Sääntömuutokset 2012

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Sitä ihmettelen tuossa turva-autosäännössä, että miksi ne kierroksella jääneet ajatetaan letkan ohi eikä toisinpäin?

Menisi aika paljon nopeammin koko prosessi, jos hitaat vetäisivät sivuun ja muu letka ajaisi ohi.

Varmaan tuossa on joku pointti, mitä en heti hoksaa, mutta joku kertonee sen minulle.
Jos noin tehtäisiin, niin ne väärässä kohtaa olevat autot jäisivät kierroksen jälkeen kaikista muista.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Sitä ihmettelen tuossa turva-autosäännössä, että miksi ne kierroksella jääneet ajatetaan letkan ohi eikä toisinpäin?

Menisi aika paljon nopeammin koko prosessi, jos hitaat vetäisivät sivuun ja muu letka ajaisi ohi.

Varmaan tuossa on joku pointti, mitä en heti hoksaa, mutta joku kertonee sen minulle.
Voisin kuvitella, että sotkee tulosmonitorin jollakin tapaa. Ajanottosysteemi kai nappaa jokaiselle kuskille ajetut kierrokset sen perusteella, miten usein maalilinjan yli on ajettu. Tämä siis ihan puhdasta mutua.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Sitä ihmettelen tuossa turva-autosäännössä, että miksi ne kierroksella jääneet ajatetaan letkan ohi eikä toisinpäin?

Menisi aika paljon nopeammin koko prosessi, jos hitaat vetäisivät sivuun ja muu letka ajaisi ohi.

Varmaan tuossa on joku pointti, mitä en heti hoksaa, mutta joku kertonee sen minulle.
Eiköhän tämä johdu turva-autoa edeltävästä tilanteesta eli kaksi autoa ajaa peräkkäin kärki ohittaa toisen kierroksella sen jälkeen turva-auto radalle. Tässä tilanteessa noiden eroksi tulisi kokonainen kierros, vaikka ennen turva-autoa se on voinut olla esim. kolme sekuntia.

Tietenkin tämän voisi ohittaa lisäämällä näille yhden kierroksen, jota ne ei ole oikeasti koskaan ajaneet, jolloin tilanne pysyisi ennallaan.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Sitä ihmettelen tuossa turva-autosäännössä, että miksi ne kierroksella jääneet ajatetaan letkan ohi eikä toisinpäin?

Menisi aika paljon nopeammin koko prosessi, jos hitaat vetäisivät sivuun ja muu letka ajaisi ohi.

Varmaan tuossa on joku pointti, mitä en heti hoksaa, mutta joku kertonee sen minulle.
Olen tainnut höpötellä näistä joskus aiemminkin:

Kuvittele esimerkiksi tilanne, jossa turva-auto tulee radalle kisan loppuvaiheessa. Kärkiauto on juuri ohittamassa kahta peräkkäin ajavaa kuljettajaa sijoilla 7-8. Kärkiauto on ohittanut toisen näistä keltaisten lippujen ilmestyessä. Sijalla 7 oleva ajaa letkan kiinni normaalisti, mutta sijalla 8 oleva jää turva-autoletkassa toiseksi -> Tiputetaan letkan hännille. Nyt hän on saman auton perässä, jonka perässä hän oli ennen turva-auton tuloa, mutta kierroksen jääneenä tästä 7:ntenä olevasta.

Tämä 2010-2011 turva-autosääntö on tosin ollut melkein yhtä epäreilu sekin. Tuo 8:ntena oleva ei pysty enää ajamaan edellä olevaa kiinni ilman edellä ajavien teknisiä ongelmia.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
The distance of the race must be respected
-Jean-Marie Balestre
Joo, kannatan ehdottomasti kisojen maustamista turva-autoepisodeilla ja letkan keräämistä kasaan. Mutta kyllä kierrosten keinotekoinen lisääminen olisi sellaista pelleilyä joka ei sovi kuninkuusluokkaan.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Miten mielestänne DRS -toimi tänään?
Kiinan kisaketjusta tänne...

Loistavasti. Ei pahemmin häiriköinyt kisaa. DRS:stä huolimatta oikeasti ongelma on se kierrosrajoitin, josta ongelmasta päästäisiin eroon bannimalla isoin vaihde aika-ajoista. Tuo on oma mielipiteeni, mutta tokihan siihen joku muukin tepsisi. DRS ei ongelmaa poistanut, vaikka sillä sitä yritettiin ratkoa (vapaa käyttö aika-ajoissa).

Kun inssit laskee, että kannattaa säätää auto tyhjälle radalle rajoitinta vasten, ei siinä sitten ohitella. Kyllä minusta on selvää, että jokin uusi sääntö olisi täksi kaudeksi pitänyt ottaa käyttöön, jolla ongelmaan olisi puututtu. Kun nykysäännöillä autoihin ei kannata jättää ohitusreserviä, se on sääntöjen ongelma ja sääntömuutoksilla siihen voidaan vaikuttaa. Häntäpään autoissa sitä reserviä varmaan onkin, koska voivat odottaa että hässäkkään on ja hitaampia edessä. Voitosta taistelevissa autoissa reserviä ei ole.

Edit: Nykytilanteen absurdiutta kuvaa parhaiten Suzuka 2010, kun Schumi ajoi kierros toisensa jälkeen pääsuoran puolivälistä alkaen rajoitinta vasten Nicon imussa. Tuota yritettiin korjata DRS:llä viime kaudeksi, mutta nyt olisi kyllä pitänyt jo keksiä uutta kokeiltavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Kun inssit laskee, että kannattaa säätää auto tyhjälle radalle rajoitinta vasten, ei siinä sitten ohitella. Kyllä minusta on selvää, että jokin uusi sääntö olisi täksi kaudeksi pitänyt ottaa käyttöön, jolla ongelmaan olisi puututtu. Kun nykysäännöillä autoihin ei kannata jättää ohitusreserviä, se on sääntöjen ongelma ja sääntömuutoksilla siihen voidaan vaikuttaa. Häntäpään autoissa sitä reserviä varmaan onkin, koska voivat odottaa että hässäkkään on ja hitaampia edessä. Voitosta taistelevissa autoissa reserviä ei ole.
Periaatteessa on mielestäni hyvä, että saa halutessaan säätää isoimman vaihteen ohitusvaihteeksi, muttei ole pakko tehdä niin. Jos olisin tallipäällikkönä arvioisin kyllä tilanteen uusiksi ja harkitsisin ohitusvaihteen käyttöä aika-ajojen kustannuksella. Nykyisessä tasaisessa kärkitaistelussa toimimalla muista poiketen saatettaisiin saada merkittävä strateginen etu kilpailuun. Ja luonnollisesti jos kaikilla muilla olis ohitusvaihde niin sitten ajaisin omalla tallilla ilman sitä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Periaatteessa on mielestäni hyvä, että saa halutessaan säätää isoimman vaihteen ohitusvaihteeksi, muttei ole pakko tehdä niin. Jos olisin tallipäällikkönä arvioisin kyllä tilanteen uusiksi ja harkitsisin ohitusvaihteen käyttöä aika-ajojen kustannuksella. Nykyisessä tasaisessa kärkitaistelussa toimimalla muista poiketen saatettaisiin saada merkittävä strateginen etu kilpailuun. Ja luonnollisesti jos kaikilla muilla olis ohitusvaihde niin sitten ajaisin omalla tallilla ilman sitä.
Käytännössähän tilanne on tällä hetkellä se, että Mersun koneissa on varaa pieneen reserviin ja Rellulla ei. Sama yleistila on toki ollut voimassa jo monta kautta.

Viihteen kannalta olisi kyllä parempi, jos säännöillä patistettaisiin autoja viihdyttävämpään formuun. Kun kerta DRS:n verran on jo myönnytyksiä tehty siihen suuntaan, asia voitaisiin hoitaa kunnolla ja poistaa se todellinen ongelma.
 
Ylös