Sääntömuutokset 2012

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Aika-ajot sinäänsä nykyisin muutenkin turha rituaali, kun samat naamat suunnilleen samoilla sijoilla (tai vähintäänkin putoavat aina samoissa osioissa) kilpailusta toiseen ellei tekniikka petä tai mitään muuta kummallista tapahdu. Nykyisin hehkutetaan yllätys tuloksina jos joku onnistuu pääsemään pari sijaa tavanomaista korkeammalle. Ohhoh! :eek!: Ennen vastaavaan hehkutukseen vaadittiin Arrowssien ja muiden vastaavien löytymistä aivan kärjen tuntumasta.

Käänteinen lähtöjärjestys pistetilanteen mukaan olisi kilpailujen kannalta parhain mahdollinen ratkaisu. Ei tarvitsisi taktikoida/lotota renkaiden, polttoaineen eikä myöskään sään vuoksi ja kilpailutkaan eivät olisi sitä samaa vanhaa paskaa, että sarjan nopein auto ajaa lähdöstä maaliin asti kärjessä. Toki ekoilla kierroksilla kolareiden riski olisi moninkertainen, mutta aina ei voi (eikä saisikaan) voittaa. Olisi nähtävää niin kotona kuin myös katsomoissa. :alppu:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Käänteinen lähtöjärjestys pistetilanteen mukaan olisi kilpailujen kannalta parhain mahdollinen ratkaisu. Ei tarvitsisi taktikoida/lotota renkaiden, polttoaineen eikä myöskään sään vuoksi ja kilpailutkaan eivät olisi sitä samaa vanhaa paskaa, että sarjan nopein auto ajaa lähdöstä maaliin asti kärjessä.
Mun mielestä menestyspainot aika-ajoihin voisi olla harkinnan arvoinen juttu.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Siitä, että edes mainitsee menestyspainot pitäisi rankaista jotenkin. Mielellään pakottamalla katsomaan pelkkää DTM:ää.
Menestyspainotkin on yksi mielenkiintoinen vaihtoehto, jota Bernie/Mosley (en muista kumpi) ehdottikin joitakin vuosia sitten. Taisi kaatua lähinnä siihen, ettei F1 autoihin noita painoja saa mitenkään järkevästi sijoiteltua varsinkaan tuhoamatta auton balanssia totaallisesti. Eikä kaikkien mielestä ole myöskään oikein rankaista siitä että sattuu olemaan muita parempi.

DTM on muutes suosikki sarjani heti formula1, WRC ja MotoGP:n jälkeen. :alppu:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Siitä, että edes mainitsee menestyspainot pitäisi rankaista jotenkin. Mielellään pakottamalla katsomaan pelkkää DTM:ää.
Sain Antilta rangaistuksem etukäteen tossa nelisen viikloa sitten.

Mun mielestä aika-ajojen menestyspainot olisi harkinnan arvoinen asia, mutts kisoihin en niitä halua.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Menestyspainotkin on yksi mielenkiintoinen vaihtoehto, jota Bernie/Mosley (en muista kumpi) ehdottikin joitakin vuosia sitten. Taisi kaatua lähinnä siihen, ettei F1 autoihin noita painoja saa mitenkään järkevästi sijoiteltua varsinkaan tuhoamatta auton balanssia totaallisesti. Eikä kaikkien mielestä ole myöskään oikein rankaista siitä että sattuu olemaan muita parempi.

DTM on muutes suosikki sarjani heti formula1, WRC ja MotoGP:n jälkeen. :alppu:

Menestyspainot on ihan hyvä juttu esim. DTM-sarjassa. Fykkösiin ne eivät kuulu enkä usko että tallit niitä ikinä tule hyväksymäänkään. Löydät ja rakennat parhaan paketin ja sinua rankaistaan siitä. Ei tule menemään läpi ihan heti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ykkösiä on jo nyt tasapäistetty enemmän kuin moni fani haluaisi, menestyspainot veisi viimeisenkin järjen insinöörien innovatiivisuudesta. Eikä pelkästään siitä, vaan myös kuskien ajotaidoista. Joissain tapauksissa saattaisi olla järkevämpää sijoittua toiseksi kuin taistella voitosta, koska voitto sakottaa jatkossa liikaa.

Jos tasapäistämistä halutaan vielä lisää, niin mielummin standardoidaan enemmän, mutta senkin pitäisi tapahtua niissä osa-alueissa, jotka ovat suhteettoman kalliita hyötyyn nähden (eli käytännössä aerodynamiikassa).
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Nykymalli on paras tähänastisista (yksi kerrallaan ei kummoista suosiota nauttinut, siksi siitä luovuttiinkin). Oikeastaan vain rengassääntöjen osalta olisi hienosäätämistä ja ehkä Q1 on liian pitkä, mutta moiset heikkoudet ovat vähäisiä verrattuna aiempien systeemien huonoihin puoliin.
Täytyy kompata tätä. Ei mitään valittamista nykyisestä aika-ajomallista, paitsi tuo renkaiden säästäminen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mun mielestä aika-ajojen menestyspainot olisi harkinnan arvoinen asia, mutts kisoihin en niitä halua.
Mitä niillä sitten saavutettaisiin? Juurihan tässä vuosikymmen harmiteltiin, ettei aika-ajoissa nähdä, kuka todella on nopein. Bensoilla sählääminen ei paljoa menestyspainoista poikennut, sillä vaikutus oli aika-ajojen suhteen samansuuntainen.

Itse kannattaisin viimeisen osion muuttamista yksi kerrallaan ajettavaksi (kenties osallistujamäärän voisi pudottaa kuuteen tai kahdeksaan), minkä pitäisi hitusen lisätä arvaamattomuutta. Osallistujille uudet renkaat (mielellään supersuperpehmeät aika-ajorenkaat) vain tuota yhtä kierrosta varten. Täysillä vedetty aika-ajokierros on aina katsomisen arvoinen, jollei nyt sitten ole täysi turjake. Vanha malli ei oikein toiminut siksi, että 20 kertaa putkeen tehtynä se vähän toisti itseään. Nykytekniikalla ruutuun pitäisi kyetä saamaan haamuautokin sitä kaipaaville.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mitä niillä sitten saavutettaisiin? Juurihan tässä vuosikymmen harmiteltiin, ettei aika-ajoissa nähdä, kuka todella on nopein. Bensoilla sählääminen ei paljoa menestyspainoista poikennut, sillä vaikutus oli aika-ajojen suhteen samansuuntainen.

Itse kannattaisin viimeisen osion muuttamista yksi kerrallaan ajettavaksi (kenties osallistujamäärän voisi pudottaa kuuteen tai kahdeksaan), minkä pitäisi hitusen lisätä arvaamattomuutta. Osallistujille uudet renkaat (mielellään supersuperpehmeät aika-ajorenkaat) vain tuota yhtä kierrosta varten. Täysillä vedetty aika-ajokierros on aina katsomisen arvoinen, jollei nyt sitten ole täysi turjake. Vanha malli ei oikein toiminut siksi, että 20 kertaa putkeen tehtynä se vähän toisti itseään. Nykytekniikalla ruutuun pitäisi kyetä saamaan haamuautokin sitä kaipaaville.
Ei mitään, jos renkaita on pakko vaihtaa. Renkaanvaihtopakko pois ja renkaanvaihdossa sallittaisiin vain 2-3 vaihtajaa. Sen jälkeen menestyspainot aika-ajoon ja insinööreille vapautta hakea ohituksia helpottavia innovaatioita.

Jos nopeampi starttaa takaa ja ohi ei voi laskea pääsevänsä varikolla, niin sitten on mentävä radalla. Ohituksista kai tässä lajissa on kyse.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos nopeampi starttaa takaa ja ohi ei voi laskea pääsevänsä varikolla, niin sitten on mentävä radalla. Ohituksista kai tässä lajissa on kyse.
Toki on, mutten nyt varsinaisesti kokenut niiden vähyyttä tämän vuoden suurimmaksi ongelmaksi. Sen typerän molempien seoksien käyttösäännön poisto (mahdolliset taktiikat periaatteessa yhdestä kolmeen stoppiin) saisi haluamasi efektin aikaan muutenkin olettaen, että autot ovat keskenään riittävän tasaisia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sen typerän molempien seoksien käyttösäännön poisto (mahdolliset taktiikat periaatteessa yhdestä kolmeen stoppiin) saisi haluamasi efektin aikaan muutenkin olettaen, että autot ovat keskenään riittävän tasaisia.
Olen aika pessimistinen sen suhteen, että rengasvalintojen vapauttaminen toisi erilaisia taktiikoita, ainakaan kärkiporukassa. Hommat lasketaan niin tarkasti, että kaikki päätyvät jokseenkin samanlaisiin taktiikoihin ja jos ei, niin toisten taktiikoihin reagoiminen syö loputkin vaihtelusta.

Tasaisessa keskikastissa varmaan joitain riskivetoja nähtäisiin, kun muita peesaamalla ei välttämättä pisteistä taisteltaisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
...ja insinööreille vapautta hakea ohituksia helpottavia innovaatioita.
Eiköhän ne insinöörit tähänkin asti pohtineet päänsä puhki kyseisen ongelman kanssa. Todellisuudessa kuitenkin kehitys meni aerodynamiikassa siihen suuntaan, että ohituksia vaikeutettiin, se kun ei minkään tallin intresseissä ollut, että heidän autostaan mentäisiin helposti ohi.

DRS tietysti poisti jo pahimman trullijunaefektin, joten ohi pääseminen ei enää ole ongelma. Pikemmin valitettiin sitä, että niitä alkoi olla liikaa, tai ainakin että olivat liian helppoja. Osittain ohitusten lisääntyminen myös johtui rengassäännöistä, joten sen hylkääminen todennäköisesti vähentäisi ohituksia jonkin verran.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olen aika pessimistinen sen suhteen, että rengasvalintojen vapauttaminen toisi erilaisia taktiikoita, ainakaan kärkiporukassa. Hommat lasketaan niin tarkasti, että kaikki päätyvät jokseenkin samanlaisiin taktiikoihin ja jos ei, niin toisten taktiikoihin reagoiminen syö loputkin vaihtelusta.
Riippuu ihan siitä, kuinka hyvin renkaat suunnitellaan. Kysehän ei ole kuin siitä, että saadaan pehmeän renkaan parempi suorituskyky uutena ja kovan renkaan parempi kestävyys tasaamaan toisensa kisamatkalla. Lisäksi jos taktiikka valittaisiin vasta aika-ajon jälkeen toisin kuin nyt, tarkoittaisi se myös, että huonoon aika-ajotulokseen voisi reagoida poikkeavalla rengastaktiikalla.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Riippuu ihan siitä, kuinka hyvin renkaat suunnitellaan. Kysehän ei ole kuin siitä, että saadaan pehmeän renkaan parempi suorituskyky uutena ja kovan renkaan parempi kestävyys tasaamaan toisensa kisamatkalla.
Tuotahan Pirelli pyrkii nyt tekemään nykyisilläkin säännöillä. Mutta renkaiden toimivuus on talli- ja kuskikohtaista. Menneen kauden kokemuksilla kaikki haluaisivat ajaa pelkillä pehmeämmillä, joten ainakin rengassettien määrärajoitus tulisi pitää tai sitten renkaanvaihdon kestoa kasvattaa jollain tapaa. En usko siihen, että Pirelli kykenisi luomaan juuri oikeanlaisen eron pehmeämmän ja kovemman seoksen välille siten, että kärkiporukoissa nähtäisiin merkittävää vaihtelua.
Lisäksi jos taktiikka valittaisiin vasta aika-ajon jälkeen toisin kuin nyt, tarkoittaisi se myös, että huonoon aika-ajotulokseen voisi reagoida poikkeavalla rengastaktiikalla.
No siihen kyllä reagoidaan nytkin. Jo aika-ajon aikana, kun on selvää ettei kovin korkeista lähtöpaikoista taistella. Tai Q3:n ulkopuolella.

Itsekin kyllä kallistuisin sellaiseen ratkaisuun, että tiimeillä olisi yksi pelkästään aika-ajoihin dedikoitu pehmeä (tai superpehmeä) rengassarja, jonka sitten voi käyttää haluamassaan sessiossa. Se toisi aika-ajoon takajoukkojen osalta taktikointia, mutta ei se perusongelmaa ratkaisisi niin kauan kuin seosten määrä on rajattu. Kisaan ajateltuja seoksia olisi silti säästettävä.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Heikki pääsi myös Belgiassa Q2:een.

Ensi kaudella voi hyvinkin olla jännitettävää sekä Q1:n että Q2:n päätteeksi, jos Hekki ja Kimi ovat niillä rajoilla, että pääsevätkö jatkoon. Tai suomalaisittain muutenkin, koska en usko, että suomalaisia Q3:ssa paljon nähdään.
Hyi !! Onneksi olet väärässä tässä etteikö suomalaisia nähtäisi q3:ssa. Itse luulen että yhden käden sormiin mahtuvat kerrat jolloin jostain syystä jäämme ULOS Q3:sta. Toivon todella et olet pahasti väärässä. Ja luotan kyllä Kimiin sen verran
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Lueskelin tuossa James Allisonin selontekoa sääntömuutoksista ja huomasin että helium on ensi kaudella kielletty rengaspyssyistä. Eli voi olla hitusen hitaammat varikkostopit joillakin tiimeistä ketkä ovat sitä tällä kaudella käyttäneet.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No siihen kyllä reagoidaan nytkin. Jo aika-ajon aikana, kun on selvää ettei kovin korkeista lähtöpaikoista taistella. Tai Q3:n ulkopuolella.
Itse juuri sanoit, ettei kärkipäässä juuri nähdä eri taktiikoita, ja se on täysin sääntöjen sanelemaa. On täysin eri asia "reagoida" siihen, ettei vauhti missään tapauksessa tule riittämään verrattuna tilanteeseen, jossa huonon aika-ajokierroksen jälkeen olisi mahdollisuus valita poikkeava taktiikka.

Itsekin kyllä kallistuisin sellaiseen ratkaisuun, että tiimeillä olisi yksi pelkästään aika-ajoihin dedikoitu pehmeä (tai superpehmeä) rengassarja, jonka sitten voi käyttää haluamassaan sessiossa. Se toisi aika-ajoon takajoukkojen osalta taktikointia, mutta ei se perusongelmaa ratkaisisi niin kauan kuin seosten määrä on rajattu. Kisaan ajateltuja seoksia olisi silti säästettävä.
Tämä ei varsinaisesti muuta mitään, jos ongelmaksi nähdään viimeisen osion tapahtumaköyhyys. Ainoa tapa saada kaikki ajamaan Q3:ssa on varata siihen pääseville yksi rengassarja vain tuota osiota varten ja poistaa nykyinen saman rengassarjan käyttöpakko startissa.
 
Ylös