Lotus F1 Team kaudella 2012

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
MSa:n jutun mukaan laina on nimenomaan F1-tallille ja sillä maksetaan erääntyviä velkoja Renault'lle ja Snorasille. Artikkelissa on tosin vanhentuneita tietoja siitä, että Lotus Cars olisi yhä Lotus F1 Teamin sponsori, mitä se ei tiimin pääomistajan mukaan enää ole.

Onkohan Lotuksella rahat vähissä kun pitää lainaa ottaa.

Ikävää, lainahan pitää maksaa takaisin.

Sponsorit on eri juttu. Nehän maksaa siitä että saavat nimensä esille ja niitä rahoja ei takaisin tarvi maksaa.
 

Juha DF1

Matti Kyllönen fan club
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
91
Sijainti
Hämeenlinna, Finland
MSa:n jutun mukaan laina on nimenomaan F1-tallille ja sillä maksetaan erääntyviä velkoja Renault'lle ja Snorasille. Artikkelissa on tosin vanhentuneita tietoja siitä, että Lotus Cars olisi yhä Lotus F1 Teamin sponsori, mitä se ei tiimin pääomistajan mukaan enää ole.
Hetkinen. Lotus (ex-Toleman, Benetton,Renault) f1-tallinhan omistaa käsittääkseni 100% Genii Capital. Ellei Lotus ole sponsori, miksi Kimi käy juttelemassa Libanonin presidentin kanssa Lotus carsin bisneksien takia? Ja miksi autossa ja tallin nimessä lukee Lotus?!?

-edit-
tallin sivujen mukaan Lotus of muiden sponssien joukossa "ooficial partner": http://www.lotusf1team.com/-Lotus-.html?lang=en
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hetkinen. Lotus (ex-Toleman, Benetton,Renault) f1-tallinhan omistaa käsittääkseni 100% Genii Capital. Ellei Lotus ole sponsori, miksi Kimi käy juttelemassa Libanonin presidentin kanssa Lotus carsin bisneksien takia? Ja miksi autossa ja tallin nimessä lukee Lotus?!?

-edit-
tallin sivujen mukaan Lotus of muiden sponssien joukossa "ooficial partner": http://www.lotusf1team.com/-Lotus-.html?lang=en
Genii Capitalin johtaja Gerard Lopezin haastattelusta:

“We have an agreement today for the name, and as far as the sponsorship agreement is concerned, that has been cleared,” says Lopez. “We are essentially in a situation where they [Group Lotus] don’t owe us anything anymore. They’re not title sponsor, they are a name provider, they are a partner. We are working with them on a number of things. Honestly, it’s a win/win situation because it clarified a lot of things.”
Minun ymmärtääkseni tilanne on käytännössä se, että F1-talli maksaa lisenssistä käyttää Lotus-nimeä näkyvyydellä. Nimi sinällään on tallille arvokas ja sille voi laskea arvon, vaikka rahaa ei tosiasiallisesti liikkuisikaan.
 

Juha DF1

Matti Kyllönen fan club
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
91
Sijainti
Hämeenlinna, Finland
OK, kyseessä on jonkin sortin symbioosi, vaikka onkin listattu sponsoreiden kanssa samaan kategoriaan. Mitenköhän ovat jakaneet pr-ajan kuskeilta sponsorin ja "symbioosipartnerin" välillä? Kovasti tuntuu Kimi ainakin Lotus carsin tapahtumissa näkyvän.
Ja Proton ilmeisesti lainaa rahaa f1-tallille...melkoisia kuvioita ovat.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Minun ymmärtääkseni tilanne on käytännössä se, että F1-talli maksaa lisenssistä käyttää Lotus-nimeä näkyvyydellä. Nimi sinällään on tallille arvokas ja sille voi laskea arvon, vaikka rahaa ei tosiasiallisesti liikkuisikaan.
Kyse on kai järjestelystä, jolla estettään Protonia viemästä tallin nimeä ainakaan ihan yllättäen. Lotus Carsin ja F1-tallin välillä tehtiin jotain järjestelyitä, joilla tuo estyy. Samalla rahavirrat taisivat pysähtyä. Lotus F1 maksanee sitten nimestään mainostamalla Lotusta "ilmaiseksi". Olisihan se tallillekin vähän hankala paikka rakentaa uskottavuutta, jos nimi vaihtuisi taas. Tiedä sitten, onko tallille pidemmän päälle hyvä ratkaisu antaa pääsponssinäkyvyys ilmaiseksi vastineeksi nimestä...
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Samaa mieltä, tuulitunnelissa on aina optimaaliset olosuhteet ja häiriötekijöitä kuten sää, toiset autot, kuskien "virheet" jne. ei tarvitse ottaa huomioon. onko muuten yhelläkään tallilla tollasta täyskokosta (miten se ees määritellään) tuulitunnellia omassa käytössään? vai testaako kaikki pienemmillä ja joskus vuokraa tiloja sitten muilta?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Miksi tuulitunneli sijaitsee Pohjois-Carolinassa? Onko se joku NASCAR- tai IndyCar-autoille väsätty tunneli? Siellähän sitä kannattaa testailla. Tai sitten joku Pensken vanha, jota käytetty viimeksi 1970-luvulla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Miksi tuulitunneli sijaitsee Pohjois-Carolinassa? Onko se joku NASCAR- tai IndyCar-autoille väsätty tunneli? Siellähän sitä kannattaa testailla. Tai sitten joku Pensken vanha, jota käytetty viimeksi 1970-luvulla.
Miksi ei sijaitsisi Pohjois-Carolinassa? :D Aika harvassa taitaa olla tuulitunnelit, joissa pystyy testaamaan täysikokoista autoa kovissa vauhdeissa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Täysimittaisia tuulitunneleita on kovin vähän. Tallin ei sellaista kannata itse omistaa, koska testejä saa nykyisin tehdä korkeintaan 60-prosenttisessa tunnelissa ainoana poikkeuksena mahdollisuus korvata suoratestit.
Siis 60 prosenttisilla malleilla. Vauhtikin on rajattu 180 kilometriin tunnissa. Windshearissa pääsee tosiaan 290 km/h.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Jaa nuo tuulitunnelit on rajoitettu noin tarkasti, enpä tiennytkään. Ihme ettei mistään lähempää löytynyt "täysikokoisia" tuulitunneleita. Lentokoneteollisuuden käytössähän on hieman isompiakin tuulitunneleita, mutta kallistahan se tietysti on semmosia vuokrailla.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Kilpa-auton testaaminen vaatii radanpintaa simuloivan, liikkuvan alustan, eli lentsikkatunneli on melko lailla hyödytön.
Niin no, semmoisen asentaminen "lentsikka" tuulitunneliin nyt on tuskin kovin suuri homma, ainakin yhdessä tuulitunnelissa olen semmoisia virityksiä nähnyt.

edit. tosin tuollaista yksittäistä testiä varten ei varmaan kovin kustannustehokasta ole alkaa sellaista asentaa
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niin no, semmoisen asentaminen "lentsikka" tuulitunneliin nyt on tuskin kovin suuri homma, ainakin yhdessä tuulitunnelissa olen semmoisia virityksiä nähnyt.

edit. tosin tuollaista yksittäistä testiä varten ei varmaan kovin kustannustehokasta ole alkaa sellaista asentaa
Toi rullaava alusta taitaa kyllä olla vaikeampi juttu kuin itse tuulitunneli. Windshear ilmoittaa:
This will be just the third roadway of this scale in existence
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Toi rullaava alusta taitaa kyllä olla vaikeampi juttu kuin itse tuulitunneli. Windshear ilmoittaa:
Juu, yleensä tuollaiset systeemit tuppaa vissiin olemaan mutkikkaampia kuin siviili kernaasti luulisi. Toisaalta jos ainoa järkevähkö tarve 1:1 -kokoiselle liikkuva-alustaiselle tuulitunnelille on F1-autojen suoratestien korvaavana vaihtoehtona käyttäminen, niin homman toteuttaminen ei välttämättä ole pelkästään vaikeudesta kiinni.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Juu, yleensä tuollaiset systeemit tuppaa vissiin olemaan mutkikkaampia kuin siviili kernaasti luulisi. Toisaalta jos ainoa järkevähkö tarve 1:1 -kokoiselle liikkuva-alustaiselle tuulitunnelille on F1-autojen suoratestien korvaavana vaihtoehtona käyttäminen, niin homman toteuttaminen ei välttämättä ole pelkästään vaikeudesta kiinni.
Siis kyllähän autonvalmistajat käyttävät tuollaisia systeemejä. Ei vaan tosiaan ole järkeä että jokainen rakentaisi itselleen tuollaisen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Siis kyllähän autonvalmistajat käyttävät tuollaisia systeemejä. Ei vaan tosiaan ole järkeä että jokainen rakentaisi itselleen tuollaisen.
Mahtaako muuten testattavilla nopeuksilla olla mitään vaikutusta? Tai siis enemmänkin, että kuinka iso vaikutus nopeudella mahtaa olla? Autovalmistajien ei ainakaan yhtä kovilla nopeuksilla tartte testailla kuin F1-tallien.

Mitä itse liikkuvaan alustaan tulee niin siihen ei kai tarvitse ainakaan periaatteessa muuta kuin rakennella ilmavirran kanssa samaa vauhtia liikkuva liukuhihna auton alle. Omat mutkikkuutensa toteutukseen tuo sitten esim. 300 km/h nopeus.
 
Ylös