Lotus F1 Team kaudella 2012

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Olen ollut käsityksessä että Lotuksen viime vuoden pakoputkiratkaisu oli vielä radikaalimpi kuin RB:n versio. Koko auto oli rakennettu tämä konseptin ympärille ja kun se ei toiminut aivan oletetulla tavalla tuli jatkokehitykselle stoppi äkkiä sillä koko autoa puhallusdifuineen ei olisi enään ehditty suunnittelemaan uudelleen kauden aikana.
Totta. Lotuksen systeemissä lieni ajatuksena sulkea koko pohjan mitalta auton reunoja, kun taas ahdetun diffun tapauksessa tämä "suljettava" alue oli vain diffun laitojen mittainen. Toimiessaan Renun systeemi olisi antanut varmaan valtaisan edun (vrt. maaefekti autojen helmat), mutta samalla se oli varmasti herkempi kaasun/pakokaasuvirtauksen herkkyydelle, kun se vaikutti niin suurelta alalta auton pohjan toimintaan.

Mutta siltikin, tuskin auto muutenkaan mikään katastrofi oli, kun toimi podiumien arvoisesti hankalasta ajettavuudestaan huolimatta. Loppukaudesta vain muiden kokonaiskehitys ja ahdetut diffut tulivat ja menivät ohi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta siltikin, tuskin auto muutenkaan mikään katastrofi oli, kun toimi podiumien arvoisesti hankalasta ajettavuudestaan huolimatta. Loppukaudesta vain muiden kokonaiskehitys ja ahdetut diffut tulivat ja menivät ohi.
Lotuksen suoritustasohan laski kuin lehmän häntä heti niiden kahden podiumin jälkeen (ja niissäkin kisoissa vain toinen kuskeista onnistui). Koko loppukauden mentiin tuloksellisesti pitkälti samalla tasolla, vaikka auto epäilemättä pikku hiljaa alkoi heikentyä suhteessa muihin. Osin tietysti kyse oli siitäkin, ettei Sennan suoritukset Monzaa lukuunottamatta paljon kertoneet auton potentiaalista.

Joka tapauksessa Lotus ei viime kaudella ollut "hyvä" kuin kaksi ensimmäistä kisaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ei Lotuksen (ent. Renault) tutkimustyön tuloksena tehtyjä seuraavia innovaatioita voi millään väheksyä:

-Massavaimennin
-Blow pohja
-Aktiivisen ajokorkeuden säätö

Valitettavasti FIA on omilla sääntötarkennuksillaan kaikki nämä suorituskykyä lisäävät innovaatiot kieltänyt.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
ESPN F1 on haastatellut Alan Permanea. Permane kertoo mm. Lotuksen perusohjelmasta Jerezin testissä:
Our basic programme has been spent time in the morning doing a bit of setup on fresh tyres and then taking those tyres in the afternoon and long-running them on higher fuel for reliability work.
Samanlaista ohjelmaa näyttävät monet muutkin tallit noudattaneen. Aamupäivisin etsittiin hyviä säätöjä uusilla renkailla. Iltapäivällä ajettiin sitten pidempiä vetoja kuluneemmilla renkailla ja raskaammalla bensalastilla sekä keskityttiin auton luotettavuuden testaamiseen.

Vaikka menestystä nopeimpien kierrosaikojen listalla ei varmaankaan ensisijaisesti tavoiteltu, niin uusilla renkailla ja vähän kevyemmällä bensalastillahan niitä nopeita kierroksia pakkaa helpoiten tulemaan. ;)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Jos edes toinen Ferrari jää ajoittain Kimin jalkoihin niin siitä se riemu repeää. Molemmista nyt puhumattakaan... :alppu:
Kyllä se on tuo "toinen Ferrari jää Kimin jalkoihin", josta kaikkein suurimmat jarnat syntyneisi. On vaan aika epäterveellistä foorumisteille kun kuluu paljon limpparia ja sipsejä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ei Lotuksen (ent. Renault) tutkimustyön tuloksena tehtyjä seuraavia innovaatioita voi millään väheksyä:

-Massavaimennin
-Blow pohja
-Aktiivisen ajokorkeuden säätö

Valitettavasti FIA on omilla sääntötarkennuksillaan kaikki nämä suorituskykyä lisäävät innovaatiot kieltänyt.
Väärän värisiä keksintöjä.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Ei tiedotusvälineistä. Epävirallista Jerezista;

"The general consensus in the press room is that he is on pace, but many people also think the thing will end up badly.

Many people dislike the team because the have the reputation of pretending to be more than they really are. The German speaking guys around here will understand me well if I say that the words I've heard the most related to Lotus were "heiße Luft". That doesn't mean that the car must be bad or anything like that, as a matter of fact, Lotus has a good group of aerodynamists, engineers and so on. The problems are at the management level.

The talk in the paddock is that when Kimi had already signed the contract, Boullier still thought it was going to be Grosjean and Senna in 2012 (@Phil and Iceman: no articles about this, please). Looking at it calmly, the team ended up with a better line-up but Boullier is in a difficult position because he knows that everybody knows he was intentionally kept in the dark about the drivers until he could not affect the decision any longer. People are very surprised that he is still in the team (remember all those rumours about Boullier being fired this winter? that's the reason behind it).

Question is: what is Boullier going to do? what's best for the team? or what's best for him? Remember he has personal economic interests in Grosjean and add that to his injured ego.

That team has ended up already in bad terms with Kubica, Heidfeld, Petrov and Senna, in other words with all drivers who've been there..."
 

warre1

Well-known member
Liittynyt
8.7.2005
Viestit
386
Sijainti
Kouvola
Melbournen F1-kauden avaavaan osakilpailuun on enää kuukauden verran aikaa. Yksi kautta edeltävä testirupeama on jo ajettu ja kaksi on vielä jäljellä Barcelonassa.

Lotuksen tekninen johtaja James Allison kertoo, että tallin auto ei tule pysymään tänä aikana lähimainkaan samana.

- Melbournessa auto tulee olemaan merkittävästi erilainen kuin se, jolla ajoimme Jerezissä. On vielä paljon työtä jäljellä ennen kauden alkua ja monet elementit tulevat muuttumaan: etusiipi, takasiipi, sivukotelot, kotelojen siivekkeet, moottorin kansi, lattia, jotkut jousituselementit sekä muutamia jarrukanavan osia nimetäkseni vain muutaman!, Allison sanoi tallin kotisivun haastattelussa.

- Kuten aina, edessä on muutamia hyvin kiireisiä viikkoa.
http://racingnewsflash.com/fi/content/räikkösen-tekniikkapomo-isoja-muutoksia-edessä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ymmäränkö nyt väärin, mutta eikö se ole oikein noin

Toleman-Benetton-Renault-Lotus?
On, mutta esim. Red Bullin, Mercedeksen tai Force Indian kohdalla ei aikaisempien omistajien aikaista tallihistoriaa ole lueteltu.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Siis tuo tän päiväinen laskettiin tietenkin testipäiväksi mutta onko Lotuksen mahdollista ajaa kolme tuhraantunutta testipäivää muulloin? Esimerkiksi ensi viikolla 5 päivää tai enemmän kun muut ajaa 4 päivää. Tai voiko Lotus halutessaan käyttää ne päivät vaikka keskellä kautta?
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Siis tuo tän päiväinen laskettiin tietenkin testipäiväksi mutta onko Lotuksen mahdollista ajaa kolme tuhraantunutta testipäivää muulloin? Esimerkiksi ensi viikolla 5 päivää tai enemmän kun muut ajaa 4 päivää. Tai voiko Lotus halutessaan käyttää ne päivät vaikka keskellä kautta?
Ei voi, sillä Australiasta vuoden loppuun asti autojen testaaminen on kielletty FIA:n toimesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se (ja se nuorien kuskien testi) oli kai joku erikoispoikkeus tähän.
Yksi kautta edeltävistä yhteistesteistä siirrettiin toukokuun alkuun.

Mitä menetettyjen päivien takaisinsaamiseen tulee, niin yhteistestien ulkopuolella ei voi täysipainoisia testejä ajaa, vaan korkeintaan shakedown/promoajelutestejä. Mersun shakedownin tapauksessa uutisoitiin tällaisen testin maksimimitaksi 100 km.
 
Ylös