Caterham F1 Team kaudelle 2012

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Vituttaa kun menivät ohittamaan Marussian. Pic varmaan pelasi omaan pussiinsa.:doubtful:
Ihan järkevää kun soppari (olikos enempikin kuin 1v) sinne taskussa. M****n vikaa häntäpäässäkin, voi tullakin Charlesista jotain :)
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Esimerkiksi tänään ei Heikkiä otettu sisälle vaikka olisi tullut sisään. Petrov on tullut sisälle ensimmäisenä vaikka tallissa sääntö on, että ekana oleva tulee sisään ensin jne.... Tänään Kovalainen ajoi mm. Petrovin kiinni, vaikka tekivät KOV:lle ylimääräisen pysähdyksen. Sen jälkeen Caterhamin älyvapaa tallipäällikkö päätti ajattaa Kovalaista vielä pari ylimääräistä kierrosta kuivan kelin renkailla sateessa, jotta Petrovi pääsee ohi ja karkuun. Muutenkin Heikin kohtelu tallissa loppupuoliskolla on ollut nähtävästi perseestä!

Jotenkin en ihan purematta niele tuota, että Caterham tietoisesti riskeeraisi miljoonat ja mahikset päästä pisteille suosiakseen toista kuljettajaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Jotenkin en ihan purematta niele tuota, että Caterham tietoisesti riskeeraisi miljoonat ja mahikset päästä pisteille suosiakseen toista kuljettajaa.
Ymmärtäisin, jos tapahtuma olisi vain tänään. Mutta kun tämä on toistunut ainakin viisi kertaa jo tänä vuonna!
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Pakko tehdä hätäinen johtopäätös 1+1 = 0 ja siitä että Tony taisi ottaa melkoisen henkilökohtaisesti Heikin avoimet kuikuilut muualle koska kohtelu muuttui Heikkiä epäsuosivaksi heti kesätauon jälkeen vaikka tallin periaate ja sääntö muuta sanoikin varikolle tulojärjestyksestä kisatilanteessa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Esimerkiksi tänään ei Heikkiä otettu sisälle vaikka olisi tullut sisään. Petrov on tullut sisälle ensimmäisenä vaikka tallissa sääntö on, että ekana oleva tulee sisään ensin jne.... Tänään Kovalainen ajoi mm. Petrovin kiinni, vaikka tekivät KOV:lle ylimääräisen pysähdyksen. Sen jälkeen Caterhamin älyvapaa tallipäällikkö päätti ajattaa Kovalaista vielä pari ylimääräistä kierrosta kuivan kelin renkailla sateessa, jotta Petrovi pääsee ohi ja karkuun. Muutenkin Heikin kohtelu tallissa loppupuoliskolla on ollut nähtävästi perseestä!
Ensimmäisen stopin osalta Caterham teki oudon ratkaisun ottaessaan taempana olevan kuskinsa ensimmäisenä varikolle, mutta enemmän Kovalaisen kisaan vaikutti Caterhamin rengasstrategioiden jakaminen, kun Kovalaiselle laitettiin toisella stopilla mediumit ja Petroville kovat renkaat. Siksi Heikki joutui tekemään ylimääräisen stopin kierroksella 37 renkaiden alkaessa kulua. Tämän stopin johdosta Kovalainen putosi toivottomasti Petrovin ja Picin kyydistä. (Glock oli pudonnut pelistä jo aiemmin.)

Ajosuorituksen osalta ei Kovalaisen kisassa ollut isommin moittimista -- Heikki mm. onnistui ohittamaan tallikaverinsa ensimmäisellä stintillä (taisi Vitali siinä vähän pyörähdellä, kun Glock livahti myös Petrovin ohi). Varikko- ja rengasstrategia meni vaan Heikin kannalta Brasiliassa pahasti pieleen, ja siksi Petrov löytyy Kovalaisen edeltä tuloslistalla.

Lisäys:
Oli tällä kertaa sen verran tapahtumarikas kilpailu, että kisan kulkua muistellessa olin kokonaan missata sen ratkaisevan kohdan, missä Heikki lopullisesti hävisi kisan Vitalia vastaan. Kierrosaikoja tiirailemalla tämäkin tapaus kuitenkin selkeni lopulta.

Petrov menetti dramaattisesti vauhtiaan ennen kolmatta stoppiaan, kun kovista renkaista loppui pito. Tässä vaiheessa Kovalainen onnistui tavoittamaan Petrovin ylimääräisestä stopistaan huolimatta, ja ohitti tallikaverinsa jo toisen kerran samassa kisassa, samalla kun vesisade yltyi. Kovalaisen ohitus Petrovista tapahtui kierroksella 53. Tähän asti Heikille annettu strategia tuntui siis kaikesta huolimatta toimivan, mutta ei enää tästä eteenpäin.

Kierroksella 54 Caterham kutsui Petrovin (jälleen kerran Kovalaisen takaa) vaihtamaan välikelin renkaisiin, samalla kun Heikki jäi ajamaan sateessa kuivan kelin renkaillaan. Kovalaisen Caterham kutsui varikolle vaihtamaan välikelin renkaisiin kierroksella 56. Vitalin varikkokäyntiä edeltävällä kierroksella (53) Kovalainen oli 3 sekuntia tallikaveriaan edellä. Heikin varikkokäynnin jälkeisellä kierroksella (57) Caterham-kuskien välinen ero oli 22 sekuntia Petrovin eduksi.

Näin Caterham nosti Petrovin jo toisen kerran samassa kisassa Kovalaisen edelle kutsumalla venäläiskuskin varikolle ennen Heikkiä. Sateessa kuivan kelin renkailla ajellut kierrokset pudottivat siis Kovalaisen neljän kierroksen aikana Petrovin edeltä 22 sekuntia Petrovin taakse. Kierroksella 59 Caterham kutsui vielä Heikin vaihtamaan välikelin renkaat täyden sadekelin renkaisiin, mikä pudotti Kovalaisen yhä kauemmaksi tallikaveristaan.

Mikäli Caterham olisi kutsunut Kovalaisen Petrovin sijasta renkaanvaihtoon kierroksella 54, niin Caterhamin sankari olisi saattanut Brasiliassa olla venäläisen sijasta suomalainen.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Esimerkiksi tänään ei Heikkiä otettu sisälle vaikka olisi tullut sisään. Petrov on tullut sisälle ensimmäisenä vaikka tallissa sääntö on, että ekana oleva tulee sisään ensin jne.... Tänään Kovalainen ajoi mm. Petrovin kiinni, vaikka tekivät KOV:lle ylimääräisen pysähdyksen. Sen jälkeen Caterhamin älyvapaa tallipäällikkö päätti ajattaa Kovalaista vielä pari ylimääräistä kierrosta kuivan kelin renkailla sateessa, jotta Petrovi pääsee ohi ja karkuun. Muutenkin Heikin kohtelu tallissa loppupuoliskolla on ollut nähtävästi perseestä!
Tältä se on näyttänyt. Voi toki olla että kyse on vain koheltamisesta eikä mistään tahallisesta, mutta kovin usein on useillekin kuskeille tullut kauden lopussa näitä vaikeuksia kun ovat esim. vaihtamassa tallia.

Nyt jos Petrov on päätetty pitää tallissa (rahalla varmasti osuutensa, joskin Petrov on aina ollut maksukuskiksi varsin hyvä), niin alkaa vaikuttamaan jopa varsin vahvasti siltä, että on haluttu luoda tilanne jossa Petrov näyttää paremmalta kuin Heikki, jotta tallin valinta vaikuttaa perustellulta. Tätä samaa on tehnyt myös Ferrari, ei varmaankaan tarvitse selittää sen enempää. Ja mikä tärkeintä, näitä tällaisia tapauksia on F1-historiassa jo niin monta, että alkaa olla melkoista puupäisyyttä kieltää se seikka, että tallit manipuloivat kuljettajien tuloksia/suorituskykyä businessyistä.
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Kovalaista tarjotaan maikkarilla Kimin kaveriksi. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä kaksi suomalaista samassa tallissa.

Uskon jopa että Heikin sais kohtuu halvalla? :) (laatuun nähden)
 
Viimeksi muokattu:

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Uskon jopa että Heikin sais kohtuu halvalla? :) (laatuun nähden)
Ja kuten jo Grossu-topikissa todettiin: romuun nähden. Ei tartte niin paljon hiilikuitua ostaa kauden aikana. Ei oo paljoa tarjolla kuljettajia, jotka ei tykkäis ajaa romurallia aina tuon tuosta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kovalaista tarjotaan maikkarilla Kimin kaveriksi. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä kaksi suomalaista samassa tallissa.

Uskon jopa että Heikin sais kohtuu halvalla? :) (laatuun nähden)
En toivo että ikinä enää nähdään kahta suomalaista samaan aikaan huipputallissa, enkä varsinkaan tallikavereina. Yhden jännäämisessä on riittävästi. Jos on kaksi niin todennäköisesti yksi tai molemmat alkaa näyttämään huonolta.

No Lotus ei ole ihan huipputalli, mutta kuitenkin.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
En toivo että ikinä enää nähdään kahta suomalaista samaan aikaan huipputallissa, enkä varsinkaan tallikavereina. Yhden jännäämisessä on riittävästi. Jos on kaksi niin todennäköisesti yksi tai molemmat alkaa näyttämään huonolta.

No Lotus ei ole ihan huipputalli, mutta kuitenkin.
Onhan Mäkilläkin ollut pari brittiä yhtäaikaa, eikä kumpikaan ole juurikaan toistaan huonommalta näyttänyt, jos lopputulosta tarkastellaan. Viime vuonna Hamiltonilla meni hetken huonommin, tänä vuonna Buttonilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En toivo että ikinä enää nähdään kahta suomalaista samaan aikaan huipputallissa, enkä varsinkaan tallikavereina. Yhden jännäämisessä on riittävästi. Jos on kaksi niin todennäköisesti yksi tai molemmat alkaa näyttämään huonolta.
Minähän toivoin ennen kauden alkua, että Heikki ja Kimi pääsisivät kisaamaan tasavertaisesti, mutta eihän autot sitten olleetkaan edes samalta planeetalta. Toisin kuin sinusta, minusta olisi varsin mielenkiintoista nähdä suomalaiset tasavertaisella kalustolla, eli tallikavereina. Sitä ei ole vielä nähtykään. Että kuinka hyvin kunkin rakentamat mielikuvat lopulta pitävätkään paikkaansa.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Kummalliselta ja vähän vainoharhaiseltahan se kuulostaa, mutta faktat kyllä puoltavat. Talli teki kaikkensa, että Heikki häviäisi Petroville. Ei voi olla ajattelematta, että jos Heikki olisi ollut 10. tai 11., häntä olisi ollut hankala potkia ulos. Totta, siinä olisi otettu riski taloudellisesti, mutta palkintorahat Marussian voittamisesta ovat pienemmät kuin maksukuksin tuomat rahat ja säästö Kovalaisen palkasta yhteensä. Nyt saatiin kaikki kolme.

Samoin olen ihmetellyt sitä, miksi Heikin vauhti hidastui ja tulokset huononivat heti kun neuvottelut jumittuivat. On puhuttu motivaation puutteesta, mutta juuri silloinhan sen pitäisi olla korkeimmillaan.

Kyllä Caterhamin (Russian Todayn huhuista huolimatta) toinen kuljettaja Picin rinnalla on Petrov, v.d. Garde tai Senna. Että tämmöinen kiitos monen vuoden lojaaliudesta Kovalaiselle.
 
Viimeksi muokattu:

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Ja jo sai ajaa 3 kautta tallissa, voisi niistäkin olla kiitollinen itse ajajakin.
Kolme kautta, jona talli ei mennyt yhtään luvatunlaisesti eteenpäin suoritustasossaan. Noh saipahan ainakin rahat ulos, muusta ei paljoa tarvi kiitellä.
 

Kasero

Well-known member
Liittynyt
16.3.2006
Viestit
150
Pakko kommentoida tähän sen verran, että ei Caterhami tahallaan Heikkiä sabotoinut. Talli ajatti Heikkiä samalla taktiikalla, mitä Marussia Glockia. Petrov taas ajoi Piciä vastaan, ja tämä taktiikka sattui olemaan tällä kertaa parempi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyllä Caterhamin (Russian Todayn huhuista huolimatta) toinen kuljettaja Picin rinnalla on Petrov, v.d. Garde tai Senna. Että tämmöinen kiitos monen vuoden lojaaliudesta Kovalaiselle.
tiedä mistään kiitoksista, mutta Heikki itse sinetöi kohtalonsa omalla periaatepäätöksellään että hänhän ei ala mitään sponsori-myötäjäisiä tallille tuomaan. Kun samaan aikaan Senna, Pic, Petrov ja van de Garde kolkuttelevat tallin ovia rahamassit käsissään, ei päätös varmastikaan ollut vaikea. Kovalaisen jatkosopimus olisi kannattanut Caterhamille vain ja ainoastaan siinä tapauksessa että Kovalainen olisi pystynyt tuomaan tallille jotain tuntuvaa lisäarvoa menestysmielessä mutta kun ei niin ei. Kovalainen ei ole sirkuksen nopein kuljettaja ja harvassa on muutenkin ne jonglöörit jotka tuolla romulla pystyisivät esim. Sauberin tai Force Indian tai Toro Rosson vauhtiin vastaamaan. HRT:n ja Marussian kanssa kisaamiseen riittää C-luokan tunaritkin aivan hyvin.
 
Ylös