Lotus F1 Team kaudella 2012

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
....

« Nuoren liiton miehiä |

Iso ja iskukykyinen

Aihe F1, 9.2.2012 16:17, heikki.kulta

Katson tätä useimmiten kovin sinivalkoisten lasien lävitse… Jerezin lehdistöhuoneessa kuitenkin myös sankka ei-suomalaisen mediaväen joukkio vakuuttuu päivä päivältä enemmän, että Kimi Räikkönen voi ajaa erittäin hyvistäkin sijoista tämän vuoden MM-sarjassa.
Parhaan vahvistuksen tästä sain mestaritiimi Red Bullin kahvipöydässä, kun kuulin itsensä Adrian Neweyn kehaisevan uutta Lotusta siistin ja sulavannäköiseksi uudeksi autoksi.
Viime vuosi päättyi, kun Heikki Kovalainen taisteli Lotuksella sijoista Vitali Petrovin ja Bruno Sennan Renaultin kanssa. Nyt Räikkösellä ja Romain Grosjeanilla on tuo Renaultista Lotukseksi muuttunut uusi auto. Ainakin Lotuksesta Caterhamiksi muuttunut auto on kaukana takana.
Kotiin lähtiessään keskiviikkoiltana Räikkönen neuvoi minua unohtamaan kierrosaikoihin tuijottelun. Niillä on merkitystä vasta ensimmäisessä aika-ajossa Melbournessa. Sitä ennen jokainen keskittyy omiin juttuihinsa ja vertaileminen toisiin on pelkkää ajanhukkaa.
Mutta siitä huolimatta jo testiaikojen puntarointi*tarjoaa oma maailmansa. Yleensä hyvin syntynyt auto on nopea heti kättelyssä – kuten tämä Lotus.
Espanjalaistoimittajat ovat huolestuneita katselleet uuden Ferrarin takkuilua, kun radikaaliksi kehuttu auto tuntuu olevan liian radikaali ymmärrettävä koko tiimille. Ainakin tässä vaiheessa Ferrari on Lotusta hitaampi – ihan samoillakin bensamäärillä.
Herkästi espanjalaiset mediaveljet toki muistuttavat, että kun uusi Williams oli viime vuonna Jerezin testeissä, Alonsokin erehtyi korottamaan sen kauden kovien kilpailijoiden joukkoon. Lopputulos oli täysi pannukakku – ja Williamsin pitkän historian surkein kausi.
Jotta en rajoita tätä palstaa*ihan omiin mietteisiin, kysäisin taas muutaman tunnetun toimittajakollegan mielipidettä Lotuksen kausinäkymiksi.

*

Mediamaailman tunnetuimpana teknisenä asiantuntijana*arvostettu Giorgio Piola luokitteli ennen testien alkamista Lotuksen liian isoksi rohjoksi. Onko mieli yhtään muuttunut?
– Minun silmääni Lotus on liian isolinjainen, mutta radalla se tuntuu olevan hyvä: Helppo säätää ja tehokas, Piola myöntää.
– Jo Renaultin aikaan heillä oli oma filosofiansa. Autot, joilla Fernando Alonso voitti mestaruuksia, olivat isoja, sivuponttoonit erottuivat jo kooltaan muista. Mutta tehokkaan kilpailukykyisiä ne olivat kaikki tyynni.
– Täytyy kuitenkin katsoa myös kolikon toiselle puolelle. Vaikka Renaultilla viime vuonna pärjättiin hyvin kahdessa avauskisassa, kehityskaari päättyi siihen ja loppukausi oli sukellusta. Vaikka tämä auto onkin luultavasti parempi, potentiaalia täytyy löytyä myös sen kehittämiseen kauden aikana. Muuten hyvä pohjatyö menee tavallaan hukkaan.
Auto, Motor und Sportin Michael Schmidt pitää kanssani loputtomiin jatkuvaa Kimi-kisailua. Vakavasti keskustellessa*hän kuitenkin myöntää Lotuksen tarjonneen positiivisen yllätyksen.
– Tähän aikaan vuodesta arviot eri autoista menevät yleensä pieleen, mutta faktaa on, että tällaisia aikoja, mitä Lotuksella on tehty, ei synny huonolla autolla – oli bensiinitaso mikä tahansa. Lotus kuuluu mielyttävimpiin yllättäjiin. Sillä autolla Kimi Räikkönen ja Romain Grosjean voivat kilpailla vaikka kärkiviisikon paikasta.
F1 Racingin Tom Clarkson tunnetaan suomalaissympatioistaan. Sympatiaa saa myös uusi Lotus:
– Olen aina arvostanut James Allisonin korkealle. Hänen autoissaan on aina oma leimansa. Eihän tässä vaiheessa voi millään tietää, mikä on todellinen kilpailutilanne ja kuinka hyvä on Red Bull tai kuinka huono on Ferrari. Mutta uusi Lotus on ainakin luotettava ja hyvä myös rengaspuolella. Ne ovat kaksi tärkeää ominaisuutta.
– Juuri tällä hetkellä Lotus on kolmen parhaan auton joukossa, mutta mikä on tilanne kauden alkaessa, on vielä epävarmuuden peitossa. He pysäyttivät viime vuoden autonsa kehitystyön, kun huomasivat menneensä harhaan pakoputkisysteemeissään ja keskittyivät tähän E20-suunnitteluun. Se oli varmasti kannattava päätös, Clarkson summaa.
Niinpä niin. Mitkä mietteet uusi Lotus on tällä alkuvauhdillaan herättänyt suomalaisjännäreissä?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitäs se Grosjean tuossa höpöttelee auton ajettavuudesta, ei kaa vaan aliohjaavuuteen viittaa..
Grosjeanhan puhui, että jos autolla missaa mutkan lakipisteen liian suuren vauhdin ja/tai liian myöhäsen jarrutuksen takia, niin auto ei pyörähdä kuten ilmeisesti aiemmat/viime vuotinen auto teki. Ei tämä vielä liity siihen, että onko auto aliohjaava vai yliohjaava, molemmat menee ohilakipisteen, jos vauhtia on aivan liikaa. Tosin jos tilanteen pystyy paikkaan hanskalla mutkan lakipisteen missauksen jälkeen, niin ei auto ainakaan aliohjaava voi olla, jos auton saa lakipisteen jälkeen kääntymään kokolailla radalla pysyen. Vai olenko hakoteillä?
 
Viimeksi muokattu:

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Grosjean toivoo Räikkösen jakavan kaiken datatiedon

Kimi Räikkösen tallikaveri Romain Grosjean toivoo Lotus-kuljettajien jakavan keskenään kaiken keräämänsä datatiedon.

- Testeissä meillä on vain yksi auto, joten yhdessä työskenteleminen on vaikeaa, mutta kilparadoilla talli pystyy kehittymään nopeammin, kun työskentelemme kahden kuljettajan voimin ja jaamme kaiken. Toivottavasti toimimme sillä tavalla, Grosjean sanoi MTV3:lle Jerezissä.

Lotus-auton säätötyötä helpottaa se, etteivät Räikkösen ja Grosjeanin mieltymykset eroa suuresti toisistaan.

- Tähän mennessä säätömme eivät ole olleet kovinkaan kaukana toisistaan, Grosjean vahvisti.

Räikkösellä on aiemmalta F1-uraltaan 155 GP-kisaa, 18 voittoa ja yksi maailmanmestaruus, kun taas Grosjeanilla on takanaan vain 7 GP-kisaa, joissa paras sijoitus oli 13:s. Heillä molemmilla on takanaan kahden vuoden tauko F1-kisoista.

- Kokemustasomme ei ole samanlainen, mutta meillä on samanlainen meininki: haluamme antaa parhaamme tuodaksemme Lotus-tallin mahdollisimman lähelle kärkeä, Grosjean toteaa.

MTV3
Ajotyyli pitäs olla aika samanlainen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kimiä tuskin kiinnostaa kopsiiko Grosjean häneltä säätöjä. Mutta toisaalta eipä häntä varmaan kiinnosta myöskään Grosjeanin säädöt. Insinöörit voivat sitten vaihdella dataa keskenään, jos heitä kiinnostaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jotenkin mulle vaan tuli tuosta Grosjeanin kommentista mieleen, että tarkoittaakohan sitä että aiemmin hänen urallaan (ehkä F1-aikana) ei ole dataa vaihdettu täysin vapaasti. Kukakohan tulee tästä mieleen? Joku joka on tätä temppua tunnetusti käyttänyt useammassa kuin yhdessä tallissa.

Eiköhän tallia tosiaan viedä parhaiten eteenpäin antamalla datan virrata vapaasti. Tästä voi sitten päätellä millainen kuski tai insinööri on tallissa rakentava tekijä ja millainen hajottava.

Ei mulla muuta. :tongue:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Jotenkin mulle vaan tuli tuosta Grosjeanin kommentista mieleen, että tarkoittaakohan sitä että aiemmin hänen urallaan (ehkä F1-aikana) ei ole dataa vaihdettu täysin vapaasti. Kukakohan tulee tästä mieleen? Joku joka on tätä temppua tunnetusti käyttänyt useammassa kuin yhdessä tallissa.
Joo eräs hyvin tunnettu tiimi-pelaaja ja yhteen hiileen puhaltaja joka jakaa kaiken tiedon teamin kesken ja tekee autosta näin 0.6 sekkaa nopeamman. :D
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Heikkikullan jutusta: Kahdella viime kaudella Renault oli viides valmistajien MM-sarjassa. Ainakin niiden asemien säilyttämisestä Lotus varmaan lähtee – vai kuinka?

Webber lopetti tällaiset spekulaatiot saman tien. Hänen mukaansa Lotus voi taistella paikasta kolmen parhaan joukossa. Itse kuljettaja ei ole paljon ehtinyt muita autoja katsella, mutta Red Bullin insinöörit sitten sitäkin enemmän. Näin Webberin mielipiteellä on painoarvoa enemmältäkin.

Tällä hetkellä Ferrari ei kuulu siihen joukkoon, joka pysyisi kärkikolmikossa. Sitä ei Webberkään kieltänyt. Tietyllä tavalla olisi suomalainen unelma ja italialainen painajainen, jos Räikkönen pystyisi Lotuksella päihittämään Ferrarin.
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/kolumnit/index.html
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
.

Tällä hetkellä Ferrari ei kuulu siihen joukkoon, joka pysyisi kärkikolmikossa. Sitä ei Webberkään kieltänyt. Tietyllä tavalla olisi suomalainen unelma ja italialainen painajainen, jos Räikkönen pystyisi Lotuksella päihittämään Ferrarin.
Voisikohan Kimi lainata nopeampia ajo-hansikkaita Alonsolle? :D
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Kumpa nyt ei vaan pudottaisi hirveän korkealta melbournessa...:rolleyes: Toivon sydämeni pohjasta että Lotus olisi ottanut merkittävän harppauksen eteenpäin, mutta kovin vähässä on ne perusteet miksi näin olisi käynyt. Vai mitä ne olisi? Noh, reilun kuukauden päästähän se nähdään.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Juu ei noista testeistä mitään varmaa pysty kai asiantuntijatkaan sanomaan. Se olisi ihan kiva (ja ennen kaikkea mielenkiintoista) jos Kimi onnistuisi kauden mittaan tunkemaan Lotuksensa vaikkapa kahden Ferrarin väliin kisan lopputuloksissa. Siitä syntyisi varmaan melkoiset jarnat täällä foorumilla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toivon sydämeni pohjasta että Lotus olisi ottanut merkittävän harppauksen eteenpäin, mutta kovin vähässä on ne perusteet miksi näin olisi käynyt. Vai mitä ne olisi? Noh, reilun kuukauden päästähän se nähdään.
Minä voin yrittää keksiä muutaman selityksen ja perusteen miksi ottaisivat nyt harppauksen (viimekauden loppuun nähden). :thumbup:

Lotus oli viime vuonnakin alkukaudesta (Petrov ajeli pallille) todella hyvässä iskussa. Ja siis ihan mukiin menevällä autolla.
Talli ilmeisesti (forumistien puheesta poimittua tietoa) huomasi olevan pakoputkiratkaisussa pielessä, niin se lopetti viime vuotisen auton kehitystyön kauden edetessä. Autoa ei siis kehitelty ja loppuvuodesta talli olikin keskikastin hännillä.
Talli siis ei kehittänyt lähes podiumtason autoa.

Mutta sen sijaan että he ois levänneet laakereilla ja luovuttaneet, he ovat keskittyneet rakentamaan/suunnittelemaan tämän vuotista autoa.

Nyt voikin kysyä, että jos talli on lähtökohtaisesti (edelliset kaudet) neljän/viiden kärjessä (tallina) ja he ovat vielä nykyistä autoa suunnitelleet kauemin kuin kukaan muu niin miksi ihmeessä talli ei olisi ylivoimainen lailla Brownin?

On siis perusteet sille, että Lotuksen auto on todellakin kuosissaan. Ja ilmeisesti tallin suunnittelijaporukka on kohtalaista tasoa, Kubican aikaiset tuloksetkin sen osoittanee (jos porukka sama).

Viime vuoden heikko menestys ei johtunut Renaultin vetäytymisesta, Kubican loukkaantumisesta tai huonosta autosta (ilmeisesti kuitenkin filosofiavirhe) vaan kehitystyön lopettamisesta.
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
No enpä nyt ihan Brawniin vertaisi. Kellään ei ole enää sellaisia resursseja käytössä kuin silloin oli. Eikös sitä kehitetty tyyliin neljässä tuulitunnelissa tai jotain sinne päin :p

Muuten kyllä tuo teoria voi pitää paikkaansa, että auton suunnitteluun keskityttiin paljon ennen kauden päättymistä ja onhan Enstonessa totuttu tekemään podiumtason autoja. En vaan usko ylivoimaisuuteen vrt Brawn, vaan luulen RB:n olevan vielä yksin kärjessä.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
...
Talli ilmeisesti (forumistien puheesta poimittua tietoa) huomasi olevan pakoputkiratkaisussa pielessä, niin se lopetti viime vuotisen auton kehitystyön kauden edetessä. Autoa ei siis kehitelty ja loppuvuodesta talli olikin keskikastin hännillä....
Tuo on mahdollista ja sitä tässä toivotaan itse kukin. Eli että lotus olisi panostanut tämän kauden autoon kilpailijoitaan enemmän. Valitettava tosiasia vain on ettei se yksin riitä jos resurssit ja osaaminen ei ole huippujen tasolla.
Muutenhan keskikastin tallien kannattaisi pitää välivuosia ... joka toinen vuosi ;)

Mutta jos leikki puhallettiin poikki viime vuonna kesken kautta - toki se parantaa tämän vuoden kilpailukykyä, sitä en kiistä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Lotus oli viime vuonnakin alkukaudesta (Petrov ajeli pallille) todella hyvässä iskussa. Ja siis ihan mukiin menevällä autolla. Talli ilmeisesti (forumistien puheesta poimittua tietoa) huomasi olevan pakoputkiratkaisussa pielessä, niin se lopetti viime vuotisen auton kehitystyön kauden edetessä. Autoa ei siis kehitelty ja loppuvuodesta talli olikin keskikastin hännillä.
Lotuksella oli viime kauden alussa selkeä suorituskykyetu pakoputkiratkaisunsa ansioista muihin talleihin nähden. Kuten Neweykin sanoi että Lotus oli rakentanut jotain odottamatonta. Mutta kuljettajien mukaan ratkaisu aiheutti autoon epävakautta mutkissa (ratkaisun tuottama downforce vaihteli liikaa) ja kuljettajien luottamus autoon ei ollut 100% koska auton käytös ei ollut johdonmukainen eikä looginen.(Grosjeanin talvitestien kommentit kertovat myös tästä).

Nyt ratkaisut on toisenlaisian, blowdiffut on kielletty ja he ovat päässeet autoa vaivanneesta perisynnistä eroon ja voivat keskittyä suorituskyvyn parantamiseen aerodynaamiikkaa ja mekaniikkaa kehittämällä. Vaikka auto muihin verrattuna esim. sivuponttoonien osalta näyttää möhköfantilta (tähän tehtävissä päivitys) niin toivotaan että Kimillä on hyvä aihio jota kehittää jatkossa hänen haluamaansa suuntaan. Eikä testit anna lupaa epäillä tätä, luotettavuus on erinomaisella tasolla ja testeissä ajetut ajatkin ovat olleet kohdallaan, kilometrejä olisi tullut vieläkin enemmän ilman Kimin tekemää ulosajoa.

Voimasuhteista on erittäin vaikea sanoa tässä vaiheesa mitään, Mclaren tekee mitä tekee, ajetut kierrokset yllättävän vähäisiä eikä ongelmista ole tihkunut tietoa medialle, Ferrari taistelee uuden autonsa kanssa, RB on selkeästi vahva, uudesta Mersusta emme tiedä mitään, Force India ja Toro Rosso on ajanut erittäin lupaavia kierrosaikoja pitkissä ja lyhyissä vedoissa aivan Lotuksen kannoilla, Williams ja Caterham on kierrosaikojen puolesta näyttää Lotusta hitaampia. Mielenkiintoista, erittäin mielenkiintoista...
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Sen kai uskaltaa sanoa, että E20 ei ole täysi susi. Sekä kuskit että koko henkilökunta vaikuttavat innostuneilta ja tyytyväisiltä.

Boullier sanoo, ettei ole pariin vuoteen kuullut näin positiivista palautetta kuskeilta. Tosin kuskit eivät ole ajaneet pariin vuoteen formulaa. :p
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Se on jännä miten täällä mielipiteet muuttuu laidasta toiseen heti kun kimifaktori otetaan mukaan . Viime kaudella rellua kritisoitiin siitä , että ovat menettäneet tärkeitä avainhenkilöitä muihin talleihin ja siitä johtuen luultavasti kärsivät paljon . Nyt yhtäkkiä kaikki onkin hyvin , koska kimi on tallissa :D. Oivoi.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Se on jännä miten täällä mielipiteet muuttuu laidasta toiseen heti kun kimifaktori otetaan mukaan . Viime kaudella rellua kritisoitiin siitä , että ovat menettäneet tärkeitä avainhenkilöitä muihin talleihin ja siitä johtuen luultavasti kärsivät paljon . Nyt yhtäkkiä kaikki onkin hyvin , koska kimi on tallissa :D. Oivoi.
Ottaen huomioon että tallista on avainhenkilöiden mukana lähtenyt myös 0,6 sekunttia. Mut toisaalta se on kehittänyt kyllä siitä nykyisestä autosta aika hyvän, no onhan sillä vielä vuosia aikaa kehittää sitä..tällä menolla se on vielä/jo HRT.n edellä.

Mutta juu, kimifaktori pitää ottaa huomioon, samallatavalla kuin faktori 0,6sekan lisäykseen.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3848
Pakko sanoa että yllättynyt kuinka lupaavalta tiimin kehitys tähän vuoteen näyttänyt.

Viime kaudella näytti pahalta kun porukkaa tuntui lappaavan ulos ovista ja ikkunoista, mutta näköjään pätevää porukkaa saatu tilallekkin.

Toivotaan että pärjäisi hyvin.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Se on jännä miten täällä mielipiteet muuttuu laidasta toiseen heti kun kimifaktori otetaan mukaan . Viime kaudella rellua kritisoitiin siitä , että ovat menettäneet tärkeitä avainhenkilöitä muihin talleihin ja siitä johtuen luultavasti kärsivät paljon . Nyt yhtäkkiä kaikki onkin hyvin , koska kimi on tallissa :D. Oivoi.
Kimifaktori näkyy kyllä kaikessa. En halua kuulostaa negatiiviselta, mutta jos otetaan ajatusleikki että lotuksen tämän kauden kuskit olisi vaikka B.Senna ja Grosjean niin kuinka vakavasti puhuttaisiin lotuksen noususta kärkitaistoon ensimmäisten talvitestipäivien jälkeen??
Toivon että kyse ei ole PRrästä ja toivon että lotuksen auto on ainakin tällä hetkellä niin nopea kuin miltä se näyttää, mutta talvitesteissä joka vuosi nähdään "yllätyksiä" jotka eivät sitten kanna sponsorisopimuksen 'closaamista' pidemmälle. Itse en tiedä yhtään mikä lotuksen taloustilanne on, mutta kuten sanottu jos kärjessä olisi Senna ja vaikkapa Grosjean, niin ainakin minun silmissä kyse olisi puhtaasti PR ajoista, nyt haluan uskoa että auto on kelvollinen top kympissä ajoon..
 
Ylös