Scuderia Ferrari kaudella 2012

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vääjäämättä jää kuva siitä ettei Ferrari olekaan mikään erikoisempi talli.
Miksi sen pitäisikään olla? Ihan samalla tavalla samoista lähtökohdista se niitä autoja suunnittelee kuin muutkin tallit. Arvion mukaan tosin hivenen suuremmalla budjetilla kuin lähimmät kilpailijansa (ero on tosin pienempi kuin Alonson palkka ;)).

Toki se on "erikoisempi talli" historiansa vuoksi ja siksi on ymmärrettävää, että tavoitteet ovat joka kausi kivikovat. Mutta niin on parilla muullakin tallilla. Se, ettei mestaruutta tule ei ole Ferrarille sen suurempi floppi kuin McLarenille tai Red Bullille. Se on vääjäämätöntä arkipäivää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Todelliset F1-fanit kyllä toivovat aina Ferrarin menestystä, sillä se on ykkösten kannalta aina mahtava asia kun talli jolla on ylivoimaisesti eniten faneja ja eräs maailman parhaimmista brändeistä pärjää...Se menestys voisi kuitenkin mun mielestä tulla ilman Domenicalia ja muita jäätelönsyönnin vastustajia. :wink:
Minä olen todellinen F1-fani mutten toivo millekään tietylle tallille sen enempää menestystä, kuin toisillekaan. Kysyttävää? ;)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Todelliset F1-fanit kyllä toivovat aina Ferrarin menestystä, sillä se on ykkösten kannalta aina mahtava asia kun talli jolla on ylivoimaisesti eniten faneja ja eräs maailman parhaimmista brändeistä pärjää...Se menestys voisi kuitenkin mun mielestä tulla ilman Domenicalia ja muita jäätelönsyönnin vastustajia. :wink:
Kyllä on harvinaisen ontuva perustelu. Todelliset fanit on ne sitten F1-tallin, kuskin, lätkäjoukkueen tai vaikka kännykän erottuvat kun menee kehnosti. Eihän suomalaisetkaan ole yleisesti ottaen F1- tai muutenkaan moottoriurheilufaneja, vaan menestysfaneja, kiinnostus loppuu jos suomalainen ei ole kärjessä.

Esimerkiksi jos verrataan, vaikka HIFK'ta ja Jokereita, niin HIFK'lla riittä katsojia ja kannustajia menestyksestä riippumatta, Jokereilla taas katsojakato käy herkästi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä on harvinaisen ontuva perustelu. Todelliset fanit on ne sitten F1-tallin, kuskin, lätkäjoukkueen tai vaikka kännykän erottuvat kun menee kehnosti.
Nyt kuitenkin puhe oli lajin faneista, ei tallien tai kuskien. Jos siis F1-fani haluaa, että lajilla menee hyvin (ja kai nyt fani sitä haluaa, vaikkei lakkaisikaan seuraamasta huonosti mennessä), niin hän toivoo, että myös Ferrari pärjää. Ainakin joten kuten, dominointihan taas ei ollut hyvä asia lajille.

Omasta puolestani Ferrari voisi vaikka hävitä koko sarjasta eikä se vaikuttaisi seuraamiseeni, mutta lajin kannalta en pitäisi sitä hyvänä asiana. Joten lajifanina toivon, että myös Ferrari pärjää (mutta minä toivonkin kaikkien pärjäävän).
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Nyt kuitenkin puhe oli lajin faneista, ei tallien tai kuskien. Jos siis F1-fani haluaa, että lajilla menee hyvin (ja kai nyt fani sitä haluaa, vaikkei lakkaisikaan seuraamasta huonosti mennessä), niin hän toivoo, että myös Ferrari pärjää. /QUOTE]

Mä taas en usko Ferrarin rämpisen vaikuttavan kovinkaan negatiivisesti. Jos Ferrari on vaikeuksissa media kyllä pitää siitä kovaa mekkalaa ja siten jopa nostaa kiinnostusta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tuskin lajilla olisi mitään vaikeutta tulla toimeen ilman Ferraria. Pidän tuon Ferrarin asemaa ihan höpöhöpönä. Mitä legendaa tai esikuvaa talli muka nykyään tarjoaa. Paskanmarjat - viheliäisintä porukkaa koko lähtöruudukossa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tarkkoittaako tämä että etujousitus muutetaan perinteiseen malliin?
En tiä onko jo vastattu, mutta huhuissa on ollut auton sivuponttoonien raju uudistaminen. Auton keulasta ei ole puhuttu mitään, mutta jos sivuponttooneita uudistettaessa ei tarvi koskea sivutörmäyssuojiin, niin sitten törmäystestin uusinta voisi tarkoittaa monokokin keulan uusimista eli ripustusten ja jousituksen uusimista...

TS:n uusimman uutisen mukaan tämä törmäystestien uusimisen vaativa isompi uudistus olisi tulossa vasta Euroopan kauden alkuun eli Mugellon testeihin...
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Niin, eikös sen uuden rungon valmistaminen kestänyt sen kolmisen viikkoa (Ainakin Lotuksella.). Tekiskö ne Ferrarilla sen sitten nopeammin, vaikea sanoa.

Aika raakile Ferrari tullaan kuitenkin Australiassa ymmärtääkseni näkemään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä taas en usko Ferrarin rämpisen vaikuttavan kovinkaan negatiivisesti. Jos Ferrari on vaikeuksissa media kyllä pitää siitä kovaa mekkalaa ja siten jopa nostaa kiinnostusta.
Koska valtaosa faneista ei ole lajifaneja vaan jonkin tallin (tai kuskin) faneja ja gloryhunttereita, niin fanittamansa tallin (tai kuskin) menestys vaikuttaa kiinnostavuuteen. Aivan kuten Kimin mukanaolo vaikutti suomalaisten kiinnostukseen.

Ferrari on ylivoimaisesti tunnetuin nimi F1:ssä. Ydinfaniporukan ulkopuolella esim USA:ssa muita talleja ei edes tunneta, vain Ferrarin nimi tiedätään, jos yleensä jokin.
Tuskin lajilla olisi mitään vaikeutta tulla toimeen ilman Ferraria. Pidän tuon Ferrarin asemaa ihan höpöhöpönä. Mitä legendaa tai esikuvaa talli muka nykyään tarjoaa. Paskanmarjat - viheliäisintä porukkaa koko lähtöruudukossa.
Kyllä se toimeen tulisi, mutta markkinoitavuus ja lajin seuraaminen vähenisivät. Kaikki eivät jaa sinun näkemystäsi tallista, eikä asioista jotka sinun mielipiteeseesi vaikuttavat olla tietoisia eivätkä ne edes kiinnosta. Suosituimman tallin lähtö kyllä jossain näkyisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
TS:n uusimman uutisen mukaan tämä törmäystestien uusimisen vaativa isompi uudistus olisi tulossa vasta Euroopan kauden alkuun eli Mugellon testeihin...
Niin, eikös sen uuden rungon valmistaminen kestänyt sen kolmisen viikkoa (Ainakin Lotuksella.). Tekiskö ne Ferrarilla sen sitten nopeammin, vaikea sanoa.
Ei tarvitse tehdä nopeammin, Mugellon testit ovat vasta toukokuun alussa.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
En tiä onko jo vastattu, mutta huhuissa on ollut auton sivuponttoonien raju uudistaminen. Auton keulasta ei ole puhuttu mitään, mutta jos sivuponttooneita uudistettaessa ei tarvi koskea sivutörmäyssuojiin, niin sitten törmäystestin uusinta voisi tarkoittaa monokokin keulan uusimista eli ripustusten ja jousituksen uusimista...

TS:n uusimman uutisen mukaan tämä törmäystestien uusimisen vaativa isompi uudistus olisi tulossa vasta Euroopan kauden alkuun eli Mugellon testeihin...
Kiitos vastauksestasi.

Ferrari on uudistusten jälkeen varmasti kovassa iskussa. Ferrarilta mielenkiintoinen ja täysin päinvastainen tapa kuin yleensä. Tavallisesti auto tuodaan varovaisena testeihin ja sitten aletaan lisätä uusia osia ja seurataan miten nopeus kasvaa. Nyt Ferrari tuokin kaikki kerralla ja vain poistaa tekijät jotka eivät olleetkaan niin hyviä. Yhtenä saattaa olla tämä jousitus. Kun vaihtavat perinteiseen ja hiovat pakoputket kohdalleen niin Ferrari voikin olla ruudukon nopein auto.

Tuleeko tästä yleinen tendenssi. Huipputiimit alkavat esitellä uusia autoja euroopan kisoja varten. Kustannukset nousevat, mutta vauhti sen kuin kasvaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Yhtenä saattaa olla tämä jousitus. Kun vaihtavat perinteiseen ja hiovat pakoputket kohdalleen niin Ferrari voikin olla ruudukon nopein auto.
Tuo jousitus on kyllä outo homma. Jotenkin näyttää älyttömältä, että ripustukset ovat jyrkästi alaviistoon, ja vetotanko vaakasuoraan. Pyörä liikkuu sivuttain jokaiseen kuoppaan ajaessa :eek:

No formularata lienee aika tasainen että ehkei tuo ole samanlainen ongelma kuin ralli- tai siviiliautossa, mutta silti vaikuttaa idioottimaiselta viritykseltä.

Toinen mahdolisuus keulan uusiksi pistämisessä on ehkä, että tuo valtava otsakyhmy aiheuttikin jotain todella epäedullisia efektejä :eek:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tuleeko tästä yleinen tendenssi. Huipputiimit alkavat esitellä uusia autoja euroopan kisoja varten. Kustannukset nousevat, mutta vauhti sen kuin kasvaa.
Joitakin vuosia sitten, sanotaan nyt vaikka joskus 2002-2005 haarukassa, oli jonkin verran puhetta että huipputallit alkaisivat todellakin suunnitella kaksi autoa per kausi. Niin kovaa piti kehityksen olla. Tämä ei kuitenkaan sitten toteutunut, syitä on varmasti monia. Nykyinen kulukatto varmaankin eliminoi nämä suunnitelmat tehokkaasti. Ehkä nykyinen autojen kehittymismalli läpi kauden on myös tehokkaampi loppupeleissä, tiedä häntä.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Tuo jousitus on kyllä outo homma. Jotenkin näyttää älyttömältä, että ripustukset ovat jyrkästi alaviistoon, ja vetotanko vaakasuoraan. Pyörä liikkuu sivuttain jokaiseen kuoppaan ajaessa :eek:

No formularata lienee aika tasainen että ehkei tuo ole samanlainen ongelma kuin ralli- tai siviiliautossa, mutta silti vaikuttaa idioottimaiselta viritykseltä.

Toinen mahdolisuus keulan uusiksi pistämisessä on ehkä, että tuo valtava otsakyhmy aiheuttikin jotain todella epäedullisia efektejä :eek:
Eli Ferrari häviää kanttarin ylityksessä tällä vetotankojousituksella. Käsittääkseni Barcelonassa ei edes ole tarvetta ajaa niin paljon kanttarien yli kuin jossain muualla. Voidaanko tästä päätellä, että Ferrari häviää vielä enemmän "kanttarinylitysradoilla".
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Eli Ferrari häviää kanttarin ylityksessä tällä vetotankojousituksella. Käsittääkseni Barcelonassa ei edes ole tarvetta ajaa niin paljon kanttarien yli kuin jossain muualla. Voidaanko tästä päätellä, että Ferrari häviää vielä enemmän "kanttarinylitysradoilla".
Australiassa se nähdään, käsittääkseni siellä leikataan aika raa'asti kanttareiden päältä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Australiassa se nähdään, käsittääkseni siellä leikataan aika raa'asti kanttareiden päältä.
Kanttarien leikkaus on varmaan aika suorassa suhteessa kanttareiden korkeuteen. Albert Parkissa ne ovat jokseenkin lättänät. Aiheuttaa siis lähinnä värinöitä, ei muuta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Eli Ferrari häviää kanttarin ylityksessä tällä vetotankojousituksella. Käsittääkseni Barcelonassa ei edes ole tarvetta ajaa niin paljon kanttarien yli kuin jossain muualla. Voidaanko tästä päätellä, että Ferrari häviää vielä enemmän "kanttarinylitysradoilla".
Muut leikkaa kanttarin, Ferrari kiertää ja ottaa sekunti tolkulla nokkaa muihin verrattuna, mielenkiintoista nähdä miten auto käyttäytyy koska tätä ei voi nähdä. Barcelonassa ei ole tarvetta leikata, mutkat on suuren säteen puoliympyröitä, shikaanissa aggressiivinen leikkaaminen ei taas onnistu koska mutkassa on isot "kamelin kyttyrät" ja näihin ajaessa hajoittaa vaan auton kuten Massalle kävi viimekaudella Intiassa.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Tuo jousitus on kyllä outo homma. Jotenkin näyttää älyttömältä, että ripustukset ovat jyrkästi alaviistoon, ja vetotanko vaakasuoraan. Pyörä liikkuu sivuttain jokaiseen kuoppaan ajaessa :eek:
Tuo sama ongelma pitäisi olla kaikilla, joilla etujousitus on nostettu mahdollisimman ylös jolloin tukivarret ovat jyrkässä kulmassa. Ei siihen äkkiseltään ajateltuna ole vaikutusta onko käytössä vetotanko vai työntötanko.

Edit. En ole vertaillut onko Ferrarissa tukivarren kiinnityspisteet ylempänä kuin muilla tai onko tuo kulma muita jyrkempi. Vähän se on ehkä siltä näyttänyt, mutta olen pitänyt sitä vain melko vaakatasossa olevan vetotangon aiheuttamana optisena harhana, sillä monokokin yläreunan taso (ja siten myös jousitus) on kuitenkin suunnilleen kaikilla vedetty sääntöjen vaatimaan maksimiin.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tuo jousitus on kyllä outo homma. Jotenkin näyttää älyttömältä, että ripustukset ovat jyrkästi alaviistoon, ja vetotanko vaakasuoraan. Pyörä liikkuu sivuttain jokaiseen kuoppaan ajaessa :eek:

No formularata lienee aika tasainen että ehkei tuo ole samanlainen ongelma kuin ralli- tai siviiliautossa, mutta silti vaikuttaa idioottimaiselta viritykseltä.
Jousitusgeometria ei liity mitenkään jousituksen veto-työntötankoihin, eli em. jousitangot ovat nimenomaan vain osa joka välittää pyörästä tulevan voiman varsinaiselle jouselle. Vetotankojousessa on etu että jousipaketti saadaan keulassa alemmas vaikuttaen painopisteeseen.

Varsinaisen pyörän liikkeen joustoliikken aikana määrää pyöräntuennan kolmiotukivarret ja niissä ei ole mitään merkittävää eroa Ferrari vs muut, eikä varsinkaan jousituksen tangon tyyppi siihen vaikuta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jousitusgeometria ei liity mitenkään jousituksen veto-työntötankoihin, eli em. jousitangot ovat nimenomaan vain osa joka välittää pyörästä tulevan voiman varsinaiselle jouselle. Vetotankojousessa on etu että jousipaketti saadaan keulassa alemmas vaikuttaen painopisteeseen.

Varsinaisen pyörän liikkeen joustoliikken aikana määrää pyöräntuennan kolmiotukivarret ja niissä ei ole mitään merkittävää eroa Ferrari vs muut, eikä varsinkaan jousituksen tangon tyyppi siihen vaikuta.
Toisinkuin väität, Ferrarilla ripustukset ovat merkittävästi pystymmässä kuin muilla. Tuolta voit katsella kuvia: http://www.gpupdate.net/en/photo-archive/154/2012-formula-1-photos/teams/

En muuten väittänyt, että jousituksen veto- tai työntötankoisuus vaikuttaisi ripustusten asentoon. Paitsi että sen on oltava riittävän poikeavassa kulmassa suhteessa ripustuksiin jotta kunnollinen liike saadaan tankoon.

edit:
Tässä vertailu muutaman keulan kesken. Siitä vaan kulmamittaa käteen.





 
Viimeksi muokattu:
Ylös