FW08
Registered User of Talent
Aiheeseen liittyvä keskustelu tänne.
Entisistä Ferrarikuljettajista voi pääsääntöisesti keskustella muualla.
Entisistä Ferrarikuljettajista voi pääsääntöisesti keskustella muualla.
Tavotteena ei siis ainoastaan ole parantaa edelliskaudesta. Melkeinpä Red Bullin hallinnan sijaan toivoisinkin että Ferrari nousee kärkeen. Alonsoa rajoitti viime kaudella vain auto.Ferrari-kuljettaja Fernando Alonso uskoo tallinsa ottavan ensi kaudella suuremman loikan eteenpäin kuin pahin kilpakumppani Red Bull.
Espanjalaiskuski kertoo kauden mestaritallin Red Bullin menestyksen motivoivan Ferrarin väkeä iskemään takaisin tulevalla kaudella.
- On täysin selvää, että kaikki tallissa ovat todella motivoituneita ensi kauteen. Meillä on tarve ottaa takaisin menettämämme asemat ja päästä samaan kuin Red Bull parin viimeisen kauden aikana, kertoi Alonso Autosportin mukaan.
- Ferrari on tottunut voittoihin ja mestaruuksiin viimeisen vuosikymmenen aikana. Haluamme tehdä niin uudestaan. Kaikki tallissa haluavat luoda dominoivan auton, jatkoi Alonso.
Alonson mukaan Ferrarilla on paljon paremmat edellytykset kehittyä kuin viime kautta hallinneella Red Bullilla.
- Red Bull voi vielä kehittää autoaan, mutta heillä ei ole siihen niin suurta marginaalia kuin meillä. Tiedämme kilpailijoidemme olevan erittäin vahvoja. Kuka ensi kauden mestaruuden sitten voittaakaan, niin autossa se tapahtuu yhden tai kahden sekunnin kymmenyksen turvin. Suuria eroja ei nähdä, ennusti Alonso.
MTV3
Itsekin näkisin mielelläni punaiset autot ihan kärkitaistossa. Alonso ajoi päättyneellä kaudella paremmin kuin koskaan, mutta jotenkin vaikuttaa siltä, ettei Ferrari tiiminä oikein toimi tällä hetkellä. Eikä Ferrari ole tehnyt oikeasti teknisiä innovaatioita vuoden 2008 "reikänokan" jälkeen, ellen ihan väärin muista. Enemmänkin meininki on ollut sellaista "kopsataan muilta, valitetaan FIA:lle jos ei sovi meidän autoon".Tavotteena ei siis ainoastaan ole parantaa edelliskaudesta. Melkeinpä Red Bullin hallinnan sijaan toivoisinkin että Ferrari nousee kärkeen. Alonsoa rajoitti viime kaudella vain auto.
Mestaruuden vie se, joka rakentaa auton, jolla pystyy parhaiten hyödyntämään renkaiden suorituskyvyn. Saa nähdä pystyykö Ferrari karistamaan jo useita kausia vaivanneen rengaslämpö ongelman - etenkin kovemmilla seoksilla. Väitänpä että ennen sitä ei Maranellossa mestaruutta nähdä - ainakaan ilman muiden täydellistä tupeltamista.Tavotteena ei siis ainoastaan ole parantaa edelliskaudesta. Melkeinpä Red Bullin hallinnan sijaan toivoisinkin että Ferrari nousee kärkeen. Alonsoa rajoitti viime kaudella vain auto.
Pat Fry valottaa Ferrarin ongelmia viime kauden auton kanssa. Muutenkin hyvä artikkeli kuljettajien ajotyyleistä ja auton säätämisestä.Pat Fry sanoi:“At Ferrari, we're still in the same loop as McLaren was before we changed – and in 2011 that's hurt us as the blown diffusers have become more powerful. They generate a lot more grip obviously, but it's at the rear, so you need to have in your setup toolbox something that compensates for that, not just increase your understeer. And we've sort of run out of options at that end.”
Jep, hyvä artikkeli. Sanotaan mm. näin:Pat Fry valottaa Ferrarin ongelmia viime kauden auton kanssa. Muutenkin hyvä artikkeli kuljettajien ajotyyleistä ja auton säätämisestä.
Mitä enemmän kuski sietää yliohjaavuutta, sitä nopeammaksi auton voi säätää. Kaikki "suuret" kuskit (Senna, Schumacher) pitivät hyvästä etupään pidosta.The more oversteer a driver is comfortable with, the quicker the setup he can run.
With a driver like that, you're better equipped to push the boundaries to new levels.
Alonso on aika mielenkiintoinen poikkeus sääntöön. Kaverihan ajelee säädöillä, joita esim. Martin Brundle on kuvaillut lähinnä ajokelvottomiksi.Mitä enemmän kuski sietää yliohjaavuutta, sitä nopeammaksi auton voi säätää. Kaikki "suuret" kuskit (Senna, Schumacher) pitivät hyvästä etupään pidosta.
Taisi eräs toinenkin paluun tekevä huippukuski kertoa äskettäin että hänelle on erittäin tärkeää auton etupään pito. En kerro nimeä sillä täällähän ei saanut puhua entisistä Ferrari-kuljettajista...Jep, hyvä artikkeli. Sanotaan mm. näin:
Mitä enemmän kuski sietää yliohjaavuutta, sitä nopeammaksi auton voi säätää. Kaikki "suuret" kuskit (Senna, Schumacher) pitivät hyvästä etupään pidosta.
Johtajuusongelma. Domenicali on pilannut kaiken kauden 2008 jälkeen. Jean Todtin hyppysissä homma pysyi vielä suht koht hienosti, nyt on Domen aikakaudella Massan arvo romahtanut kellarin lattiasta alas eikä Alonsokaan vaikuta kauhean tyytyväiseltä tallin tunarointiin. Domenicali ei motivoi.Itsekin näkisin mielelläni punaiset autot ihan kärkitaistossa. Alonso ajoi päättyneellä kaudella paremmin kuin koskaan, mutta jotenkin vaikuttaa siltä, ettei Ferrari tiiminä oikein toimi tällä hetkellä. Eikä Ferrari ole tehnyt oikeasti teknisiä innovaatioita vuoden 2008 "reikänokan" jälkeen, ellen ihan väärin muista. Enemmänkin meininki on ollut sellaista "kopsataan muilta, valitetaan FIA:lle jos ei sovi meidän autoon".
Jostain syystä se on kyllä ollut varsinkin Massa joka on ollut ongelmissa aliohjautuvalla autolla, ja McLarnilla Montoya valitteli auton aliohjautuvuutta jäädessään Kimin jalkoihin.Taisi eräs toinenkin paluun tekevä huippukuski kertoa äskettäin että hänelle on erittäin tärkeää auton etupään pito. En kerro nimeä sillä täällähän ei saanut puhua entisistä Ferrari-kuljettajista...
Muistelen että Ferrarin insinöörit eivät tahtoneet millään uskoa kuinka paljon oversteeriä pitäisi autoon laittaa tämän nimettömän kohdalla. Jäi siis auton potentiaali jo silloin osittain käyttämättä. Schumi taasen on osoittautunut hieman vähemmän oversteer-kuskiksi. Toki häntä pidettiin sellaisena pitkään, ehkä siksi että tallikaverit olivat mitä olivat, mutta kun saatiin vertailupohjaa ainakin yhdestä tasokkaammasta kuskista niin siitä lähtien on ollut tiedossa ettei se Schumi kovin oversteer ollutkaan.Taisi eräs toinenkin paluun tekevä huippukuski kertoa äskettäin että hänelle on erittäin tärkeää auton etupään pito. En kerro nimeä sillä täällähän ei saanut puhua entisistä Ferrari-kuljettajista...
Ferrarin puheenjohtaja Luca di Montezemolo ilmoitti Ferrarin perinteisellä joululounaalla, ettei hänen tallinsa tarvitse Sebastian Vetteliä. Montezemolo pitää Vetteliä loistavana kuljettajana, mutta Ferrarin tasapainoon Vettel ei sovi ainakaan toistaiseksi.
- Vettel on loistava kuljettaja. Hän on nuori, mutta toimii hyvin älykkäästi. Hänellä on upea tulevaisuus edessään. Pidän kuljettajista, jotka käyttävät päätään enemmän kuin oikeaa jalkaansa, Montezemolo kertoi Gazzetta dello Sportin mukaan.
Ensi kaudella Ferrarin kuljettajina jatkavat Fernando Alonso ja Felipe Massa. Massan tilalle pestattaneen 2013 Adrian Sutil tai Sergio Perez. Vettel ei ole Ferrarin hankintalistalla.
- Jos hän (Vettel) tulisi meille, muuttaisi se tallin tasapainoa valtavasti. Nyt meillä on hyvä tasapaino. En halua kuljettajia, joilla on ongelmia toistensa kanssa, Montezemolo totesi.
Vettelin sopimus Red Bullin kanssa jatkuu kauden 2014 loppuun. Viime talvena Vettel totesi, ettei pitäisi mahdottomana, että ajaisi vielä joskus Ferraria. Alonso ei halua Vetteliä kuitenkaan tallikaverikseen, mihin Montezemolonkin lausunto viitannee.
Sepä se ja Ferrari tekikin Domenicalille vain vuoden jatkosopimuksen, jos ei onnistu niin paikkaaja voi olla yksi nimeltä mainitsematon mies jota hänen tilalle lähinnä huhuttu. Ihan hyvän arvostuksen alaisena tuo Mclarenilta tullut Fry on tiimissä ja hänen perässään Mclarenilta on tullut viisi muutakin insinööriä. Itse laittasin Tombazisin vaihtoon samalla lailla kuin Costan. Montezemolon kerrotaan siirtyvän sinne politiikan puolelle, vaikka asian hän on kiistänytkin jo kertaalleen taas, mutta silti niin monet uskovat miehen todellisuudessa olleen hyvinkin kiinnostunut poliittisista tehtävistä. Miehen paikkaajana viime päivinä etunenässä on pidetty Andrea Agnellia, vaikka John ja Lapo Elkann on myös mainittu.Johtajuusongelma.
Tässä sportticomilta, korostukset minun:
Varmaan Massasta on kiva lukea tälläisiä kommentteja. Voi, @£#¤€ mikä idiootti.- Jos hän (Vettel) tulisi meille, muuttaisi se tallin tasapainoa valtavasti. Nyt meillä on hyvä tasapaino. En halua kuljettajia, joilla on ongelmia toistensa kanssa, Montezemolo totesi.
En tiedä pitäisikö olla iloinen vai kauhuissaan... Hyvä tietysti jos ei tarvitse katsoa tuota typerystä F1-lähetyksissä eikä lukea hänen idioottimaisia kommenttejaan. Toisaalta nykyisessä taloustilanteessa Italia tuskin tarvitsee lisää typeryksiä poliittiselle kentälleen - niitä kun taitaa siellä olla jo tungokseksi asti muutenkin.Montezemolon kerrotaan siirtyvän sinne politiikan puolelle
Eikös tuosta voi ihan suoraan lukea, että Alonsolla on ongelmia kilpailukykyisen tallikaverin kanssa - on hän sitten kuka tahansa.Varmaan Massasta on kiva lukea tälläisiä kommentteja. Voi, @£#¤€ mikä idiootti.
Olisi toki kiva kuulla miten Montemolo perustelee nuo Vettelin väitetyt ongelmat toisten kanssa. Viittaakohan hän kauden 2010 RB:n kuskien välisiin ongelmiin? Hohhoijaa!
By Leo Turrini
Kimi and Ferrari North Korea
December 22, 2011
Boh.
Ferrari's Christmas.
The atmosphere at the dinner reminded vaguely of North Korea's Dear Leader, understood as LCDM, Luca Cordero di Montezemolo.
A videos of celebrations were shown, not by Santa Claus but by Montezemolo who has been 20 years in Maranello.
A parade of all Ferrari drivers in F1 from 1992 to 2011.
Schumacher? There he is.
Larini. There he is.
Salo? There he is.
Irvine? There he is, on a remote beach.
Montezemelo saluted, thanked and paid a tribute to each of these on the video.
Yet one is missing.
Two in fact.
Accidentally and fortuitously missing were the two Ferrari drivers who finished first and last on Sunday at Spa in 2009.
Does someone of you remember the names from the Damnation Memoriae?
Jos haluaa niin kylla.Eikös tuosta voi ihan suoraan lukea, että Alonsolla on ongelmia kilpailukykyisen tallikaverin kanssa - on hän sitten kuka tahansa.