Yleinen käsitys näyttää olevan, että Heikki on pärjännyt tallikaveriaan paremmin aika-ajoissa, kun taas Vitali on pärjännyt paremmin kisoissa. Jarno Trullia ei tallissa ilmeisesti enää kaivata.Q. Mark, welcome to you here. Maybe we were wrong but we perhaps expected more from Caterham this year. What can be done to improve it? What did you find in Mugello? Has it improved since Mugello?
Mark SMITH: It's perhaps not unreasonable to have expected more us as a team. I think we're all a little bit disappointed with where we are. We want to perform better. I feel we've made progress since last year. You have to look and measure your performance relative to the teams you're competitive with and I think we have made some progress but it's clearly not enough, it's not where we want to be. I think it's part of being a relatively immature team, even though there are many people in the team with experience. To make the team gel and to provide the tools to actually take the team forward takes a little bit of time. I genuinely think we are on the road to putting those tools in place, whether it's personnel or hardware or software, that's what we're working hard on at the moment. In terms of Mugello, it was useful for further developments that we're making in the aero world. I think it's fairly obvious that's the area we need to make significant improvement in. In terms of what we took there and why it's not here, in reality we had to commit to something because of the timing of the Mugello test that we hadn't fully developed in CFD or the wind tunnel environment.
Q. What about the performance of the drivers? It's interesting that Heikki has out-qualified his team-mate four to one, but Vitaly has out-raced his team-mate four to zero.
MS: I think that as a team we're very happy with both drivers. Vitaly joining the team has been a breath of fresh air for all of us. We've got two drivers who are both very motivated and give of their best at all times and at all locations. We're totally happy with them.
Caterham-pomo myöntää: Motivaation kanssa vaikeuksia
Julkaistu 13.05.2012 14:30 (päivitetty 14:31)
Caterham-tallin urheilujohtaja Steve Nielsen myöntää tallin väellä olevan motivaatio-ongelmia odotuksia vaisummin alkaneen kauden johdosta.
Heikki Kovalaisen edustama Caterham odotti yltävänsä tällä kaudella mukaan keskikastiin, mutta talli on pysynyt entisellä paikallaan keskikastin takana.
- Tällä hetkellä tallin on vaikea pysyä motivoituneena, koska edistystä on vaikea havaita. Kuljettajien on vaikea pysyä motivoituneina samasta syystä, mutta meillä on päivityksiä tulossa autoon. Pyytäisin arvioimaan meitä mieluummin kauden 4-5 viimeisen osakilpailun kuin kauden alkupuoliskon perusteella, koska epäilemättä olemme tällä hetkellä pettyneitä, Nielsen sanoi MTV3 MAXin suorassa tv-lähetyksessä.
Nielsen uskoo Caterhamin parantavan vauhtiaan kauden edetessä.
- Meille on tulossa kokeneita ihmisiä muista talleista. Omistajat pitävät huolen siitä, että olemme kohtalaisen hyvin rahoitettuja. Menemme oikeaan suuntaan. Tämä auto on paljon parempi kuin viimevuotinen. Ongelma on siinä, ettei se ole riittävän hyvä nousemaan vanhojen tallien edelle. Olemme heitä lähempänä, mutta emme tarpeeksi lähellä, Nielsen sanoi.
Mukava kuulla, että Caterhamin tavoitteena on huonosta alkukaudesta huolimatta jatkaa autonsa kehittämistä kauden loppuun asti. Nyt pitäisi varmaankin selvittää ensin miksi viimeisimmät päivitykset eivät toimineet.Mika Salo haastatteli ennen kisaa Caterhamin urheilujohtajaa, joka on myös työskennellyt Lotus/Tyrrell/Arrows/Benetton/Renault tiimeissä ja kertoi hieman tämän hetkisestä meiningistä tiimissä.
Mark Smith ja Tim Densham olivat Rellulla pääsuunnittelijoita vuoro vuosittain 2001-2004, mutta tämä Smith jätti tiimin Monacon GP:n jälkeen 04. John Iley työskenteli Renaultilla puolestaan 2002-2003 pääaerodynamiikkona.Eikös John Iley ja Mark Smith olleet samaan aikaan Renaultilla, suunnilleen mestaruusvuosina? Pitäisi olla suhteellisen pätevää porukkaa kuitenkin.
Mulla taas on hyvä tutina siitä porukasta, jota Caterhamilla lappaa ovista sisään. Tuo sakki on ennenkin menestyviä autoja luonut...Caterhamin räpellys ei enää jaksa kiinnostaa edes sitä vähää mitä ennen. Kovat on odotukset Caterhamilla päivitysten suhteen, mutta siellä ne vaan ajelee yksinään häntäpäässä jatkuvasti. Tuskimpa sitä harppausta keskikastiin nähdään ensi kaudellakaan, näiden kaikkien kovien puheiden jälkeen en enää usko kertaakaan, kun he ennakkoon lupailevat selkeästi paraantunutta suorituskykyä. Ei mulla muuta.
Niin, Caterhamin harmiksi se koko keskikasti hypähti lähemmäs kärkeä, joten ero ei pienentynytkään odotetusti. Resurssien ja henkilöstönkin puolesta alkaa olla lupa kuitenkin odottaa keskikastin talleihin verrattavia suorituksia. Sikäli nykyinen tilanne on pettymys. Jos talli kuitenkin jaksaa kärsivällisesti rakentaa ylöspäin tähtäävää tiimiä, niin kyllä ne tuloksetkin sieltä jossain vaiheessa tulee. Ei kuitenkaan vielä tänä vuonna, näköjään.Ei kannata hötkyillä vielä. Caterham on kuitenkin jo niin lähellä keskikastin autoja verrattuna viime vuoteen.
En sanoisi noinkaan. Heikin suoritustaso on varmasti huomioitu ja vaikka juuri nyt näyttääkin siltä, että keskikastin talleissa on aika selvät kuskikuviot, niin Massan palli on aika heiluva. Juu, koiranvirkahan se Alonson tallikaveruus aika lailla on, mutta kaverit tulevat toimeen keskenään ja Heikille kärkisijoista ajaminen on kuitenkin huomattavasti parempi näytönpaikka.Heikillä tietty kuluu vuosia urasta tähän kehityskaareen, mutta se voi loppujen lopuksi kannattaa. Ei siellä paljoa parempaakaan ole tarjolla tällä hetkellä.
Niinpä, tallesta tänä vuonna voitosta ei ole taistellut Force India, Toro Rosso, Caterham, Marussia ja HRT.Niin, Caterhamin harmiksi se koko keskikasti hypähti lähemmäs kärkeä, joten ero ei pienentynytkään odotetusti. Resurssien ja henkilöstönkin puolesta alkaa olla lupa kuitenkin odottaa keskikastin talleihin verrattavia suorituksia. .
Venäläisyrityksen logot tulevat CT01-autoihin sekä kuljettajien ja tiimiväen haalareihin ensi viikon Monacon GP-viikonlopusta lähtien.– Olen ilahtunut saadessamme Russian Helicoptersin Caterhamin F1-tiimin partneriksi. Tämä on todistus yhä vahvistuvista siteistämme Venäjään. Odotamme innolla maksavamme meihin ja Vitali Petroviin kohdistuneen luottamuksen takaisin radalla, Fernandes julisti tiedotteessa.
– Meille on hyvin miellyttävää lähteä tukiohjelmaan Vitali Petrovin Caterham F1-tiimin kanssa. On tärkeää venäläiselle liike-elämälle tukea projekteja, jotka positiivisesti vaikuttavat venäläisetuihin maailmanlaajuisesti, Russian Helicoptersin johtaja Dmitri Petrov linjaili.
"What we need to do is… There's a gradient of development. We need to increase that, make it steeper, so that when we bring new parts to the car, whether it's a wing or a bodywork development it actually gives us more performance."
"I think it will be fairly slow until the August shutdown, but I genuinely believe that our gradient will take off a little bit, and that we will have a much stronger car, certainly by the last third of the season. We will be in a strong position, and I hope that we will pick up the points."