....
« Nuoren liiton miehiä |
Iso ja iskukykyinen
Aihe F1, 9.2.2012 16:17, heikki.kulta
Katson tätä useimmiten kovin sinivalkoisten lasien lävitse… Jerezin lehdistöhuoneessa kuitenkin myös sankka ei-suomalaisen mediaväen joukkio vakuuttuu päivä päivältä enemmän, että Kimi Räikkönen voi ajaa erittäin hyvistäkin sijoista tämän vuoden MM-sarjassa.
Parhaan vahvistuksen tästä sain mestaritiimi Red Bullin kahvipöydässä, kun kuulin itsensä Adrian Neweyn kehaisevan uutta Lotusta siistin ja sulavannäköiseksi uudeksi autoksi.
Viime vuosi päättyi, kun Heikki Kovalainen taisteli Lotuksella sijoista Vitali Petrovin ja Bruno Sennan Renaultin kanssa. Nyt Räikkösellä ja Romain Grosjeanilla on tuo Renaultista Lotukseksi muuttunut uusi auto. Ainakin Lotuksesta Caterhamiksi muuttunut auto on kaukana takana.
Kotiin lähtiessään keskiviikkoiltana Räikkönen neuvoi minua unohtamaan kierrosaikoihin tuijottelun. Niillä on merkitystä vasta ensimmäisessä aika-ajossa Melbournessa. Sitä ennen jokainen keskittyy omiin juttuihinsa ja vertaileminen toisiin on pelkkää ajanhukkaa.
Mutta siitä huolimatta jo testiaikojen puntarointi*tarjoaa oma maailmansa. Yleensä hyvin syntynyt auto on nopea heti kättelyssä – kuten tämä Lotus.
Espanjalaistoimittajat ovat huolestuneita katselleet uuden Ferrarin takkuilua, kun radikaaliksi kehuttu auto tuntuu olevan liian radikaali ymmärrettävä koko tiimille. Ainakin tässä vaiheessa Ferrari on Lotusta hitaampi – ihan samoillakin bensamäärillä.
Herkästi espanjalaiset mediaveljet toki muistuttavat, että kun uusi Williams oli viime vuonna Jerezin testeissä, Alonsokin erehtyi korottamaan sen kauden kovien kilpailijoiden joukkoon. Lopputulos oli täysi pannukakku – ja Williamsin pitkän historian surkein kausi.
Jotta en rajoita tätä palstaa*ihan omiin mietteisiin, kysäisin taas muutaman tunnetun toimittajakollegan mielipidettä Lotuksen kausinäkymiksi.
*
Mediamaailman tunnetuimpana teknisenä asiantuntijana*arvostettu Giorgio Piola luokitteli ennen testien alkamista Lotuksen liian isoksi rohjoksi. Onko mieli yhtään muuttunut?
– Minun silmääni Lotus on liian isolinjainen, mutta radalla se tuntuu olevan hyvä: Helppo säätää ja tehokas, Piola myöntää.
– Jo Renaultin aikaan heillä oli oma filosofiansa. Autot, joilla Fernando Alonso voitti mestaruuksia, olivat isoja, sivuponttoonit erottuivat jo kooltaan muista. Mutta tehokkaan kilpailukykyisiä ne olivat kaikki tyynni.
– Täytyy kuitenkin katsoa myös kolikon toiselle puolelle. Vaikka Renaultilla viime vuonna pärjättiin hyvin kahdessa avauskisassa, kehityskaari päättyi siihen ja loppukausi oli sukellusta. Vaikka tämä auto onkin luultavasti parempi, potentiaalia täytyy löytyä myös sen kehittämiseen kauden aikana. Muuten hyvä pohjatyö menee tavallaan hukkaan.
Auto, Motor und Sportin Michael Schmidt pitää kanssani loputtomiin jatkuvaa Kimi-kisailua. Vakavasti keskustellessa*hän kuitenkin myöntää Lotuksen tarjonneen positiivisen yllätyksen.
– Tähän aikaan vuodesta arviot eri autoista menevät yleensä pieleen, mutta faktaa on, että tällaisia aikoja, mitä Lotuksella on tehty, ei synny huonolla autolla – oli bensiinitaso mikä tahansa. Lotus kuuluu mielyttävimpiin yllättäjiin. Sillä autolla Kimi Räikkönen ja Romain Grosjean voivat kilpailla vaikka kärkiviisikon paikasta.
F1 Racingin Tom Clarkson tunnetaan suomalaissympatioistaan. Sympatiaa saa myös uusi Lotus:
– Olen aina arvostanut James Allisonin korkealle. Hänen autoissaan on aina oma leimansa. Eihän tässä vaiheessa voi millään tietää, mikä on todellinen kilpailutilanne ja kuinka hyvä on Red Bull tai kuinka huono on Ferrari. Mutta uusi Lotus on ainakin luotettava ja hyvä myös rengaspuolella. Ne ovat kaksi tärkeää ominaisuutta.
– Juuri tällä hetkellä Lotus on kolmen parhaan auton joukossa, mutta mikä on tilanne kauden alkaessa, on vielä epävarmuuden peitossa. He pysäyttivät viime vuoden autonsa kehitystyön, kun huomasivat menneensä harhaan pakoputkisysteemeissään ja keskittyivät tähän E20-suunnitteluun. Se oli varmasti kannattava päätös, Clarkson summaa.
Niinpä niin. Mitkä mietteet uusi Lotus on tällä alkuvauhdillaan herättänyt suomalaisjännäreissä?