ajatellen. Takasiipeä ei saa vaihtaa aika-ajon ja kisan välillä, joten takasiiven valinta on suoritettava harjoitusten perusteella. Takasiipi vaikuttaa myös renkaiden käyttöön, ja Caterhamin CT01-auto saattaa saada renkaistaan enemmän tehoa irti sellaisen takasiiven kanssa, joka antaa autolle enemmän downforcea.

Barcelonassa Caterham käyttää myös uutta jarrujärjestelmää, jonka on tarkoitus parantaa jarrubalanssin säätämistä. Kanadaan Caterhamille on näiltä näkymin tiedossa vain pienempiä päivityksiä, mutta Valenciaan suunnitellaan uutta etusiipeä, joka on pidemmälle kehitetty versio Australiaan tulleesta siivestä.

Samassa julkaisussa Heikki Kovalainen ja Vitali Petrov kertovat kokemuksiaan siitä, millaisia tuntemuksia kuskeilla on yleensä silloin, kun autoon lisätään vauhtia lisääviä päivityksiä. Kovalaisen mukaan kuski tuntee kyllä ajaessaan päivityksen, joka antaa parin kymmenyksen verran lisävauhtia.

Graham Watson (Team Manager), Gianluca Pisanello (aiemmin Trullin kisainssi, nykyisin Petrovin), Heikki Kovalainen ja Vitali Petrov kertovat samassa Caterham Notesin numerossa KERSin käytöstä. KERSistä saadaan paras hyöty kierrosaikaan, kun sitä käytetään pitkän suoran alussa, mutta kisan aikana KERSiä saatetaan ajoittain käyttää parhaan kierrosajan tavoittelun sijasta taisteluun sijoituksesta.

Heikki on kommentoinut Maikkarille Barcelonan perjantaiharjoituksia, joissa joutui aamulla luovuttamaan autonsa Alexander Rossille. Kovalainen valittelee auton huonoa tasapainoa, erityisesti auton peräpään ja takarenkaiden osalta. Useat muutkin kuskit ovat valitelleet samaa ongelmaa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Hmm... mielenkiintoista. Heikki Kovalainen on kommentoinut Turun Sanomille, että John Ileyn mielestä koko Caterhamin aeropaketti pitää tehdä uusiksi. Niinhän se tietysti on, että "tarttis tehrä jotain" kun auto on hidas, ja Ileyllä vaikuttaa olevan aiheeseen liittyen jotain ajatuksia. :)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Eikös John Iley ja Mark Smith olleet samaan aikaan Renaultilla, suunnilleen mestaruusvuosina? Pitäisi olla suhteellisen pätevää porukkaa kuitenkin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mark Smith on kertonut näkemyksensä Caterhamin kauden aloituksesta 2012 ja Mugellossa testatuista päivitysosista FIA:n pressitapaamisessa. Smith myöntää, että tallissa ollaan pettyneitä nykyisestä kilpailukyvystä. Henkilökunnan, laitteistoresurssien ja tietokoneohjelmiston osalta tallilla on vielä parantamisen varaa. Aerodynamiikka on edelleen auton heikoin alue, johon tarvitaan parannuksia. Mugellossa testattu uusi pakokaasujen ohjailuratkaisu on vielä keskeneräinen ja tarvitsee lisäkehittelyä.

Q. Mark, welcome to you here. Maybe we were wrong but we perhaps expected more from Caterham this year. What can be done to improve it? What did you find in Mugello? Has it improved since Mugello?

Mark SMITH:
It's perhaps not unreasonable to have expected more us as a team. I think we're all a little bit disappointed with where we are. We want to perform better. I feel we've made progress since last year. You have to look and measure your performance relative to the teams you're competitive with and I think we have made some progress but it's clearly not enough, it's not where we want to be. I think it's part of being a relatively immature team, even though there are many people in the team with experience. To make the team gel and to provide the tools to actually take the team forward takes a little bit of time. I genuinely think we are on the road to putting those tools in place, whether it's personnel or hardware or software, that's what we're working hard on at the moment. In terms of Mugello, it was useful for further developments that we're making in the aero world. I think it's fairly obvious that's the area we need to make significant improvement in. In terms of what we took there and why it's not here, in reality we had to commit to something because of the timing of the Mugello test that we hadn't fully developed in CFD or the wind tunnel environment.

Q. What about the performance of the drivers? It's interesting that Heikki has out-qualified his team-mate four to one, but Vitaly has out-raced his team-mate four to zero.

MS:
I think that as a team we're very happy with both drivers. Vitaly joining the team has been a breath of fresh air for all of us. We've got two drivers who are both very motivated and give of their best at all times and at all locations. We're totally happy with them.
Yleinen käsitys näyttää olevan, että Heikki on pärjännyt tallikaveriaan paremmin aika-ajoissa, kun taas Vitali on pärjännyt paremmin kisoissa. Jarno Trullia ei tallissa ilmeisesti enää kaivata.

Caterham tuo siis odotettua vähemmän päivitysosia Barcelonaan, mikä on lisäisku tallin suorituskyvylle, kun useimmat muut tallit lisäävät isoja päivityksiä autoihinsa. Pienenä lohdutuksena voisi kuitenkin pitää sitä, että Bahrain oli suorituskyvyn kannalta Caterhamin paras kisaviikonloppu tällä kaudella. Jos Heikin rengas ei olisi puhjennut Bahrainin kisan ensimmäisellä kierroksella, niin Vettel ei olisi pystynyt ohittamaan Heikkiä kierroksella. Lisäksi Heikillä olisi ollut hyvät mahdollisuudet voittaa molemmat Toro Rossot puhtaasti kisavauhtinsa ansiosta. Tästä voi ammentaa toivoa, että Caterhamilla on edelleen mahdollisuus tavoittaa keskikasti kauden edetessä, mikäli CT01-auton aerodynamiikkaan saadaan parannuksia.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Caterhamin suoritustaso aika-ajoissa liukui odotetusti taaksepäin, kun eivät saaneet toimivia päivityksiä Barcelonaan. Petrov löysi autoonsa Kovalaista paremmat säädöt ja päihitti ensimmäisen kerran Heikin aika-ajossa. Eroa Caterham-kuskien välillä oli 0,23 sekuntia.

Caterhamin aika-ajotuloksia 2012:
Aika-ajojen nopeimman kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia (5,303 km): 3,757s
Malesia (5,543 km): 3,087s
Kiina (5,451 km): 3,342s
Bahrain (5,412 km): 2,430s
Espanja (4,655 km): 3,570s

Sauberin parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: 2,497s
Malesia: 1,829s
Kiina: 2,679s
Bahrain: 1,458s
Espanja: 2,744s

Williamsin parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: 2,771s
Malesia: 1,717s
Kiina: 2,180s
Bahrain: 0,835s
Espanja: 3,172s

Force Indian parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: 2,365s
Malesia: 1,429s
Kiina: 2,146s
Bahrain: 1,342s
Espanja: 2,152s

Toro Rosson parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: 2,360s
Malesia: 1,423s
Kiina: 1,530s
Bahrain: 1,940s
Espanja: 2,012s

Marussian parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: +2,244s
Malesia: +1,597s
Kiina: +0,819s
Bahrain: +2,831s
Espanja: +1,305s

HRT:n parhaan kierrosajan ero Caterhamin parhaaseen kierrosaikaan:
Australia: +4,816s
Malesia: +3,608s
Kiina: +1,948s
Bahrain: +3,031s
Espanja: +2,278s
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Mika Salo haastatteli ennen kisaa Caterhamin urheilujohtajaa, joka on myös työskennellyt Lotus/Tyrrell/Arrows/Benetton/Renault tiimeissä ja kertoi hieman tämän hetkisestä meiningistä tiimissä.
Caterham-pomo myöntää: Motivaation kanssa vaikeuksia

Julkaistu 13.05.2012 14:30 (päivitetty 14:31)

Caterham-tallin urheilujohtaja Steve Nielsen myöntää tallin väellä olevan motivaatio-ongelmia odotuksia vaisummin alkaneen kauden johdosta.

Heikki Kovalaisen edustama Caterham odotti yltävänsä tällä kaudella mukaan keskikastiin, mutta talli on pysynyt entisellä paikallaan keskikastin takana.

- Tällä hetkellä tallin on vaikea pysyä motivoituneena, koska edistystä on vaikea havaita. Kuljettajien on vaikea pysyä motivoituneina samasta syystä, mutta meillä on päivityksiä tulossa autoon. Pyytäisin arvioimaan meitä mieluummin kauden 4-5 viimeisen osakilpailun kuin kauden alkupuoliskon perusteella, koska epäilemättä olemme tällä hetkellä pettyneitä, Nielsen sanoi MTV3 MAXin suorassa tv-lähetyksessä.

Nielsen uskoo Caterhamin parantavan vauhtiaan kauden edetessä.

- Meille on tulossa kokeneita ihmisiä muista talleista. Omistajat pitävät huolen siitä, että olemme kohtalaisen hyvin rahoitettuja. Menemme oikeaan suuntaan. Tämä auto on paljon parempi kuin viimevuotinen. Ongelma on siinä, ettei se ole riittävän hyvä nousemaan vanhojen tallien edelle. Olemme heitä lähempänä, mutta emme tarpeeksi lähellä, Nielsen sanoi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mika Salo haastatteli ennen kisaa Caterhamin urheilujohtajaa, joka on myös työskennellyt Lotus/Tyrrell/Arrows/Benetton/Renault tiimeissä ja kertoi hieman tämän hetkisestä meiningistä tiimissä.
Mukava kuulla, että Caterhamin tavoitteena on huonosta alkukaudesta huolimatta jatkaa autonsa kehittämistä kauden loppuun asti. Nyt pitäisi varmaankin selvittää ensin miksi viimeisimmät päivitykset eivät toimineet.

Bahrainissa Heikki oli kisavauhdiltaan tasoissa Toro Rossojen kanssa, mutta Barcelonassa eroa Heikin ja Ricciardon välille kertyi 29,9 sekuntia, sekä Vergneen 34,7 sekuntia. Katalonian rata sopii ehkä Bahrainia huonommin Caterhamin aerodynamiikaltaan heikolle autolle, mutta Toro Rosso on myös selvästikin tuonut Barcelonaan toimivammat päivitykset.

Heikki otti kisassa revanssia tallikaveristaan, joka onnistui paremmin aika-ajossa. Kovalaisen parempi startti ratkaisi Caterhamin jäsentenvälisen kisan marssijärjestyksen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Eikös John Iley ja Mark Smith olleet samaan aikaan Renaultilla, suunnilleen mestaruusvuosina? Pitäisi olla suhteellisen pätevää porukkaa kuitenkin.
Mark Smith ja Tim Densham olivat Rellulla pääsuunnittelijoita vuoro vuosittain 2001-2004, mutta tämä Smith jätti tiimin Monacon GP:n jälkeen 04. John Iley työskenteli Renaultilla puolestaan 2002-2003 pääaerodynamiikkona.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Caterhamin räpellys ei enää jaksa kiinnostaa edes sitä vähää mitä ennen. Kovat on odotukset Caterhamilla päivitysten suhteen, mutta siellä ne vaan ajelee yksinään häntäpäässä jatkuvasti. Tuskimpa sitä harppausta keskikastiin nähdään ensi kaudellakaan, näiden kaikkien kovien puheiden jälkeen en enää usko kertaakaan, kun he ennakkoon lupailevat selkeästi paraantunutta suorituskykyä. Ei mulla muuta.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Caterhamin räpellys ei enää jaksa kiinnostaa edes sitä vähää mitä ennen. Kovat on odotukset Caterhamilla päivitysten suhteen, mutta siellä ne vaan ajelee yksinään häntäpäässä jatkuvasti. Tuskimpa sitä harppausta keskikastiin nähdään ensi kaudellakaan, näiden kaikkien kovien puheiden jälkeen en enää usko kertaakaan, kun he ennakkoon lupailevat selkeästi paraantunutta suorituskykyä. Ei mulla muuta.
Mulla taas on hyvä tutina siitä porukasta, jota Caterhamilla lappaa ovista sisään. Tuo sakki on ennenkin menestyviä autoja luonut...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei kannata hötkyillä vielä. Caterham on kuitenkin jo niin lähellä keskikastin autoja verrattuna viime vuoteen.

Heikillä tietty kuluu vuosia urasta tähän kehityskaareen, mutta se voi loppujen lopuksi kannattaa. Ei siellä paljoa parempaakaan ole tarjolla tällä hetkellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kannata hötkyillä vielä. Caterham on kuitenkin jo niin lähellä keskikastin autoja verrattuna viime vuoteen.
Niin, Caterhamin harmiksi se koko keskikasti hypähti lähemmäs kärkeä, joten ero ei pienentynytkään odotetusti. Resurssien ja henkilöstönkin puolesta alkaa olla lupa kuitenkin odottaa keskikastin talleihin verrattavia suorituksia. Sikäli nykyinen tilanne on pettymys. Jos talli kuitenkin jaksaa kärsivällisesti rakentaa ylöspäin tähtäävää tiimiä, niin kyllä ne tuloksetkin sieltä jossain vaiheessa tulee. Ei kuitenkaan vielä tänä vuonna, näköjään.
Heikillä tietty kuluu vuosia urasta tähän kehityskaareen, mutta se voi loppujen lopuksi kannattaa. Ei siellä paljoa parempaakaan ole tarjolla tällä hetkellä.
En sanoisi noinkaan. Heikin suoritustaso on varmasti huomioitu ja vaikka juuri nyt näyttääkin siltä, että keskikastin talleissa on aika selvät kuskikuviot, niin Massan palli on aika heiluva. Juu, koiranvirkahan se Alonson tallikaveruus aika lailla on, mutta kaverit tulevat toimeen keskenään ja Heikille kärkisijoista ajaminen on kuitenkin huomattavasti parempi näytönpaikka.

(Loppuosan kommentoinnin osaava forumisti voisi vaikka siirtää Heikin ketjuun.)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Downforcea lisäämällä auto kulkee mutkissa vauhdikkaammin, mutta samalla downforce auttaa myös renkaita toimimaan tehokkaammin. Tällä kaudella erot renkaiden käytössä heittelevät talleja kisasta toiseen ylös ja alas lopputuloksissa, joten auton aerodynamiikkaa parantamalla voi vauhtia löytyä yllättävänkin nopeasti.

Kovalaisen ja Petrovin (sekä Trullinkin ensivaikutelmien) mukaan tämänvuotisessa Caterhamissa on hyvä ajotuntuma. Suoranopeudet ovat myös olleet ihan kelvollisia. Downforcea ei vaan olla Caterhamilla löydetty yhtä paljon kuin viimevuotisilla keskikastin talleilla. Nähtäväksi jää osaavatko tallin uudet henkilöstövahvistukset auttaa tämän puutteen korjaamisessa.

Turhahan tässä vielä on kuuluisista nimistä innostua, mutta sitten kai voi jo alkaa varovaista toiveikkuutta virittelemään, jos Caterham päihittää jossain kisassa oman vauhtinsa ansiosta Toro Rosson (tai mikä talli siinä lähimpänä edessä sattuu olemaan). :)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Niin, Caterhamin harmiksi se koko keskikasti hypähti lähemmäs kärkeä, joten ero ei pienentynytkään odotetusti. Resurssien ja henkilöstönkin puolesta alkaa olla lupa kuitenkin odottaa keskikastin talleihin verrattavia suorituksia. .
Niinpä, tallesta tänä vuonna voitosta ei ole taistellut Force India, Toro Rosso, Caterham, Marussia ja HRT.

Sitä keskikastia näyttää olevan vain FI ja Toro Rosso.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Helikopterialan johtaviin valmistajiin kuuluva Russian Helicopters ryhtyy yhteistyöhön Caterhamin F1-tallin kanssa ja kuuluu jatkossa Tony Fernandesin kilpatiimin sponsorileiriin.
– Olen ilahtunut saadessamme Russian Helicoptersin Caterhamin F1-tiimin partneriksi. Tämä on todistus yhä vahvistuvista siteistämme Venäjään. Odotamme innolla maksavamme meihin ja Vitali Petroviin kohdistuneen luottamuksen takaisin radalla, Fernandes julisti tiedotteessa.
Venäläisyrityksen logot tulevat CT01-autoihin sekä kuljettajien ja tiimiväen haalareihin ensi viikon Monacon GP-viikonlopusta lähtien.
– Meille on hyvin miellyttävää lähteä tukiohjelmaan Vitali Petrovin Caterham F1-tiimin kanssa. On tärkeää venäläiselle liike-elämälle tukea projekteja, jotka positiivisesti vaikuttavat venäläisetuihin maailmanlaajuisesti, Russian Helicoptersin johtaja Dmitri Petrov linjaili.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mark Smith on valottanut ESPN F1 -sivustolle Caterham F1-tallin kehitysnäkymiä.

Talli muuttaa kesällä uusiin tiloihin Oxfordshiren Leafieldiin. Caterhamin omasta tuulitunnelista on aiemmin ollut jotain puhetta, mutta Smithin mukaan sellainen ei kuulu tällä hetkellä tallin suunnitelmiin. Eli Caterhamin autoa kehitetään jatkossakin etupäässä Williamsin Oxfordshiressa sijaitsevaa tuulitunnelia käyttäen.

Caterham hakee kuitenkin lisäpuhtia autonsa kehittämiseen parantamalla CFD-resurssejaan ja palkkaamalla lisää aerodynamiikka-asiantuntijoita. Smith odottaa Caterhamin CFD-työskentelyn tehostuvan merkittävästi kuluvan kauden jälkipuoliskolla, minkä pitäisi näkyä radallakin kauden viimeisellä kolmanneksella.

"What we need to do is… There's a gradient of development. We need to increase that, make it steeper, so that when we bring new parts to the car, whether it's a wing or a bodywork development it actually gives us more performance."
"I think it will be fairly slow until the August shutdown, but I genuinely believe that our gradient will take off a little bit, and that we will have a much stronger car, certainly by the last third of the season. We will be in a strong position, and I hope that we will pick up the points."
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heikki Kovalainen on kertonut Turun Sanomille, että Caterhamin viimeviikkoisesta suoratestistä on saatu myönteisiä tuloksia. Kovalaisen mukaan talli ei ole vielä selvittänyt miksi Mugellossa testattu uusi pakoputkisysteemi ei toiminut, mutta viimeisimmässä suoratestissä saatiin kuitenkin parempi käsitys siitä, mitä autossa pitää parantaa. Enemmistö muista talleista osaa jo käyttää pakokaasuja autonsa aerodynamiikan tehostamiseen, joten Caterhamilla pitäisi periaatteessa olla paljon parantamisen varaa tällä alueella.

Marussialla muuten arvellaan, että viisi tai kuusi sekunnin kymmenystä heidän erostaan Caterhamiin (per kierros) johtuu KERSistä. Jos tämä arvio pitää kutinsa, niin KERSin merkitys on isompi kuin mitä aiemmin on annettu ymmärtää. KERSistä saa tietty kierrosajan lisäksi etua myös kisastarteissa, ohitustilanteissa ja ohitusyrityksiä vastaan puolustauduttaessa.

Mark Smith antoi Barcelonassa haastattelun venäläiselle F1News.ru-sivustolle (Kuukkelikäännös) ja ennusteli, että tämän kauden viidessä viimeisimmässä kisassa Caterham tulee olemaan paljon nykyistä vahvempi. Heikillä on Mugellon testin jälkeen ollut tallinsa insinöörejä synkeämpi käsitys CT01-autoa vaivaavista ongelmista ja päivitysosien toimivuudesta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Vitali Petrov päihitti Heikki Kovalaisen Barcelonan aika-ajoissa, mutta kuuden aika-ajosuorituksen jälkeen kokonaissaldo on Heikin hyväksi 5-1. Monacon aika-ajoissa Petrov joutui selviytymään ilman KERSiä, mutta eroa Kovalaiseen oli peräti 0,866s, joten tuskin se kokonaan selittyy KERSin puuttumisella.

Valmistajien kisassa Marussia on tällä hetkellä Caterhamin edellä, koska poimi Australiassa sijat 14 ja 15. Kolmastoista sija nostaisi Caterhamin kiistatta Marussian ohi, mutta luulisin samaan tulokseen päästävän myös mikäli Caterham tulee Monacossa maaliin sijoilla 14 ja 15, koska Marussian seuraavaksi paras sijoitus on 17., kun taas Caterhamilla on jo kolme kuudettatoista sijaa.

Monacossa Caterhamille saattaa hyvinkin olla tarjolla kauden paras sijoitus, mikäli vaan jompi kumpi autoista tulee ehjänä maaliin asti. Aika-ajoissa Heikki jäi 0,660 sekuntia nopeammasta Toro Rossosta (Ricciardo), mutta Caterham on ollut tällä kaudella kisavauhdissa lähempänä Toro Rossoa kuin aika-ajovauhdissa, joten periaatteessa Caterham saattaa Monacossa taistella sijoituksista Toro Rossojen kanssa puhtaasti oman kisavauhtinsa ansiosta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Hyvä tulos tulossa jos vain autot pysyvät kaiteitten välissä ehjinä. Keskeytyksiä luvassa...
 
Ylös