CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15034
Ja kuten otsikko kuuluttaa niin tässä toikissa olisi tarkoitus keskustella turva-autoista F1:ssä ja niiden historiasta. Myös niiden siviilimalleista voi keskustella toivottavasti kohtuuden rajoissa.
Vuosien saatossa F1:ssä on ollut monta erilaista turva-automallia vaikka kaudesta 1997 eteenpäin on turva-autojen valmistaja ollut Mercedes-Benz. Ennen sitä oli Renaultia, Hondaa, Lamborghinia ja vaikka mitä. Näistä tosin kaksi ensin mainittua olivat virallisia omana aikanaan.
Erityisesti toikissa yritetään tuoda tietoa vanhoista ennen kautta 1996-1997 edeltäneistä turva-autoista. Toikissa tulee esiin myös 80-luvun ja vanhempien aikojen ns. Turva-autoja eli Course Careja ajan mittaan. Tämän kertainen malli koskee kauden 1993 Brasilian turva-autoa Fiat Tempraa.
Fiat Tempra oli 16-venttiilinen 2,0 litrainen ja 127 hevosvoimaa sisältänyt vauhtipeli joka ei kuitenkaan ihan sopinut F1:siin. Kausilla 1992-1993 myös Imolassa oli käytössä Tempra jota ei kuitenkaan käytetty. Tempra sai kunnian toimia ensimmäisenä kilpailukäytössä käytettynä turva-autona sitten kauden 1973 Kanadan.
Harjoituksissa kaudella 1992 Magny-Coursissa ja Silverstonessa oli käytetty Ford Escortin RS Cosworthia turva-autona virallisen Renault Lagunan kanssa. Unkarissa 1992 Tatran kuski ei koskaan lähtenyt radalle turva-auton määräyksestä huolimatta. Tempra lähetettiin lopulta 1993 Brasiliassa sateen aiheuttamien kolarien takia ja se myös poimi kisan lopussa kisan suuren sankarin Ayrton Sennan kyytiin.
Tuossa ohessa kuva vuoden 93 Fiat Temprasta ja Sennasta sen kyydissä:
http://imageshack.us/photo/my-images/543/1993tempraayrtonsenna.png/
Vuosien saatossa F1:ssä on ollut monta erilaista turva-automallia vaikka kaudesta 1997 eteenpäin on turva-autojen valmistaja ollut Mercedes-Benz. Ennen sitä oli Renaultia, Hondaa, Lamborghinia ja vaikka mitä. Näistä tosin kaksi ensin mainittua olivat virallisia omana aikanaan.
Erityisesti toikissa yritetään tuoda tietoa vanhoista ennen kautta 1996-1997 edeltäneistä turva-autoista. Toikissa tulee esiin myös 80-luvun ja vanhempien aikojen ns. Turva-autoja eli Course Careja ajan mittaan. Tämän kertainen malli koskee kauden 1993 Brasilian turva-autoa Fiat Tempraa.
Fiat Tempra oli 16-venttiilinen 2,0 litrainen ja 127 hevosvoimaa sisältänyt vauhtipeli joka ei kuitenkaan ihan sopinut F1:siin. Kausilla 1992-1993 myös Imolassa oli käytössä Tempra jota ei kuitenkaan käytetty. Tempra sai kunnian toimia ensimmäisenä kilpailukäytössä käytettynä turva-autona sitten kauden 1973 Kanadan.
Harjoituksissa kaudella 1992 Magny-Coursissa ja Silverstonessa oli käytetty Ford Escortin RS Cosworthia turva-autona virallisen Renault Lagunan kanssa. Unkarissa 1992 Tatran kuski ei koskaan lähtenyt radalle turva-auton määräyksestä huolimatta. Tempra lähetettiin lopulta 1993 Brasiliassa sateen aiheuttamien kolarien takia ja se myös poimi kisan lopussa kisan suuren sankarin Ayrton Sennan kyytiin.
Tuossa ohessa kuva vuoden 93 Fiat Temprasta ja Sennasta sen kyydissä:
http://imageshack.us/photo/my-images/543/1993tempraayrtonsenna.png/