Scuderia Ferrari kaudella 2012

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Toi Ferrarin nokka jaksaa kyllä aina järkyttää sen jälkeen kun on kattonut muiden autoja ja sen jälkeen tulee tänne kattomaan Ferraria... Ei jeesus mikä palikka, ei toi voi olla nopee! :D
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Toi Ferrarin nokka jaksaa kyllä aina järkyttää sen jälkeen kun on kattonut muiden autoja ja sen jälkeen tulee tänne kattomaan Ferraria... Ei jeesus mikä palikka, ei toi voi olla nopee! :D
Ferrarin kuvia tässä ketjussa kelaillessa kannattaa sitten muistaa, että kolme viimeisintä kuvaa, joissa keula näkyy, ovat käsiteltyjä :idea:.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ferrarin kuvia tässä ketjussa kelaillessa kannattaa sitten muistaa, että kolme viimeisintä kuvaa, joissa keula näkyy, ovat käsiteltyjä :idea:.
Ilmankos se näytti niin järkyttävältä :D
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Hittojoo! Jos toi keulan pykälä tosiaan onkin hieno keksintö ja innovaatio (eikä ainoa keino sääntöjen noudattamiseksi) niin tuossahan on vielä paljon mahdollisuuksia voimistaa pykälän nopeutta lisäävää vaikutusta.

Vaikka tälleen:


Ja aina vaan hienommalta näyttää. Kaikkien aikojen upein F1-auto...
Nyt kun tuota ylempää kuvaa on katesellut muutaman päivän, niin ei tämä oikea nokka enään niin pahalta näytäkkään. :D

 

gr8

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
62
Kerran turvallisuus oli päällimmäisenä syynä keulan sääntömuutokseen niin tuli mieleen mahdollinen ratkaisu, jossa nykyisestä keulasta saadaan esteettisempi uhraamatta turvallisuutta:idea: Kyömyn päälle voitaisiin jo tälle kaudelle sallia irtopala, joka on tehty pehmeästä materiaalista ja ei aiheuttaisi vaaraa kolaritilanteessa. Materiaali voisi olla vastaavan tapaista kuin ohjaamossa kuskin pään sivuilla käytetty tai muuta sopivaa. Riippuen eri tallien nykyisen keulan muodoista palan sauma voisi olla hyvinkin näkymätön ja palikka istuisi nätisti. Bonuksena saatais lisähupia kisoissa irtoavista keulapaloista :rolleyes:

Suokaa anteeksi pikainen, ruma ja hiukan takavuosien rellua muistuttava photoshoppaus, mutta tältä se voisi näyttää:


Kerääkö idea edes periaatteellista kannatusta?

Muutaman jo nähdyn auton keulaa katsoessa turvallisuus näkökohtakin on hiukan ristiriitainen. Pitää paikkansa, että sivutörmäyksessä keula on matalammalla, mutta omiin silmiin näyttäisi että keulat ovat jo vaarallisen ohuita ja teräviä. Keulan läpäisykyvyn kasvaessa herää kysymys kestääkö monokokki sivutörmäyksen ja törmäystesteistä huolimatta oikeasti mistä nopeudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Kyllä tuo sinun ideasi ihan hyvältä vaikuttaa. Tosin juuri tuon materiaalin kesto kisoissa voisi olla kysymysmerkki. Tuo kuvakin jo todistaa kuinka se tekisi auton keulasta huomattavasti kauniimman. Mielestäni koko uusi keulasääntö on taas vedetty hihasta kiireellä eikä mietitty asiaa loppuun.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Muutaman jo nähdyn auton keulaa katsoessa turvallisuus näkökohtakin on hiukan ristiriitainen. Pitää paikkansa, että sivutörmäyksessä keula on matalammalla, mutta omiin silmiin näyttäisi että keulat ovat jo vaarallisen ohuita ja teräviä. Keulan läpäisykyvyn kasvaessa herää kysymys kestääkö monokokki sivutörmäyksen ja törmäystesteistä huolimatta oikeasti mistä nopeudesta.
Tuolle keulan terävyydelle on ollut vuodesta 1996 omat rajoituksensa. McLarenin piikkinokka, anyone? Eli siis suoraan edestä päin katsottuna keulan täytyy olla tietyn minimipinta-alan kokoinen. Pystysuunnassa ohutta keulaa on pitänyt kompensoida kasvattamalla sen leveyttä.

Ja nykyinen keulasääntöhän on eräänlainen väliaskel siihen, mihin lopulta siirrytään vuonna 2014. Kaikki tallit eivät halunneet vetää monokokkejaan etuosastaan uusiksi, joten lopputulos on nyt tällainen.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Peltisakset jo käytössä?
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jotenkin musta tuntuu että Ferrarilla on aivan erilaiset ponttoonit ja pakoputket Australiassa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Kerääkö idea edes periaatteellista kannatusta?
On toi ainakin paljon paremman näköinen enkä oikein usko, että se nokan mataluus pidemmällä matkalla mitenkään turvallisuutta lisää. Eli varsin tyytyväinen olisin tuohon muokattuun ulkonäköön verrattuna nykyiseen.
 

Tinppa

Well-known member
Liittynyt
2.2.2005
Viestit
113
Sijainti
Jyväskylä
Massa ajo tänään muuten ihan hyvän setin kierroksia, on muuten ihan yhtä nopee miltä näyttääkin! oi tätä autuutta.:D
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Turun Sanomat, Jerez de la Frontera

"Ferrarilla on ensimmäistä kertaa vetosauvajousitus etupäässä ja sen kanssa toimiminen ei ole yksinkertaista. Ainakin avauspäivänä ilmeet tiimissä olivat vakavat, kun tilanne alkoi selvitä, että valittu aggressiivinen lähestymislinja on kenties ollut liian riskialtis epäonnistumisille."

"Takana on vasta ensimmäinen testipäivä uusilla autoilla. Jos nyt jotain nousi pintaan, Ferrari-väen vaivaantunut olemus viestittää, että kovan kohun F2012 ei taida olla mikään täysosuma – kaukana siitä."
Puntit tutisee jo, selitykset valmiina Domella ja Montella? Tilkkutäkki on aina tilkkutäkki, se ei miksikään muuksi muutu.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onhan toi ihan selkeä fakta, että varmasti jonkinlaisen riskin ottivat, kun vaihtoivat kerrasta molempien päiden jousitustavan toiseksi. Ja varsinkin tuo etupää on todella erilainen. Jousituksen vetotanko (TS:n "sauva" kuullostaa minusta jotenkin huvittavalta :)) on lähes vaakasuorassa, joten ainakin mun mekaniikan taju sanoo, että joko sen välittämässä liikkeessä eli jousituksen vasteessa on aluksi "tyhjää" tai sitten ovat keksineet jonkun jännän nivelmekanismin korostomaan liikettä tms.

Niin ja varmasti formulan etujousituksessa ei ole yhtään "tyhjää", mutta tässä yhteydessä halusin asiaa korostaa...

Mitä jos auto ajaa isommin kanttarin yli ja rengas "putoaa" tuon vetotangon vaakatason alle? Varmaan mekaanisesti mahdotonta eli jousituksen joustovara tulee vastaan pysäyttämään renkaan ala-asentoonsa, mutta ei tossa paljon pelivaraa ole tähän suuntaan, jollon auton palautuessa radan pintaan siinä ei ole yhtään rallimaista "ylimääräistä" joustoa ottamassa autoa vastaan...
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Onhan toi ihan selkeä fakta, että varmasti jonkinlaisen riskin ottivat, kun vaihtoivat kerrasta molempien päiden jousitustavan toiseksi. Ja varsinkin tuo etupää on todella erilainen. Jousituksen vetotanko (TS:n "sauva" kuullostaa minusta jotenkin huvittavalta :)) on lähes vaakasuorassa, joten ainakin mun mekaniikan taju sanoo, että joko sen välittämässä liikkeessä eli jousituksen vasteessa on aluksi "tyhjää" tai sitten ovat keksineet jonkun jännän nivelmekanismin korostomaan liikettä tms.

Niin ja varmasti formulan etujousituksessa ei ole yhtään "tyhjää", mutta tässä yhteydessä halusin asiaa korostaa...

Mitä jos auto ajaa isommin kanttarin yli ja rengas "putoaa" tuon vetotangon vaakatason alle? Varmaan mekaanisesti mahdotonta eli jousituksen joustovara tulee vastaan pysäyttämään renkaan ala-asentoonsa, mutta ei tossa paljon pelivaraa ole tähän suuntaan, jollon auton palautuessa radan pintaan siinä ei ole yhtään rallimaista "ylimääräistä" joustoa ottamassa autoa vastaan...
Aika erikoinen ratkaisu sinänsä tämä loiva kulma. Olisivathan helposti voineet viedä olka-akselin muotoilulla tuota tangon renkaan puoleista päätä ylemmäs ja saada näin kulmaa kasvatettua. Joka tapauksessa liikerata ulosjoustossa ei ole mikään järin suuri, vaikka tukivarsien kiinnityksen sijoitus sitä jonkin verran lisääkin.

Jotenkin tulee mieleen, että Ferrarilla on nyt lähdetty hakemaan niitä riskejä vähän turhankin kanssa..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jotenkin tulee mieleen, että Ferrarilla on nyt lähdetty hakemaan niitä riskejä vähän turhankin kanssa..
Tähän asti onkin valitettu, että miksei Ferrari tuo koskaan mitään uutta ja omaa. Heti kun vähän tuo, niin se onkin liikaa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Tähän asti onkin valitettu, että miksei Ferrari tuo koskaan mitään uutta ja omaa. Heti kun vähän tuo, niin se onkin liikaa.
Arvasin että tähän puututaan vielä. :rolleyes:

"Vähän" ei ole tässä tapauksessa kovin vähän. Ferrarilla yritettiin yhdistää kaksi teknistä ratkaisua, jotka eivät järjellä ajateltuna toimi kovin hyvin keskenään. On eri asia ottaa harkittuja riskejä silloin, kun ennakoitu hyöty ylittää ennakoidut vastoinkäymiset, kuin että lähdetään ottamaan riskejä vain riskien ottamisen ilosta. Paljonko luulet, että saivat korin painopistettä madallettua tuon ratkaisun johdosta? Pari millimetriä? Millimetrin?

Tarkoituksena on kuitenkin tehdä hyvä kilpa-auto, ja tässä asiassa tasapaino ajaa aina yksittäisten teknisten ratkaisujen edelle. Kuten mm. McLarenilla todettiin vuonna 2004..
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Tänään Ferrari ajelee tuolla viimevuoden laittomalla takasiivellä
 
Ylös