Scuderia Ferrari kaudella 2012

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllä väitteeni takana on ihan faktaa vaikka referaatteja en tähän löydäkään. Macin paragon on kuin mikäkin laboratorio ja talo osaa kyllä simuloinnin ja analysoinnin taidon. Auton suunnittelussa ehkä ei aina osuta kohdalleen - varsinkaan sitten Neweyn. Kuitenkin talli on paras kehittämään autoaan kauden aikana ja tekemään sen ilman massiivista testausta. Paljon ansiota tässä on Macin moninaisten yhteistyökumppanien ja hightech-osaamisen mutta kyllä itse tallikin on orientoitunut juuri tiedon keräämiseen ja käsittelyyn. Mac myös usein käyttää testiajoa vain mittaamiseen kaiken maailman haravoineen ja sitten poistuu takavasemmalle analysoimaan ja reagoimaan niihin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo on kyllä täysin totta. McLaren on jo Kimin ajoilta asti ollut ehkä kovimpi riimejä auton kehittämisen suhteen.
Kääntöpuoli on se, että McLaren ei ole ollut kauden alkaessa vielä parhaassa iskussa. Jos kauden aikana kiritäänkin, niin pitäisikö tuo sitten ymmärtää niin että talvella on laiskoteltu? ;)

McLaren on 2000-luvulla voittanut avauskisan vain kahdesti, Ferrari kuusi kertaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kääntöpuoli on se, että McLaren ei ole ollut kauden alkaessa vielä parhaassa iskussa. Jos kauden aikana kiritäänkin, niin pitäisikö tuo sitten ymmärtää niin että talvella on laiskoteltu? ;)

McLaren on 2000-luvulla voittanut avauskisan vain kahdesti, Ferrari kuusi kertaa.
No nyt juurikin muistelet sitä vanhaa aikaa jolloin sai testata. Puhuttiin siitä mitä tallit nykyään tekevät. Ja tilastot nyt on muutenkin se helpoin tapa itseään narrata.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No nyt juurikin muistelet sitä vanhaa aikaa jolloin sai testata. Puhuttiin siitä mitä tallit nykyään tekevät. Ja tilastot nyt on muutenkin se helpoin tapa itseään narrata.
Testirajoituksen aikana Ferrarilla on kaksi, McLarenilla yksi avauskisan voitto. Tilastojen tuijottamista se on tässä keskusteltu kauden aikaisen kehityksenkin vertailu.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Testirajoituksen aikana Ferrarilla on kaksi, McLarenilla yksi avauskisan voitto. Tilastojen tuijottamista se on tässä keskusteltu kauden aikaisen kehityksenkin vertailu.
Eikä Red Bull niin ikään voittanut toista mestaruusvuotensa avauskisaa joten voidaan siis sanoa, että avauskisan voitto ei tässä yhteydessä ole lainkaan relevantti mitta. Kukas moista otti edes esille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikä Red Bull niin ikään voittanut toista mestaruusvuotensa avauskisaa joten voidaan siis sanoa, että avauskisan voitto ei tässä yhteydessä ole lainkaan relevantti mitta. Kukas moista otti edes esille.
No eihän se ole kauden aikainen kehityskään relevantti mitta. Loppupisteet ne on jotka viime kädessä merkitsee.

Mutta kun kauden aikainen kehitys otettiin puheeksi, niin siinä keskustelussa kauden alun lähtötilanne on relevantti tekijä. Red Bullin suoritustaso ei esimerkiksi juurikaan parantunut kauden aikana, mutta sille on varsin hyvä perustekin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
WS. Ei minua kiinnosta vänkääminen. Totesin, että Mac kehittää autoaan Ferraria paremmin testaamatta enkä ota kantaa vaikka olisi jo kauden alussa parempi.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
WS. Ei minua kiinnosta vänkääminen. Totesin, että Mac kehittää autoaan Ferraria paremmin testaamatta enkä ota kantaa vaikka olisi jo kauden alussa parempi.
Näistä muutamista viime viesteistä syntyy vähän eri kuva:

McLaren ei kykene kehittämään autoa hyväksi suunnittelupöydällä. Sen sijaan vähistä testikierroksista ja kisaviikonlopuista saadaan paljon irti. Ferrari taas suunnittelee auton kerralla valmiiksi ja sen jälkeen siellä pyöritellään peukaloita kunnes ensi kauden auton suunnittelu alkaa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Näistä muutamista viime viesteistä syntyy vähän eri kuva:

McLaren ei kykene kehittämään autoa hyväksi suunnittelupöydällä. Sen sijaan vähistä testikierroksista ja kisaviikonlopuista saadaan paljon irti. Ferrari taas suunnittelee auton kerralla valmiiksi ja sen jälkeen siellä pyöritellään peukaloita kunnes ensi kauden auton suunnittelu alkaa.
Ja tämä johtuu siitä, että keskustelijoita on useampi kuin yksi.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Entäs jos uusi auto ei olekaan ihan niin latino ja he eivät ymmärrä sitä lainkaan.
Näin. Odotan mielenkiinnolla syytöksiä Montezemololta ja Domenicalilta että auto oli hiljainen ja yhteistyökyvytön kun talli odotti tiukkaa latinomeininkia ja johtajuutta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Itse naatiskelen jos Alonso on (taas) selvästi kärkeä huonommalla autolla vailla mahdollisuuksia. Ja sitten myös, jos voittaa vaikka mestaruuden, miten forumilla on pakkopakko joidenkin vähätellä ärsytyksessään. Molempi parempi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kuvaa ei saa kopsattua, mutta tekstin saa:
The new Ferrari is so radically different to its predecessor that it represents a completely fresh start for the Scuderia in terms of the fundamental parameters of the car's layout. The wheelbase is at least 8cm longer and there is now pull-rod suspension at the rear. Introduced by Red Bull back in 2009, the pull-rod system had been copied by every team by the end of 2011, except Ferrari and Sauber (who run Ferrari gearboxes).

Interestingly, the Italian team have also introduced the pull-rod concept at the front of the F2012, the first time this has been attempted since the Gabriele Tredozi-designed Minardi back in 2001. Viewed from above, the changes are clear to see. The nose (1) is positioned higher, is flatter and squarer in shape and much shorter in length than that of 2011's 150° Italia. The front (2) and rear wings were evaluated at last season's final races, but the stepped nose (3), which now drops from the maximum chassis height of 625mm to the newly-regulated 550mm, is new.

You can tell that the wheelbase has been extended from the revised angle of the front suspension wishbones (4), but because of the large loads placed on the almost horizontal pull-rod link at the front, its dimensions are very similar to a more traditional push-rod link.

At the request of Fernando Alonso, the driver's seat is much more upright (5). The crash structures at the front of the sidepods have been integrated within a wing section (6) and attached to the boomerang winglet. The undercut at the floor is much wider (7) and there is a much bigger footstep beneath (see yellow dotted line) as a result of the more pronounced 'cola bottle'-shaped bodywork (8).

The radiators are much smaller (9) and have been installed differently. At the back, to allow the rear to be as low as possible, there's a longer and less tall gearbox to compliment the new pull-rod suspension (10). The exit of any hot air is concentrated in a central hole around the gearbox, whilst the gearbox radiator is on top of the gearbox casing.
Onkos Sauberikin tänä vuonna jo työntötankojousitettu perästään? :rolleyes:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Et sit millään pystyny sitä vastausta toimittaan yksinkertaiseen kysymykseen? :thumbdown

Mallia näin:
Kunhan nyt laitoin koko jutun , mulla oli myös jonkinlainen tiivistelmä laitettuna viestin perään mutta olin pienes hipras kääntäny sen päin persettä joten päätin poistaa sen .
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
TS sanoi:
Isot muutokset Barcelonaan tuo Ferrari, joka F2012-auton perä ja pakoputkisto on uusittu sekä sivuponttooneihin on tehty korjauksia, joilla Jerezissä vaivanneet hydrauliikkaviat on pyritty poistamaan.
Jos näkyy kuvissa, niin saapi laittaa näkyville... :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi


Pakoputkien sijoitus on ainakin sama, mutta jotain ovat tehneet putkien ulostulolle. Ei oo enää niin leikelty versio... :)
 
Ylös