Red Bull Racing 2012 - jatkuuko nousukkaan lento?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös ne vakoillu joltain tallilta tyyliin McLaren Ferrarilta. Ihan tarkkaa tietoa en nyt satu muistamaan... Onko jollain tarkempaa?
Sinne meni pari Ferrarin työntekijää ja se jälkeen Toyotassa alkoi olla kummasti Ferraria muistuttavia ratkaisuja. Tietoa epäiltiin kulkeneen muutenkin kuin pelkästään pään sisällä ja poliisikin tutki asiaa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Red Bull joutunee kumminkin muuttamaan moottorinohjaustaan, vaikka Hockessa pääsivätkin pälkähästä.

Ks. sigu.
On se hyvä sentäs, että Red Bullilla riittää näitä mörköjä kaapissa vaikka yhdestä eroon päästäänkin. :rolleyes:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/101572

Red Bull boss Christian Horner insists his team never made illegal changes to its car in parc ferme, despite a fresh controversy erupting over a ride-height adjuster at the Hungarian Grand Prix.

Fresh from the reigning champions being involved in a row over engine maps in Germany last week, it emerged in Hungary that back at the Canadian GP the team was asked by the FIA to change a mechanism that gave it the possibility to alter front suspension settings manually.

Teams are supposed to only use tools to make such adjustments, and the FIA was not happy with the ease by which Red Bull could change its suspension - and therefore alter the ride height. It was asked to modify the system so that tools needed to be used.[/b]

The regulations state that teams cannot change suspension settings between qualifying and the race - and in order to ensure compliance tools must be used to make such alternations.

Article 34.5 of the Sporting Regulations states: "In order that the scrutineers may be completely satisfied that no alterations have been made to the suspension systems or aerodynamic configuration of the car (with the exception of the front wing) whilst in post qualifying parc ferme, it must be clear from physical inspection that changes cannot be made without the use of tools."

The benefit of having an easily adjusted suspension setting would be in allowing changes to be made to the car before the race without raising the suspicion of scrutineers - but Horner is adamant that his outfit never exploited that possibility.

"It was something that could either be changed by hand or by tool, but the FIA said they preferred it was a tool that was used," Horner told AUTOSPORT.

"We never changed the ride height in parc ferme or anything like that. It really is a non-issue."

When asked why, if the regulations state that tools must be used, the team had a system that allowed settings to be changed manually, Horner said: "There are a lot of parts that are changed manually on the car, but a tool is used. The suspension has never been changed in parc ferme. Never.

"Basically what was on the car on Canada has been on the car at other races as well, but at no point has it been adjusted in parc ferme. It is question of whether you do it with a tool or manually, and it is done with a tool."

The right-height issue is the latest in a string of technical controversies that Red Bull has been involved in this season – with it having to change its floor after Monaco because of holes, refine its wheel hub design in Canada and revise its engine map settings after Germany.

Horner says that the string of issues is simply the end result of his outfit producing another quick car.

"I think it is the consequence of being competitive," he said. "When others are complaining the reason the car is quick, and that is the case here."

Eli kaikki huijaamisen avaimet on Red Bullilla käsissään, mutta nytten pitäisi vain uskoa tiimin sanaan, ettei systeemiä ole käytetty hyödyksi, vaan että se on sinne kyhäilty huvikseen.. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Totta kai ne tekee auton nopean säätämisen mahdollisimman helpoksi. Myöskään etusiipeä ei saa säätää parc fermessa, mutta siinäkin on pikasäätömahdollisuus varikkokäyntejä varten ihan joka tallilla.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Totta kai ne tekee auton nopean säätämisen mahdollisimman helpoksi. Myöskään etusiipeä ei saa säätää parc fermessa, mutta siinäkin on pikasäätömahdollisuus varikkokäyntejä varten ihan joka tallilla.
Toki, mutta tämä viritys on se minkä käyttämisestä Red Bullia on jo pitkään syytetty. Jo kauden 2010 alkupuolella muut tiimit toimittivat valokuvatodisteita FIA:lle siitä, että Red Bull on saanut runkattua maavaraa suunnasta toiseen ajankohtina jolloin se ei ole ensinnäkään edes sallittua jne..

Onneksi sentään näyttää siltä, että FIA on yrittänyt puuttua asiaan ja on laittanut sinettinsä väitetyn säätöröörien päälle estääkseen huijaamisen. :rolleyes:



Kanadassa jäivät lähtöruudukossa kinni epämääräisen toiminnan harjoittamisesta ja epämääräisen työkalun piilottelemisesta kun mukamas olivat vain putsaamassa jousituksen ympäristöä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/08/1599838/newey-paljasti-syyn-red-bullin-ongelmille

Newey paljasti syyn Red Bullin ongelmille

F1-sarjassa kilpailevan Red Bull -tallin tekninen johtaja Adrian Newey kertoo, että kielto ohjata moottorin pakokaasuja auton diffuusoriin on syynä tallin viime kaudella esittämän ylivoiman murenemiseen.

Itävaltalaistalli johtaa tälläkin kaudella valmistajien sarjan mestaruustaistalua selvällä erolla, mutta viime kauden murskaavasta ylivoimaisuudesta ei voida enää puhua.

Kansainvälinen autoliitto FIA kielsi talleja hyödyntämästä tällä kaudella pakokaasuvirtauksia auton diffuusorissa. Newey myöntää, että sääntömuutoksen vaikutus tallin iskukykyyn ei tullut yllätyksenä.

- Tilanne on pitkälti sellainen kuin pelkäsimme ennen kauden alkua. Olimme tutkineet pakokaasujen ohjausta diffuusoriin kattavasti kahden edelliskauden ajan. Sitten kun tämä vietiin meiltä pois ja tilalle saatiin muita muutoksia, kuten rajoitukset etusiiven joustavuuteen, niin se sattui aika paljon, kertoi Newey Autosportille.

- Luultavasti se satutti meitä enemmän kuin muita, koska olimme hyödyntäneet teknologiaa kauemmin. Tilanteesta toipumiseen ja tarvittavien vastatoimenpiteiden ymmärtämiseen on kulunut aikaa, jatkoi Newey.
Niinpä niin. Mutta miksi kukaan ei nyt sano, että ei Newey olekaan nero kun ei "vippaskonsteilla" ollakaan muiden edellä? Aina kun joku Neweyn auto pärjää hyvin, kuullaan samat vanhat selitykset Neweyn neroudesta, kuten edelliset pari kautta ja varsinkin 90-luvulla. Mutta nythän on selvää, että sarjassa on Neweyä nerokkaampia suunnitelijoita, eiväthän he muuten voisi olla edellä. Vai kävisikö selitykseksi se, että Newey oli edellä yksillä säännöillä vaan ei toisilla? Ei käy, sillä sama pätee kaikkiin muihinkin.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Niinpä niin. Mutta miksi kukaan ei nyt sano, että ei Newey olekaan nero kun ei "vippaskonsteilla" ollakaan muiden edellä? Aina kun joku Neweyn auto pärjää hyvin, kuullaan samat vanhat selitykset Neweyn neroudesta, kuten edelliset pari kautta ja varsinkin 90-luvulla. Mutta nythän on selvää, että sarjassa on Neweyä nerokkaampia suunnitelijoita, eiväthän he muuten voisi olla edellä. Vai kävisikö selitykseksi se, että Newey oli edellä yksillä säännöillä vaan ei toisilla? Ei käy, sillä sama pätee kaikkiin muihinkin.
Ajatteletko oikeasti noin?

Talli A kehittää innovaation, joka tekee siitä ylivoimaisesti nopeimman sarjassa. Talli B kehittää toisenlaisen systeemin, joka sekin on hyvä, mutta ei talli A:n idean tasoa. Sitten FIA päättää kieltää talli A:n innovaation ja yhtäkkiä talli A ja B ovat tasavertaisia. Onko talli B:n suunnittelijat nerokkaampia?

Jos FIA ei kieltäisi jokaista innovaatiota, niin Vettel voisi hyvinkin olla samanlaisessa pistejohdossa, kuin Alonso nyt on.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
F1:ssä nerous perustuu harmaiden aluiden hyödyntämiseen ja sääntöjen rajamailla pelaamiseen ja tässä Newey on kiistaton nero! Muutoin voimme siirtyö yksimerkkiluokkaan...
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Newey on pirun hyvä auton suunnittelija, mistä osoituksena kahdeksan maailmanmestaruutta kolmessa eri tiimissä. Se että RBR:ltä vietiin yksi tärkeimmistä aseista pois sääntömuutoksin, ja että talli on silti valmistajien sarjan kärjessä, ei ole mielestäni lainkaan pois Neweyn "neroudesta".
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Niinpä niin. Mutta miksi kukaan ei nyt sano, että ei Newey olekaan nero kun ei "vippaskonsteilla" ollakaan muiden edellä? Aina kun joku Neweyn auto pärjää hyvin, kuullaan samat vanhat selitykset Neweyn neroudesta, kuten edelliset pari kautta ja varsinkin 90-luvulla. Mutta nythän on selvää, että sarjassa on Neweyä nerokkaampia suunnitelijoita, eiväthän he muuten voisi olla edellä. Vai kävisikö selitykseksi se, että Newey oli edellä yksillä säännöillä vaan ei toisilla? Ei käy, sillä sama pätee kaikkiin muihinkin.
Höpä höpö... Kyllähän sitä säänöillä saadaan toisten "nerokkaat" keksinnöt pois kehistä ja sit "hitaallakii" autolla voit olla kärjessä. Tai autolla mikä olisi hitaampi ellei ystäväsi olisi FIA:ssa kieltäneet toisen tallin liian fiksui ja pitkälle kehitettyi jutskii
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Niinpä niin. Mutta miksi kukaan ei nyt sano, että ei Newey olekaan nero kun ei "vippaskonsteilla" ollakaan muiden edellä? Aina kun joku Neweyn auto pärjää hyvin, kuullaan samat vanhat selitykset Neweyn neroudesta, kuten edelliset pari kautta ja varsinkin 90-luvulla. Mutta nythän on selvää, että sarjassa on Neweyä nerokkaampia suunnitelijoita, eiväthän he muuten voisi olla edellä. Vai kävisikö selitykseksi se, että Newey oli edellä yksillä säännöillä vaan ei toisilla? Ei käy, sillä sama pätee kaikkiin muihinkin.
Öö... Onko sulla pitkäkin lista tyypeistä, jotka on olleet johtavassa asemassa suunnittelemassa yhtä montaa voittaja-autoa? Ei sillä ole mitään väliä, onko joku yhdellä kaudella parempi. Se menee tuurin piikkiin. Pitää tehdä sama vuosi toisensa perään todistaakseen olevansa oikeasti huipulla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/08/1599838/newey-paljasti-syyn-red-bullin-ongelmille



Niinpä niin. Mutta miksi kukaan ei nyt sano, että ei Newey olekaan nero kun ei "vippaskonsteilla" ollakaan muiden edellä? Aina kun joku Neweyn auto pärjää hyvin, kuullaan samat vanhat selitykset Neweyn neroudesta, kuten edelliset pari kautta ja varsinkin 90-luvulla. Mutta nythän on selvää, että sarjassa on Neweyä nerokkaampia suunnitelijoita, eiväthän he muuten voisi olla edellä. Vai kävisikö selitykseksi se, että Newey oli edellä yksillä säännöillä vaan ei toisilla? Ei käy, sillä sama pätee kaikkiin muihinkin.
Heitätkö nämä suunnittelijat esille? Se että tekee paremman auton kuin RB, ei tee Neweystä huonompaa. F1 on tiimityötä eikä yksi mies hommaa ratkaise. Mutta Newey on voittanut kolmella eri tiimillä mestaruuksia ja monilla eri säännöillä, joten en pitäisi kyllä turhana jätkänä. Itse rankkaan tällä hetkellä hänet parhaaksi, mutta mikään jumala mies ei ole.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Onko kellään/missään kuvia Red Bullin Singaporessa käyttöönottamasta DDRS:stä?

Mildin blogista:

Ja mitä tekee Red Bull? He rakentavat kaikessa hiljaisuudessa kehitysversion tupla-DRS:stä. Se oli käytössä jo Singaporessa ja huomattiin vasta nyt Japanissa.

Järjestelmän avulla Red Bull ratkaisi aika-ajoon liittyvän ongelmansa ja varmisti pääsyn puhtaaseen ilmaan. Autolla pystyy nyt ajamaan suuremmalla siivellä verottamatta suoranopeutta. Aika-ajo oli Japanissa menestys ja sitä kautta myös kisa. Tehokasta, yksinkertaista ja kaunista.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Newey on suunnittelunero. Ei ole kädetön, niin kuin eräs toinen talli tupla-DRS:n kanssa. Voe voe, harmillista Lotuksen kannalta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Newey on suunnittelunero. Ei ole kädetön, niin kuin eräs toinen talli tupla-DRS:n kanssa. Voe voe, harmillista Lotuksen kannalta.
Newey lienee arvostetuin (syystäkin) mutta jonkunmoista tasoa varmasti on tiimien nelosellakin.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Newey on suunnittelunero. Ei ole kädetön, niin kuin eräs toinen talli tupla-DRS:n kanssa. Voe voe, harmillista Lotuksen kannalta.
Newey on vähintään kaikkien aikojen toiseksi paras suunnittelija heti Rory Byrnen jälkeen. Hän siis suunnitteli F2002 auton ja muut huikeat Ferrarit.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Newey on vähintään kaikkien aikojen toiseksi paras suunnittelija heti Rory Byrnen jälkeen. Hän siis suunnitteli F2002 auton ja muut huikeat Ferrarit.
Tässä olen silti aina miettinyt, paljonkohan Bridgestonet olivat noina aikoina parempia (luultavasti näinpäin), kuin kilpailijansa renkaat.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Newey on vähintään kaikkien aikojen toiseksi paras suunnittelija heti Rory Byrnen jälkeen. Hän siis suunnitteli F2002 auton ja muut huikeat Ferrarit.
Veikkaan että niissä huijattiin vielä paljon enemmän kuin vain hieman taivuteltiin etusiipiä... :doubtful:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Tässä olen silti aina miettinyt, paljonkohan Bridgestonet olivat noina aikoina parempia (luultavasti näinpäin), kuin kilpailijansa renkaat.
Niin, eikös Ferrari saanut Bridgestonelta erityiskohtelun muihin verrattuna.
 
Ylös