Lotus F1 Team kaudella 2012

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Nyt meni kyllä toiveajattelun puolelle. Sekuntia nopeammalla kierrosajalla Kimi olisi ollut paalulla. Mistään tällaisesta dramaattisesta aika-ajovauhdin parantumisesta Lotuksella ei ole ollut merkkejä. Eikä siitä, että Kimi yht'äkkiä olisi selvästi tallikaveriaan nopeampi aika-ajoissa.

Q3-paikan ongelma epäilemättä vei, sen verran pienet olivat erot.
Siis aktiivisen lukon tuoma etu kierrosaikoihin on jo itsessään monta kymppiä per kierros. Suurin ongelma kuitenkin aktiiivisen lukon passivoituessa on että auto on säädetty toimimaan aktiivisen lukon kanssa ja ilman sitä säädöt ovat aivan metsässä ja balanssi sitä myötä hukassa. Sekunti per kierros on hyvinkin kohdallaan jos se lukko oli täysin jumissa mutta tarkempaa tietoa vian laadusta ei ole eli onhan se lukko voinut toimia osittain eli vapautua jarrutuksissa mutta olla lukittumatta täysin hitaissa mutkissa puuttuvan hydrauliikkapaineen takia tms. jolloin haitta on tottakai ollut pienempi.
 

Jarrupala

Fani jo vuod... no kauan
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
14
Siis aktiivisen lukon tuoma etu kierrosaikoihin on jo itsessään monta kymppiä per kierros. Suurin ongelma kuitenkin aktiiivisen lukon passivoituessa on että auto on säädetty toimimaan aktiivisen lukon kanssa ja ilman sitä säädöt ovat aivan metsässä ja balanssi sitä myötä hukassa. Sekunti per kierros on hyvinkin kohdallaan jos se lukko oli täysin jumissa mutta tarkempaa tietoa vian laadusta ei ole eli onhan se lukko voinut toimia osittain eli vapautua jarrutuksissa mutta olla lukittumatta täysin hitaissa mutkissa puuttuvan hydrauliikkapaineen takia tms. jolloin haitta on tottakai ollut pienempi.
Eikös Kimi tapauksessa tilanne ollut se että tasauspyörästön säätö oli jumiutunut johonkn tiettyyn asentoon, ei se että tasauspyörästö ei olisi toiminut ollenkaan (lukossa / täysin vapaa).

Ja eikös Mika "asiantuntija" Salo sanonut että nykyään tasayspyörästöä ei saa säätää elektroniikalla, vaan kuski säätää nupilla. Tuskinpa Kimikään joka mutkaan säätää tasauspöyrästön lukistusta. Joten ko. haitta on ollut varmaan kympin kaksi, ei sekuntia.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Lotuksella seitsemän kisan jälkeen neljä podiumia, kuskit lähes tasapisteissä ja tallilla 35 pistettä enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä, lisäksi valmistajien sarjassa sijalla kolme. Paremmin menee kyllä kun joulukuussa uskalsi odottaa. Tiimin kannalta tilanne on varsin hyvä.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Lotuksella seitsemän kisan jälkeen neljä podiumia, kuskit lähes tasapisteissä ja tallilla 35 pistettä enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä, lisäksi valmistajien sarjassa sijalla kolme. Paremmin menee kyllä kun joulukuussa uskalsi odottaa. Tiimin kannalta tilanne on varsin hyvä.
Joo ois kyl upee suoritus jos ois kauden paatteeks kolmanneks eniten pisteita kerannyt talli. Siita pienet bonusrahat taskuun ja kuljettajien mestaruutta tavoittelemaan 2014!
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Joo ois kyl upee suoritus jos ois kauden paatteeks kolmanneks eniten pisteita kerannyt talli. Siita pienet bonusrahat taskuun ja kuljettajien mestaruutta tavoittelemaan 2014!
Jos Button ja Massa jatkavat taapertamistaa eikä Schumi tee mitään uskomatonta nousua niin Lotuksella on varsin hyvät saumat jopa valmistajien sarjan kakkossijaan. :ahem:
 

Herman Gold

Well-known member
Liittynyt
15.5.2007
Viestit
555
Jos Button ja Massa jatkavat taapertamistaa eikä Schumi tee mitään uskomatonta nousua niin Lotuksella on varsin hyvät saumat jopa valmistajien sarjan kakkossijaan. :ahem:
Jos Kimi taapertaa samallalailla kuten viimeaikoina, tuskinpa Lotus nousee minnekkään. :frown:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos Kimi taapertaa samallalailla kuten viimeaikoina, tuskinpa Lotus nousee minnekkään. :frown:
Katsoin juuri, että Kimi on ollut pisteillä kaikissa paitsi yhdessä kisassa. Ainoastaan Hamilton ja Alonso on päässeet pisteille joka kisassa. Ei kovin huonosti comeback-kuskilta. Ja entiset 'huippukuskit' Button, Massa ja Schumi pärjää vielä huonommin.
 

Herman Gold

Well-known member
Liittynyt
15.5.2007
Viestit
555
Katsoin juuri, että Kimi on ollut pisteillä kaikissa paitsi yhdessä kisassa. Ainoastaan Hamilton ja Alonso on päässeet pisteille joka kisassa. Ei kovin huonosti comeback-kuskilta. Ja entiset 'huippukuskit' Button, Massa ja Schumi pärjää vielä huonommin.
Grosjean on keskettänyt 3 kisassa, kumminkin melkein samoissa pisteissä.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Tietenkin se on tallin vika kun Kimi on hidas... :rolleyes:
Et ole tainnut paljon kierrosaikoja katsella. Kimi otti kärkeä kiinni ihan yhtä nopeasti kuin Grosjean viimeisen 30 kierroksen aikana. Lisäksi Kimi jäi Grosjeanista yhteensä vain 6 sekunttia kierrosten 20 ja 40 välissä, kun Grosjeanilla oli uudet softit ja Kimillä 20 kierrosta vanhemmat renkaat. Alussa molemmat olivat jumissa samassa junassa jonka di Resta muodosti.

Kimi ei siis ollut merkittävästi hitaampi missään vaiheessa verrattuna tallikaveriin, merkittävin ero tuloksissa tuli hitaasta ulostulo kierroksesta, joka taas johtui siitä, että Kimi joutui taistelemaan Rosbergin kanssa. Tästä johtuen Perez ja Webber livahtivat ohi. Käytännön esimerkkinä Lotus kuskien vertailusta tästä käy vaikka se, että kierroksella 42 Räikkösen ero kärkeen oli 34 sekunttia ja Grosjeanilla 18,59 sekunttia. Kierroksella 70 Räikkösen ero kärkeen oli 15,57 s ja Grosjeanilla 2,51 s. Näiden 28 kierroksen aikana Kimi siis otti kärkeä kiinni 18,43 sekunttia ja Grosjean 13,06 sekunttia. Jos haluaa verrata Hamiltoniin niin Kimi oli Hamiltonin varikkokäynnin jälkeisillä 14 kierroksella (jotka Hamiltonilta kesti ottaa Alonso kiinni) yhteensä 3,2 sekunttia hitaampi kuin Hamilton.

Lähteenä näissä laskuissa olen käyttänyt tätä kaaviota http://www.f1fanatic.co.uk/2012/06/11/2012-canadian-grand-prix-lap-chart/ jossa voi vertailla eri kuskien eroja kärkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Et ole tainnut paljon kierrosaikoja katsella. Kimi otti kärkeä kiinni ihan yhtä nopeasti kuin Grosjean viimeisen 30 kierroksen aikana. Lisäksi Kimi jäi Grosjeanista yhteensä vain 6 sekunttia kierrosten 20 ja 40 välissä, kun Grosjeanilla oli uudet softit ja Kimillä 20 kierrosta vanhemmat renkaat. Alussa molemmat olivat jumissa samassa junassa jonka di Resta muodosti.

Kimi ei siis ollut merkittävästi hitaampi missään vaiheessa verrattuna tallikaveriin, merkittävin ero tuloksissa tuli hitaasta ulostulo kierroksesta, joka taas johtui siitä, että Kimi joutui taistelemaan Rosbergin kanssa. Tästä johtuen Perez ja Webber livahtivat ohi. Käytännön esimerkkinä Lotus kuskien vertailusta tästä käy vaikka se, että kierroksella 42 Räikkösen ero kärkeen oli 34 sekunttia ja Grosjeanilla 18,59 sekunttia. Kierroksella 70 Räikkösen ero kärkeen oli 15,57 s ja Grosjeanilla 2,51 s. Näiden 28 kierroksen aikana Kimi siis otti kärkeä kiinni 18,43 sekunttia ja Grosjean 13,06 sekunttia. Jos haluaa verrata Hamiltoniin niin Kimi oli Hamiltonin varikkokäynnin jälkeisillä 14 kierroksella (jotka Hamiltonilta kesti ottaa Alonso kiinni) yhteensä 3,2 sekunttia hitaampi kuin Hamilton.

Lähteenä näissä laskuissa olen käyttänyt tätä kaaviota http://www.f1fanatic.co.uk/2012/06/11/2012-canadian-grand-prix-lap-chart/ jossa voi vertailla eri kuskien eroja kärkeen.
Hienoa, että joku antaa tarkempaa faktaa Kimin tilanteesta. Tosin tuskin tuolla on forumisteihin mitään vaikutusta. Jos heidän mielestään Kimi ajaa huonosti niin hän ajaa huonosti, ja jos heidän mielestään Lotuksen taktiikka on väärä niin se on väärä, vaikka kuinka latoisi faktaa tiskiin. Tosin mitään perusteita ei tunnu olevan. Teknisen vian pilaama aika-ajokin taisi olla Kimin vika.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Hyvää analyysia Jan1:ltä. Itsekkin kierrosaikoja tutkinneena en ole yhtään huolissani Kimin kisavauhdista. Aika-ajo on vain saatava kuntoon sekä tiimin että kuljettajan osalta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Et ole tainnut paljon kierrosaikoja katsella. Kimi otti kärkeä kiinni ihan yhtä nopeasti kuin Grosjean viimeisen 30 kierroksen aikana. Lisäksi Kimi jäi Grosjeanista yhteensä vain 6 sekunttia kierrosten 20 ja 40 välissä, kun Grosjeanilla oli uudet softit ja Kimillä 20 kierrosta vanhemmat renkaat. Alussa molemmat olivat jumissa samassa junassa jonka di Resta muodosti.

Kimi ei siis ollut merkittävästi hitaampi missään vaiheessa verrattuna tallikaveriin, merkittävin ero tuloksissa tuli hitaasta ulostulo kierroksesta, joka taas johtui siitä, että Kimi joutui taistelemaan Rosbergin kanssa. Tästä johtuen Perez ja Webber livahtivat ohi. Käytännön esimerkkinä Lotus kuskien vertailusta tästä käy vaikka se, että kierroksella 42 Räikkösen ero kärkeen oli 34 sekunttia ja Grosjeanilla 18,59 sekunttia. Kierroksella 70 Räikkösen ero kärkeen oli 15,57 s ja Grosjeanilla 2,51 s. Näiden 28 kierroksen aikana Kimi siis otti kärkeä kiinni 18,43 sekunttia ja Grosjean 13,06 sekunttia. Jos haluaa verrata Hamiltoniin niin Kimi oli Hamiltonin varikkokäynnin jälkeisillä 14 kierroksella (jotka Hamiltonilta kesti ottaa Alonso kiinni) yhteensä 3,2 sekunttia hitaampi kuin Hamilton.
Kun katsoo, millaiseksi kisa muodostui, niin nämä kierrosaikavertailut eivät oikein kerro mitään. Jo se, että kierroksista 20-40 Grosjean ajoi suurimman osan Rosbergin takana tekee vertailusta vähän tyhjänpäiväisen. Lopullisesti vertailun romuttaa se, että tuo oli ainut väli, jolloin Lotus-kuskit ajoivat samalla renkaalla.

Todellinen pointti on siinä, että koska kisaa ajettiin renkaiden ehdoilla, tuli kuskin osata valita tilanteet, joissa painaa ja toisaalta ne, joissa säästää rengasta. Tässä Romain onnistui huomattavasti paremmin - kilpailun loppuvaiheessa hänen täytyi saada kovempi seos kestämään 50 kierrosta, minkä hän ainoana teki, ts. Grosjean ei ajanut huippukierrosaikaa vaan pyrki tasaisuuteen. Kimin kannalta ratkaisevaa ei ollut niinkään putoaminen Rosbergin taakse varikkokäynnillä, vaan jääminen Perezin ja Rosbergin kannasta sen jälkeen. Se nimittäin johti Webberin taakse jäämiseen Markin varikkokäynnin jälkeen ja vei mahdollisuuden ohittaa Vettel ja Alonso. Ihan ensiarvoisen tärkeä huomio on se, että jos Kimi olisikin päässyt Rosbergin eteen, niin tuolla vauhdilla hän oli joka tapauksessa jäämässä Webberin peesiin.

Yleisesti ottaen Kimin kisavauhdissa ei ole paljoakaan vikaa, mutta pelkkä kierrosaikoihin perustuva vertailu on taktiikan korostuessa harhaanjohtava. Räikkösen Ferrari-ajoilta tuttu ongelma suorituskyvyn vaihtelusta viikonloppujen välillä näyttää kuitenkin jatkuvan, ja sitä voisi kai jo pitää jonkun sortin ongelmana. On mielenkiintoista nähdä, onko kuskista ja tallista sitä ratkaisemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Kun katsoo, millaiseksi kisa muodostui, niin nämä kierrosaikavertailut eivät oikein kerro mitään.
Tietenkään se ei ole niin musta valkoista kuin tälläiset vertailut esittävät. Tarkoitus oli vain todistaa, ettei Kimi ollut mitenkään erityisen hidas tallikaveriin verrattuna. Ainakaan niin hidas kuin tulosten valossa näyttäisi olevan.
 
Ylös