Lotus F1 Team kaudella 2012

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Minä haluaisin nähdä Kimin kerrankin dominoivan tallikaveria niinkuin Alonso tekeen Massalle. Näyttää harjoituksissa, aika-ajossa ja kilpailussa kuka on tallin 1 kuski. Ainakin Villeneuven lässyttäminen loppuisi siihen paikkaan.
Ketä kiinnostaa Villeneuve? :thumbfh:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9314
7 voittajaa 7 kisassa kauden alusta löytyy ainakin Champ Carista 2000. Lopullinen määrä 20 kisassa oli sitten 10, uudet voittajat vielä kisoissa 9, 12 ja 20.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minä haluaisin nähdä Kimin kerrankin dominoivan tallikaveria niinkuin Alonso tekeen Massalle. Näyttää harjoituksissa, aika-ajossa ja kilpailussa kuka on tallin 1 kuski.
Johan tuota nähtiin San Marinossa 2001, kaudet 2003-2006, ja loppukausi 2009.

Toivottavasti Kimi ei ala hermoilemaan vauhdinpuutetta, hyvää tulosta pystyy tehdä altavastaajanakin muuten.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Johan tuota nähtiin San Marinossa 2001, kaudet 2003-2006, ja loppukausi 2009.

Toivottavasti Kimi ei ala hermoilemaan vauhdinpuutetta, hyvää tulosta pystyy tehdä altavastaajanakin muuten.


Tällä foorumilla kun yleensä kerran kuljettaja vertailussa vain lopputulokset lasketaan, niin Kimi ei kyllä ihan hirveästi San Marinossa 2001 ketään dominoinut. Tallikaverinsa kanssa miltei perättäiset sijat aika-ajoissa (about kolmen kympin erolla) ja kilpailussa Kimi jäi tallikaverilleen 10 sijaa keskeytyksensä myötä.:rolleyes:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Lotuksen iso pomo asettaa edelleen loppukaudelle samat tavoitteet kuin aiemmin. Mielenkiintoista on tuo kommentti Kimin tasauspyörästön ongelmasta ja sen vaikutuksesta Kanadan aika-ajoihin. Sikäli kun tuo 0,5 sekkaa pitää paikkansa en olisi ollenkaan huolissani Kimin vauhdista...

Genii-pomo Gerard Lopez sanoo, että Lotuksen tavoite ei ole muuttunut kauden alusta. Talli pyrkii yhä neljänteen sijaan valmistajien sarjassa. Mahdollisuutta parempaan sijoitukseen ei ole kuitenkaan tarkoitus sulkea kokonaan pois laskuista.

- Sijoittuminen neljänneksi on yhä tavoite, ja minusta se on realistinen. Jos voimme saavuttaa enemmän, me otamme enemmän, mutta kärkinelikko on päämäärä, Lopez sanoo Autosportille.

- Juuri nyt minusta olemme yksi erittäin hyvistä talleista, sillä meillä on kaksi kuljettajaa, jotka voivat hankkia pisteitä.

- Kanadassa Kimi (Räikkönen) tasauspyörästä ei toiminut, joten se vei puoli sekuntia, ja hänen olisi pitänyt olla toisessa rivissä. Romain (Grosjean) teki virheen uusilla renkailla, mikä ei auttanut. Jos aloittaa 7:nnestä ja 11:nnestä [sic] ruudusta, voi saada podiumin. Kisan voi voittaa, mutta se on vaikeaa. Jotta me voimme saada osakilpailuvoiton, koko paketin täytyy toimia – ja on monia ihmisiä, jotka pyrkivät samaan.

- Kuitenkin niin kauan kuin molemmat kuljettajamme hankkivat pisteitä, olen tyytyväinen, luxembourgilainen toteaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Sikäli kun tuo 0,5 sekkaa pitää paikkansa en olisi ollenkaan huolissani Kimin vauhdista...
Tottunu jo että usein kuulemma "menee jotain pieleen" eikä ihan MM-taistelupisteitä vaan tahdo kertyä. Se on nyt ollut sitä normaalia Lotus-tiimiä :) Vaikkei se minua haittaakaan.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Lotuksen iso pomo asettaa edelleen loppukaudelle samat tavoitteet kuin aiemmin. Mielenkiintoista on tuo kommentti Kimin tasauspyörästön ongelmasta ja sen vaikutuksesta Kanadan aika-ajoihin. Sikäli kun tuo 0,5 sekkaa pitää paikkansa en olisi ollenkaan huolissani Kimin vauhdista...
Siis lukko oli jumissa ja oli heti aivan päivänselvä asia että vaikutus kierrosaikoihin oli merkittävä, johan tuolla aikaisemmin heitin että vaillinaisesti toimivan lukon kanssa voi menettää helposti sekunnin per kierros, nähtävästi lukko kuitenkin toimi kuitenkin vielä sen verran asiallisesti että handikäppi jäi tuohon puoleen sekuntiin. Mutta selvää oli jo heti alkuunsa että Kimi ajoi ihan pirun hyvin Grosjeaniin verrattuna nuo aika-ajot, eli Grosjean vain tumpeloi oman aikakierroksensa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ja eikös Mika "asiantuntija" Salo sanonut että nykyään tasayspyörästöä ei saa säätää elektroniikalla, vaan kuski säätää nupilla. Tuskinpa Kimikään joka mutkaan säätää tasauspöyrästön lukistusta. Joten ko. haitta on ollut varmaan kympin kaksi, ei sekuntia.
Mika Salon "asiantuntemus" on aina välillä vähän niin ja näin. Mun käsittääkseni aktiivista perää ei ole kielletty, sen sijaan sitä pitää ohjata standardi Eculla. Jarrubalanssia kuskin nykyään pyörittelevät nupilla, sen sijaan lukkoa jos joutuisi pyörittämään käsin niin ei kuski muuta ehtisi tehdäkään kun muutokset pitää tehdä monta kertaa kesken mutkan, jos hydraulisesti säädettävä lukitus olisi tietokoneohjattuna kielletty vaihdettaisiin täysin mekaanisesti hallittuun perään jossa lukitusvoima olisi johdettu perään kohdistuvasta vääntömomentista jota voidaan säätää myös ihan pirun monipuolisesti mutta on huomattavasti kustannustehokkaampaa ja mekatsuille helpompaa säätää sitä hydraulisesti lukittuvaa perää tietokonepohjaisesti mistä syystä sitä ei ole kiellettykään, miksi tehdä talleille hirmu määrä ylimärääistä vaivaa säätämisen kanssa koska lukon säädöt ovat sen verran oleellinen osa auton käyttäytymistä että niitä joka tapauksessa pitää säätää tavalla tai toisella.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tottunu jo että usein kuulemma "menee jotain pieleen" eikä ihan MM-taistelupisteitä vaan tahdo kertyä. Se on nyt ollut sitä normaalia Lotus-tiimiä :) Vaikkei se minua haittaakaan.
Kolmossijaan olisivat varmasti tyytyväisiä. Eivät taida enempään uskoa itsekään. Ja kolmonen on ihan mahdollinen kiitos Massan ajamisten ja Schumin kaluston.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Onhan se alkukauden aikana huomattu että oikeasti saa todella jännittää, voittaako Räikkönen Grosjeanin. Niiden siis, jotka sitä ehdottomasti toivovat. Mulle ei väliä, tykkäänpä vaan seurata sarjan tapahtumia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aijaijai. Forumistien muurit murenevat. Eikö Kimi olekaan turhake, jota tallitoveri pistää päihin miten tahtoo?
Kuka forumisti tuollaisen arvion on heittänyt?

Tulokset ei oikein tue tuollaista näkemystä, kun Kimi kuitenkin johtaa pisteissä tallikaveriaan. Aika-ajot eivät ole olleet niin vahvoja ennenkaikkea erilaisten ongelmien takia, mutta kisoissahan Kimi on ajanut ihan mukavasti.

Mutta mikään turhake ei Grosjeankaan ole, mitä jotkut ehkä odottivat. Virheitä on toki tullut, mutta joskus homma toimiikin.
 
Viimeksi muokattu:

sTe

Active member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
26
Sijainti
Australia
Mun käsittääkseni aktiivista perää ei ole kielletty, sen sijaan sitä pitää ohjata standardi Eculla.
Väärin. Aktiivinen perä säätäisi lukitusta jatkuvasti tarpeen mukaan ja tämä ei ole sallittua. Sen sijaan kuskeilla on kolme nuppia joista voi säätää kolmea perän "perusarvoa" joihin esim. tallien rattiesittelyissä viitataan sanoilla entry, mid-corner/preload ja exit. Todellisuudessa entry tarkoittaa lukitusta jarruttaessa, mid-corner säätää lukitusta pääasialla coastilla, eli kun moottori ei vedä saati jarruta ja exit lukitusta moottorin vetäessä. Normaaliautoissa esim. 1-way perälukko lukitsee vain kiihdytyksessä ja 2-way kiihdyttäessä sekä jarruttaessa. Aktiivisen perän toiminnallisuus olisi ajoapuna melkein merkittävämpi kuin luistonesto, siviiliautoissa ainakin yksi termi jolla moiseen viitataan on torque vectoring. Käytännössä aktiivisella perällä kun voidaan eliminoida paljon tarpeesta luistonestolle, kun voimaa voidaan ohjata vapaasti pyörien välillä ja pitää auto menossa siihen suuntaan mihin pyörät kulloinkin osoittavat.

Kimin tapauksessa Kanadassa lukko oli jumiutunut, eikä ollut täten säädettävissä. Tämän vaikutus on varmasti ollut merkittävä kuten onkin jo mainittu.
 
Viimeksi muokattu:

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Aijaijai. Forumistien muurit murenevat. Eikö Kimi olekaan turhake, jota tallitoveri pistää päihin miten tahtoo?
Väärä tulkinta. On kuitenkin tärkeä ymmärtää ongelmien root cause ja vaikutus, jotta osaa asettaa itse suorituksen oikeaan arvoon. Hyvinhän Kimi siis veti. Ikäviä nämä jatkuvat ongelmat milloin minkäkin kanssa. Kunhan ongelmaton viikonloppu osuu kohdalle ja ehkä vielä aurinkokin paistaa niin Lotus ottaa kaksoisvoiton.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Veikkaisin, että Lotuksen Kimiä auttaa taas punaisen rengasseoksen pois jääminen Valenciassa. En tiedä ovatko muut samoilla linjoilla, mutta Kimin ajelut on menny älyttömästi paremmin keltaisilla ja valkoisilla mun mielestä.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Veikkaisin, että Lotuksen Kimiä auttaa taas punaisen rengasseoksen pois jääminen Valenciassa. En tiedä ovatko muut samoilla linjoilla, mutta Kimin ajelut on menny älyttömästi paremmin keltaisilla ja valkoisilla mun mielestä.
Ei varmasti ainakaan hidasta Kimin menoa. Nyt pitäisi saada ongelmaton ja suht' virheetön aika-ajo natsaamaan, muuten joutuu ajelemaan kiltisti jonossa jämäpisteistä. Ellei tietysti Lotus osittaudu erityisen rengasystävälliseksi ja taktiikka puolella saadaan jotain yllättävää aikaiseksi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei varmasti ainakaan hidasta Kimin menoa. Nyt pitäisi saada ongelmaton ja suht' virheetön aika-ajo natsaamaan, muuten joutuu ajelemaan kiltisti jonossa jämäpisteistä. Ellei tietysti Lotus osittaudu erityisen rengasystävälliseksi ja taktiikka puolella saadaan jotain yllättävää aikaiseksi.
Kyllähän se lopputulos riippuu tosi paljon siitä miten aika-ajot menee, millaisen lähdön saa, riittääkö vauhti ja kestääkö renkaat.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Kyllähän se lopputulos riippuu tosi paljon siitä miten aika-ajot menee, millaisen lähdön saa, riittääkö vauhti ja kestääkö renkaat.
Tuohon listaan voisin lisätä onnistumisen varikkopysähdykssissä. On meinaa Lewisillä ja Lotuksella mennyt välillä niin ja näin muihin verrattuna.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
No jaa, Lotuksella ja McLarenilla on muistettu kumminkin renkaat pistää jotenkuten kiinni. :D
No sanotaanko, että McLarenilla renkaat pultataan hermot riekaleina poikittain ihan miten sattuu ja Lotusilla niitä on laiteltu liiankin tunnollisesti ainakin vielä alkukaudesta.
 
Ylös