Lotus F1 Team kaudella 2012

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tässäkö nyt se "super-DRS"?


-Vähentääkö siis tuo spoilerin alla oleva ilmaputki vielä jotenkin ilmanvastusta suorilla? :doubtful:
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Tosiaakin. Toimiiko tuo uusi DDRS siten että, siiven auetessa tuosta putkesta tulee ilmaa joka, sakkaa aukeamattoman siipiosan parantaen näin DRS:stä saatavaa hyötyä? Vai toimiiko samalla tavalla kun, (oliko mersussa?) passiivinen F-putki, joka sakkasi takasiiven tietyssä nopeudessa?

Mielenkiintoista nähdä millaisen edun systeemi antaa. Itse olen ollut siinä käsityksessä, että Lotuksen "huonot" suoranopeudet ovat johtuneet pikemminkin vaihdelaatikon säädöistä kun tehottomasta DRS:stä.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1999
Mielenkiintoista nähdä tulevaisuudessa sitten tämän teho. Etenkin aika-ajoissa tämä saattaa olla se ratkaiseva niitti Lotukselle, jotta saataisiin autot sinne kärkipäähän jotta kisoissa voittotaistelu olisi helpompaa (+ ne taktiikat nyt vittu kuntoon...) Mersuhan suorastaan lensi aika-ajoissa alkukaudesta juuri tämän systeemin avulla, mutta sittemmin meno on tasaantunut. Lotuksen huonoiksi mainitut suoranopeduet ovat mielestäni aika yllättävää puhetta. Ainoastaan Valenciassa Lotukset olivat suoralla häntäpäässä, mutta muuten ovat keikkuneet hyvinkin kärkipäässä niin aika-ajoissa kuin kisoissa.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Samaa mieltä. Valenciassa taisivat laittaa varmuuden vuoksi niin paljon siipeä, että saavat renkaat toimimaan kunnolla tuollaisella radalla, missä nopeita renkaita kuormittavia mutkia ei juuri ole.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tosiaakin. Toimiiko tuo uusi DDRS siten että, siiven auetessa tuosta putkesta tulee ilmaa joka, sakkaa aukeamattoman siipiosan parantaen näin DRS:stä saatavaa hyötyä? Vai toimiiko samalla tavalla kun, (oliko mersussa?) passiivinen F-putki, joka sakkasi takasiiven tietyssä nopeudessa?
Tuolla tavalla kuten tuo ensimmäinen ehdotuksesi, eli DRS:n perustuva. Vielä ei ole passiivista (kuljettajan hallitsemattomuudessa) takasiiven sakkausta tainnut näkyä, eikä varmaan näykään..
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Tämän päivän turkkarissa Kimi kommentoi E20 auton suorituskyvyn puutetta märällä radalla näin:

"Ihan käsittämätön juttu, jota nyt insinöörit syynäävät joukolla. Jostain syystä meiltä katoaa kaikki pito, kun tulee vettä. Ei meillä ole mitään eri säätöjä kuivalle tai sateelle. Auto on ihan sama. Se vaan joko tai sitte se ei toimi."

Tummennettu kohta pisti itselle silmään juttua lukiessa. Olisiko tosiaan näin, että täysin samoilla säädöillä painelevat säästä riippumatta? Luulisin, tosin näin vähemmän F1:ten teknisestä puolesta tietävänä, että sentään ajokorkeutta ja siipiä säätäisivät märälle radalle eri tavalla kuin täysin kuivalle. :confused:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ross Brawn sanoi jokin aika sitten, että enää ei ole olemassa kuivan/sadekelin säätöjä vaan ne on lähestulkoon samat.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tummennettu kohta pisti itselle silmään juttua lukiessa. Olisiko tosiaan näin, että täysin samoilla säädöillä painelevat säästä riippumatta? Luulisin, tosin näin vähemmän F1:ten teknisestä puolesta tietävänä, että sentään ajokorkeutta ja siipiä säätäisivät märälle radalle eri tavalla kuin täysin kuivalle. :confused:
Käytännössä ajavat maksimidownforcella koko ajan lukuun ottamatta kisoja kuten Monza joihin tuodaan ns. low downforce-aeropaketti. Eikä niitä siipiä voi noin vaan rukata, koska balanssi menee pieleen. Ajokorkeutta ei muuteta, mutta sadekelin renkaat ovat halkaisijaltaan suuremmat kuin slicksit, jolloin maavara nousee. Jäähdytykseen tekevät muutoksia. Esimerkiksi jarrut eivät tarvitse niin paljon jäähdytystä, joten aukot peitetään teipeillä joita nähdään revittävän pysähdyksillä irti kun keli paranee. Suurimmat muutokset tehdään moottorin ja vaihteiston toimintaa ohjaaviin järjestelmiin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Mun mielestä Lotuksen sadekelin vauhdin puuttumisessa ei ole mitään ihmeellistä. Renkaitten toimita-ikkuna on vaan niin kapea ettei Lotus saa renkaitaan toimimaan millään märissä olosuhteissa koska samaa ongelmaa on myös kuivalla ja viileissä olosuhteissa. Vastaavasti korkean rengaskulutuksen autot hyötyvät sadekelista (Shumi eilen) koska saavat suurta etua sillä että saavat renkaan toimimaan hyvin myös 2-3 kierroksen aika-ajo vedolla. Kun Kimillä alkaa saderenkaat toimimaan suht. oikein ja niin niiden paras pito on jo mennyt ja takkiin tulee muihin verrattuna.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Käytännössä ajavat maksimidownforcella koko ajan lukuun ottamatta kisoja kuten Monza joihin tuodaan ns. low downforce-aeropaketti. Eikä niitä siipiä voi noin vaan rukata, koska balanssi menee pieleen. Ajokorkeutta ei muuteta, mutta sadekelin renkaat ovat halkaisijaltaan suuremmat kuin slicksit, jolloin maavara nousee. Jäähdytykseen tekevät muutoksia. Esimerkiksi jarrut eivät tarvitse niin paljon jäähdytystä, joten aukot peitetään teipeillä joita nähdään revittävän pysähdyksillä irti kun keli paranee. Suurimmat muutokset tehdään moottorin ja vaihteiston toimintaa ohjaaviin järjestelmiin.
Eiköhän Monaco ole se ainoa ns. maximidownforcen rata. Montrealissa ja Spassa ainakin nähdään myös pinempiä siipiä Monzan lisäksi. Muualla käytetään aikalailla jotain siltä väliltä.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Eiköhän Monaco ole se ainoa ns. maximidownforcen rata. Montrealissa ja Spassa ainakin nähdään myös pinempiä siipiä Monzan lisäksi. Muualla käytetään aikalailla jotain siltä väliltä.
Tiedä sit, kuinka paljon DRS on ratakohtaisia perusasetuksia muuttanut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eiköhän Monaco ole se ainoa ns. maximidownforcen rata. Montrealissa ja Spassa ainakin nähdään myös pinempiä siipiä Monzan lisäksi. Muualla käytetään aikalailla jotain siltä väliltä.
DRS on muuttanut tätä aika paljon, takasiivestä kun saadaan sen avulla aika olematon. Viime vuonna Monzassa nähtiin kuinka jotkut olivat liikkeellä aika isolla takasiivellä ja toiset taas silminnähden pienemmällä, joten tiimeillä oli ainakin tuolloin erilainen filosofia.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
DRS on muuttanut tätä aika paljon, takasiivestä kun saadaan sen avulla aika olematon. Viime vuonna Monzassa nähtiin kuinka jotkut olivat liikkeellä aika isolla takasiivellä ja toiset taas silminnähden pienemmällä, joten tiimeillä oli ainakin tuolloin erilainen filosofia.
Tuo on totta, mutta kyllä ainakin Williams, Lotus ja Marussia käyttivät selvästi pienempiä siipiä Montrealissa tänä vuonna, että kyllä sitä vaihtelua löytyy edelleen. Ei tosin niin paljoa enää kuten sanoit.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Eiköhän Monaco ole se ainoa ns. maximidownforcen rata. Montrealissa ja Spassa ainakin nähdään myös pinempiä siipiä Monzan lisäksi. Muualla käytetään aikalailla jotain siltä väliltä.
Monacossa ajetaan hyvin pitkälti samoill aerosäädöillä kuin normiradoilla. Montreal, Spa ja Monza taitavat olla ainoat low downforce poikkeukset. Tosin ei Montrealissakaan kovin pienillä siivillä ajeta. Nykyautoista jos jotain downforcea saadaan irti niin se hyödynnetään kaikkialla. Ei vain Monacossa.

Barcelona:


Monaco:


Eipä tossa taida olla mitään eroa.
 

antimikael

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
313
Sijainti
Tampere
sky (taijokusemmonen) kanavalla joku kuulemma arvio ton DDRS tuovan 4-5 kymppää span ja monzan kaltasille radoille.

Kuulostaa aika hurjalta mutta kelpaa mulle jos asia on näin.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
sky (taijokusemmonen) kanavalla joku kuulemma arvio ton DDRS tuovan 4-5 kymppää span ja monzan kaltasille radoille.

Kuulostaa aika hurjalta mutta kelpaa mulle jos asia on näin.
Onko Lootus muka ainut joka tota kehittää?
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Ei kai, mutta eikös tuo ole monilla muilla ollut jo olemassa?
Tupla DRS:ä ei ole kenelläkään muulla. Mersulla on oma viritys ollut koko vuoden, mutta se vaikuttaa enemmän etusiipeen. Varmaankin muutkin ovat tuota DDRS:ä kehittäneet, mutta Lotus on ensimmäinen talli joka on saanut sen radalle asti.
 
Ylös