Scuderia Ferrari kaudella 2012

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Oliko kellään kuvia jakaa Ferkun pakoputkista?
Puhetta niistä oli joillain, mutta todisteita ei oo näkyny missään... Vai näkykö ne vaan livelähetyksessä, jota en ite kattellu?
Pakarithan pilkottaa tuossa sun pistämässä kuvassa auton perästä. Ne on takasiiven päätylevyjen takana (kuvasta katsottuna) jäähdytysaukoissa jotka on näköjään peitetty niin kuin diffukin. Pakokaasut ohjataan takarenkaitten sisäreunassa oleviin siipiin. Siitä on ollu jo tosiaan puhetta.
 
Viimeksi muokattu:

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Oliko kellään kuvia jakaa Ferkun pakoputkista?
Puhetta niistä oli joillain, mutta todisteita ei oo näkyny missään... Vai näkykö ne vaan livelähetyksessä, jota en ite kattellu?
Putket tulee ulos katteen molemmista takareunoista ja puhaltaa takasiiven reunojen ohi renkaita kohti (mikali en ole erehtynyt).

Ihan eri ratkasu kuin mita McLarenilla, jolla yksi ulostulo puhaltelemassa keskella katteen takareunaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Hittojoo! Jos toi keulan pykälä tosiaan onkin hieno keksintö ja innovaatio (eikä ainoa keino sääntöjen noudattamiseksi) niin tuossahan on vielä paljon mahdollisuuksia voimistaa pykälän nopeutta lisäävää vaikutusta.

Vaikka tälleen:


Ja aina vaan hienommalta näyttää. Kaikkien aikojen upein F1-auto...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pakarithan pilkottaa tuossa sun pistämässä kuvassa auton perästä. Ne on takasiiven päätylevyjen takana (kuvasta katsottuna) jäähdytysaukoissa jotka on näköjään peitetty niin kuin diffukin. Pakokaasut ohjataan takarenkaitten sisäreunassa oleviin siipiin. Siitä on ollu jo tosiaan puhetta.
No joo hieman ne todella näkyy. Enpä huomannut. Huonosti kuitenkin, mutta näyttäähän se hieman tuolta mitä on kuvailtu. Kiitos.

Mäkillä putket samoilla tienoilla. Luultavasti heilläkin optiona kokeilla takarenkaiden ilmanohjainten ahtamista testeissä. Ei tarvi kuin putken loppu vääntää eri kulmaan.

Putket tulee ulos katteen molemmista takareunoista ja puhaltaa takasiiven reunojen ohi renkaita kohti (mikali en ole erehtynyt).

Ihan eri ratkasu kuin mita McLarenilla, jolla yksi ulostulo puhaltelemassa keskella katteen takareunaa.
Onko nyt napit sekasin? Joka autossa on kaksi symmetrisesti sijoitettua pakoputkea. Ja siis sijainniltaan Mäkin ja Ferrarin sijoituspaikat on lähes samat eli sääntöjen mukaisesti niin takana ja alhaalla kuin sallittua. Lopun määrää sitten putken viimeinen 10 cm pätkä, jonka pitää olla suora ja kallistettu pystysuunnassa 10...30 astetta ylöspäin ja -10...+10 astetta sivusuunnassa.

Julkaistussa Mäkissä putket siis osoitti kyllä kohti takasiiven yläprofiileja, mutta ei niiden tarvi kuin muuttaa putken kulmaa, jos haluavat jotain muuta...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ihan eri ratkasu kuin mita McLarenilla, jolla yksi ulostulo puhaltelemassa keskella katteen takareunaa.
Macilla on aivan vastaava ratkaisu, taka/sivukatteessa oleva kyhmy kätkee pakoputket, tosin sillä erotuksella että Macissä putket osoittavat ylös, Ferrarilla vastaavasti kuvista päätellen hieman alas. Tämä on joidenkin mielestä säännön vastainen ja FIA:n tarkennus asiaan tulee varmasti ennen Melbournea.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Onkos toi normaali ratkaisu että moottorin jäähdyttimet on nyt kolmessa osassa? Yksi jossain takana ilmeisesti.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Nicholas Tombazis käy läpi Ferrarin F2012:ta
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WsPX-oozCoM#!

Ihan mielenkiintoinen pätkä .


Nappasin videosta kuvan. Pakoputken yhteydessä myös jäähdytysilma poistuu katteista. Pakoputken virtaukset auttavat imemään ilmaa jäädyttäjien läpi. Muuten kysessä on samantapainen "savupiippu" ratkaisu kuten 2008 vuoden autoissa. Piipun virtaus on suunnattu suoraan renkaan sivualla oleviin siivekkeisiin ja siten downforcea tuotetaan yksittäiselle renkaalle. Ei siis lämmitetä takarengasta kuten esim TS arveli.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Nappasin videosta kuvan. Pakoputken yhteydessä myös jäähdytysilma poistuu katteista. Pakoputken virtaukset auttavat imemään ilmaa jäädyttäjien läpi. Muuten kysessä on samantapainen "savupiippu" ratkaisu kuten 2008 vuoden autoissa. Piipun virtaus on suunnattu suoraan renkaan sivualla oleviin siivekkeisiin ja siten downforcea tuotetaan yksittäiselle renkaalle. Ei siis lämmitetä takarengasta kuten esim TS arveli.
Näkeekö mun silmät aivan väärin mutta näyttää että ainakin tuossa esittelyautossa on pakoputken reunat tukittu?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Näkeekö mun silmät aivan väärin mutta näyttää että ainakin tuossa esittelyautossa on pakoputken reunat tukittu?
Joo tukittu on. Samalla tavalla McLarenissa oli kaikki reiät tukittu.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Millähän Ferrari saa pakoputkeen sääntöjen vaatiman 10-30 astetta ylöspän? Minusta putki näyttää suuntaavaan kaasut lähinnä viistosti alaspäin tässä versiossa, samoin putki osoittaa melko suoraan takajarrujen jäähdytyskanavaa kohti.




Ferralla on ilmeisesti ongelma jarrujen lämpiämisen suhteen tai sitten tuo oli vain pikapikaa tehty talviviritys pakkasessa suoritettavaa sisäänajoa varten joka peruttiin. :D
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Macilla on aivan vastaava ratkaisu, taka/sivukatteessa oleva kyhmy kätkee pakoputket, tosin sillä erotuksella että Macissä putket osoittavat ylös, Ferrarilla vastaavasti kuvista päätellen hieman alas. Tämä on joidenkin mielestä säännön vastainen ja FIA:n tarkennus asiaan tulee varmasti ennen Melbournea.
Joo, oikeessa ootte. Sekotin jaahdytysilman ulostulon pakokaasujen ulostuloon :) Ekaa kertaa selasin tota scrabsf1.wordpress.com:ia ja siella olevia piirrustuksia...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hittojoo! Jos toi keulan pykälä tosiaan onkin hieno keksintö ja innovaatio (eikä ainoa keino sääntöjen noudattamiseksi) niin tuossahan on vielä paljon mahdollisuuksia voimistaa pykälän nopeutta lisäävää vaikutusta.

Vaikka tälleen:


Ja aina vaan hienommalta näyttää. Kaikkien aikojen upein F1-auto...
Nauratti tämä korotettu pykälä, ehtä paljon kun alkuperäisen näkeminen ekaa kertaa. Seuraavaks pitää taas tuplata korkeus, että irtoaa naurut.

Jotenkin vaikea uskoa, että Ferrarin tulkinta tästä säännöstä ainakaan paras on, mutta se voi tietty olla että muut jutut ovat ajaneet heidät tekemään tämän kohdan huonommin.

Ja kun tuo auton perä on saanut kehuja, niin enpä ainakaan itse jaksa uskoa, että nuo pakarialueen linjat säilyy tuollaisina. Ekoissa testeissä todetaan, että ei vain näytä hitaalta, vaan myös on.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Millähän Ferrari saa pakoputkeen sääntöjen vaatiman 10-30 astetta ylöspän? Minusta putki näyttää suuntaavaan kaasut lähinnä viistosti alaspäin tässä versiossa, samoin putki osoittaa melko suoraan takajarrujen jäähdytyskanavaa kohti.
Onko se varsinainen pakoputki tuo pienempi harmaa klöntti? Saattaa se hyvinkin olla sen vaadittavat 10 astetta pystyssä tuolla isomman putken sisässä. Ja isommasta putkesta tulee sitten pakoputken ympärille jäähdytysilmaa, jolla suunnataan kokonaisilmavirtaa vähän alaviistoon. Ehkä? Voin olla totaalisen väärässäkin :)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Uskon että tämä sunkin analyysi auton nopeudesta johtuu vain ja ainostaan tuosta yhdestä kohdasta autossa.
Kyllä mua ihmetytti myös moottorinkate ja ponttoonien muotoilukin. Ferrari otti mm. jonkin verran mallia Mäkin viime vuoden ponttooneista, kun taas Mäkki on niistä luopunut nyt. Kertoo sekin jotain.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Hittojoo! Jos toi keulan pykälä tosiaan onkin hieno keksintö ja innovaatio (eikä ainoa keino sääntöjen noudattamiseksi) niin tuossahan on vielä paljon mahdollisuuksia voimistaa pykälän nopeutta lisäävää vaikutusta.

Vaikka tälleen:


Ja aina vaan hienommalta näyttää. Kaikkien aikojen upein F1-auto...
Joo ja voisivat vielä madaltaa keulaa parikymmentä senttiä. Pykälä tietysti säilyy ja vauhti vaan kasvaa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hyvä kuva.

Kaksi laittomuutta minusta.
1) Sääntöjen mukaan pakoputkiin ei saa liittää "savupiippuja" vai muistanko ihan väärin?
2) Tuo kulma eikä vain se vaan se ulostuloskulma (10...30 astetta ylöspäin vaakatasosta) pitää olla koko viimeisellä täysin suoralla ja pyöreällä 10 cm pätkällä. Kuvaa katsellen kymmentä senttiä ylöspäin suuntaavaa putkea ei saa tohon kyl millään tolla ulostulon sijainnilla tai tulis katteista läpi...

Toki julkistuksessa ja testeissäkin saavat kokeilla laittomuuksiakin...
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
QUOTE]

Näyttää kyllä olevan niin eriparia tuo ohjaamon etupuolella oleva kirveellä veistetty keula verrattuna hyvinkin sulavalinjaiseen hioittuun takaosaan.

Ehkä siellä onkin kaksi suunnittelutiimiä ja toiselle annettu tehtäväks suunnitella ohjaamosta eteenpäin ja toiselle ohjaamosta taaksepäin. Ja sitten yhdistetään lopputulos ja volá. Ehkä tästä tuo rumuus ainakin omaan silmään kun ei löydy minkään muotoista tasapainoa auton muodoissa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Uutisankka..:frank:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös